Решение по дело №188/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 август 2020 г.
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20207200700188
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Русе, 03.08.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

РУСЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито заседание на 29 юли, през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

Председател: ИНА РАЙЧЕВА

                                                                    Членове: ЙЪЛДЪЗ АГУШ

                                                                                     ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

                                                                       

при секретаря ЦВЕТЕЛИНА ДИМИТРОВА и с участието на прокурора ДИАНА НЕЕВА, като разгледа докладваното от съдия Агуш к.а.н.д. № 188 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството е касационно, по чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН във вр. чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба на В.Л.А. ***, чрез процесуален представител – адв. Н.Р. срещу Решение № 110/27.01.2020 г. на РРС по АНД № 2180/2019 г от гр.Русе, с което e потвърдено НП №38-0001195/05.09.2019 г. на началник ОО“АА“ – Русе при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, с което на жалбоподателя за нарушение на чл. 43, ал. 1, т. 4, предл. 3 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС и на основание чл. 178а, ал. 7, т. 1, пр.1 от ЗДвП е наложено административно наказание “глоба” в размер на 1500 лева. В жалбата са изложени оплаквания, че решението на съда е неправилно, постановено в нарушение на материалния закон и и съществено нарушение на процесуалните правила. Иска се отмяна на обжалваното решение и съответно отмяна на наказателното постановление.

Ответникът по касационната жалба – РД „Автомобилна администрация“ –Русе, като правоприемник на ОО“АА“ – Русе, не изразява становище.

Представителят на прокуратурата счита жалбата за неоснователна.

След като обсъди оплакванията в жалбата, становищата на страните и събраните по делото доказателства и след касационна проверка съгласно чл. 218 от АПК, Административният съд намира следното:

Касационната жалба е подадена в законния срок, от надлежна страна, срещу невлязъл в сила съдебен акт, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

С оспорваното в настоящото производство решение Районен съд - Русе е потвърдил НП №38-0001195/05.09.2019 г. на началник ОО“АА“, с което на жалбоподателя е наложено административно наказание “глоба” в размер на 1 500 лева. Като основание за налагане на това наказание е посочена санкционната норма на чл. 178а, ал. 7, т. 1, предл. 1 от ЗДвП. Деянието, за което е наказан нарушителят, е свързано с неизпълнение на задължението му по чл. 43, ал. 1, т. 4, предл. 3 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС – като председател на комисия от технически специалисти в „Мотор Сервиз“ ООД,  участващ в извършване на преглед за проверка на техническата изправност на ППС от категория М 1 марка „*****“, с рег. № *****, в протокол от извършен периодичен преглед за техническата изправност на ППС, не е въвел действителните данни за собственика на това превозно средство, като вместо собственика С. Г. С. е въвел В. Г.

Това деяние според актосъставителя нарушавало разпоредбите на чл. 43 ал. 1, т. 4, предл. 3 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС, което дало основание за съставяне на АУАН. Началникът на ОО „АА“ - Русе също приел, че е налице описаното по-горе нарушение, липсват основания за отпадане на административнонаказателната отговорност или за приложение на чл. 28 от ЗАНН и издал оспореното пред районния съд НП. Възприел и възпроизвел изцяло изложеното от фактическа страна в АУАН, както и направената в акта квалификация на нарушението, като го е подвел под санкционната разпоредба на чл. 178а, ал. 7, т. 1, предл. 1 от ЗДвП.

Русенският районен съд e изяснил изложената по-горе фактическа обстановка след анализ на събраните по делото писмени и гласни доказателства. За да стигне до извода за законосъобразност на оспореното пред него НП и да го потвърди, въззивната инстанция е приела, че в административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. На следващо място, съдът счел, че деянието е безспорно установено и доказано. Налице е нарушение на реда, въведен с Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС, тъй като нарушителят, в качеството му на председател на комисия за извършване на периодични технически прегледи за проверка на техническата изправност на ППС, не е въвел в протокол за извършен периодичен преглед за техническа изправност на посоченото в НП ППС действителните данни за собственика на превозното средство.

Решението е неправилно.

Касационният състав не споделя доводите на районния съд за правилното приложение на материалния закон в процесното НП и по-конкретно за приложението на санкционната норма.

Категорично от доказателствата по делото се установява, че жалбоподателят е осъществил нарушение на разпоредбата на чл. 43, ал. 1, т. 4, предл. 3 от Наредба Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС, която вменява задължение на председателя на комисията от технически лица да следи за качественото и пълнообемно провеждане на периодични прегледи на ППС от страна на техническите специалисти, като въвежда в протокола (приложения № 9, 10 или 11) техническите данни, идентифициращи превозното средство, показанията на километропоказателя на ППС, данни за собственика на превозното средство, за лицето, представило ППС на преглед, и за номера на разрешението на техническия пункт, и за члена на комисията и когато в свидетелството за регистрация на МПС е отразено оборудването с уредба, която позволява работата на двигателя с ВНГ или СПГ – вписва данните за лице, монтирало бутилката, марка, сериен номер, вид гориво, номер на типово одобряване и година на производство на бутилката, в този случай за позиция "лице, монтирало бутилката" се вписва номерът на свидетелството за регистрация. Неоснователно е възражението на касатора за недоказан умисъл в деятелността му. Законът вменява на председателя на комисията задължението да следи за качествено и пълнообемно провеждане на периодичните прегледи, като в това задължение е включено и въвеждането в протокола на съответните данни за собственика на превозното средство, които следва да се верни. Доколкото в състава на процесното административно нарушение липсва изрично посочване, че не подлежат на санкциониране непредпазливите деяния, то по аргумент от  чл. 7, ал. 2 от ЗАНН административното нарушение може да бъде както умишлено, така и непредпазливо, т. е. деецът следва да е съзнавал общественоопасния характер на деянието, предвиждал е неговите общественоопасни последици и е искал или допускал настъпването на тези последици (при умишлено деяние) или деецът не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди, или когато е предвиждал настъпването на тези последици, е мислил да ги предотврати (при непредпазливо деяние). В тази връзка неправилно касаторът твърди, че в конкретния случай административнонаказателна отговорност не следва да се носи, тъй като не е установен умисъл като форма на вина на наказаното лице.  

При така изяснената фактическа обстановка и правилно приложение на материалната норма, която е нарушена, АНО неправилно е приложил съответната санкционна норма – тази по чл. 178а, ал. 7, т. 1, предл. 1 от ЗДвП, която предвижда глоба в размер на 1 500 лв. за председател на комисия, извършваща прегледи, или технически специалист, който допусне извършването на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътно превозно средство в нарушение на изискванията, определени с наредбата по чл. 147, ал. 1, или със съоръжения или средства за измерване, които не отговарят на изискванията, определени с наредбата по чл. 147, ал. 1. От съдържанието на последната разпоредба се установява, че тя касае случаите, в които председателят на комисията допусне извършване на периодичен преглед в нарушение на изискванията, определени с Наредбата. В настоящия случай нито в АУАН, нито в НП е посочено като елемент от изпълнителното деяние допустителството, т. е. никъде не се твърди председателят на комисията да е "допуснал извършването на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътно превозно средство в нарушение на изискванията, определени с наредбата по чл. 147, ал. 1". Поради това и неправилно жалбоподателят е санкциониран на основание посочената норма. Доколкото констатираното нарушение по чл. 43, ал. 1, т. 4, предл. 3 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС не се подвежда под нито един от съставите в санкционната норма на чл.178а, ал. 1-9 и 11, приложима в настоящия случай е нормата на чл. 178а, ал. 10 от ЗДвП, според която за нарушения на изискванията за извършване на периодични прегледи за техническата изправност на пътните превозни средства и на изискванията за водене на свързаната с тях документация, за които не е предвидено друго наказание, виновните се наказват с глоба или с имуществена санкция в размер 500 лв. Предвид изложеното, обжалваното решение следва да се отмени, а наказателното постановление да се измени, като за извършеното от жалбоподателя нарушение бъде наложено наказание глоба в размер 500 лв. на основание чл. 178а, ал. 10 от ЗДвП. Доколкото жалбоподателят от издаване на АУАН до настоящия момент е организирал защитата си само срещу нарушение по чл. 43, ал. 1, т. 4, предл. 3 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС, с изменение на НП неговото право на защита не е нарушено, тъй като фактите и квалификацията им не търпят промяна; наказанието остава същото по вид, променя се единствено размерът му, но в по-благоприятна за наказаното лице посока.

Воден от горното и на основание чл. 221, ал. 2, изр. І-во, предл. ІІ-ро от АПК във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 110/27.01.2020 г. на РРС по АНД № 2180/2019 г от гр.Русе, с което e потвърдено НП №38-0001195/05.09.2019 г. на началник ОО“АА“ – Русе при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“,

и вместо него постановява:

ИЗМЕНЯ  НП №38-0001195/05.09.2019 г. на началник ОО“АА“ – Русе при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, гр.София, , с което на В.Л. ***, ЕГН **********, за нарушение на чл. 43, ал. 1, т. 4, предл. 3 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС и на основание чл.178а, ал. 7, т. 1, пр.1 от ЗДвП е наложено административно наказание “глоба” в размер на 1500 лева, като за същото нарушение му определя административно наказание на основание чл. 178а, ал. 10 от ЗДвП - „глоба“ в размер 500 лв.

Решението е окончателно.

 

 

                                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                           

 

 

 

 

 

                                                                                                        ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

  

 

                          2.