Решение по дело №114/2021 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 октомври 2021 г.
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20217090700114
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  №139

гр. Габрово, 11.10.2021 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ГАБРОВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ............... колегия в открито съдебно заседание на шести октомври ................. през две хиляди двадесет и първа година  в състав :        

          ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛИН КОСЕВ

                    ЧЛЕНОВЕ : СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ

                            ДАНИЕЛА ГИШИНА

при секретаря  …….ЕЛКА СТАНЧЕВА.............. и в присъствието на прокурора ...ЛЮДМИЛА РАЧЕВА …като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ КНАХД №114 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното :

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН.

            С Решение №65/25.05.2021г. по НАХД№109/2021г. Габровски районен съд е потвърдил Електронен фиш серия К №4172098 за налагане на глоба за нарушение, установено с АТСС TFR1-M 512 издаден от ОД на МВР Габрово с който на И.Ю.Т. ЕГН********** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 лева на осн. чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП за осъществено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

В законния срок Решението на съда е обжалвано от санкционирания И.Ю.Т., чрез упълномощен пр. представител- адвокат.

В жалбата си същият излага, че така постановеното Решение било неправилно. Според подателя на жалбата на санкционирания не бил връчен препис от съдебния акт на РС Габрово и по тази причина не се излагат доводи и подробни мотиви в касационната жалба.

Според жалбоподателя И.Т. Решението на ГРС следвало да бъде отменено, като бъде отменен и обжалваният електронен фиш.

В съдебно заседание жалбоподателя редовно призован не се явява, като не се представлява от упълномощен пр. представител, който да взема становище по подадената жалба и заявените искания.

Ответникът по делото редовно призован не се явява като не се представлява и от упълномощен процесуален представител.

Представителя на ОП Габрово изразява становище за неоснователност на жалбата. Според прокурора Решението на ГРС като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила тъй като не били налице сочените от жалбоподателя касационни основания за неговата отмяна.

Пред настоящата съдебна инстанция не са представени и приети нови доказателства.

Административният съд като извърши цялостна служебна проверка на обжалвания съдебен акт и прецени изложените в съдебно заседание пред касационната инстанция доводи намира жалбата за неоснователна.

Правилно и обосновано състава на ГРС е преценил събраните по делото писмени и гласни доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и е стигнал до крайния извод, че с действията си жалбоподателя И.Ю.Т. е осъществил от обективна и субективна страна състава на нарушение по чл. 21, ал. 2 от ЗДвП, за което същият е санкциониран.

             И.Ю.Т. е санкциониран с Електронен фиш за посоченото по-горе нарушение на ЗДвП. Нарушението е установено с техническо средство от мобилен тип. Районният съд е приел че е безспорно установено извършването на нарушението. В мотивите към Решението си е изложил, че няма пречка техническото средство да не е от стационарен тип, за да бъде възможно наказанието да бъде наложено с електронен фиш, както и че електронния фиш отговаря на одобрения от Министъра на вътрешните работи образец. Тези мотиви са довели до потвърждаването на обжалвания Електронния фиш, който според РС Габрово отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.

            Установено е и мястото на нарушението, а именно в населено място- гр. **********, по посока ул. **********“, по ул. „*********“ /път *********/, като разрешената скорост на движение е 50км/ч. Настоящият състав на Административен съд Габрово споделя така изложените мотиви на ГРС, както и крайния извод на съда.

            Действащата към момента на извършване на нарушението, редакция на чл. 189, ал.4 от ЗДвП предвижда, че при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава Електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Сега действаща редакция, не се явява по-благоприятна за дееца и макар внасяща допълнителни уточнения, има същия смисъл – Електронен фиш се издава в отсъствието на контролните органи и нарушителите в случаите, когато нарушението е установено и заснето с  автоматизирано техническо средство или система. Както правилно е отбелязал, районният съд в мотивите на атакуваното Решение, условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с Наредба на Министъра на вътрешните работи, съгласно чл. 165, ал.3 от ЗДвП. Издадената в изпълнение на тази законова делегация Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от Министър на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г. /след постановяване на посоченото в жалбата ТР№1/2014г. на ВАС/ изрично изключва приложението на електронния фиш само в случаите, когато нарушението е установено с мобилна АТТС по време на движение. В останалите случаи на установени с мобилна АТТС нарушения, електронния фиш е приложим, като в посочената Наредба са описани правилата които следва да бъдат спазени от контролните органи, както и действията които следва да бъдат предприети от тях, при осъществявания контрол с такава система. Видно от приложените по делото писмени доказателства в настоящия случай правилата посочени в Наредбата, са спазени.

            Редакцията на чл. 189, ал.4 от ЗДвП действала към момента на извършване на нарушението е след посоченото Тълкувателно решение на ВАС. Ако нормотворецът на тази норма, както и този създал нормите на посочената Наредба желаеше да се съобрази с Тълкувателното решение на ВАС, то следваше да изключи възможността да бъдат издавани електронни фишове в случаите на установяване на скоростта на движение с устройства от мобилен тип. Напротив в посочената нормативна уредба не се съдържа такова изключение. Тъй като нормите, предмет на обсъждане са създадени след постановяване на ТР 1/2014г. на ВАС, настоящият състав намира че последното е изгубило значение.

            Електронния фиш съдържа предвидените в чл. 189, ал. 4, изр.2 от ЗДвП реквизити и е съобразен с одобрения от Министъра на вътрешните работи образец. Санкционният орган е спазил изискването на чл. 189, ал.8, изр. „второ“ от ЗДвП като в съпроводителното писмо са посочени доказателствата в подкрепа на обжалвания електронен фиш и точната информация за участъка от пътя с описание на мястото и географските координати, действащото ограничение на скоростта по чл. 21, посоката на движение на автомобила, разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни за извършена метрологична проверка, поради което, настоящият състав не намира че е нарушено правото на защита на наказаното лице.  

            Издадения Електронен фиш е в срока, установен в ЗДвП и ЗАНН.

            Не се споделят изложените в касационната жалба доводи, които дори и до съдебно заседание не са доразвити от жалбоподателя и неговия пр. представител по делото.

            Като е потвърдил обжалвания пред него електронен фиш, Районен съд Габрово е постановил правилно Решение, което следва да бъде оставено в сила. На въпросите, които са повдигнати в касационната жалба, първоинстанционния съд е дал подробен отговор в мотивите си, които се споделят напълно от настоящата съдебна инстанция.  

             Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. „първо“ от АПК във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН, съдът

Р  Е  Ш  И  :

            ОСТАВЯ В СИЛА Решение №65/25.05.2021г. по НАХД№109/2021г. по описа на Габровски районен съд, като ПРАВИЛНО И ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

            РЕШЕНИЕТО е ОКОНЧАТЕЛНО  и НЕ ПОДЛЕЖИ на обжалване.

 

 

 

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                            ЧЛЕНОВЕ :