Решение по дело №577/2025 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 3018
Дата: 17 юли 2025 г.
Съдия: Ирена Янкова
Дело: 20257240700577
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 май 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 3018

Стара Загора, 17.07.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - III състав, в съдебно заседание на осми юли две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ИРЕНА ЯНКОВА

При секретар СТЕФКА ХРИСТОВА като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 20257240700577 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 143 от Закона за движението по пътищата ЗДвП).

Образувано е по жалба на В. Н. Г. чрез пълномощника адв. С. М. против Решение № 1228р-11134 от 02.05.2025 г., издадено от Началника на сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Стара Загора, с което е отказано да се извърши възстановяване на идентификационния номер и зачисляване в региона на лек автомобил „Мицубиши ” Л 300 с рег.№ [рег. номер] и И.Н. (VIN) - JMBLNP25WMA000665. Наведени са доводи за незаконосъобразност на оспорения акт като постановен при неправилно приложение на материалния закон. Поддържа се, че от мотивите на постановеното решение не се установява основание за отказ. След като административният орган е приел наличието на типова табела с идентификационния номер на автомобила, при липса на данни за интервенция, корозия или заличавания върху нея, то категорично е налице възможност да се възстанови идентификационният номер на процесното МПС. По подробно изложените в жалбата съображения се иска обжалваното Решение № 1228р-11134 от 02.05.2025 г., на Началник сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Стара Загора да се отмени и преписката да се върне на административния орган със задължителни указания да се извърши промяна в регистрацията /промяна на собствеността на МПС.

Ответникът по жалбата – Началник сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Стара Загора, се представлява от юрисконсулт, който оспорва жалбата.

Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна по административноправния спор:

На 17.10.2024 г. жалбоподателката по делото, чрез пълномощника си Т. Н. Г. е подала до Началника на сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Стара Загора заявление №241228039305, с което е направено искане за промяна на собствеността и зачисляване в района на лек автомобил марка автомобил Мицубиши” Л 300 с рег.№ [рег. номер] и И.Н. (V1N) - JMBLNP25WMA000665, и да се издаде свидетелство за регистрация на собственика В. Н. Г.

С оспореното по делото решение №1228р-11134 от 02.05.2025 г., издадено от Началника на сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Стара Загора, е отказано да се извърши зачисляване в региона на лек автомобил марка автомобил Мицубиши ” Л 300 с рег.№ [рег. номер] и JMBLNP25WMA000665 и да се издаде свидетелство за регистрация. Отказът се основава на констатациите в изготвените при идентификацията на автомобила експертна справка № 898/24.10.2024 г. Съгласно заключението на експертна справка номерът на рама на лек автомобил [Марка] Л 300 с рег.№ [рег. номер] и И.Н. JMBLNP25WMA000665 не се намери поради корозия, която е унищожила мястото и самия метал, на който е положен ИН на автомобила. Има друг носител на информация, съдържаща ИН на рамата на автомобила, пред предна дясна седалка /преди пода/ по посока на движението е намерена метална типова табелка, закрепена с 2 броя нитове, съдържаща ИН на автомобила и други данни. Мястото, където е поставена табелата, отговаря на образците, показани в каталога „EUVID“.

Видно от писмо УРУ1228-3176 от 23.01.2025 година, номерът на рамата JMBLNP25WMA000665 е на автомобил „Мицубиши“ Л300, но не може да се посочи номерът на двигателя и скоростната кутия, тъй като тази информация не е представена от производителя на „Балкан кар мотърс“ АД. Въз основа на тези фактически установявания е направен извод, че не може да се даде категоричен отговор относно идентификацията на лекия автомобил, По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаването на оспорения акт.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на обжалвания административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, направи следните правни изводи:

В диспозитива на обжалваното Решение №№ 1228р-11134 от 02.05.2025 г. на Началник сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Стара Загора са обективирани две волеизявления – отказ да се извърши възстановяване на идентификационен номер и отказ да се извърши пререгистрация /формулирано като отказ за "зачисляване в региона"/ на лек автомобил. Тези волеизявления, като направени от административен орган по см. на § 1, т. 1 от ДР на АПК, при упражняване на властнически административни правомощия (по чл. 10 от Наредба № 8121з-1 от 2.01.2018 г. за определяне на реда за поставяне на нов идентификационен номер на пътно превозно средство, което е изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация, и реда за възстановяване на идентификационен номер на пътно превозно средство и по чл. 2 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства), представляват индивидуални административни актове по см. на чл. 21, ал. 3 от АПК, засягащи неблагоприятно правната сфера на жалбоподателката, поради което подлежат на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност.

С оглед на което оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес и в законово установения срок, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Нормативната уредба на регистрацията на превозните средства е уредена в следните нормативни актове: Закон за движение по пътищата, Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства и Наредба № 8121 з-1 от 2.01.2018 г. за определяне на реда за поставяне на нов идентификационен номер на пътно превозно средство, което е изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация, и реда за възстановяване на идентификационен номер на пътно превозно средство.

Съгласно разпоредбата на чл. 143 от Закона за движение по пътищата пътно превозно средство се регистрира на името на неговия собственик по поставения от производителя идентификационен номер на превозното средство. Забранява се заличаването и/или подправянето на идентификационния номер и номера на двигателя на превозното средство. Пътно превозно средство с подправен, заличен или повреден идентификационен номер не се регистрира, докато не бъде установен автентичният идентификационен номер, поставен от производителя, с изключение на изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация, като регистрацията на пътно превозно средство се извършва след поставяне на нов идентификационен номер по ред, определен с наредба на министъра на вътрешните работи. Възстановяването на идентификационния номер се извършва по ред, определен от министъра на вътрешните работи.

По силата на чл. 5 от Наредба № І-45 от 2000 г. превозните средства се регистрират по идентификационен номер (VIN), категория, марка и други данни, посочени в представените по реда на глава втора документи. При регистрация звената на МВР извършват необходимите проверки за: идентификацията на превозното средство в случаите, когато се изисква: достоверността на представените документи и данните на собственика; произхода на превозното средство; техническата изправност на превозното средство и неговото комплектоване. При извършване на проверките се използват национални и международни информационни фондове, технически методи и средства.

А според чл. 7, ал. 1 от същата Наредба превозните средства, на които не може да се установи поставеният от производителя идентификационен номер (VIN), не се регистрират, с изключение на превозно средство (ПС), изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация, като регистрацията му се извършва след поставяне на нов идентификационен номер. Извън изключението по ал. 1 превозните средства, на които не може да се установи поставеният от производителя идентификационен номер (VIN), и документите за тях се задържат и се уведомяват съответните органи. При установяване на несъответствие в данните на ПС с тези по документите му ПС, обявено за издирване, ПС със следи от въздействие върху и/или в областта на идентификационния номер (VIN) или при установяване на съвпадение в идентификационния номер на представено за регистрация ПС с вече регистрирано в страната такова случаят се разглежда от комисия, определена със заповед на директора на СДВР/ОДМВР /ал. 3/.

Съгласно чл. 3 от Наредба № 8121 з-1 от 2018 г. възстановяването на идентификационен номер представлява повторно поставяне на оригиналния идентификационен номер върху рамата (купето или шасито) на ППС.

Според чл. 5 и чл. 6 от същата наредба на възстановяване подлежи идентификационен номер на ППС: 1. за което е установено подправяне, заличаване или повреда на идентификационния номер и впоследствие е върнато на собственика по законовия ред; 2. с наличие на корозия или друг дефект в областта на идентификационния номер 3. на което при извършване на ремонтни дейности идентификационният номер е бил заличен частично или напълно, ако преди извършването им ППС е било предоставено за установяване на автентичния идентификационен номер 4. чийто идентификационен номер е бил нарушен вследствие на механично или химично третиране при извършено изследване с цел идентификацията му; 5. на което е извършена смяна с ново шаси (купе), произведено от завода – производител на ППС. На възстановяване не подлежи идентификационен номер на ППС, чието автентично съдържание не е установено.

Процедурата за възстановяване на идентификационен номер, разписана в чл. 7-13 от същата наредба, е следната:

Със заповед на директора на СДВР или директора на съответната ОДМВР се назначава постоянна комисия за възстановяване на идентификационен номер или поставяне на нов (служебен) идентификационен номер на ППС. В заповедта по ал. 1 се определят: 1. председател, основни и резервни членове на комисията; 2. периодичност на работните заседания на комисията, но не по-рядко от веднъж седмично. В състава на комисията се включват: 1. за СДВР – експерт от отдел "Експертно-криминалистическа дейност", полицейски служители от отдел/сектор "Криминална полиция" и отдел "Пътна полиция"; 2. за ОДМВР – експерт от базовите научно-технически лаборатории или научно-техническите лаборатории при ОДМВР, полицейски служители от отдел/сектор "Криминална полиция" и сектор "Пътна полиция".

Комисията по чл. 7 има следните правомощия: 1. сверява за съответствие идентификационните данни, посочени в документите, с тези, нанесени върху ППС; 2. извършва външно заснемане на ППС и идентификационния номер на рамата със следи от въздействие, както и на възстановения или поставения нов (служебен) идентификационен номер 3. проверява други технически параметри, имащи значение за идентификацията на ППС; 4. извършва проверки в информационните фондове на МВР за издирвани ППС; 5. определя място за поставяне на възстановения или на новия (служебен) идентификационен номер, което да бъде отразено в заповедта по чл. 10. Снимките по ал. 1, т. 2 се съхраняват на електронен носител в съответния отдел/сектор "Пътна полиция". Необходимият брой снимки съгласно чл. 13 се прилага към заявлението за регистрация.

Комисията издава протокол за възстановяване или за поставяне на нов (служебен) идентификационен номер на пътно превозно средство. При възстановяване в протокола се прави кратко описание на ППС, състоянието на идентификационния номер, извършените от комисията действия и приложените документи. Отразява се установеният оригинален идентификационен номер на превозното средство, който подлежи на възстановяване. Изготвеният протокол се подписва от председателя и членовете на комисията. При поставяне на нов (служебен) идентификационен номер на ППС в протокола се прави кратко описание на ППС, извършените от комисията действия и приложените документи. Отразява се новият (служебен) идентификационен номер на ППС, генериран от АИС – КАТ "Регистрация на ПС и собствениците им", в заявлението по чл. 2, ал. 4.

Изготвеният протокол се подписва от председателя и членовете на комисията. На основание протокола по чл. 9, ал. 1 директорът на СДВР/ОДМВР издава заповед за възстановяване или за поставяне на нов (служебен) идентификационен номер – чл. 10 от Наредба № 8121 з-1/2018 г.

Заповедта се изпраща със съпроводително писмо до изпълнителя по чл. 14, ал. 2, в което се указва съдържанието на идентификационния номер и определените места за поставянето му.

След поставянето на идентификационен номер ППС се представя пред комисията по чл. 7 за проверка и поставяне на защитни стикери и издаване на удостоверителен талон. Защитните стикери по ал. 1 са самозалепващи се и представляват оптически защитни елементи, които се саморазрушават при опит за разлепване. Те носят логото на "Пътна полиция" и пореден номер. Стикерите са по три броя с еднакви номера, като два от тях се поставят в купето на автомобила, а третият се залепва върху удостоверителния талон. Удостоверителният талон по ал. 1 съдържа данни за регистрационния номер на ППС, вида, марката, модела, идентификационния номер, номера на протокола за възстановяване/поставяне на служебен номер и службата, издала документа. В него се отразява информация за мястото (местата) на поставяне на идентификационния номер и защитните стикери, като е предвидено поле за залепване на третия защитен стикер, подпис на длъжностно лице и печат. Формата и видът на удостоверителния талон са съгласно приложението.

Копия от протокола по чл. 9, ал. 1 и заповедта по чл. 10 се прилагат към заявлението за регистрация на ППС, като в АИС – КАТ, се отразява "нестандартен идентификационен номер".

При възстановяване на идентификационен номер към заявлението за регистрация се прилагат и три снимки на хартиен носител (една от външното заснемане на ППС, една от заснетия идентификационен номер на ППС преди възстановяването и една след възстановяването), направени при заснемането по чл. 8, ал. 1, т. 2.

Анализът на цитираната по-горе нормативна уредба води до извод, че производството по регистрация, съответно промяна в регистрацията/промяна на собственост на пътно превозно средство и това по възстановяване на идентификационен номер на ППС, са две различни производства, които приключват с отделни и самостоятелни административни актове, издадени от различни административни органи. Процедурата по възстановяването на идентификационния номер на едно превозно средство предшества и е условие да бъде извършена регистрация, съответно пререгистрация на пътно превозно средство. Или казано по друг начин - невъзможността да се установи автентичният идентификационен номер на автомобила, препятстваща неговото възстановяване, се преценява, преди да се постанови отказ за регистрация.

В настоящия случай извършената преценка за невъзможността да бъде установен и съответно отказът да се възстанови идентификационният номер на собствения на жалбоподателя лек автомобил е направена от материално некомпетентен административен орган – Началника на сектор ПП при ОД на МВР – Стара Загора. По аргумент от разпоредбата на чл. 10 от Наредба № 8121з-1/2018 г., единствено в компетентността на Директора на ОД на МВР – Стара Загора е да издаде административен акт, с който да откаже възстановяване на идентификационен номер на т на лек автомобил Мицубиши ” Л 300 с рег.№ [рег. номер] и И.Н. (V1N) - JMBLNP25WMA000665 по подаденото от пълномощника на жалбоподателя заявление № 241228039305/17.10.2024 г. Не съществува законова възможност за делегиране на това правомощие, поради което само този орган може да издава акт за възстановяване или за отказ да се възстанови идентификационен номер.

По тези съображения съдът приема, че обективираният в Решение № 1228р-11134/02.05.2025 г. на Началник сектор „Пътна полиция*' при ОД на МВР Стара Загора отказ да бъде възстановен идентификационният номер на лек автомобил Мицубиши ” Л 300 с рег.№ [рег. номер] и И.Н. (V1N) - JMBLNP25WMA000665, като постановен от некомпетентен административен орган, е нищожен административен акт, който не може да породи целените правни последици – т. е. да приключи производството, образувано по реда на Наредба № 8121з-1/2018 г.

Липсата на валиден акт по чл. 10 от същата наредба /за възстановяване или отказ да се възстанови идентификационният номер/ препятства възможността да се постанови и акт по заявеното искане за промяна на регистрацията на притежавания от жалбоподателя автомобил. В този смисъл съдържащото се в оспорения акт волеизявление на Началника на сектор ПП при ОД на МВР – Стара Загора за отказ за "зачисляване в региона", което по същността си представлява отказ да се извърши заявената промяна в регистрацията/промяна на собствеността на МПС, независимо че изхожда от компетентен орган по см. на чл. 2 от Наредба № I-45/2000 г., се явява необосновано както от фактическа, така и от правна страна. При неприключило производство по реда на раздел III от Наредба № 8121з-1/02.01.2018 г. не може да се приеме за доказано наличието на хипотезата на чл. 6 от същата наредба – ППС, чийто автентичен идентификационен номер не е установен, и съотв. съществуването на материалноправното основание по чл. 7, ал. 1 от Наредба № I-45/2000 г., за да се откаже промяна в регистрацията на това превозно средство. Ето защо оспореният акт в частта, в която е отказано зачисляване в региона на лек автомобил „Мицубиши ” Л 300 с рег.№ [рег. номер] и И.Н. (V1N) - JMBLNP25WMA000665, се явява постановен при неправилно приложение на материалния закон и се следва неговата отмяна.

Доколкото естеството на въпроса не позволява съдът да се произнесе по същество, на основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката следва да се изпрати на компетентния административен орган - Директора на ОД на МВР [населено място] за приключване на процедурата по раздел III от Наредба № 8121з-1/2018 г. В случая решаващият административен орган трябва да съобрази, че целта на идентификационния номер е да може да се идентифицира по несъмнен и еднозначен начин моторното превозно средство. От материалите по делото е видно, че са налице достатъчно надеждни данни – 1. Наличието на друг носител на информация, съдържаща ИН на рамата на автомобила, пред предна дясна седалка /преди пода/ по посока на движението се намери метална типова табелка, закрепена с 2 броя нитове, съдържаща ИН на автомобила и други данни и категоричното заключение на експерта, изготвил експертна справка, че типовата табела е автентична и съдържащите се в нея данни отговарят на тези, посочени в каталога "EUVID", като не се наблюдават следи от механична интервенция върху нея, както и такива от развинтване, поради което същата не е местена на друго място; 2. наличие на предходна регистрация на автомобила в Република България, при която не е била констатирана интервенция върху поставения идентификационен номер 3. липсата на информация автомобилът да е обявяван за издирване, които данни, преценени в тяхната съвкупност, налагат извод, че автентичният идентификационен номер на лек автомобил „Мицубиши ” Л 300 с рег.№ [рег. номер] , собственост на жалбоподателката, е JMBLNP25WMA000665. Следователно налице е хипотезата по чл. 5, т. 2 от Наредба № 8121з-1/02.01.2018 г. за възстановяване на идентификационния номер (VIN) на пътното превозно средство, поради което се следва издаване на позитивен административен акт по чл. 10 от Наредба № 8121з-1/02.01.2018 г.

При този изход на делото направеното от пълномощника на жалбоподателя искане за присъждане на сторените по делото разноски следва да бъде уважено, като на основание чл. 143, ал. 1 от АПК Областна дирекция на МВР – Стара Загора да бъде осъдена да заплати на жалбоподателката сумата от 970 /деветстотин и седемдесет/ лева, от които 10 лв. внесена държавна такса и 960 лв. заплатено адвокатско възнаграждение съгласно договора за правна защита и съдействие.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предложение първо от АПК във връзка с чл. 173, ал. 2 от АПК, Старозагорският административен съд

РЕШИ:

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНО по жалба на В. Н. Г. Решение № 1228р-11134 от 02.05.2025 г., издадено от Началника на сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Стара Загора, В ЧАСТТА, в която е отказано да се извърши възстановяване на идентификационен номер на лек автомобил „Мицубиши ” Л 300 с рег.№ [рег. номер] и рама JMBLNP25WMA000665.

ИЗПРАЩА административната преписка на Директора на Областна дирекция на МВР – Стара Загора за разглеждане и произнасяне по подаденото от В. Н. Г. заявление №241228039305/17.10.2024 г., като ОПРЕДЕЛЯ 14-дневен срок за издаване на заповед по чл. 10 от Наредба № 8121з-1/02.01.2018 г. за възстановяване на идентификационния номер на лек автомобил „Мицубиши” Л 300 с рег.№ [рег. номер] .

ОТМЕНЯ по жалба на В. Н. Г. Решение № 1228р-11134 от 02.05.2025 г. на Началник сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Стара Загора, В ЧАСТТА, в която е отказано зачисляване в региона на лек автомобил Мицубиши” Л 300 с рег.№ [рег. номер] и рама JMBLNP25WMA000665.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Стара Загора да заплати на В. Н. Г., [ЕГН], сумата от 970 /деветстотин и седемдесет/ лева, представляваща направените от жалбоподателя по делото разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: