Решение по дело №34/2022 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 34
Дата: 7 ноември 2022 г.
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20225340200034
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 34
гр. Първомай, 07.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЪРВОМАЙ, ПЪРВИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и шести април през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Спасимир Сп. Здравчев
при участието на секретаря Венета Ж. Хубенова
като разгледа докладваното от Спасимир Сп. Здравчев Административно
наказателно дело № 20225340200034 по описа за 2022 година
и за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № ГБО - 0064 / 08.02.2022
година на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор (ДАМТН), с което на „Й. Груп“ ЕООД, ЕИК *******, със седалище и
адрес на управление: ************************, представлявано от Й. И. Й.
- управител, за нарушение по чл. 8а, ал. 6 от Закона за чистотата на
атмосферния въздух (ЗЧАВ) на основание чл. 34, ал. 3 от същия Закон е
наложена имуществена санкция в размер на 10000 (десет хиляди) лева.
В Жалбата си „Й. Груп“ ЕООД моли за отмяна на Наказателното
постановление като незаконосъобразно и необосновано (неправилно) по
подробно изложени съображения, които в съдебно заседание на въззивната
инстанция управителят на юридическото лице поддържа лично и чрез
процесуалния си представител адвокат Н. Ш. Б. от Адвокатска колегия -
Пловдив.
Въззиваемата страна ДАМТН, редовно призована чрез Председателя, не
изпраща представител, не взема становище по Жалбата.
1
След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с
направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във
връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери
изцяло правилността на обжалвания акт на наказващия орган, независимо от
основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна
страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално
допустима, а разгледани по същество е неоснователна.
От фактическа страна:
На 09.11.2021 година в съответствие с чл. 14 от Наредба за изискванията
за качеството на твърдите горива, използвани за битово отопление, условията,
реда и начина за техния контрол К. К. С. (старши инспектор в Регионален
отдел „Контрол на качеството на твърдите горива за битово отопление –
Южна централна България“ в Главна дирекция „Контрол на качеството на
горивата за битово отопление” при ДАМТН) и Н. Р. Р. (началник на
Регионалния отдел) са на проверка в търговски обект „Диагностика на
автомобили“ в *******, стопанисвана от „Й. груп“ ЕООД.
При пристигане в обекта проверяващите констатират автомивка и сервиз
за диагностика и ремонт на автомобили, след които – ограда с врата от телена
мрежа, и вдясно от нея – складирани под навес въглища, пакетирани в чували
от по 25 кг. Те се представят на посрещналия ги служител в едноличното
дружество с ограничена отговорност и след около 15 минути на място
пристига управителят Й. Й..
В негово присъствие е установено, че складираното пакетирано твърдо
гориво е общо 3625 кг, като на чувалите липсват етикети съгласно
Приложение 1 към чл. 4, ал. 2 от Наредба за изискванията за качеството на
твърдите горива, използвани за битово отопление, условията, реда и начина
за техния контрол (приета с ПМС № 22 от 17.02.2020 година, обн., ДВ, бр. 15
от 21.02.2020 година, в сила от 22.03.2020 година). Взети са два чувала
въглища за арбитражна и контролна проба, на които впоследствие е
извършено изпитване в акредитирана лаборатория и е изготвен Протокол №
6935 / 16.11.2021 година.
По време на проверката са изискани документи за твърдото гориво за
битово отопление и от управителя са представени Фактура № ********** /
2
26.09.2021 година за доставени от „Феникс 77“ ЕООД на „Й. груп“ ЕООД
31,360 тона въглища; Декларация № 18 / 26.07.2021 година за съответствие на
качеството на твърдите горива – 338,420 тона въглища от партида 18,
придружено с Протокол за анализ реф. № 2107462RUS Az от 18.07.2021
година; и два фискални бона от 08.11.2021 година за продажба на въглища,
съответно: 8000 кг за сумата от 2960,00 лева и 8240 кг за сумата от 3048,80
лева.
Й. Й. обяснява на старшия инспектор и началника му, че е имал получена
една-единствена доставка на въглища – тази от 31,360 тона, че продадените
предния ден, преди проверката въглища са от същата партида и
собственоръчно изготвя декларация, че намерените в обекта му 3625 кг
твърдо гориво за битово отопление също са от партида 18 с Декларация са
съответствие № 18 / 26.07.2021 година.
Проверяващите правят справка в регистъра по чл. 8б, ал. 1 от ЗЧАВ
(публичен регистър на лицата, които разпространяват твърди горива, и
обектите, в които се разпространяват твърди горива) и установяват, че нито
„Й. груп“ ЕООД, нито стопанисвания от него търговски обект са вписани там.
За констатациите от инспекцията е съставен Протокол за проверка и
вземане на проби от горивата за битово отопление № ЮЦБ-П-122 / 09.11.2021
година, връчен на Й. Й. срещу подпис.
На 15.11.2021 година „Й. груп“ ЕООД, като лице, разпространяващо
твърди горива, и търговският му обект в **************, като такъв за
продажба на тези горива, са вписани в публичния регистър по чл. 8б, ал. 1 от
ЗЧАВ (документ № Р-0430, № по ред на обекта: Р-0430-1).
Във връзка с констатациите от 09.11.2021 година по изготвена още в деня
на проверката покана на 07.12.2021 година при К. С. се явява Й. Й. и в
присъствието на Н. Р. на „Й. груп“ ЕООД са съставени и връчени на
управителя му срещу подпис акт за установяване на административно
нарушение, заради неспазване на изискванията за етикетиране на наличните в
обекта въглища, както и Акт № Р-ЮЦБ-021 за установяване на
административно нарушение по чл. 8а, ал. 6 от ЗЧАВ.
Въз основа на Акт № Р-ЮЦБ-021 / 07.12.2021 година на 08.02.2022
година е издадено процесното Наказателно постановление № ГБО - 0064.
3
Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена
от показанията на разпитаните в качеството на свидетели К. К. С.
(актосъставител) и Н. Р. Р., които се кредитират като обективни и логични и
от приобщените по предвидения в НПК ред писмени доказателства,
включително по приложената административнонаказателна преписка.
От правна страна:
По фактически установеното настоящият съдебен състав намира, че
правилно на юридическото лице е вменено в отговорност нарушение по чл.
8а, ал. 6 от ЗЧАВ, който визира: Забранява се разпространението на твърди
горива от лица и / или в обекти, които не са вписани в регистъра по чл. 8б,
ал. 1, като от наказващия орган точно е определена и следващата се за
деянието санкция по чл. 34, ал. 3 от ЗЧАВ, съгласно чийто текст: Лице, което
разпространява твърди горива за битово отопление без регистрация, се
наказва с глоба от 1000 до 10 000 лв., съответно с имуществена санкция от
10 000 до 50 000 лв.
Адресат на забраната по чл. 8а, ал. 6 от ЗЧАВ са лицата,
разпространяващи твърди горива, като за осъществяване на посоченото
нарушението от обективна страна е необходимо това лице да разпространява
твърди горива, без да е вписано в регистъра по чл. 8б от ЗЧАВ, а дори и да е
вписано, то да разпространява въпросните горива в обект, който не е вписан в
публичния регистър. Или фактическият състав на нарушението съдържа или
само лисата на регистрация по отношение на лицето, извършващо
разпространението, или само липсата на регистрация на обекта, в който се
извършва разпространението, или и двете, от което, обаче, не следват три
различни нарушения, защото елемент на нарушението също е
обстоятелството на разпространение на твърди горива.
В случая от фактите по делото се констатира, че към датата на
проверката на 09.11.2021 година нито дружеството жалбоподател, нито
стопанисвания от него търговски обект в град Първомай са вписани в
публичния регистър на лицата, които разпространяват твърди горива, и
обектите, в които се разпространяват твърди горива. От представените от
управителя на дружеството жалбоподател на инспекторите при проверката
фактура с придружаващите я декларация за съответствие и протокол от
анализ, фискалните бонове и собственоръчната декларация се установява
4
също, че на 08.11.2021 година „Й. груп“ - Първомай продава общо 16240 кг
въглища от доставените му от „Феникс 77“ - Гълъбово 31360 кг такива, като
няма спор, че тази стока представлява твърдо гориво за битово отопление
съгласно законовата дефиниция за това понятие по § 1, т. 43 от
Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗЧАВ.
С оглед на горното са неоснователни защитните възражения, че
фактическата обстановка, описана в Акта и в издаденото въз основа на него
Наказателно постановление, не отговаря на обективната действителност, че
липсва конкретика за разпространението на твърдите горива и не е ясно от
двата документа с кое фактическо действие е нарушен законът.
Като издаден от продавача на купувача данъчен документ, фактурата
разкрива предмета на продажбата – стока или услуга, количество и
договорена цена, но тя съдържа също идентификационни данни на доставчика
и получателя (име, адрес, ЕИК и ИН по ЗДДС), както и дата на възникване на
данъчното събитие (датата на получаване плащането или датата на
извършване на доставката – по-ранната от двете). От своя страна, фискалният
бон, като първичен счетоводен документ, издаван задължително за всяко
отделно плащане в брой по доставка на стока или услуга, независимо дали за
тази доставка е издадена фактура, задължително съдържа наименование и
адрес на търговския обект. Така доказателствата по делото недвусмислено
сочат разпространение на въглища от страна на „Й. груп“ – доставени му от
друг търговец, жалбоподателят продава от тях в търговския си обект в град
Първомай, област Пловдив, на трети лица, като е без значение кои са тези
трети лица и къде са доставени въглищата след продажбата им, – всички
съставомерни обстоятелства по осъществяване на вмененото в отговорност
нарушение са ясно описани и в Акта за установяване на административното
нарушение, и в Наказателното постановление.
Не намират правна основа и защитните доводи за несъставомерност на
деянието с позоваване на понятията за разпространение и разпространител
на твърди горива, дадени в ЗЧАВ.
В оспорваното Наказателно постановление изрично се приема, че като
разпространител „Й. груп“ - Първомай разпространява чрез продажба твърдо
гориво за битово отопление – въглища, а съгласно легалната дефиниция,
дадена в § 1, т. 44 от ДР на ЗЧАВ, разпространение на твърди горива е
5
движението на твърдите горива по веригата от производител, съответно от
внос или въвеждане, до разпространителя включително, и в § 1, т. 45 от ДР на
ЗЧАВ е посочено, че разпространител на твърди горива е лице, което
етикетира, пакетира, разпространява или извършва продажба на твърди
горива за битово отопление.
Цитираните законови разпоредби водят на еднозначен извод, че
доколкото движението на твърдите горива от разпространителя се включва в
съдържанието на определението за разпространение, то и продажбата, като
част от дейността на разпространителя на твърди горива, попада в обхвата на
понятието разпространение. Следва да се допълни, че понятието
разпространител е по-широко от разпространение, като при първото се
говори за субект, а при второто – за вид дейност, и няма как при тези понятия
да се извършва разпространение без субектът на действието да не попадне в
обхвата на понятието разпространител, т. е. разпространяващият е
разпространител.
За извършване на нарушението по чл. 8а, ал. 6 от ЗЧАВ е достатъчен
фактът на разпространение и не може да се приеме, че разпространение на
твърди горива извършват всъщност само производителя и вносителя в
каквато насока са възраженията на защитата, защото разпространителят е
включен по веригата на разпространение по смисъла на т. 44 от § 1 на ДР на
ЗЧАВ, а включен във веригата по разпространение на твърди горива,
разпространителят попада и в кръга на субектите, задължени да се впишат и
да впишат търговските си обекти за разпространение на такива горива в
регистъра по чл. 8б от ЗЧАВ.
Наказанието е в съответствие с чл. 83 от ЗАНН – неизпълнение на
задължение при осъществяване на дейност, и с чл. 27, ал. 1 от ЗАНН – в
рамките на предвиденото е по закон. Същото е съобразено и с разпоредбата на
чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, тъй като е в минимума от 10000 лева при отчитане, че
почти незабавно след датата на проверката „Й. груп“ ЕООД се вписва в
регистъра по чл. 8б от ЗЧАВ.
Деянието не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от
обичайните нарушения от същия вид – не покрива критериите за маловажен
случай (по смисъла на чл. 93, т. 9 от НК, приложим по аргумент на чл. 11 от
ЗАНН преди измененията с ДВ, бр. 109 от 22.12.2020 година, в сила от
6
23.12.2021 година, или по легалната дефиниция на § 1, т. 4 от ДР на сега
действащия ЗАНН), за евентуалното приложение от въззивната инстанция на
чл. 63, ал. 4 във връзка с чл. 87 от действащия от 23.12.2021 година ЗАНН,
още по-малко пък да е налице явно маловажен случай съгласно § 1, т. 5 от ДР
на ЗАНН – да разкрива явно незначителна степен на обществена опасност.
Нарушението по чл. 8а, ал. 6 от ЗЧАВ е формално (на просто
извършване), осъществява се с фактическо бездействие на нарушителя по
спазване на изискване на материалния закон и се изразява в неизвършване на
действия по регистрация, като обществено опасните последици настъпват с
липсата на активност на задължения да направи съответната регистрация.
В този смисъл от „Й. груп“ ЕООД е следвало да бъде съобразено, че
осъществяваната от него дейност подлежи на регламентиране и контрол,
както и че нарушението засяга важни обществени отношения, свързани с
контрола и опазването на чистотата на атмосферния въздух, тъй като
неизпълнението на въведените със ЗЧАВ задължения застрашава с голям
интензитет здравето и дори живота на хората. Същевременно се отчита, че
при въведената с ДВ, бр. 1 от 03.01.2019 година (в сила от 03.01.2019 година)
забрана по ЗЧАВ за разпространение на твърди горива от лица и / или в
обекти, които не са вписани в регистъра по чл. 8б, ал. 1 от Закона, и с
измененията с ДВ, бр. 33 от 07.04.2020 година (в сила от 07.04.2020 година)
на Тарифа № 11 за таксите, които се събират в системата на Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор по Закона за държавните такси,
като е създаден нов чл. 25б, уреждащ дължимата такса за регистрация по чл.
8б от ЗЧАВ, считано от 07.04.2020 година до датата на проверката на
09.11.2021 година „Й. груп“ ЕООД бездейства повече от година и половина в
разрез с установения ред на държавно управление.
И Актът, и издаденото въз основа на него Наказателно постановление са
съставени при спазване на изискванията на чл. 42, чл. 43 и чл. 57, чл. 58 от
ЗАНН, като съдържат всички реквизити, посочени там, т.е. същите са
изправни от формална страна и липсват допуснати процесуални нарушения.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 и чл. 63в
от ЗАНН Районен съд - Първомай, първи съдебен състав
РЕШИ:
7
Потвърждава Наказателно постановление № ГБО - 0064 / 08.02.2022
година на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор, с което на „Й. Груп“ ЕООД, ЕИК *******, със седалище и адрес на
управление: *******************, представлявано от Й. И. Й. - управител, за
нарушение по чл. 8а, ал. 6 от Закона за чистотата на атмосферния въздух на
основание чл. 34, ал. 3 от Закона за чистотата на атмосферния въздух е
наложена имуществена санкция в размер на 10000 (десет хиляди) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.

СЗ/ЕД

Съдия при Районен съд – Първомай: __________п_____________
8