Решение по дело №215/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 241
Дата: 25 юли 2022 г.
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20227120700215
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 май 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 25.07.2022 г.

 

Административен съд – Кърджали, в публично съдебно заседание на единадесети юли две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мариана Кадиева

Като разгледа докладваното от съдия Божкова

Административно дело 215/ 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 118, ал.1 от Кодекса за социално осигуряване ( КСО).

Образувано е по жалба на З.Ю.Х. от *** срещу Решение № 2153-08-193/ 28.04.2022 г. на директора на ТП на НОИ – Кърджали, с което е отхвърлена жалбата на лицето срещу Задължителни предписания № ЗД-1-08-01083397/ 02.03.2022 г. на старши инспектор по осигуряването в ТП на НОИ – Кърджали. В жалбата се посочва, че З.Ю. е самоосигуряващо се лице и има качеството на осигурено лице по смисъла на КСО. Твърди се, че са налице и другите, предвидени от законодателя нормативни предпоставки, а именно – придобит осигурителен стаж и внесени осигурителни вноски. Изразява се становище, че не съществува основание да се приеме, от органа на осигурителната администрация, че З. Х. е нарушила законова разпоредба и не отговаря на нормативните изисквания в КСО. Посочва се, че констатациите в решението са направени така, че да не се отпусне поисканата ЛПОСВ. Искането е да се отмени оспореното решение и задължителните предписания. В съдебно заседание жалбоподателката лично и чрез пълномощник поддържа жалбата си.

Ответникът – Директор на ТП на НОИ – Кърджали, чрез процесуалния си представител, излага съображения в подкрепа на твърденията си за законосъобразност и обоснованост на оспореното решение. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на ТП на НОИ – Кърджали.

Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима като подадена в предвидения в чл.118, ал.1 от КСО 14-дневен срок и от лице, което е засегнато от обжалвания административен акт.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

          С оспореното в настоящото производство решение на директора на ТП на НОИ – Кърджали е отхвърлена жалбата на З.Х. срещу задължителни предписания № ЗД-1-08-01083397/ 02.03.2022 г. на старши инспектор по осигуряването в ТП на НОИ – Кърджали. С последните З.Х. с ЕГН ********** е била задължена да:

          1. 3аличи данните, подадени по реда на чл.5, ал. 4, т.1 от КСО за периода от 09-06-2021 до 31-12-2021, с вид осигурен 13, декларация образец № 1. Определен е срок от 14 работни дни от получаване на ЗП.

          2. Заличи историята на осигуряването с начало на осигуряване 09.06.2021г., вид на осигуряване - фонд „Пенсии“ и в 3-дневен срок от подаване на информацията във връзка с изпълнението на задължителните предписания, следва да представите в ТП на НОИ –Кърджали входящ номер и дата на заявлението за входиране на задължителните предписания в ТД на НАП или заверено копие на протокола от ТД на НАП.

          Съгласно чл. 107, ал. 1 от КСО, контролът по спазване на нормативните актове по държавното обществено осигуряване във връзка с дейността, възложена на Националния осигурителен институт, се осъществява от контролните органи на Националния осигурителен институт, като според чл. 107, ал. 2, т. 1 от КСО, контролни органи на НОИ са инспекторите по осигуряване в териториалните поделения на НОИ. По силата на чл. 108, ал. 1, т. 1 и 3 от КСО, при изпълнение на служебните си задължения контролните органи на НОИ, извършват проверки и ревизии и дават задължителни предписания са спазване на разпоредбите по държавното обществено осигуряване и дейността, възложена на НОИ.

          Редът и начинът за извършване на дейностите по осъществяване на контрол по спазване на нормативните актове по държавното обществено осигуряване, са уредени в Инструкция № 1 от 03.04.2015 г., издадена от управителя на НОИ по законовата делегация на чл. 108, ал. 3 от КСО.

          Съгласно чл. 27, т. 1 от Инструкция № 1 от 03.04.2015 г. за реда и начина на осъществяване на контролно-ревизионна дейност от контролните органи на НОИ, проверката е действие или съвкупност от действия, предприети от контролните органи по чл. 3, за събиране, установяване и изясняване на факти и обстоятелства, свързани със спазването на нормативните актове по държавното обществено осигуряване. Разпоредбата на чл. 29, ал. 1 и ал. 2 от Инструкцията регламентира, че проверката се извършва на основание писмена заповед, издадена от ръководителя на съответното ТП на НОИ или от упълномощено от него лице по образец, утвърден от управителя на НОИ и която следва да съдържа реквизитите, посочени в т. 1 – т. 3 на ал. 1 от същата разпоредба. Изключение от общото правило за издаване на заповед за възлагане на проверка е предвидено в чл. 29, ал. 5 от посочената инструкция, според която заповед по ал. 1 не се издава, когато проверката се извършва само по данните в информационната система на НОИ, като в този случай проверката се възлага с писмена резолюция на длъжностното лице, на което е възложено ръководството на контрола по разходите на ДОО в съответното ТП на НОИ.

          В процесните Задължителни предписания № 3Д-1-08-01051928/21.12.2021 г., издадени от инспектор по осигуряването – контролен орган в ТП на НОИ – Кърджали, е посочено, че същите са издадени по повод сигнал вх. по повод постъпил сигнал, вх. № 21102-08-91 от 07.02.2022г., имал за цел удостоверяването на осигурителния стаж и доход на З.Ю.Х. като самоосигуряващо се лице - регистриран земеделски стопанин поради подадено заявление за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст.  Като мотиви за издаване на задължителните предписания, контролният орган е посочил извършена проверка, приключила с издаването на Констативен протокол № КВ-5-08-01083358/02.03.2022 г. – За периода от 09.06.2021 г. до 02.02.2022 г. (вкл.) за лицето не е изпълнен състава на чл. 10, ал. 1

от КСО, съгласно който „Осигуряването възниква от деня, в който лицата започват да упражняват трудова дейност по чл. 4 или чл. 4а, ал. 1 и за който са внесени или дължими осигурителни вноски и продължава до прекратяването й“. Липсват данни за м.01.2022 г. и м.02.2022 г. и същите не следва да бъдат подавани.

          В задължителните предписания, издадени от контролния орган на ТП на НОИ – Кърджали, са надлежно отразени, както правните, така и фактическите основания за издаването им, поради което съдът приема, че процесният административен акт изпълнява изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, т. е. същия е надлежно мотивиран. Това е така, защото мотивите се съдържат в КП № КВ-5-08-01083358/02.03.2022 г., поради което приложимо е приетото в ТР № 16/1975 г. на ОСГК на ВС.

          Обосновани и в съответствие с материалния закон се явяват и изложените в обжалваното решение доводи на административния орган, че по отношение на З.Ю.Х., като самоосигуряващо се лице – регистриран земеделски стопанин за периода 09.06.2021 г. до 02.02.2022 г., не е възникнало осигуряване по чл. 10 от КСО, предвид това, че не е упражнявала трудовата дейност, за която се е регистрирала.

          В тази връзка, осигурено лице по смисъла на § 1, т. 3 от ДР на КСО е физическо лице, което извършва трудова дейност, за която подлежи на задължително осигуряване по чл. 4 и чл. 4а, ал. 1 от КСО и за което са внесени или дължими осигурителни вноски. Осигуряването на лицето, което е започнало трудова дейност съгласно чл. 10, продължава и през периодите по чл. 9, ал. 2, т. 1 - 3 и 5. Самоосигуряващите се лица се смятат за осигурени за времето, през което са внесени дължимите осигурителни вноски по чл. 6, ал. 8, а лицата по чл. 4а се смятат за осигурени за времето, през което са внесени дължимите осигурителни вноски.

          Съгласно чл. 10 от КСО, осигуряването възниква от деня, в който лицата започнат да упражняват трудова дейност по чл. 4 и чл. 4а, ал. 1 от КСО и за които са внесени или дължими осигурителни вноски, и продължава до прекратяването й. Лицата, задължително осигурени за общо заболяване и майчинство, инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, трудова злополука и професионална болест и безработица по КСО са посочени в разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от КСО, а в ал. 3 на същата, тези, задължително осигурените за инвалидност поради общо заболяване за старост и за смърт лица, в това число и регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители – т. 4. Нормата на чл. 4, ал. 4 от КСО предвижда възможност за лицата по ал. 3, т. 1, 2 и 4, по свой избор да се осигуряват и за общо заболяване и майчинство.

          По силата на § 1, т. 5 от ДР на КСО регистрирани земеделски производители и тютюнопроизводители са физическите лица, които произвеждат растителна и/или животинска продукция, предназначена за продажба, и са регистрирани по установения ред.

          По аргумент от горното лице, за което не е доказано, че е извършвало трудова дейност, не може да има качеството осигурено лице, независимо дали за него са подавани данни в НАП и са внасяни осигурителните вноски.

          В настоящия случай от събраните доказателства се установява, че жалбоподателката З.Х. не е упражнявала трудова дейност като земеделски стопанин. Правилни са изводите в оспореното решение, че наличната регистрация като земеделски стопанин и представените пет броя приемо-предавателни протоколи за продаден пипер, не водят до различен извод. В подкрепа на това е и изявлението на З.Х. в съдебно заседание, че не й достигат 7 месеца и 2 дни за пенсия. От осигурителната каса й казали, че за да получава пенсия, трябва да внесе по 135 лева за 8 месеца и тя ги внесла.

          От изложеното следва, че оспореното решение е законосъобразно, а жалбата, като неоснователна следва да се отхвърли.

          При този изход на спора в полза на ответника се дължи своевременно поискано юрисконсултско възнаграждение. На основание чл. 143, ал.4 АПК,  чл.78, ал.8 ГПК, вр. с чл.24  от Наредба за заплащането на правната помощ, жалбоподателката следва да заплати в полза на ТП на НОИ – Кърджали юрисконсултсок възнаграждение в размер на 100 лв.

          Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл. 5-то АС – Кърджали

 

Р Е Ш И:

 

 

Отхвърля жалбата на З.Ю.Х. срещу Решение № 2153-08-193/ 28.04.2022 г. на директора на ТП на НОИ – Кърджали, с което е отхвърлена жалбата й срещу Задължителни предписания № ЗД-1-08-01083397/ 02.03.2022 г. на старши инспектор по осигуряването в ТП на НОИ – Кърджали.

Осъжда З.Ю.Х. с ЕГН ********** и адрес: *** да заплати на ТП на НОИ – Кърджали юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. (сто лева).

 

Решението подлежи на обжалване, с касационна жалба, пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението, че е изготвено.

Препис от решението да се изпрати на страните на основание чл.138, ал.3 от АПК.

 

                                                                                  Съдия: