Решение по дело №860/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 ноември 2019 г. (в сила от 5 декември 2019 г.)
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20197240700860
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 487                                                 26.11.2019г.                          град Стара Загора

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, II състав, в публично съдебно заседание на деветнадесети ноември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

      

при секретар   Албена Ангелова                                                                       

и с участието на прокурор                                                                                                           като разгледа докладваното от съдия Г.ДИНКОВА административно дело № 860 по описа за 2019г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

  

            Производството е по реда на чл. 459 от Изборния кодекс ИК/.

Образувано е по жалба от И.С.И., подадена в качеството му на кандидат за кмет на Община Гурково, против Решение № 100-МИ от 04.11.2019г. на Общинска избирателна комисия /ОИК/ - Гурково, с което е обявен за избран за Кмет на Община Гурково, на втори тур, М.Г.Ц.. В жалбата се твърди, че оспореното решение е назаконосъобразно, като постановено при съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалния закон. Конкретните оплаквания се свеждат до липса на компетентност на ОИК- Гурково, доколкото от формулировката на точка първа от дневния ред, отразена в Протокол №21/04.11.2019г. от заседание на ОИК Гурково, ясно се виждала отразена воля на комисията „да избере кмет“, а не да „установява и обявява“ резултатите от гласуването в изборния район, каквото е правомощието й по чл.87, ал.1, т.26 от ИК.  На следващо място се сочи наличие на съществен порок във формата на атакуваното решение, тъй като същото не съдържало мотиви, в нарушение на изискването по чл.59, ал.1, във вр. с ал.2, т.4 от АПК.  С доводи за наличие на разногласия в някои от Секционните избирателни комисии /СИК/ при определянето на действителните гласове, установяващо се от подадени жалби до ОИК- Гурково, жалбоподателят поддържа и невярно установяване на изборните резултати, поради неправилното отчитане от съответните СИК на вота на гласоподавателите в част от подадените бюлетини. По така изложените съображения е направено искане за обявяване избора на М.Г.Ц. ***, обявен с атакуваното Решение № 100-МИ/ 04.11.2019г. на ОИК – Гурково, за недействителен или ако се установи, че  резултатът от избора за кмет в Община Гурково е различен от отразения в протокола на ОИК, поради допуснати технически грешки и грешки в пресмятането - да се отмени решението и книжата да се върнат на ОИК – Гурково за обявяване на действителните резултати.

Ответникът по жалбата – Общинска избирателна комисия – Гурково, чрез Председателя на ОИК Р.М., оспорва жалбата като недоказана и неоснователна. Поддържа, че установените в хода на съдебното производство нарушения в работата на СИК при отчитане на действителни и недействителни гласове са несъществени и не опорочават проведения избор и резултата от него. Моли съда да постанови решение, с което да бъде потвърдено Решение № 100-МИ/ 04.11.2019г. на ОИК – Гурково, за установяване и обявяване на резултатите от избора за кмет на община Гурково.

Ответникът – М.Г.Ц., чрез пълномощника си по делото, в съдебно заседание и в представено писмено становище, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. С подробно изложени съображения обосновава, че при проведения избор за кмет на Община Гурково не са допуснати съществени нарушения на изборния процес при установяването и отчитането на резултатите от гласуването от секционните избирателни комисии и при определянето и обявяването на изборния резултат от ОИК Гурково, нито нарушения, в резултат на които да не може да се установи какъв е действителният вот на избирателите и да се извърши обективна проверка за действителния резултат от проведения избор. Намира твърденията на жалбоподателя за опорочаване на втория тур от проведения избор за кмет на община Гурково за неоснователни и недоказани, а оспореното решение на ОИК Гурково, с което е обявен резултата от проведения на 03.11.2019г. избор за Кмет на Община Гурково – за законосъобразно, поради което моли да бъде потвърдено.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

С оспореното Решение № 100-МИ от 04.11.2019г. на Общинска избирателна комисия – Гурково, на основание чл.452 от Изборния кодекс и въз основа на получените данни от протоколите на СИК, е обявен за избран за кмет на Община Гурково, на втори тур, М.Г.Ц., издигнат от Движение за права и свободи /ДПС/, получил 1328 действителни гласове.

По делото са представени Решения № 36-МИ/ 21.09.2019г. и № 39-МИ/ 21.09.2019г., двете на ОИК Гурково, за регистриране съответно на М.Ц., издигнат от ПП „Движение за права и свободи“ и на И.И., издигнат от ПП“ГЕРБ“, в кандидатската листа за Кмет на Община в изборите за общински съветници и кметове на 27.10.2019г. в община Гурково. 

Представени и приети като доказателства по делото са и Протоколите по чл.432, ал.2, т.2 от Изборния кодекс на секционните  избирателни комисии във всички избирателни секции на територията на община Гурково – от № ********* до № *********, за отчитане на резултатите от гласуването на 03.11.2019г. за кмет на общината в съответните секции. Протоколите са  подписани от всички членове на СИК. Само в един протокол – този на СИК в избирателна секция № ********* е отбелязано наличие на спорове за действителността или недействителността на гласовете, като се сочи 1 бюлетина, в която не се разпознава печата и още 7 бюлетини, определени като невалидни. Отразено е, че след откриване на изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването в СИК са постъпили жалби от общо пет физически лица, но обстановката при провеждането на изборите в секцията, се сочи за нормална.  В останалите 8 протокола, съставени от секционните избирателни комисии на територията на Община Гурково е отразено, че няма постъпили жалби и възражения след откриване на изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването; изборите са протекли в нормална обстановка, както и че не е имало спорове между членовете на СИК за действителността или недействителността на гласовете. Въз основа на данните от тези протоколи и на основание чл.449, ал.1, т.2 от ИК ОИК – Гурково е съставила Протокол от 04.11.2019г., за определяне на резултатите от гласуването за кмет на община Гурково. От посочения протокол се установява, че броя на секционните избирателни комисии в общината е 9 и всички комисии са представили протоколите по чл.432, ал.2, т.2 от ИК за отчитане на резултатите от гласуването. Съгласно удостовереното в протокола броят на избирателите според част І и част ІІ от избирателните списъци при предаването им на СИК е 4 217, а броят на избирателите, вписани в допълнителните страници /под чертата/ на избирателните списъци в изборния ден е 16. Броят на гласувалите избиратели според броя на положените подписи в избирателните списъци, вкл. и подписите в допълнителните списъци/под чертата/ е 2 730. Броят на намерените в избирателните кутии бюлетини е 2 730, от които 63 са недействителни /за кандидат № 43 – 14 бр., за кандидат № 55 – 20 бр. и 29 бр. недействителни бюлетини, в които е гласувано за повече от една листа, както и такива, в които не може да се установи еднозначно вотът на избирателя/, а общият брой на действителните бюлетини /действителни гласове/ е 2667. От тези действителни бюлетини 27 са с отбелязване: „Не подкрепям никого“. Останалите 2 640 действителни гласове/бюлетини/ се разпределят по кандидатски листи, както следва: за кандидат № 43 И.С.И., издигнат от ПП ГЕРБ – 1 312 действителни гласове и за кандидат № 55 М. Г.Ц., издигнат от ДПС - 1328 действителни гласове.  В протокола на ОИК е отразено, че има съставен един протокол по реда на чл.438, ал.3 от ИК, с отразен в него спор за недействителност на 7 броя гласове. Отразено е и постъпването на сигнал, след откриване на изборния ден, за купуване и продаване на гласове, който с решение на ОИК е бил изпратен на органите на МВР. Протоколът е подписан от председателя, двамата зам.председатели, секретаря и всички членове на ОИК – Гурково, като няма член на избирателната комисия, който да го е подписал с особено мнение.  

С протоколно определение от съдебно заседание, проведено на 12.11.2019г., по отношение на протоколите по чл. 432, ал.2, т.2 от ИК на всички СИК, както и по отношение на протокола на ОИК по чл.449, ал.1, т.2 от ИК, беше открито производство по оспорване истинността на посочените официални удостоверителни документи по реда на чл.193 и сл. от ГПК, досежно верността на удостовереното в т. 8 „Разпределение на гласовете по кандидатски листи“ от тях.

Във връзка с това оспорване, по искане на жалбоподателя, за доказване на твърденията му за допуснати от СИК нарушения при преброяването и отчитането на подадените за всеки от кандидатите гласове, по делото беше допусната съдебно-статистическа експертиза за извършване на повторен преглед и преброяване на бюлетините, с които е извършено гласуването за избор на кмет на Община Гурково на втори тур. От представеното заключение на назначената експертиза, прието като  писмено доказателство по делото, се установява следното:     

Общият брой на бюлетините, с които е извършено гласуването за избор на кмет на Община Гурково, на втори тур, е 2 730 броя.

След извършен повторен преглед на тези бюлетини, вещите лица са констатирали, че  сред бюлетините, отчетени като действителни от СИК – общо 2 640 броя, /получени като разлика от общия брой отчетени от СИК действителни бюлетини 2 667 и 27 броя бюлетини с отбелязване в квадратчето „Не подкрепям никого“/, 65 броя бюлетини имат някоя от следните характеристики: не отговарят на установения образец; няма поставен знак Х” или „V” с химикал, пишещ със син цвят, в нито едно квадратче за гласуване; има поставен знак Х” или „V” с химикал, пишещ със син цвят, в повече от едно квадратче;   има поставен знак Х” или „V” с химикал, пишещ със син цвят, но знакът засяга повече от едно квадратче; нямат поставени два печата, както следва:

- 32 броя бюлетини, отчетени като действителни за кандидат №43, от които 3 броя – без поставен знак Х или V, с химикал пишещ със син цвят, в нито едно от квадратчетата за двамата кандидати; 4 броя – с поставен знак Х или V, или друг знак с химикал пишещ със син или друг цвят, в повече от едно квадратче за гласуване; 6 броя – върху които има изписани специални символи като букви, цифри и други знаци; и 19 броя – върху които не са поставени два печата на СИК;

- 33 броя бюлетини, отчетени като действителни за кандидат №55, от които 1 брой – с поставен знак Х или V, или друг знак с химикал пишещ със син или друг цвят, в повече от едно квадратче за гласуване; и 32 броя – върху които не са поставени два печата на СИК.

Сред бюлетините, отчетени като недействителни от СИК – общо 63 броя, вещите лица са установили 2 броя бюлетини, които според тях са действителни, тъй като не притежават никоя от следните характеристики: не отговарят на установения образец; няма поставен знак Х” или „V” с химикал, пишещ със син цвят, в нито едно квадратче за гласуване; има поставен знак Х” или „V” с химикал, пишещ със син цвят, в повече от едно квадратче;   има поставен знак Х” или „V” с химикал, пишещ със син цвят, но знакът засяга повече от едно квадратче; нямат поставени два печата/. Тези 2 броя бюлетини са подадени за кандидат №55 в секция №*********, видно от констатациите на стр.5 от заключението. 

Съобразно така приетото при извършения повторен преглед и преброяване на бюлетините от вещите лица, общият брой на действителните бюлетини е 2 604, от които 27 броя бюлетини с поставен знак Х или V с химикал пишещ със син цвят, в квадратчето „Не подкрепям никого“ и 2 577 броя бюлетини, с които е гласувано за някой от двамата кандидати, разпределени по кандидатски листи, както следва: за кандидат №43 И.С.И. – 1 280 броя действителни бюлетини /гласове/ и за кандидат № 55 М.Г.Ц. – 1 297 броя действителни бюлетини /гласове/. 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши проверка на законосъобразността на оспореното решение на ОИК Гурково, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законово установения 7-дневен срок от обявяване на решението, от активно легитимирано лице, по смисъла на чл.459 от Изборния кодекс /регистрирано за участие в изборите като кандидат за кмет на Община Гурково/ и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Обжалваното решение № 100-МИ/ 04.11.2019г., с което се обявява за избран за кмет на Община Гурково, на втори тур, М.Г.Ц., е прието от материално и териториално компетентен орган - Общинска избирателна комисия – Гурково, в съответствие с правомощията й по чл.86, ал.1, т.26 и чл.452 от ИК. Решението на ОИК е в предписаната от закона писмена форма и съдържанието му изцяло съответства на утвърдения от ЦИК, на основание чл.6, ал.1 от ИК, образец - приложение № 94-МИ /съгласно Решение № 630-МИ на ЦИК от 20.08.2019 г. относно утвърждаване образци на изборни книжа за произвеждане на изборите за общински съветници и за кметове на 27 октомври 2019 г., обн. ДВ, бр.67 от 23.08.2019г./. Противно на твърдяното от жалбоподателя, в същото е посочено както материалноправното основание, така и фактическите  обстоятелства /получените данни от протоколите на СИК/, въз основа на които е приет за установен обявения изборен резултат. С оглед на което съдът приема, че е спазено императивното изискване по чл.59, ал.2, т.4 от АПК за мотивиране от фактическа и правна страна на обективираното в Решение № 100-МИ/ 04.11.2019г. волеизявление. 

При преценка съответствието на оспорения акт с материалния закон, съдът съобрази следното:

В съдебно-административното производство по чл.459 от Изборния кодекс по оспорване решението на Общинската избирателна комисия за определяне на резултатите от изборите, се осъществява контрол за законосъобразност на избора, изразяващ се в проверка за наличието на твърдените нарушения на изборния  процес и преценка за тяхното влияние върху обявения изборен резултат. Изборният процес представлява сложен фактически състав, обхващаш няколко относително обособени етапа на организация и провеждане, като заключителната фаза е провеждането на избора /гласуването/, установяването и отчитането на резултатите от гласуването от СИК, определянето и обявяването на изборния резултат от ОИК. Всяка една от тези фази включва определени нормативно регламентирани действия и условия, осъществявани в предвидената от Изборния кодекс последователност, като целият процес е насочен към избора на съответния териториален орган на изпълнителната власт /респ. орган на местно самоуправление/. Основание за обявяване за недействителен на избора са само съществените нарушения на изборния процес - такива, които ако не бяха допуснати, изборният резултат би бил различен от обявения. Нарушения от тази категория са такива нарушения на изборния процес, които опорочават волята на избирателите и които пряко и непосредствено са се отразили на действителността на обективирания посредством гласуването вот, а също така нарушения при установяването и отчитането на резултатите от гласуването, които са довели или биха могли да доведат до друг, различен от обявения краен резултат от изборите или нарушения, в резултат на които не може да се установи какъв е действителният вот на избирателите и да се извърши обективна проверка за действителния резултат от проведения избор.

В случая единственото оплакване на жалбоподателя, с което обосновава недействителност на обявения резултат от гласуването при избора за кмет на Община Гурково, е за извършено неправилно определяне и отчитане от секционните избирателни комисии на подадените гласове при състоялия се на 03.11.2019г. втори тур за избор на кмет.

За установяване основателността на това твърдение по делото бе допусната и назначена съдебно-статистическа експертиза. Въпреки направеното от страна на жалбоподателя оспорване на изготвеното заключение, съдът възприема същото като надлежно доказателствено средство относно направените в него фактически отразявания на конкретните характеристики на повторно прегледаните бюлетини, определени като действителни и недействителни, съобразно поставените критерии в задачата на експертизата. Не може да бъде споделено оплакването за необоснованост на заключението, поради липса на веществени доказателствени средства /снимки на спорните бюлетини/, приложени към него. Предложеното от жалбоподателя разбиране за задачите и начина за изпълнение на експертизата противоречи на определението за нейното допускане. По делото не са налице данни, още по-малко доказателства, които да дадат основание на съда да се съмнява в компетентността и безпристрастността на вещите лица. Няма основание и да се приеме, че експертите неправилно са възприели фактите, на които са основали заключението си, за брой действителни и брой недействителни бюлетини, установени при извършения от тях преглед. Отделно от това е необходимо да се отбележи, че при извършения от вещите лица преглед на бюлетините, с които е извършено гласуването за кмет на Община Гурково, жалбоподателят е присъствал лично, като не е заявил никакви възражения и несъгласие при преброяването на действителните и недействителните гласове /в този смисъл е изрично направеното изявление от в.л.С. при изслушването му в съдебно заседание – стр. 2 от протокола/. По тези съображения и като намира изложените в заключението фактически констатации за пълно, обективно и безпристрастно посочени, настоящият съдебен състав ще ги използва при формиране на правните изводи за отчитане на изборния резултат.

Въз основа на посочените в заключението характеристики на прегледаните и преброени от вещите лица бюлетини по кандидати, за действителни гласове по смисъла на чл.437, ал.2 от ИК /отговарящи на всяко едно от посочените изисквания от т.1 до т.9 на чл.437, ал.2 от ИК/ съдът приема общо 2 604 броя гласове /бюлетини/.

Този брой се получава, като от общо 2 667 броя бюлетини, приети от СИК за действителни, се извадят 65 броя бюлетини, за които, съобразно заключението на вещите лица, от конкретните им характеристики се установява, че отговарят на някой от критериите по чл.437, ал.3 от ИК /отговарят на някое от посочените изисквания от т.1 до т.7 на чл.437, ал.3 от ИК/, поради което са недействителни, и се прибавят 2 броя бюлетини, приети от СИК за недействителни, но за които експертизата установява, че отговарят на изискванията на чл.437, ал.2 от ИК /отговарящи на всяко едно от посочените изисквания от т.1 до т.9 на чл.437, ал.2 от ИК/, поради което са действителни.

Съответно, действителните общо 2 604 бюлетини се разпределят по следния начин: 27 броя бюлетини, в които има поставен знак Х или V с химикал пишещ със син цвят, в квадратчето „Не подкрепям никого“ – т.е. бюлетини, с които не е гласувано за нито един от двамата кандидати, и 2 577 броя бюлетини, с които е гласувано за някой от двамата кандидати, разпределени както следва:

-              за кандидат №43 И.С.И. – 1 280 броя действителни бюлетини /гласове/. Този брой се получава, като от общо 1 312 броя бюлетини, приети от СИК за действителни за този кандидат, се извадят 32 броя бюлетини, за които, съобразно заключението на вещите лица, от конкретните им характеристики се установява, че отговарят на някой от критериите по чл.437, ал.3 от ИК /отговарят на някое от посочените изисквания от т.1 до т.7 на чл.437, ал.3 от ИК/ и поради това са недействителни.

-              за кандидат №55 М.Г.Ц. – 1 297 броя действителни бюлетини /гласове/. Този брой се получава, като от общо 1 328 броя бюлетини, приети от СИК за действителни за този кандидат, се извадят 33 броя бюлетини, за които, съобразно заключението на вещите лица, от конкретните им характеристики се установява, че отговарят на някой от критериите по чл.437, ал.3 от ИК (отговарят на някое от посочените изисквания от т.1 до т.7 на чл.437, ал.3 от ИК) и поради това са недействителни, и съответно се прибавят 2 броя бюлетини, подадени за този кандидат и приети от СИК за недействителни, но за които експертизата установява, че отговарят на изискванията на чл.437, ал.2 от ИК (отговарящи на всяко едно от посочените изисквания от т.1 до т.9 на чл.437, ал.2 от ИК), поради което са действителни.

Следователно при правилно определяне и отчитане от страна на СИК на действителните бюлетини, общият брой на действителните бюлетини /гласове/ на проведения на 03.11.2019г. втори тур за избор на кмет на Община Гурково би бил 2 577 броя, от които 1 280 броя действителни гласове /бюлетини/ за кандидат № 43 /жалбоподателя И.И./ и 1 297 броя действителни гласове /бюлетини/ за кандидат №55 /ответника по жалбата М.Ц./.

От изложеното се налага извод, че при формиране на изборните резултати от проведения втори тур за избор на кмет на Община Гурково са допуснати нарушения при установяването и отчитането на резултатите от гласуването. Констатираното неправилно определяне и отчитане от СИК като действителни на 65 бр. недействителни бюлетини /32 броя за кандидат № 43 и 33 броя за кандидат № 55/, и неправилното отчитане като недействителни на 2 бр. действителни бюлетини /подадени за кандидат № 55/, се отразява на общия брой действителни гласове и съответно на броя на получените действителни гласове от кандидатите, но по същество не се отразява на обявения с оспореното решение на ОИК Гурково избор на ответника по жалбата М.Ц. за кмет. Действително налице е невярно отчитане на броя на действителните гласове, които е получил обявеният за избран за кмет на Община Гурково, но това обстоятелство не влиза в противоречие с обжалваното решение на ОИК Гурково, тъй като при правилно отчитане на действителните гласове отново ответникът по жалбата – кандидатът М.Г.Ц. получава най-много от тях /17 гласа повече от кандидата И.И./ и се смята за избран за кмет, съгласно разпоредбата на 452, ал.6 от ИК.

По изложените съображения съдът намира, че не са допуснати съществени нарушения на изборния процес при установяването и отчитането на резултатите от гласуването от секционните избирателни комисии и при установяването и обявяването на изборния резултат от ОИК Гурково, нито нарушения, в резултат на които да не може да се установи какъв е действителният вот на избирателите и да се извърши обективна проверка за действителния резултат от проведения избор. Твърденията на жалбоподателя за опорочаване на втория тур от проведения избор за кмет на община Гурково са неоснователни и недоказани, а  оспореното решение на ОИК Гурково, с което е обявен резултата от проведения на 03.11.2019г. избор за Кмет на Община Гурково, е законосъобразно и следва да бъде потвърдено.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.459, ал.10, изр. първо от Изборния кодекс, Старозагорският административен съд

 

 

                                       Р     Е     Ш     И  :

 

 

ПОТВЪРЖДАВА Решение № 100-МИ от 04.11.2019г. на Общинска избирателна комисия - Гурково, с което е обявен за избран за Кмет на Община Гурково, на втори тур, М.Г.Ц., издигнат от Движение за права и свободи.  

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                                              СЪДИЯ: