Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 260095, Дата 25.11.2020 година
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Пловдивски апелативен съд, търговско отделение, трети
състав,
Председател: Георги Чамбов
Членове:
Емил Митев
Красимира Ванчева
Секретар: Нели Богданова
в съдебно заседание на 18 ноември 2020 г.
разгледа докладваното от съдия Красимира Ванчева
търговско дело номер 583 по описа за 2020 година
и за да се произнесе взе предвид:
Производството е по реда
на чл. 258 и сл. ГПК.
С Решение № 186
от 31.03.2020 г., постановено по т. д. № 13/2019 г., Пловдивският окръжен съд е
решил следното:
„ОТХВЪРЛЯ като неоснователен иска, предявен от „О.т.“ ЕООД,
ЕИК ********, против „Х.1“ ЕООД ЕИК ********, за заплащане на сумата 27 939.42
лв. – общ размер на разходи за ремонт и логистика на тежкотоварен автомобил „***“
ДКН: ** **** **, извършени вследствие некачествено извършени сервизни работи от
„Х.1“ ЕООД, ЕИК ********, в сервиз, собственост на дружеството – „Д.н.К.“, .
В полза на дружеството „Х.1“ ЕООД са присъдени и разноски, в
размер на сумата 3 040.40 лева.
Това решение
се обжалва от дружеството „О.т.“ ЕООД, с подробни съображения за неговата неправилност.
Ответникът
по жалбата е на мнение, че тя е неоснователна.
Апелативният съд прецени данните по делото и като съобрази
становищата на страните, съобразно правомощията по чл. 269 ГПК прие:
Няма спор, че на 02.08.2018 г. в сервиз на ответника бил
приет за ремонт на двигател собствения на ищеца тежкотоварен автомобил „МАН“
ДКН ** **** **. Ремонтът бил извършен с влагане на предоставени от ищеца
оригинални резервни части, но – по негово настояване – без задължителната в
този случай смяна на маслото.
На датата 08.08.2018 г. камионът бел предаден на ищеца с
нормално работещ двигател, но след изминати 14112 км., на 13.09.2018 г., в
района на гр. В., А., двигателят блокирал и камионът бил репатриран до България,
където бил поправен в лицензиран сервиз на ***.
Според ищеца, единствената причина за аварията от 13.09.2018
г. бил некачествено извършения в сервиза на ответника ремонт от м. август 2018
г. и искът е по чл. 79, ал. 1, предл. 2-ро и чл. 82, предл. 1-во, във вр. с чл.
265, ал. 1, предл. 2-ро ЗЗД – за заплащане на направените от ищеца разходи,
необходими за поправката.
В тази обстановка най-важната и изцяло в тежест на ищеца
(чл. 154, ал. 1 ГПК) част от предмета на доказване по делото е била подлежащата
на установяване несъмнена причинна връзка между извършения от ответника ремонт
през м. август 2018 г. и аварията на двигателя, настъпила след извършения
пробег от 14112 км. Но твърдяната от ищеца зависимост – отношението между
причина (ремонтът от м. август 2018 г.) и следствието (аварията след изминат
пробег от 14112 км.) е останала недоказана по делото.
Първо, при очевидно налагащата се в случая, но неизползвана
от ищеца възможност за обезпечение на доказателства (чл. 207 и сл. ГПК),
ремонтът на авариралия двигател е бил извършен без предварително направен от
вещо лице оглед (чл. 205, ал. 1, във вр. с чл. 195, ал. 1 ГПК) и без допускане
на представител на ответника при разглобяването, което не само е компрометирало
възможността да бъде установена истинската техническа причина за аварията, но и
това да стане по начин, обвързващ ответника.
Второ, заключението по първоначалната експертиза на вещото
лице инж. И. Д. (л. 60 и сл.) наистина е било повърхностно изготвено единствено
според дадени пред вещото лице свидетелски показания – на допълнително
разпитания и в съд. з. от 27.06.2019 г. (л. 65 и сл.) свидетел В. П. Н., който
е и автор на представеното от ищеца с исковата му молба „Експертно становище“
(л. 12), без изследване на все още неизисканите и неприложени към делото, но
вече известни като съществуващи снимки, направени при разглобяването на повредения
двигател, като при приемане на заключението вещото лице все пак е заявил, че
„за да прегрее този цилиндър дотолкова, че да започне да топи буталото, явно е
имало повишена температура, тя се получава от няколко неща комплексно,
нарушение може да се получи при повреда в клапаните, тогава прегрява, освен
това и ако има нарушено смазване“ – все причини, изобщо неизследвани в
първоначалното заключение
Затова съдът е възложил на три нови вещи лица изготвянето на
повторно заключение (чл. 201, предл. 2-ро ГПК), за което и представителят на
ищеца не е възразил в същото съдебно заседание от 27.06.2019 г. Което се е
оказало и обосновано: вещото лице инж. Д. е приел, че щом мостчето, чрез което
се притискат 2 от клапаните на четвърти цилиндър е изпаднало, основната причина за това трябва да е била
„незатегнати при монтажа гайка и контрагайка“, което би нарушило хлабината, дадена
от производителя и така постепенно, при изминаването на пробег от над 14000 км.
и при лошо работещ 4-ти цилиндър, гайката и контрагайката се били „саморазвили“
и мостчето изпаднало. За разлика от този извод на вещото лице инж. Д. обаче,
тройната автотехническа експертиза на инж. И. Г., инж. П. П. и инж. Д. Д. (л.
213 и сл.), като е изследвала и снимковия материал, направен при разглобяването
на двигателя от оторизирания от *** сервиз, е стигнала до съвсем друго, обратно
заключение: след като е било констатирано, че в останалите работещи пет
цилиндъра се намират „прехвърлени, засмукани множество метални елементи,
стружки и частици“, това не може да означава друго, освен че „за да бъде
осъществено прехвърляне на метални частици от увреденото, разпадащо се бутало
на четвърти цилиндър, това е технически възможно само и единствено през
всмукателния колектор“.
Който факт е можел да означава само едно: че „когато е
започнало разрушаването на буталото на четвърти цилиндър и отделянето на
метални частици, всмукателните клапани на този цилиндър са работили“, а това на
свой ред води до извода, че „мостчето, управляващо тези клапани технологично е
било на мястото си и ги е управлявало“.
Следователно – продължават вещите лица – притискащото
клапаните на 4-ти цилиндър мостче „е изпаднало от мястото си след като е
започнало разрушаването на буталото“, вж. Анализ на констатациите, т. 1-ва, л.
7 от експертизата. С това подробно и съобразено с данните по делото повторно
заключение на тройната експертиза изводите
на първоначалната са били напълно оборени и поддържаните в жалбата оплаквания
за несъобразяване на окръжния съд с констатациите, направени в заключението на
вещото лице инж. И. Д., са несъстоятелни.
Трето, подробното заключение на повторната автотехническа експертиза,
при ограничените в процеса възможности за изследване на повредения двигател – само
по подчертано непълен и изготвен преди процеса снимков материал, е фиксирало
поне пет еднакво вероятни причини за настъпване на аварията от 13.09.2018 г.,
при това с възможности за едновременното им съществуване при продължилата при
пробег над 14000 км. експлоатация на двигателя на тежкотоварния камион:
а) ненормално
изгаряне в резултат на твърде богата горивна смес от неправилно подаване на
гориво като време и количество;
б) късно
самозапалване на горивната смес в резултат използване на непредписано за този
двигател гориво или гориво с недостатъчна степен на цетан или има бензин в
дизела;
в) прегряване
короната, челото на буталото при „изпаднал“ накрайник на масло-охлаждащата
дюза;
г) прегряване короната, челото на буталото
при ненавременна смяна на маслото, твърде дълго, което да доведе до
полимеризация на двигателното масло и запушване на дюзите на охлаждането и
д) прегряване на
короната, челото на буталото при замърсяване с остатъци на маслото и оттам
намаляване необходимата циркулация на маслото.
Според
вещите лица от тройната експертиза, само една от тези пет причини – тази по б.
„в“, би могла, ако въобще е съществувала, да „кореспондира в известна степен“ с
извършения от ответника ремонт и – съвсем условно – да доведе до проблема, възникнал
на 13.09.2018 г., след продължилата над 14000 км. експлоатация на двигателя,
вж. и обясненията на вещите лица, дадени в съдебното заседание от 20.02.2020 г.
(л. 243 и сл.), за предопределената от липсата на надеждни и технически
коректни изходни данни условност на заключението им.
В тази обстановка, първо, при очевидната липса на проведено
от ищеца пълно и главно доказване на твърдяната в процеса причинна връзка между
извършения от ответника ремонт от началото на м. август 2018 г. и настъпилата
на 13.09.2018 г. авария (чл. 154, ал. 1 ГПК), но и второ, при безспорния факт, че
при възложения на ответника ремонт на двигателя самият ищец крайно
непрофесионално и без дължимата необходима грижа на добър стопанин и добър
търговец е поискал ремонтираният двигател на тежкотоварния му камион да бъде
зареден не с ново, а със старото отработено масло, който факт пък не условно, а
„пряко кореспондира“ с две от констатираните от тройната експертиза пет евентуални
причини за аварията (описаните по-горе по б. „г“ и б. „д“), безусловно свързани
с непрофесионалната употреба на лошо двигателно масло, а други две (тези по б.
„а“ и б. „б“) – с евентуалното, но също непрофесионално, използване на
некачествено гориво, изводът не може да е друг, освен че предявеният осъдителен
иск – като недоказан – е подлежал на отхвърляне.
Заключението е, че обжалваното решение е
законосъобразен и правилен отговор на поставения по делото спор и на осн. чл.
271, ал. 1 ГПК, ще следва да се потвърди, със съответното препращане (чл. 272 ГПК) и към подробните мотиви на Пловдивския окръжен съд.
Ето защо Пловдивският
апелативен съд
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 186 от 31.03.2020 г.,
постановено от Пловдивския окръжен съд по т. д. № 13/2019 г.Решението може да се обжалва пред
Върховния касационен съд, в едномесечен срок от връчването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1. 2.