№ 35
гр. Кюстендил, 21.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – КЮСТЕНДИЛ, II СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесет и първи май през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:Йоланда М. Цекова
Членове:Надя Сп. Г.
Николай Ал. Николов
при участието на секретаря Мая Др. Стойнева
в присъствието на прокурора М. В. К.
като разгледа докладваното от Николай Ал. Николов Частно наказателно дело
№ 20251500200216 по описа за 2025 година
Производството по делото е по глава трета от Закон за признаване,
изпълнение и изпращане на актове за конфискация или отнемане и решения за
налагане на финансови санкции (ЗПИИАКОРНФС).
Делото е образувано по книжа, издадени въз основа на решение за
прилагане на финансова санкция, постановено от несъдебен орган на
Република Словения срещу Д. А. от ******************.
Приложено е удостоверение по чл.4 от Рамково решение
2005/214/ПВР на Съвета, издадено от Окръжен съд – Целе, Република
Словения, относно прилагането на принципа за взаимно признаване на
финансови санкции по отношение на Д. А. от ******************. На лицето
е наложена финансовата санкция от 200 евро за нарушение, санкционирано по
реда на Закона за чужденците на Словения. Иска се да се допусне признаване
и изпълнение на решението.
Представителят на Окръжна прокуратура-гр.Кюстендил пледира за
уважаване на искането.
Санкционираното лице, респ. негов представител не бе намерено, за
да бъде редовно призовано, респ. не се явява пред окръжния съд, не е участвал
в съдебното производство и не е изразил становище.
1
Служебният защитник на същия - адв.М. Г. от АК-гр.Кюстендил
пледира за постановяване на отказ за признаване на решението.
Кюстендилски окръжен съд, след преценяване доводите и
възраженията на страните и условията на посочения закон, в частност разп. на
чл.35 от него, визираща факултативни основания за отказ и по реда на чл.32
във вр. с чл.16, ал.1-8 от закона, прие от фактическа и правна страна следното:
Постъпилото удостоверение по чл.4 от посочения закон за признаване
и изпълнение на решение по преписка/дело POMPR 1569/2024 (21-69/2024/1),
постановено от Полицейски участък-Л., Р.Словения (издаваща държава по
смисъла на закона) за налагане на финансови санкции - задължение за
заплащане на 200 € за това, че А. на 21.12.2023г. в 01:30 часа в населено място
- ******* при искане на полицай не е представил документ, удостоверяващ
идентичност, с което е нарушен параграф 2 на чл.97 от Закона за чужденците.
Процесното решението представлява такова на несъдебен орган в
издаващата държава. Д. А. има постоянен адрес в изпълняващата държава по
см. на закона, т.е. Република България. Решението е постановено на
21.12.2023г., а е влязло в сила на 30.12.2023г. Паричната сума, наложена с
решението е 200 евро.
Видно от удостоверението производството по налагане на парична
санкция е било писмено и лицето е било уведомено съгласно
законодателството на решаващата държава относно правото си да обжалва
решението, както и за срока за обжалване. Решението е постановено от
несъдебен орган в издаващата държава въз основа на наказуемо деяние по
нейния национален закон. Нарушението, посочено в удостоверението
представлява административно нарушение и по българското законодателство.
Д. Д. А. е с българско гражданство, ЕГН********** и постоянен
адрес – ******************.
От тази фактическа обстановка се извеждат следните правни изводи:
Съгласно чл.31, ал.1 от посочения закон компетентен да признае и
допусне изпълнението на решения за налагане на финансови санкции е
окръжният съд по местоживеенето на лицето, т.е. Кюстендилският окръжен
съд.
От съдържанието на удостоверението по чл.4 ЗПИИАКОРНФС и
рамковото решение безспорно се установява, че българският гражданин Д. А.
е санкциониран с влязъл в сила в Словения акт на несъдебен орган за плащане
на глоба, наложена за административно нарушение, което е наказуемо и по
българското законодателство – чл.52, ал.1 във вр. с чл.4 ЗЧРБ, вр. с чл.6 ЗБЛД.
Т.е. в случая безспорно се касае за влязъл в сила акт по смисъла на чл.3, ал.1 от
ЗПИИРКОРНФС, тъй като е издаден от несъдебен орган на страна - членка на
Европейския съюз и финансовата санкция е постановена по повод извършено
административно нарушение. Налице е потвърждаване, че лицето е било
уведомено съгласно законодателството на решаващата държава относно
правото си да обжалва решението пред съд, компетентен по наказателни дела.
2
В този смисъл липсват основанията по чл.3, ал.2 ЗПИИРКОРНФС за отказ от
признаване и изпълнение на решение, с което е наложена финансова санкция.
По делото е представено удостоверението, което се изисква по чл.4,
ал.1 от същия закон, както и по силата на член 4 от Рамково решение
2005/214/ПВР относно прилагането на принципа за взаимно признаване на
финансови санкции. От приложените доказателства се установява, че
наказателното преследване, във връзка с което е постановен акта по чл.3 от
ЗПИИРКОРНФС, касае административно нарушение наказуемо и по
българското законодателство.
В случая не е налице нито една от факултативните предпоставки за
отказ от признаване и изпълнение на процесното решение, визирани в чл.35 от
Закона.
Удостоверението по чл. 4 е придружено с копие на решението,
издадено на официална бланка от страна на постановилия го орган. Не са
налице данни за постановено и приведено в изпълнение за същото деяние в
България или друга, различна от издаващата държава решение за финансови
санкции срещу същото лице. Не е налице изтекла давност по българското
законодателство и административното нарушение, извършено в Словакия, не
е подсъдно на български съд. Липсва имунитет или привилегия, които да са
пречка за предприемане на наказателно производство за такива деяния.
Наложената финансова санкция не е по-малка от 70 €. Решението е
постановено срещу пълнолетен български гражданин, който носи наказателна,
респ. административнонаказателна отговорност.
Предвид изложеното съдът прие, че са налице условията на чл.30,
ал.1 и 2 ЗПИИРКОРНФС за признаване на процесното решение. Не са налице
основания за намаляване размера на финансовата санкция. Съгласно
разпоредбата на чл.16, ал.8 от закона, съдът определи размера на паричното
задължение в левова равностойност според съотношението евро – лев към
момента на издаване на решението в издаващата държава. Размерът на
наложената с решението парична санкция от 200 евро, чиято левова
равностойност е в размер на 391, 17 лева.
С оглед горното, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА решение за прилагане на финансови санкции POMPR
1569/2024 (21-69/2024/1), постановено от Полицейски участък-Л., Р.Словения,
постановено на 21.12.2023г. и влязло в сила на 30.12.2023г. по отношение на
Д. Д. А., ЕГН ********** и постоянен адрес – ******************, с което на
същия е наложена финансова санкция в размер на 200 евро, чиято левова
равностойност е 391, 17 лева за извършено нарушение - на 21.12.2023г. в 01:30
часа в населено място - ******* при искане на полицай не е представил
документ, удостоверяващ идентичност, с което е нарушен параграф 2 на чл.97
3
от Закона за чужденците.
След влизане в сила на решението, препис от него да се изпрати на
НАП за изпълнение.
Да се уведоми по съответния ред компетентния орган на издаващата
държава, а копие от уведомлението да се изпрати на МП на Република
България.
Решението може да се обжалва пред САС в 7- дневен срок, считано от
днес, като обжалването не спира изпълнението.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
4