Решение по дело №809/2018 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 783
Дата: 13 май 2018 г. (в сила от 9 юни 2018 г.)
Съдия: Виолета Веселинова Низамова
Дело: 20185330200809
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  

783

 

гр. Пловдив, 13.05.2018г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД - XXV наказателен състав в публично заседание на тринадесети март, две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИОЛЕТА НИЗАМОВА

 

при секретаря: Сийка Радева,

като разгледа АНД № 809/2018г. по описа на ПРС, XXV наказателен състав и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № К - 0045837 от 08.12.2017г. издадено от Директора на РД на областите Пловдив, Смоялн, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора на КЗП гр. Пловдив, с което на "КОРАБЪТ" ЕООД, с ЕИК *********, представлявано от у. И.Т.Т., на основание чл. 211 от Закона за туризма /ЗТ/ е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 500 /петстотин и петдесет/ лева за нарушение на чл. 117, ал. 1 от Закона за туризма, и на основание чл. 214 от ЗТ е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1 000 /хиляда/ лева за нарушение на чл. 132, ал. 1 от ЗТ.

С жалбата и в съдебно заседание, чрез процесуалния представител на дружеството адв. А.В., се прави искане за отмяна на атакуваното НП като неправилно и незаконосъобразно като се излагат съображения в подкрепа на твърденията.  

Въззиваемата страна КЗП РД – Пловдив, чрез процесуалния си представител адв. К., поддържа наказателното постановление, като моли същото да се потвърди по изложени конкретно в съдебно заседание доводи по същество.

Жалбата е подадена в законоустановения срок и е процесуално допустима.

Наказателното постановление е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ с № К - 0045837 от 01.11.2017г. В наказателното постановление, което се обжалва, е пренесена описаната в АУАН фактология, като е отразено, че на 23.10.2017г. при направена проверка в обект заведение за хранене и развлечения, находащо се в гр. Пловдив, ул."Марица" № 85, се установило, че обектът е в работен режим, като в него се предоставя туристическа услуга – ресторантьорство. Посочено е, че търговецът е съставил ценоразпис - лист меню за кухненската и сладкарска продукция, в т.ч.: Супи - пиратска рибена супа; хляб, пърленка - с масло, с масло и чесън, с кашкавал, със сирене, комбинирана; Топли предястия - микс хрупкави брускети за вино, хрупкави пилешки филенца с млечен сос, пресни пържени картофи по „домашно", пресни пържени картофи със сирене, пресни пържени картофи с кашкавал, панирана биволска моцарела, запоканка „Пармиджано", боб на пещ с панчета /пушен бекон/, свежи манатарки в чугунена саханче, сирене на чугунен тиган с мед и орехи, кашкавал на чугунен тиган, пикантни скариди, хрупкави калмари по гръцки, запеканка „Примавера", спанак „Гратине", моряшко плато, асиет - мезе от солени риби, антипасти; Ризото - ризото с манатарки, ризото „фрути ди маре", ризото с телешко и авокадо; Основни ястия - пикантни карета микс, виенски шницел с пържени картофи и билково масло, свинско бон филе с манатарки, поднесено домашно картофено пюре, пилешки скалопини със зелена салата, агнешко печено на чугун сервирано с печен картоф и пресни билки; Паста: паста „Арабиата", спагети „Ала карбонара", спагети „Болонезе", паста „Рома", талиатели Фрути ди маре, пене с пилешко филе и брокови, тортелини с пармезан и масло, паста „Куатро формаджи"; Десерти: тирамису, панна кота с домашно сладко, шоколадова/малиново суфле. Отразено е, че са означени продажните цени, но търговецът е посочил грамажите на ястията в сурово състояние, като не е посочил грамажите на ястията в готова продукция, с което е нарушил  чл. 117, ал.1 от Закона за туризма.

Отделно от това в НП е посочено още едно нарушение отразено и в съставения АУАН, а именно че при извършената проверка на видно място е било поставено Временно удостоверение за открита процедура по категоризиране № 1234/05.12.2016г. със срок на валидност от 05.12.2016г. до 04.02.2017г. На дата 23.10.2017г. нямало актуален документ за открита процедура по категоризиране. На 01.11.2017г. било представено и прието с ППД № 078284 Удостоверение № 001269-С за утвърдена категория „една звезда", което по време на проверката -23.10.2017г. не е било поставено на видно място в обекта, с което е нарушил чл. 132, ал. 1 от ЗТ.

 В качеството на свидетел по делото е разпитана съставителя на акта П.М., която е потвърдила констатациите по акта, като е пояснила, че АУАН е съставен в присъствието на управителя на дружеството жалбоподател, както и че при самата проверка в ресторанта като доказателство е било иззето описаното в АУАН меню.

 Съдът кредитира показанията на свидетелката, доколкото същите са логични, както и напълно съответни на писмените доказателства, приети по делото.

 На базата на събраните гласни и писмените доказателства, които са приложени по преписката, съдът намира за установена категорично фактическата обстановка по извършване и установяване на административните нарушения. Категорично се установява от приложените писмени доказателства, че в обекта на контрол към датата на извършената от свидетелката М. проверка дружеството-жалбоподател е осъществявало ресторантьорство. Поради това и същото е било адресат на задълженията, предвидени в  чл. 117, ал.1 от ЗТ, който предвижда, че лицата, извършващи ресторантьорство са длъжни да съставят ценоразписи – лист – меню за кухненската и сладкарската продукция и карт - меню за алкохолни и безалкохолни напитки със съответните продажни цени и грамажи. Установява се категорично в случая, включително и от съдържанието на приложеното към преписката меню, че такова лист-меню е било съставено от дружеството-жалбоподател, но неговото съдържание не е съответно на изискванията на разпоредбата на  чл. 117, ал.1 от ЗТ, доколкото, макар да са посочени грамажи и цени на предлагания асортимент от кухненската продукция, то на всяка страница от менюто изрично е отразено, че грамажът на всички ястия е в сурово състояние. В тази насока и според съда, съвсем правилно, както актосъставителят, така и наказващият орган са счели, че се касае до нарушение на нормата на  чл. 117, ал.1 от ЗТ, доколкото същата предписва изискване съставеното лист-меню да е с конкретно съдържание, част от което в случая липсва. Безспорно е по делото, че описаният в наказателното постановление асортимент от ястия, се предлага в проверения обект в приготвено съобразно съответната рецепта, а не в сурово състояние, за да е годно за консумация. Именно оттук следва извода, че в приложеното лист-меню липсва отразяване на съответните грамажи на продукцията, доколкото изискването на закона е да се посочат цени и грамажи именно на "кухненска продукция", а не на продуктите за приготовление на съответния асортимент от тази продукция. Законът е с достатъчно ясен смисъл и действително, както е посочено и в АУАН, и в наказателното постановление, допълнително уточнение в същия е ненужно, тъй като в нормата на  чл. 117, ал.1 от ЗТ така или иначе се говори за продукция, тоест за произведени /приготвени/ ястия, или такива, които са годни за консумация от крайния потребител на услугата ресторантьорство.

Що се отнася до второто описано нарушение настоящия състав е на мнение че и то се доказва за извършено по безспорен начин, тъй като разпоредбата на чл. 132, ал. 1 от ЗТ гласи че на категоризираните места за настаняване и прилежащите към тях заведения за хранене и развлечения, самостоятелни заведения за хранене и развлечения, туристически хижи, туристически учебни центрове и туристически спални и прилежащите към тях заведения за хранене се издава категорийна символика в зависимост от техния вид и категория, включваща удостоверение и табела, които се поставят на видно място в обекта. Видно от доказателствата по делото при извършената проверка удостоверение за категоризация или валидно към момента удостоверение за открита процедура по категоризиране не е било поставено на видно място в обекта. Било е поставено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране № 1234/05.12.2016г. със срок на валидност от 05.12.2016г. до 04.02.2017г., т.е. към датата на извършената проверка 23.10.2017г. същото е било със изтекъл срок. Едва на датата на съставяне на акта на проверяващите е било представено Удостоверение № 001269-С за утвърдена категория „една звезда", което по време на проверката 23.10.2017г., не е поставено на видно място в обекта, с което жалбоподателя безспорно е нарушил чл.132, ал.1 от Закона за туризма.

Въпреки изложеното обаче в издаденото НП е допуснато съществено процесуално нарушение водещо до отмяната на същото изразяващо се в несъответствие на нарушителя отразен в АУАН и в НП. Абсолютно задължително условие за да е законосъобразно издаденото НП е в него да е индивидуализиран нарушителя. Както е прието нарушителя като търговско дружество се индивидуализира с име и ЕИК номер. В съставения АУАН е отразено че нарушенията са извършени от „Корабът 2016“ ЕООД с ЕИК *********, а в НП е отразено че нарушенията са извършени от „Корабът“ ЕООД с ЕИК *********. Макар и вероятно същото да се дължи на техническа грешка, посоченото несъответствие е недопустимо и издаденото НП следва да бъде отменено тъй като създава неяснота по отношение индивидуализирането именно на нарушителя. Вярно е че ЕИК и в двата акта е един и същ, но посоченото различно име на дружеството създава съмнение дали е посочено вярното ЕИК, и дали именно фирмата съответстваща на посочения ЕИК номер е нарушител. Наказателното постановление като акт с който се повдига административнонаказателно обвинение следва да е пределно ясно по отношение на това кой е извършителя на нарушението. Посоченото несъответствие между посочения в АУАН и НП нарушител, се явява нарушение на чл. 42, т. 6 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 4 от ЗАНН.

Воден от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът,

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № К - 0045837 от 08.12.2017г. издадено от Директора на РД на областите Пловдив, Смоялян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора на КЗП гр. Пловдив, с което на "КОРАБЪТ" ЕООД, с ЕИК *********, представлявано от у. И.Т.Т., на основание чл. 211 от Закона за туризма /ЗТ/ е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 500 /петстотин и петдесет/ лева за нарушение на чл. 117, ал. 1 от Закона за туризма, и на основание чл. 214 от ЗТ е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1 000 /хиляда/ лева, за нарушение на чл. 132, ал. 1 от ЗТ.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението до страните пред Административен съд гр. Пловдив по реда на АПК.

 

 

                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

С.Р.