Решение по дело №238/2018 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 януари 2019 г. (в сила от 26 февруари 2020 г.)
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20187220700238
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 юли 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е  224

 

Гр. Сливен, 10.01.2019 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на единадесети декември две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

 

Административен съдия: Иглика Жекова

 

 

при участието на прокурора ……………….

и при секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова административно дело № 238 по описа на Административен съд гр. Сливен за 2018 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във вр. с чл. 215 и сл. от ЗУТ.

Образувано е по жалба от „Евротекстил“ ООД, със седалище и адрес на управление гр. С., жк ……… бл. … ап. …, пр. от у. Д.П.Г. срещу Заповед № РД 15-1772/11.06.2018 г. на Кмета на Община Сливен, с която на основание чл. 57а ал. 3, във вр. с чл. 57а ал. 1 т. 1 от ЗУТ е наредено да бъде премахнат обект: „Навес към сграда за обществено обслужване“, находящ се в североизточната част на сграда с идентификатор 67338.534.57.1, намираща се в УПИ I – „За обществено обслужване“, кв. 737 по плана на ЦГЧ – гр. Сливен, собственост на „Евротекстил“ ООД.

В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на обжалваната заповед. Оспорващият твърди, че обектът не е идентифициран надлежно в акта, както и че дали същият представлява строеж или навес. Освен това същият бил изпълнен върху терена в обема на отстъпеното право на строеж, инкорпориран в застроената площ на масивната сграда. Моли съда да отмени оспорената заповед.

В с.з. оспорващото дружество се представлява от надлежно упълномощен адв. М. С., който поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Счита, че тъй като обектът има основи и зид, то макар да е с временен характер, носи вида и белезите на строеж. Не претендира разноски.  

В с.з. административният орган, редовно и своевременно призован, се представлява от упълномощен юрк. Ел. М., която оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли. Претендира разноски и юрисконсултско възнаграждение. Счита, че от доказателствата се установява, че процесният обект е преместваем такъв по смисъла на чл. 56 от ЗУТ и напълно съответства по размер и вид на описанието в констативния акт и процесната заповед.

Въз основа на всички събрани по делото писмени и гласни доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

С Договор за отстъпване право на строеж от 04.11.2008 г. Община Сливен отстъпила възмездно право на строеж на „Евротекстил“ ООД за изграждане на сграда на един, два и четири етажа с обекти за търговия, обществено и административно обслужване, пасажи в партера и гаражи в партера и/или сутерена със ЗП 1 017 кв.м. и РЗП не по – малко от 4 210 кв.м., в т.ч. и 1 136 кв.м. сутерен в поземлен имот с идентификатор 67338.534.57 по КК на гр. Сливен

На 14.05.2018 г. работна група от специалисти в отдел „Строителен контрол“ при Община Сливен извършили проверка на обект: „Навес към сграда за обществено обслужване“, находящ се в североизточната част на сграда с идентификатор 67338.534.57.1, намираща се в УПИ I – „За обществено обслужване“, кв. 737 по плана на ЦГЧ – гр. Сливен, собственост на „Евротекстил“ ООД. Резултатите от проверката били обективирани в Констативен протокол № 8/14.05.2018 г. Съгласно същия, дл. л. установили, че строежът представлява навес с метална конструкция з размери в план 12,00 м./5,00 м. и с височина към съществуващата постройка 2,40 м.; изпълнени са 10 броя метални колони с квадратен стоманен профил, закрепени в нова бетонова настилка с анкерни болтове, върху които стъпва покривната конструкция, изпълнена от правоъгълен стоманен профил, а покривната конструкция е покрита с поликарбонат, като за обекта липсва издадено разрешение за поставяне, предвид което е нарушена разпоредбата на чл. 56 ал. 2 от ЗУТ. В акта проверяващите формирали извод, че същият е основание за започване на административно производство по реда на чл. 57а ал. 3, във вр. с чл. 57а ал. 1 т. 1 от ЗУТ. Констативният акт бил връчен на адреса на управление на дружеството на упълномощено лице.

Възражения срещу констатациите в акта не постъпили при административния орган, съгласно Констативен протокол от 05.06.2018 г., съставен от специалисти в отдел „СК“ при Община Сливен.

На 11.06.2018 г. Кметът на Община Сливен издал Заповед № РД 15 – 1772, с която на основание чл. 57а ал. 3, във вр. с ал. 1 т. 1 от ЗУТ наредил да бъде премахнат обект: „Навес към сграда за обществено обслужване“, находящ се в североизточната част на сграда с идентификатор 67338.534.57.1, намираща се в УПИ I – „За обществено обслужване“, кв. 737 по плана на ЦГЧ – гр. Сливен, собственост на „Евротекстил“ ООД. Тази заповед била връчена на 15.06.2018 г. на адреса на управление на дружеството.  

Жалбата срещу тази заповед е подадена до настоящия съд на 26.07.2018.

По делото е назначена еднолична съдебно – техническа експертиза, която е приета по делото, неоспорена от страните и съдът я кредитира като компетентно и безпристрастно изготвена и подкрепена от другия събран доказателствен материал. Съгласно констативно – съобразителната част на  същата, процесният навес е с размери в план 5,00 м./12,00 м. и височина при северозападната фасада от 2,40 м., изпълнен със стоманена скелетна конструкция – стоманени колони затворен профил кутия 10/10, анкерирани към нова бетонова настилка посредством опорни планки, без да са замонолитени, покривната конструкция е комбинация от напречни и надлъжни стоманени греди, върху които е поставено покритие от поликабронат; теренът, върху който попада навеса е публична общинска собственост, отреден съгласно действащия ПУП за улица с ширина 3,80 м. и за УПИ I – „За озеленяване“. Според експерта, процесният навес представлява обект по чл. 3 ал. 3 т. 1.4 – преместваем обект, обслужващ търговията – навес свързан с терена, съгласно Наредба за преместваемите обекти за търговски и други обслужващи дейности и елементите на градско обзавеждане на територията на Община Сливен; поставянето и преместването на навеса не изменят трайно начина на ползване на терена. Според заключението на експерта, което съдът кредитира изцяло като компетентно, безпристрастно и съответно на останалия доказателствен материал, изграденият търговски обект „Навес към сграда за обществено обслужване“, находящ се в североизточната част на сграда с идентификатор 67338.534.57.1 представлява преместваем обект по смисъла на чл. 56 ал. 1 от ЗУТ и чл. 1 ал. 3 от Наредба за преместваемите обекти за търговски и други обслужващи дейности и елементите на градското обзавеждане на територията на Община Сливен. Съгласно експертизата, описаният в Констативен акт № 8/14.05.2018 г. и в оспорената заповед обект е идентичен с изградения на място търговски обект по вид и размер. При направена справка в община Сливен вещото лице не е установило за процесния преместваем обект „Навес към сграда за обществено обслужване“, находящ се в североизточната част на сграда с идентификатор 67338.534.57.1 да е издадено разрешение за поставяне, издадено въз основа на схема, одобрена от главния архитект на общината, съгласно разпоредите на ЗУТ и Наредбата на Общинския съвет.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства. Съдът изгради своите изводи от фактическа страна на база всички писмени доказателства по административната преписка, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните изводи от правно естество:

Съдът преценява подадената жалба като процесуално допустима, като подадена срещу индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол и от легитимирано лице. Разгледано по същество, оспорването се преценява от настоящата съдебна инстанция като неоснователно и като такова следва да бъде отхвърлено.

Съображенията на съда в тази насока са следните:

След като е сезиран с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът провери изначално неговата валидност. Това се налага поради принципа на служебното начало в административния процес, въведен с нормата на чл. 9 от АПК.

Обжалваният административен акт е издаден от компетентен административен орган, в кръга на неговите правомощия, въз основа на  законосъобразни, предшестващи издаването му действия, в съответната писмена форма и съдържа необходимите реквизити. Оспорената заповед е издадена от Кмета на Община Сливен, действащ при спазване на териториалните предели на правомощията си и в рамките на предоставената му от закона материална компетентност. Ето защо съдът приема същата за  валиден акт. При издаването на процесната заповед не са допуснати и съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Съгласно разпоредбата на чл. 57а ал. 2 от ЗУТ обстоятелствата, предпоставящи провеждане на процедура по премахване на обект по чл. 56 ал. 1 от ЗУТ /какъвто е процесният/, се установяват с констативен акт, съставен от компетентно длъжностно лице. Видно от административната преписка, за процесния навес е съставен Констативен акт № 8/14.05.2018 г., който съдържа всички необходими реквизити и в достатъчна степен индивидуализира проверения обект. Нормата на чл. 57а ал. 2 изр. второ от ЗУТ задължава общинските органи да връчат акта на неговия адресат, което в случая е сторено на 22.05.2018 г., като е указана възможността в 3 – дневен срок собственикът да представи възражения по акта /последният не се е възползвал от нея, видно от административната преписка/. Спазен е и разпореденият в чл. 57а ал. 3 от ЗУТ 7 – дневен срок за издаване на заповедта за премахване на обекта. В настоящия случай от доказателствата по делото се установява, че разписаната от закона процедура е детайлно спазена, което налага извода за процесуална законосъобразност на атакувания административен акт. Освен валидна и процесуално законосъобразна, оспорената заповед се преценява от настоящата съдебна инстанция и като постановена при спазване на всички относими материалноправни норми, при следните съображения:

Изложените в жалбата доводи за противоречие на обжалвания административен акт с материалния закон не се споделят от настоящия съдебен състав. Процесната заповед е издадена с правно основание чл. 57а ал. 3, във вр. с ал. 1 т. 1  от ЗУТ, като фактическо основание за постановяването й е установеното с Констативен акт № 8/14.05.2018 г. От назначената по делото и приета като неоспорена съдебно – техническа експертиза се установява, че процесният обект и преместваем такъв по чл. 56 ал. 1 от ЗУТпреместваем обект за търговска дейност. В обжалваната заповед ясно са посочени фактическите основания за нейното издаване и същите са съответни на правните такива и са подкрепени от събраните в хода на настоящото съдебно производство доказателства. Както се отбеляза по – горе оспорваният акт е издаден на основание чл. 57а ал. 1 т. 1 от ЗУТ. Съгласно чл. 57а ал. 1 предл. първо от ЗУТ, обектите по чл. 56 ал. 1  се премахват когато са поставени без разрешение. В настоящия случай собственият на жалбоподателя навес е бил поставен без разрешение, каквото се изисква както от цитираната норма, така и от приетата от Общински съвет Сливен местна Наредба за преместваемите обекти за търговски и други обслужващи дейности и елементите на градско обзавеждане на територията на Община Сливен. Към датата на издаване на процесната заповед е приложима разпоредбата на чл. 56 ал. 1 и ал. 2 от ЗУТ, в която са указани възможности и ред за поставяне на преместваеми обекти, в т.ч. и върху общинска земя. Изискването на чл. 56 ал. 2 от ЗУТ е за обектите да е издадено разрешение за поставяне по ред, установен  в съответната наредба на Общинския съвет, както и това да става въз основа на схема, одобрена от главния архитект на общината. Процесният обект е такъв по смисъла на чл. 3 ал. 3 т. 1.4 от Наредбата за преместваемите обекти за търговски и други обслужващи дейности и елементите на градското обзавеждане на територията на община Сливен, съгласно която, по своето предназначение и вид преместваемите обекти могат да бъдат обслужващи търговията навеси, свързани с терена. Нормата на чл. 6 от Наредбата пък забранява поставянето на такива обекти извън одобрената схема. Такава в случая въобще не е съставяна и съответно - одобрявана, както и съпътстващото я разрешение за поставяне, издадено по реда на чл. 20 от подзаконовия нормативен акт. В процесния случай по делото не са представени доказателства, от които да е видно, че за собствения на жалбоподателя навес към датата на издаване на заповедта е имало одобрена от главния архитект схема за поставяне и издадено разрешение за поставяне. Противното – липса на такава е установено от експерта при извършена в общинската администрация документална проверка. Следователно, налице е незаконно поставен в общински имот преместваем обект, без одобрена от главния архитект схема и разрешение за поставяне. При тези обстоятелства правилно административният орган е приложил в оспорения акт нормата на чл. 57а ал. 1 т. 1 от ЗУТ.

Изложеното налага извода, че обжалваната заповед на Кмета на Община Сливен е валидна, материално и процесуално законосъобразна, а подадената срещу нея жалба – неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

Предвид отхвърлянето на оспорването, претенцията на административния орган за присъждане на разноски и юрисконсултско възнаграждение, се явява основателна и следва да бъде уважена. Същото следва да се определи в общ размер 150,00 /сто и петдесет/ лева, от които 50,00 /петдесет/ лева депозит за експертиза и 100,00 /сто/ лева юрисконсултско възнаграждение, определено съобразно нормата на чл. 144 от АПК, във вр. с чл. 78 ал. 8 от ГПК. Така определената сума следва да се възложи в тежест на оспорващата страна.

 

Водим от горното и на основание чл. 172 ал. 2, предл. последно от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Евротекстил“ ООД, със седалище и адрес на управление гр. С., жк ……….. бл. … ап. ….., пр. от у. Д.П.Г. срещу Заповед № РД 15 –1772/11.06.2018 г. на Кмета на Община Сливен, с която на основание чл. 57а ал. 3, във вр. с чл. 57а ал. 1 т. 1 от ЗУТ е наредено да бъде премахнат обект: „Навес към сграда за обществено обслужване“, находящ се в североизточната част на сграда с идентификатор 67338.534.57.1, намираща се в УПИ I- „За обществено обслужване“, кв. 737 по плана на ЦГЧ – гр. Сливен, собственост на „Евротекстил“ ООД, като НЕОСНОВАТЕЛНА.

 

ОСЪЖДАЕвротекстил“ ООД, със седалище и адрес на управление гр. Сливен, пр. от у. Д.П.Г., ЕИК ………………. да заплати на Община Сливен разноски в общ размер на 150,00 /сто и петдесет/ лева.

 

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.   

 

 

Административен съдия: