Решение по дело №2510/2022 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1019
Дата: 1 ноември 2022 г.
Съдия: Андон Вълков Вълков
Дело: 20222120202510
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 юли 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 1019
гр. Бургас, 01.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LI СЪСТАВ, в публично заседание на
трети октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:АНДОН В. ВЪЛКОВ
при участието на секретаря Красимира М. Андонова
като разгледа докладваното от АНДОН В. ВЪЛКОВ Административно
наказателно дело № 20222120202510 по описа за 2022 година
за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 58д - 63д от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „.... срещу Електронен фиш за налагане на имуществена
санкция № ...., издаден от АПИ - гр. София, с който за нарушение на чл. 102 ал. 2 от ЗДвП, и
на основание чл. 187а, ал. 2 т. 3, вр. чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, на жалбоподателя е наложена
имуществена санкция в размер на 2500 лв.
Жалбоподателят, редовно призован, не се представлява. По делото е изразено
писмено становище за отмяна на ЕФ.
Административнонаказващият орган, редовно призован, се представлява от юк. ....
която оспорва жалбата и моли за потвърждаване на ЕФ, и за присъждане на разноски.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази доводите на
страните, намира за установено следното от фактическа страна:
На 22.12.2020 г., в 08:03 ч., в общ. Бургас, по път А-1, км. 357+949, с посока
нарастващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, e било установено
нарушение, като за пътно превозно средство /ППС/ влекач ....., с технически допустима
максимална маса 20000, брой оси - 2, екологична категория ЕВРО 3, в състав с ремарке с
общ брой оси 5, с обща технически допустима максимална маса на състава 50000, изцяло не
е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата /ЗП/, тъй като
за посоченото пътно превозно средство няма валидна маршрутна карта или валидна тол
декларация за преминаването.
Нарушението е установено с устройство № 10031, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП, намиращо се на път
А-1, км. 357+949.
Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по
1
делото материали, които съдът кредитира изцяло.
От правна страна:
Жалбата е подадена от легитимирано лице, в преклузивния 14-дневен срок за
обжалване по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, срещу годен за съдебен контрол по реда на ЗАНН акт и
пред надлежния съд, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е
неоснователна.
Разпоредбата на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП предвижда, че движението на ППС по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, се извършва след изпълнение на съответните
задължения, свързани с установяване размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1
от ЗП. Според чл. 102, ал. 2 от ЗДвП собственикът е длъжен да не допуска движението на
пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, ако за
пътното превозно средство не са изпълнени задълженията във връзка с установяване на
размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от ЗП според категорията на ППС.
Горепосочените разпоредби задължават собствениците, респективно ползвателите на
пътни превозни средства, да осигурят заплащането на дължимите пътни такси при движение
на превозните им средства по път, включен в платената пътна мрежа, като това движение
може да се осъществи след изпълнение на съответните задължения, свързани с установяване
размера и заплащане на пътните такси. Тези задължения са регламентирани в ЗП и в
Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена
система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на
база изминато разстояние /Наредбата/, приета на основание чл. 10, ал. 7 от ЗП.
Разпоредбата на чл. 10, ал. 1, т. 2 ЗП предвижда, че за преминаването по платената
пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на различните категории ППС и такси
на база време и на база изминато разстояние, като таксата за изминато разстояние се дължи
за пътни превозни средства по чл. 10б, ал. 3 ЗП. Съгласно посочената разпоредба тол таксата
се заплаща от собственика или ползвателя на пътното превозно средство за всички пътни
превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3, 5 тона, извън тези
по чл. 10а, ал. 9, като заплащането и дава право на пътното превозно средство, за което е
заплатена, да измине определено разстояние между две точки. Алинея 4 от разпоредбата на
чл. 10б ЗП предвижда, че размерът на дължимата за плащане тол такса се определя въз
основа на реално получени декларирани тол данни, удостоверени по реда, предвиден в
наредбата по чл. 10, ал. 7 или чрез закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава
право на ползвателя на пътя да измине предварително заявено от него разстояние по
определен маршрут. Тол таксата се определя в зависимост от техническите характеристики
на пътя или пътния участък, от изминатото разстояние, категорията на ППС, броя на осите и
от екологичните му характеристики, и се определя за всеки отделен път или пътен участък
(чл. 8, ал. 2 Наредбата).
Неизпълнението на горните задължения е скрепено със санкцията, предвидена в
разпоредбата на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП.
По делото не се спори, че собственик на процесното ППС е жалбоподателят.
Нарушението е установено въз основа на доклад от електронната система за събиране на
пътни такси по чл. 10, ал. 1 ЗП по чл. 167а, ал. 3 ЗДвП, който заедно с приложените към него
изображения във вид на снимков материал представляват доказателство за отразените в него
обстоятелства относно пътното превозно средство, регистрационния номер, часа и мястото
на движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, както и
местонахождението на техническото средство № 10031, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП. Съгласно чл. 189е,
ал. 8 от ЗДвП генерираният доклад по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП и снимковият материал
представляват доказателства за установените обстоятелства относно мястото, датата, точния
час на извършване на нарушението, регистрационния номер на ППС, както и данни,
2
свързани с движението по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
данни за липса или наличие на декларирани тол данни и наличие или липса на заплащане на
дължимите такси.
Наред с това, безспорно е установено, че при преминаване на процесното пътно
превозно средство през контролно устройство № 10031, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси, същата е регистрирала нарушение за
описания влекач, тъй като за него няма получена тол декларация или маршрутна карта. Това
се потвърждава от представеното становище от Отдел Управление на информационната
система и инфраструктура на Национално тол управление /л. 40/. Разпоредбата на чл. 10б,
ал. 4 от ЗП предвижда, че размерът на дължимата такса се определя въз основа на реално
получени декларирани тол данни, удостоверени по реда на Наредбата. Тол таксата може да
бъде определена посредством бордово устройство, което предава декларираните тол данни
на доставчика на услугата за електронно събиране на такса за изминато разстояние или чрез
предварително закупуване на еднократна маршрутна карта, даваща право на ползвателя на
пътя, да измине предварително заявено разстояние по определен маршрут с превозно
средство, регистрационния номер, на което се декларира от собственика или ползвателя на
същото. В случая жалбоподателят е сключил договор с „..., като доставчик на услуга за
електронно събиране на пътни такси на база изминато разстояние посредством бордово
устройство. При сключване на договора жалбоподателят е предоставил данни в съответствие
с т. 3.6 от Общите условия на „.... но е декларирал регистрационния номер на процесното
пътно превозно средство погрешно, като вместо цифра „0“ е посочил буква „О“, и така
вместо .... е декларирал .... Той е бил наясно и се е съгласил с т. 4.9 от Общите условия, че
„.... не носи отговорност за грешно декларирани и/или фалшифицирани данни или
документи.
Представените от жалбоподателя пътен и тахографски лист доказват, че процесното
превозно средство действително е извършвало движение по пътната мрежа и кореспондират
с установените от доклада по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП обстоятелства и снимки от контролно
устройство № 10031. Тези данни установяват, че при преминаване на процесното превозно
средство с рег. № .... през посоченото контролно устройство, електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП е регистрирала извършено нарушение, тъй
като за него към този момент е липсвала тол декларация или маршрутна карта.
Нормата на чл. 28, ал. 7 от ЗАНН предвижда, че разпоредбите на чл. 28, ал. 1 - 6 от
ЗАНН не се прилагат, когато в закон е предвидено друго. Разпоредбата на чл. 189з от ЗДвП
изключва приложението на чл. 28 и 58г от ЗАНН за нарушения по ЗДвП. Съобразявайки
това, съдът счита, че деянието не може да бъде квалифицирано като маловажен случай,
поради което обжалваният ЕФ следва да бъде потвърден.
С оглед изхода на спора и на основание чл. 63д от ЗАНН искането на представителя
на въззиваемата страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение се явява
основателно и следва да се уважи. Относно размера на разноските разпоредбите на чл. 63д,
ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН предвиждат, че в полза на учреждението, чийто орган е издал НП, ако
е било защитавано от юрисконсулт или друг служител с юридическо образование, се
присъжда възнаграждение в определен от съда размер, който не може да надхвърля
максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за
правната помощ, вр. чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, съгласно който
възнаграждението е в размер от 80 до 150 лв. Предвид извършените действия по делото,
съдът счита, че справедлив размер на конкретното възнаграждение се явява сумата от 80 лв.,
която следва да се възложи в тежест на жалбоподателя.
Така мотивиран, съдът
3
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на имуществена санкция №
**********, издаден от АПИ - София, с който за нарушение на чл. 102 ал. 2 от ЗДвП, и на
основание чл. 187а, ал. 2 т. 3, вр. чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, на жалбоподателя „....е наложена
имуществена санкция в размер на 2500 лв.
ОСЪЖДА „Б..., да заплати в полза на Агенция "Пътна инфраструктура" - гр. София
сумата от 80 лв., представляваща юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано пред Административен съд - Бургас в 14 -
дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4