Р
Е Ш Е
Н И Е
№
Гр.Лом, 23.11.2016г.
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Ломски районен съд, четвърти наказателен състав, в открито съдебно заседание на
тринадесети октомври две хиляди и шестнадесета, година, в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Б.ИВАНОВА
при
секретаря Д.Ц., като се запозна с докладваното от съдията Иванова АНД № 277/16г.
по описа на ЛРС, за да се произнесе взе предвид следното :
С
Наказателно постановление № 05 от 27.04.2016г. на Началник отдел „Рибарство и
контрол-Западна България” гр.София, обл.Монтана към ГД ”Рибарство и контрол”
при ИАРА гр.Бургас Р. Г. Н. на жалбоподателят М.С.Ф. с ЕГН ********** ***, на
осн. чл. 70, ал.1 от ЗРА е наложено административно наказание „Глоба” в размер
на 1 500лв /хиляда и петстотин лева/, за извършено административно нарушение по
чл.30, ал.3, т.1 от ЗРА и Заповед № РД 09-152/09.03.2015г. на Министъра на
земеделието и храните.
Недоволен от НП е останал жалбоподателят,
който го обжалва в законноустановеният 7-дневен срок, с молба да бъде отменено,
като незаконосъобразно.
В с.з. жалбоподателят се явява лично и с
процесуален представител адв.Н.К. от МАК, който поддържа жалбата и моли съда да
отмени издаденото НП изцяло, като незаконосъобразно.
Въззиваемият не се явява, не изпраща
процесуален представител. По делото са постъпили Писмени бележки от
проц.представител на въззиваемият – юрисконсулт Е. И., в които взема становище
за неоснователност на жалбата.
Доказателствата
по делото са писмени и гласни.
Съдът,
след като се запозна със събраните по делото доказателства поотделно и в
тяхната взаимна връзка и съвкупност, както и във връзка с доводите и
становищата на страните, намери за установено следното :
С
Наказателно постановление № 05 от 27.04.2016г. на Началник отдел „Рибарство и
контрол-Западна България” гр.София, обл.Монтана към ГД ”Рибарство и контрол”
при ИАРА гр.Бургас Р. Г. Н. на жалбоподателят М.С.Ф. с ЕГН ********** ***, на
осн. чл. 70, ал.1 от ЗРА е наложено административно наказание „Глоба” в размер
на 1 500лв /хиляда и петстотин лева/, за извършено административно нарушение по
чл.30, ал.3, т.1 от ЗРА и Заповед № РД 09-152/09.03.2015г. на Министъра на
земеделието и храните, а именно за това, че на 20.11.2015г. в 05,55ч., при
наблюдение извършено от служители на ИАРА в лимана на Пристанище Лом, р.к. 742
е забелязана лодка с рег.№ ЛМ 164 при ясна осветеност от прожекторите на
пристанището и лицето М.С.Ф., извършващ стопански риболов от лодката, като
изважда от водата хрилни мрежи.
На осн. чл.90, ал.1 от ЗРА в полза на държавата
са отнети : 6кг риба от вида „сребриста каракуда”, 1бр. хрилна мрежа с размери
100м/3м/50мм, 1бр. лодка тип „Тутракан” с рег.№ Лм 164 и 1бр. извънбордов мотор
марка „Тоhаtsu”-5к.с.
В
с.з. жалбоподателят се явява лично и с адв.Н.К. от МАК. В пледоарията си процесуалният
представител на жалбоподателят моли съда да отмени издаденото НП, като
неправилно и незаконосъобразно, тъй като описаното административно нарушение не
е доказано по безспорен и категоричен начин.
В представените Писмени бележки
процесуалният представител на въззиваемият намира издаденото НП за правилно и
законосъобразно, поради което моли съда да издаде решение с което потвърди
същото, а жалбата остави без уважение, като неоснователна.
Въззиваемият
не се явява, не изпраща процесуален представител.
Депозираната жалба е процесуално допустима,
подадена от лице имащо правен интерес и в предвиденият от закона 7-дневен срок.
Разгледана по същество е основателна.
На
19.11.2015г. св.Р.В. и А.Г., двамата служители в ИАРА се намирали на
територията на гр.Лом, за времето от 20ч. до 22ч. Св.Г. се намирал на
лодкостоянката на р.Дунав, а св.В. на входа на лимана при р.км. 742 на р.Дунав.
Около 21ч. св.Г., който водел наблюдение на р.км.744 забелязал два леки
автомобила, които спрели в близост до лодкостоянката. От тях слезли две лица,
които пренесли от автомобилите бордов мотор и хрилни мрежи, монтирали мотора на
лодка № Лм 164 и след като натоварили в лодката хрилните мрежи потеглили в
посока лимана. Тогава позвънил на св.В., който се намирал в началото на лимана.
Забелязал лодката и двете лица, както и че те поставили хрилни мрежи, след
което се придвижили към лодкостоянката, демонтирали мотора и си тръгнали с
колите. Двамата свидетели напуснали района и се върнали на същото място след
2,30ч. на 20.11.2015г., като заели отново своите места. В 4,45ч двете лица,
които били същите според св.Г. пристигнали на лодкостоянката, монтирали мотора
на лодка № Лм164 и потеглили с нея. Св.В., който бил на входа на лимана
забелязал лодката с двете лица, както и че пристигайки на мястото където били
хвърлили хрилните мрежи започнали да ги вадят. През това време се върнал на
брега при св.Г.. След известно време двете лица се върнали с лодката на
лодкостоянката и поискали да извършат проверка на двете лица в лодката.
При извършената проверка св.Р.В. в
присъствието на св.А.Г. и Р.А. съставил АУАН № В 0506 от 20.11.2015г., в което
описал извършеното от жалбоподателят нарушение на чл.30, ал.3, т.1 от ЗРА.
Впоследствие възоснова на така съставеният
АУАН, АНО издал и атакуваното НП, с което наложил на жалбоподателят М.С. Флоровадминистративно
наказание „Глоба” в размер на 1 500лв /хиляда и петстотин лева/ за извършено от
него административно нарушение на чл.30, ал.3, т.1 от ЗРА и Заповед № РД
09-152/09.03.2015г. на Министъра на земеделието и храните.
Горното се установява от фактическа страна от
събраните по делото писмени доказателства, както и от показанията на
разпитаните в с.з. свидетели Р.В., А.Г., Р.А., И. С., П. М., Л. М. и Д. К..
Съгласно разпоредбата на чл.6 от ЗАНН административно
нарушение е това деяние /действие или бездействие/, което нарушава установеният
ред на държавно управление, извършено е виновно и е обявено от закона за
наказуемо с административно наказание налагано по административен ред.
Следователно деянието обявено за административно нарушение трябва да е извършено
виновни –умишлено или непредпазливо, като законодателят е предвидил
непредпазливите деяния да се наказват само в предвидените от закона случай.
В нормата на чл.70, ал.1 от ЗРА, законодателят
е предвидил административно-наказателна отговорност за всеки, който лови риба и
други водни организми в период на забраната по чл.30, ал.3, т.1, ал.4 и 5 и
чл.32, ал.1, административно наказание „глоба” от 1500 до 3000 лв., ако не
подлежи на по-тежко наказание.
Съдът намира, че хода на
административно-наказателното производство / АНП /, така и в последствие в
съдебното такова, описаното в НП фактическо обвинение не е доказано по несъмнен
начин. Отразеното в акта, с който е констатирано административното нарушение,
няма обвързваща доказателствена сила, не се счита за установено до доказване на
противното и в тежест на административния орган е да установи извършването на
нарушението с всички допустими от закона доказателствени средства - както в
административното, така и в съдебното производство. В хода на съдебното
следствие не бяха събрани доказателства, които по категоричен и несъмнен начин
да установят елементите от обективната съставомерност на нарушението. В случая, за да бъде осъществен състава на визираното
нарушение следва да бъде доказано по безспорен и категоричен начин, че
жалбоподателят е извършвал стопански риболов в забранено място. Действително
със Заповед № РД 09-152/09.03.2015г. издадена от Министъра на земеделието и
храните на осн. чл.30, ал.3, т.1 от ЗРА, възоснова на която е забранен риболова
във водите на българския участък на р.Дунав с всякакъв вид риболовни уреди и
средства, при което е въведена конкретна забрава за извършване на риболов в
„лимана на пристанища Лом, при р.км. 742, с изключение на любителския риболов
от 01.01. до 15.02.2015г. От събраните по делото доказателства не бе
установено, че жалбоподателят е извършвал риболов точно на забраненото място.
Единственият свидетел-очевидец на соченото нарушение е актосъставителят.
Изложеното в АУАН и НП в случая, като фактическа
обстановка, не се потвърждава от събраните в хода на съдебното следствие доказателства.
Съобразно
чл.103, ал.1 от НПК, приложим по силата на чл.84 от ЗАНН, в тежест на
административнонаказващият орган е да докаже нарушението, авторството и вината
на нарушителя. Безспорно е, че в преценката си дали
да издаде НП, АНО се основава на констатациите в АУАН и те в рамките на
производството по налагане на административни наказания се приемат за верни до
доказване на противното. Това не е така обаче в съдебното производство, тук те
нямат обвързваща доказателствена сила. В него съдът е длъжен да изясни
фактическата обстановка, чрез допустимите доказателствени средства и да прецени
има ли извършено нарушение.
Не е налице и хипотезата по чл.53 ал.2 от ЗАНН, тъй като не е установено по безспорен начин извършването на нарушението и
вината на нарушителя. Поради изложеното съдът намира, че в хода на съдебното
следствие не се събраха достатъчно доказателства, които по категоричен и
несъмнен начин да установят извършването на административните нарушения,
посочени в АУАН и НП.
Съдът намира, че така издаденото НП се
явява незаконосъобразно, тъй като описаното в него административно нарушение за
което е ангажирана административно-наказателната отговорност на жалбоподателят
не е доказана по безспорен и категоричен начин, за това и на осн. чл.63 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 05 от
27.04.2016г. на Началник отдел „Рибарство и контрол-Западна България” гр.София,
обл.Монтана към ГД ”Рибарство и контрол” при ИАРА гр.Бургас Р. Г. Н. с което на
жалбоподателят М.С.Ф. с ЕГН ********** ***, на осн. чл. 70, ал.1 от ЗРА е
наложено административно наказание „Глоба” в размер на 1 500лв /хиляда и
петстотин лева/, за извършено административно нарушение по чл.30, ал.3, т.1 от
ЗРА и Заповед № РД 09-152/09.03.2015г. на Министъра на земеделието и храните, КАТО
НЕПРАВИЛНО И НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението може да се обжалва пред
Административен съд гр.Монтана, по реда на АПК, в 14-дневен срок от съобщението
на страните, за неговото изготвяне.
След влизане в сила на решението препис от
него да бъде изпратен на Началник отдел „Рибарство и контрол-Западна България”
гр.София, обл.Монтана към ГД ”Рибарство и контрол” при ИАРА гр.Бургас, за
сведение.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :