Решение по дело №159/2020 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 171
Дата: 23 юли 2020 г. (в сила от 29 март 2021 г.)
Съдия: Галина Атанасова Стойчева
Дело: 20207110700159
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 март 2020 г.

Съдържание на акта

                                                 Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е № 171

                                           гр.Кюстендил, 23.07.2020год.

                                             В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Кюстендил, в публичното съдебно заседание на двадесет и четвърти  юни през две хиляди и двадесета година в състав:

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА  СТОЙЧЕВА

                                                               ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА – СТОИЛОВА

                                                                                    НИКОЛЕТА  КАРАМФИЛОВА

при участието на секретаря И.С., като  разгледа докладваното от        съдия  Стойчева  адм. дело № 159 по описа за 2020год., за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл.179 и сл. от АПК  вр. с чл. 45, ал.11 вр. с ал.4 от ЗМСМА вр. с чл.32, ал.2 от ЗА и е образувано въз основа на заповед № РД-30-72/13.03.2020г.  на областния управител на област Кюстендил, с която оспорва законосъобразността на Решение № 43 от Протокол № 6/06.02.2020г. на Общински съвет – Рила, повторно прието с Решение № 64 от Протокол № 7/27.02.2020г. на Общински съвет – Рила.   Изложени са доводи за незаконосъобразност на  оспорените административни актове на основанията по чл.146, т.3 и т.4 от АПК.  Сочи се, че  по реда на чл.62, ал.2 от АПК  за поправка на очевидна фактическа грешка, органът е  приел  нов  административен акт, обективиращ по същество воля, различна от  съдържащата се в първоначалния административен акт. Прави се искане за отмяна на  оспорените решения. 

В съдебно заседание, изложените в заповедта доводи се поддържат от процесуалния представител на областния управител – главен експерт  М. Н.

Ответникът Общински съвет – Рила, чрез председателя Ц. Ш, е изразил писмено становище за неоснователност на оспорването със заповедта  на областния управител. Твърденията са, че е налице хипотезата на чл.62, ал.2 от АПК, тъй като  първоначалното решение за общинския съвет не съответства на действително формираната воля на органа, на която противоречи и Приложение № 1 към план-сметката за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г., останало  погрешно като част  от административния акт вместо Приложение № 1, съобразено с изменените показатели на планираните приходи и разходи. Прави се искане за отхвърляне на оспорването. Изложените доводи се  поддържат в съдебно заседание от процесуалния представител на  ответника юк Й.  

Административният съд, след преценка  на  становищата на страните и на събраните доказателства,  намира за установена следната фактическата обстановка по спора:

С  т.І от решение № 20 по Протокол № 4/27.12.2019г.  на Общински съвет – Рила, на основание чл.21, ал.1, т.7 от ЗМСМА, чл.66, ал.1 от ЗМДТ и чл.16 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Рила, органът е одобрил План-сметка за 2020г. за дейностите по събиране, извозване, обезвреждане на депа или други съоръжения за битови отпадъци и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, съгласно Приложение № 1 като е посочено, че неразделна част от решението са Мотивите към предложения проект на План-сметка за такса битови отпадъци за 2020г. и План-сметка за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г. – Приложение № 1.

Приложение № 1, неразделна част от приетото решение,   обективира в съдържанието си  План-сметката за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г. Видно от същото, отделните показатели за приходите и разходите от дейността са следните: 1. Приходите от услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжение и инсталации за тяхното третиране, в т.ч. осигуряване на съдове за съхраняване на битови отпадъци са в размер на 45166,54лв. от физически лица, 104653,00лв. – от юридически лица и общо – 149819,54лв., а разходите за същата услуга са в размер на 256877,65лв.; 2. Приходите от услугата по третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации са в размер на 64523,61лв. от физически лица, 146545,90лв. – от юридически лица и общо- 211069,51лв., а разходите за същата услуга са в размер на 179003,08лв.; 3. Приходите от услугата по поддържане чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината са в размер на 38714,16лв. от физически лица, 81396,79лв. – от юридически лица и общо 120110,95лв., а разходите за същата услуга са в размер на 232449,30лв.; съответно общо приходите са в размер на 148404,31лв. от физически лица, 332595,69лв. – от юридически лица и общо 481000,00лв., а разходите са общо в размер на 668330,03лв., като е предвиден дефицит в размер на 187330,03лв.

Видно от Мотивите към предложения проект на План-сметка за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г. – Приложение № 1, вносителят обосновава стойностите на отделните показатели за приходите и разходите във връзка с услугите, формиращи ТБО като при съпоставка с показателите в Приложение №1, се констатира пълна идентичност  на стойностите между мотивите и приложението.              Административното производство по приемане на решение № 20/27.12.2019г.   на Общински съвет – Рила е започнало по докладна записка /предложение/ вх. № РД-02-10000017823.12.2019г.   на кмета на Община Рила, която е включена за разглеждане като точка 11 от дневния ред на заседанието на общинския съвет, насрочено  за  27.12.2019г. Видно от съставения протокол № 4 от 27.12.2019г., на заседанието са присъствали всички 11 общински съветници, като приемането на решението се предхожда от изказвания на вносителя и на общински съветници, вкл. на общинският съветник Мария Жлябинкова, която предлага вариант за ТБО в размер на 5% за ЮЛ, 10% за ФЛ и данък върху недвижимите имоти в размер на 20%. Следва предложение на председателя на ОбС, според което се подлага на гласуване предложението на М.Ж. Проведено е поименно гласуване и с 11 гласа „за“ е прието решение № 20, което включва:  т.І - със съдържанието посочено по-горе; т.ІІ. - за определяне на годишен размер на такса битови отпадъци за 2020г. съгласно Таблица №1; т.ІІІ - за определяне размера на ТБО по чл.62, ал.1, т.2 и т.3 от ЗДМТ за лицата подали декларация за вида и броя на съдовете за битови отпадъци съгласно Приложение №3; т.ІV -   за определяне размера на ТБО за имоти на физически лица, които се  използват със стопанска цел.

При справка в сайта на ОбС-Рила, се установи, че решение № 20 по протокол № 4/27.12.2019г. е публикувано.

В хронологичен ред следва предложение до Общински съвет – Рила, входирано  с № РО-02-10-13/30.01.2020г.,  на председателя на Общински съвет – Рила относно поправка на осн. чл.62, ал.2 от АПК на  очевидни фактически грешки в решение № 20/27.12.2019г., с което е одобрена  План - сметка  за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г. – Приложение № 1. Предложението е мотивирано с  доводи за това, че в мотивите към предложения проект на план-сметка  и  План - сметката  за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г. – Приложение № 1, фигурират данните от първоначално внесеното предложение на кмета на общината, а не са приложени  последващите изчисления, направени на база на волеизявлението на общинския съвет за намаляване размера /промилите/ за ТБО. Горното е прието за очевидна фактическа грешка в решението и конкретно в Приложение №1 към решението, което не е коригирано съгласно волеизявлението на ОбС. Следва  проекто решение за поправка на очевидни фактически грешки допуснати в решение № 20/27.12.2019г. на Общински съвет – Рила, а именно: Текста на Приложение № 1 „Мотивите към предложения проект на План-сметка за такса битови отпадъци за 2020г. и План-сметка за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г. – Приложение № 1“ вместо План-сметка за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г. – Приложение № 1 с показателите по приетото решение да бъде  „План-сметка за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г. – Приложение № 1“ с различни стойности на приходите и разходите.

Предложението на председателя на ОбС е внесено за разглеждане на заседанието на ОбС - Рила на 06.02.2020г. Видно от съставения протокол № 6 от 06.02.2020г., на заседанието са присъствали всички 11 общински съветници,  и  с 11 гласа „за“ е прието решение № 43, с което се поправят очевидни фактически грешки допуснати в Решение № 20/27.12.2019г. на Общински съвет – Рила, а именно: Текста на Приложение № 1  „Мотивите към предложения проект на План-сметка за такса битови отпадъци за 2020г. и  План-сметка за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г. – Приложение № 1“ вместо План-сметка за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г. – Приложение № 1 с показателите по приетото решение да се чете по следния начин: Приложение № 1:   „План-сметка за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г.“ със следното съдържание:  1. Приходите от услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжение и инсталации за тяхното третиране, в т.ч. осигуряване на съдове за съхраняване на битови отпадъци са в размер на  49040,15лв. от физически лица, 111960,35лв. – от юридически лица и общо – 161000,50лв., а разходите за същата услуга са в размер на 256877,65лв.;  2. Приходите от услугата по третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации са в размер на 34109,29лв. от физически лица, 78044,43лв. – от юридически лица и общо- 112153,72лв., а разходите за същата услуга са в размер на 179003,08лв.;  3. Приходите от услугата по поддържане чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината са в размер на 44277,72лв. от физически лица, 101243,43лв. – от юридически лица и общо 145521,15лв., а разходите за същата услуга са в размер на 232449,30лв.; съответно общо приходите са в размер на 127427,16лв. от физически лица, 291248,21лв. – от юридически лица и общо 418675,37лв., а разходите са общо в размер на 668330,03лв., като е предвиден дефицит в размер на 249654,66лв.  При съпоставка между първоначалните стойности и стойностите по решение № 43 е видно, че има различие по отношение на планираните приходи от ТБО в посока намаление. Посочено е, че решението е неразделна част от Решение № 20/27.12.2019г.

Протоколът от заседанието на ОбС – Рила  е изпратен на областния управител с писмо на  председателя на ОбС и е получен от адресата с рег. № 61-00-22/14.02.2020г.

Следва Заповед № РД-30-52/21.02.2020г. на областния управител, с която на основание чл.45, ал.4 от ЗМСМА  вр. с чл.31, ал.1, т.5 от ЗА, връща на общинския съвет решение № 43,  обективирано в Протокол № 6 от 06.02.2020г. Съображенията са за незаконосъобразност  на решението. Сочи се, че  по реда на чл.62, ал.2 от АПК  за поправка на очевидна фактическа грешка, органът е  приел  нов  административен акт, обективиращ по същество воля, различна от  съдържащата се в първоначалния административен акт;  че двете решения за одобряване на план-сметка за  приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г.  имат различно и взаимноизключващо се съдържание, е невъзможно да образуват единен административен акт.

 Заповедта на областния управител е получена  в  ОбС – Рила  и е регистрарана с  вх. №РД-02-03-1/25.02.2020г.  Същата е внесена за обсъждане на заседание на ОбС-Рила на 27.02.2020г., т.е.  в срока по чл.45, ал.7 от ЗМСМА. На заседанието са присъствали 10 общински съветници и след проведено поименно гласуване с 10 гласа „за“  е   прието Решение № 64  по Протокол № 7/27.02.2020г. за повторно приемане на решение № 43/06.02.2020г. на общинския съвет.

Протоколът от заседанието на ОбС – Рила  е изпратен на областния управител с писмо на  председателя на ОбС и е получен от адресата с рег. № 61-00-29/06.03.2020г.

 Следва заповед № РД-30-72/13.03.2020г. на областния управител на област Кюстендил, с която оспорва пред съда законосъобразността на Решение № 43 по Протокол № 6/06.02.2020г. на Общински съвет – Рила, повторно прието с Решение № 64 по Протокол № 7/27.02.2020г. на Общински съвет – Рила.  Заповедта е мотивирана с доводи за  незаконосъобразност  на решенията по чл.146, т.3 и т.4 от АПК.  Оспорващият приема, че в хипотезата на  чл.62, ал.2 от АПК,  общинският съвет е   приел  нов  административен акт, обективиращ по същество воля, различна от  съдържащата се в първоначалния административен акт;  че двете решения за одобряване на план-сметка за  приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г.  са  взаимно изключващи по съдържание, поради което не образуват единен административен акт.

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените по-горе  доказателствени средства.

 С оглед установените обстоятелства, съдът счита оспорването за допустимо. Процесните решения с № 43/06.02.2020г.  и с № 64/27.02.2020г., видно от съдържанието им,  са решения за одобряване на план - сметка за приходите и разходите за услугите, формиращи таксата за битови отпадъци, приети на основание чл.66, ал.3 от ЗМДТ. Същите имат характеристиката на общи административни актове по см. на чл.65 от АПК, тъй като са с еднократно правно действие /в случая  за 2020г./, но засягат интересите на неопределен брой лица. Нормата на чл.45, ал.4 от ЗМСМА дава правомощие на Областния управител да упражнява контрол за законосъобразност на актовете на ОбС, като ги връща за ново разглеждане или ги оспорва пред съответния административен съд, в каквато насока са указанията в ТР №5/10.12.2008г. на ВАС по т.д.№20/2007г., разширяващи компетентността на органа спрямо всички актове на ОбС. С оглед на изложеното, оспорването е предприето от легитимиран от закона правен субект спрямо годен за оспорване акт.  Оспорването е извършено в срока по чл.45, ал.4, съотв  по чл.45, ал.11 вр. с ал.4  от ЗМСМА вр. с чл.149, ал.1 от АПК.  

Разгледано по същество, оспорването е основателно. Съображенията за това са следните:

Предмет на оспорване със заповедта на областния управител са решение № 43 по  Протокол № 6/06.02.2020г.  на Общински съвет – Рила, потвърдено  с  Решение № 64 по Протокол № 7/27.02.2020г. на Общински съвет – Рила. Съобразно разпоредбата на чл.45, ал.11 от ЗМСМА на контрол за законосъобразност подлежи „повторно приетото решение“ на общинския съвет, т.е. първото решение на общинския съвет, повторно гласувано от същия след връщането му от областния управител за ново обсъждане. Доколкото се касае за актове приети в едно  административно производство - върнатият за ново обсъждане акт не влиза в сила съгл. чл.45, ал.7 от ЗМСМА, а второто решение има несамостоятелен характер и неотделимост като диспозитив от първото решение,  то съдът  при оспорване  следва да провери  изцяло процедурата по приемането на двете решения и за формира краен извод по тяхната законосъобразност  /вж. решение №14 от 04.01.2016г. на ВАС по адм. дело №603/2015г., 111 о./.

Съобразявайки горното, основанията но чл.146 от АПК и доказателствата по делото, съдът констатира следното:

В резултат на служебната проверка по чл.168, ал.1 от АПК съдът констатира, че оспорените решения са валидни административни актове, издадени в писмена форма, но в нарушение на административнопроизводствените правила и на материалния закон, поради което са незаконосъобразни  при отменителните основания по чл.146, т.3 и т.4 от АПК.  

Решение № 43/06.02.2020г. на ОбС – Рила  е  прието в процедура  за поправка на очевидни фактически грешки, допуснати в решение № 20/27.12.2019г.  на ОбС – Рила, т.е. по процесуалния ред на чл.62, ал.2 от АПК. Според възприетата в правната теория и съдебна практика дефиниция, очевидна фактическа грешка е несъответствието между действителната и обективираната в административния акт воля на органа, т.е. при съществуващ дефект във външния израз на тази воля.  За очевидни фактически грешки се приемат и грешките, свързани с пресмятане, грешно изписване на индивидуализиращи белези или обобщено формални грешки при ясно изразена воля на административния орган. Следва да се посочи, че процесуалната възможност за изменение на влезли в сила актове на администрацията поради допусната очевидна фактическа грешка е изключение от общото правило за стабилитет на административните актове и поради това следва да се прилага ограничително – само когато са налице законовите основания за това.

Предвид горното и съобразявайки  относимите  за оспорването факти, съдът счита за обосновани и по същество правилни констатациите на оспорващия за това, че решение № 43/06.02.2020г. е прието при отсъствие на предпоставките по чл.62, ал.2 от АПК, което го дисквалифицира като решение за поправка на очевидна фактическа грешка, респ. го квалифицира като административен  акт, с който е изменен влязъл в сила предходен административен акт.  Както се посочи по-горе в обстоятелствената част на настоящото изложение,  с  решение № 20 по Протокол № 4/27.12.2019г.  на Общински съвет – Рила, с т.І от  същото, органът е одобрил План-сметка за 2020г. за дейностите по събиране, извозване, обезвреждане на депа или други съоръжения за битови отпадъци и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, съгласно Приложение № 1 като е посочено, че неразделна част от решението са Мотивите към предложения проект на План-сметка за такса битови отпадъци за 2020г. и План-сметка за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г. – Приложение № 1. Следва да се уточни, че само  План-сметката за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г. – Приложение № 1, е предмет на оспореното решение № 43/06.02.2020г., както и на преценката на съда. Същата  съдържа планираните приходи и разходи във връзка с услугите, формиращи ТБО за 2020г. като конкретните стойности са описани по-горе. С оспореното решение № 43/06.02.2020г., органът е допуснал поправка на ОФГ в предходното решение, като е одобрил  План-сметката за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г. – Приложение № 1 с показатели за приходите от ТБО, различни от тези в поправеното решение.  Както се посочи, при съпоставка между първоначалните стойности в решение № 20/27.12.2019г. и стойностите по решение № 43/06.02.2020г.  е видно, че има различие по отношение на планираните приходи от ТБО в посока намаление, а вследствие на това съществува различие и в стойността на планирания дефицит, съставляващ разлика между приходите и разходите за дейността. Доколкото план-сметката за приходите и разходите за ТБО, е предмет на волеизявлението на органа, в случая е видно, че с оспореното решение №43 същият е изменил формираното си вече  волеизявление, което е обективирано в първоначалното решение № 20.  Следва, че с изменението  се засяга разпоредителната част на акта, което е недопустимо в производство по чл.62, ал.2 от АПК и е основание за  незаконосъобразност на административния акт, приет в това производство при отсъствие на предпоставките за това.  Дължимо е решение за отмяна на същия при наличие на основанията по чл.146, т.3 и т.4 от АПК ведно с решение № 64827.02.2020г. на ОбС – Рила, което го потвърждава.

Съдът счита за неоснователна защитната теза на ответника. Последният сочи, че първоначалното решение за общинския съвет не съответства на действително формираната воля на органа, на която противоречи и Приложение № 1 към план-сметката за приходите и разходите за ТБО за 2020г., останало  погрешно като част  от административния акт вместо Приложение № 1, съобразено с изменените показатели на планираните приходи и разходи.  Налице са доводи за това, че в мотивите към предложения проект на План - сметката  за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г. – Приложение № 1, фигурират данните от първоначално внесеното предложение на кмета на общината, а не са приложени  последващите изчисления, направени на база на волеизявлението на общинския съвет за намаляване размера /промилите/ за ТБО.  Изложеното  противоречи на събраните доказателства. От същите се установява ясно, че с решение № 20/27.12.2019г. е одобрена  План - сметката  за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г. – Приложение № 1 съобразно мотивите и предложението на вносителя, който е кмета на общината, т.е. няма несъответствие между формираната  и обективираната воля на органа. Действително, видно от протокола от заседанието от 27.12.2019г.,  органът е обсъждал и подложил на гласуване предложение на общински съветник за изменение на размера на ТБО за 2020г., във връзка с което обаче е прието  решение по т.ІІ и съответно Таблица №1, т.е. различен административен акт. Очевидно е, че с оспореното решение № 43/06.02.2020г.,  ОбС  е направил опит да коригира  стойността на планираните приходи от ТБО съобразявайки  новия размер на ТБО като е изготвил нова План - сметката  за приходите и разходите за такса битови отпадъци за 2020г. – Приложение № 1, т.е. при приемане на първоначалното решение не е допусната грешка в пресмятането, нито е останало  погрешно изготвеното Приложение № 1, като твръди ответникът,  тъй като друго Приложение № 1 не е съществувало в този момент, а е изготвено впоследствие и внесено за одобрение по реда на чл.62, ал.2 от АПК. 

За пълнота на изложението, следва да се посочи, че оспорените решения са приети от компетентен орган съгласно  правомощията му по чл. 66, ал.3, т.2 от ЗМДТ и   в предписаната от закона писмена форма. Обективирани са в протоколи от заседания  на ОбС и съдържат реквизитите по чл.59, ал.2 от АПК.  При приемане на решенията са спазени общите процесуални правила в ЗМСМА – заседанията  на ОбС  са законни - има необходимият кворум по чл.27, ал.2 от ЗМСМА, както и необходимото  мнозинство от повече от половината от общия брой съветници, които са гласували поименно.

Водим от изложеното  и  на  осн.  чл.172, ал.2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ, по оспорването със заповед № РД-30-72/13.03.2020г.  на областния управител на област Кюстендил, Решение № 43 от Протокол № 6/06.02.2020г. на Общински съвет – Рила, повторно прието с Решение № 64 от Протокол № 7/27.02.2020г. на Общински съвет – Рила.  

          Решението подлежи на  обжалване пред ВАС в 14-дневен срок получаване на съобщенията за изготвянето му.

            Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

                              

 

 

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                    ЧЛЕНОВЕ:    1.

 

                                                                                                                 2.