Р Е Ш Е Н И Е № 21
гр.Стара Загора, 26.01.2023 год.
В И М Е Т О Н А Н
А Р О Д А
Старозагорският административен съд в публичното заседание на деветнадесети януари през две хиляди двадесет и трета година в състав:
Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Членове: ИРЕНА ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА
при секретаря
Стефка Христова
и в присъствието на
прокурора Минчо Николов ,
като разгледа докладваното от
БОЙКА ТАБАКОВА адм.дело № 746 по описа
за 2022 год, за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по чл.185 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс
/АПК/ във връзка с чл.45, ал.3 от Закона
за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.
Образувано е по протест от прокурор в Окръжна прокуратура Стара
Загора, с който се оспорват разпоредбите
на чл.54, III „Други услуги по Закона за
устройство на територията“, т.20 и т.21 от Наредбата за определянето и
администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община
Чирпан, приета от Общински съвет Чирпан. Изложени са съображения, че оспорените
разпоредби, предвиждащи местни такси, противоречат на нормативни актове от
по-висока степен, а именно – Конституцията на РБ и ЗМСМА. Освен това
недопустимо с тях се претендират такси за услуги, изразяващи се в неизпълнение
на правни задължения. Въз основа на
изложени в протеста мотиви е направено искане за отмяна на процесните
разпоредби и за присъждане на разноските по делото – такса в размер на 20 лв.
за обнародване в ДВ.
Ответникът Общински съвет Чирпан не изпраща представител и не изразява
становище по допустимостта и основателността на протеста.
Представителят на Окръжна прокуратура Стара Загора поддържа подадения
протест.
Съдът, като обсъди доводите,
изложени в жалбата и извърши проверка на законосъобразността на атакуваното
решение, намира за установено следното:
Наредбата за
определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на
територията на Община Чирпан е приета от Общински съвет Чирпан с Решение № 374/
05.03.2003гпо предложение, обективирано в докладна записка вх. № 1095/
25.02.2003 г. от Кмета на Община Чирпан. Мотивирано е с изменения и допълнения
на ЗМСМА, влезли в сила от 01.01.2003г.
Като основание за приемането й
са посочени чл.21, ал.1 от ЗМСМА и чл.9 от ЗМСМА. В гласуването са участвали всички
15 общински съветници, при което е получен резултат 14 гласа «за», «против»
няма и 1 глас «въздържал се», видно от Протокол № 38/ 05.04.2003 г.
С разпоредбата на чл.54, III „Други услуги по Закона за устройство на
територията“, т.20 от Наредбата за определянето и администрирането на местните
такси и цени на услуги на територията на Община Чирпан е въведена такса за допълване/поправка/ на действащ
кадастрален план като с Решение № 462/ 29.07.2010г на съвета е определен размер
от 50лв.
С разпоредбата на чл.54, III „Други услуги по Закона за устройство на
територията“, т.20 и т.21 от Наредбата за определянето и администрирането на
местните такси и цени на услуги на територията на Община Чирпан е въведена такса
за освидетелстване на строежи, застрашени от самосрутване, негодни за
по-нататъшно използване или вредни в санитарно-хигиенно отношение като с
Решение № 462/ 29.07.2010г на съвета е определен размер от 50лв.
С разпореждане от 11.11.2022г на
ответника са дадени указания да представи по делото доказателства за обсъждане
на оспорените текстове от наредбата в постоянните комисии на общинския съвет, за
публикуване на предложението на интернет страницата на общинския съвет и доказателства
за публикуване на приетия акт, съгласно разпоредбата на чл.37, ал.3 от Закона
за нормативните актове.
Така
установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:
Предмет на
оспорване пред съда са конкретни разпоредби
от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на
услуги на територията на Община Чирпан и съдът е ограничен в рамките,
определени с протеста, да извърши преценка по същество на законосъобразността
им.
Наредбата е подзаконов
нормативен акт, съдържащ правни норми, които създават общозадължителни правила
за регулиране на обществени отношения на територията на съответната община,
като засяга неограничен брой адресати /чл.7 ал.2 от ЗНА и чл. 75 от АПК/.
Такива актове общинските съвети са компетентни да издават, когато това е
предвидено от Конституцията или от закон /чл.2 от ЗНА, чл.76, ал.1 от АПК/,
като уреждат с тях съобразно нормативните актове от по-висока степен обществени
отношения с местно значение – чл.8 от ЗНА.
Текстът на чл.21,
ал.1 от ЗМСМА, цитиран като правно основание за издаване на Наредбата за
определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на
територията на Община Чирпан, включва в т.7
правомощие на общинския съвет да определя размерите на местните такси. Налице
е и законова делегация по чл.9 от ЗМДТ, даваща право на общинския съвет да приема
наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги.
Следователно оспорените текстове са приети от материално и териториално
компетентен орган.
В
нормата на чл. 15 ЗНА е регламентирано, че наредбата трябва да съответства на
Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. Ако противоречи на нормативен акт от
по-висока степен, се прилага последният, което означава, че с наредба не могат
да се създават разпоредби, които да влизат в колизия и да противоречат на
нормативен акт от по-висока степен.
При осъществения контрол за материална законосъобразност се установява, че атакуваните текстове са в противоречие с чл.60,
ал.1 от Конституцията на РБ, според който задълженията за такси възникват по
силата на закон, както и не са съобразени
с предвижданията в ЗМДТ. Съгласно нормата на
чл.108, ал.1 т.1 от ЗМДТ, не се заплаща такса за технически услуги при
допълване (поправки) на одобрен кадастрален план. Съгласно нормата на чл.108, ал.1 т.1 от ЗМДТ, не се
заплаща такса за освидетелстване на строежи като негодни за ползване,
застрашени от самосрутване или вредни в санитарно-хигиенно отношение, когато
специализираната комисия установи, че тези условия са налице. Действително,
законът допуска заплащане на тази такса, но само в изрично посочената хипотеза,
обусловено от становището на помощния орган. След като това условие не е
включено в редакцията на оспорения текст, таксата се дължи във всички случаи,
което обаче е несъвместимо с правната регламентация, дадена с цитираните
нормативни актове от по-висока степен.
Предвид изложеното, настоящият състав приема, че оспорените
текстове на чл.54, III „Други услуги по
Закона за устройство на територията“, т.20 и т.21 от Наредбата за определянето
и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община
Чирпан са материално незаконосъобразни поради противоречие с норми от по-висок
ранг и следва да бъдат отменени на основание чл. 146, т. 4,
вр. чл. 196 от АПК.
При този изход
на спора ответникът следва да бъде осъден да заплати на Окръжна прокуратура
Стара Загора направените по делото разноски в размер на 20 лв за обнародване на
съобщението за направеното оспорване в Държавен вестник.
Водим от горните мотиви и на
основание чл.193, ал.1 от АПК, съдът
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ по протест на прокурор
в Окръжна прокуратура гр.Стара Загора разпоредбите на чл.54, III „Други услуги по Закона за устройство на
територията“, т.20 и т.21 от Наредбата за определянето и администрирането на
местните такси и цени на услуги на територията на Община Чирпан, като
незаконосъобразни.
ОСЪЖДА Общински съвет Чирпан
ДА ЗАПЛАТИ на Окръжна прокуратура Стара Загора направените по делото разноски в
размер на 20 /двадесет/ лв.
Решението подлежи на касационно оспорване в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните пред ВАС.
След влизане в
сила решението да се обнародва по начина, по който следва да се обнародва Наредбата
за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на
територията на Община Чирпан.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.