Решение по дело №2266/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1430
Дата: 21 юли 2022 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20217180702266
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1430

гр. Пловдив, 21, 07, 2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд- Пловдив, V-ти състав, в открито заседание на десети май,  две хиляди двадесет и втора година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СТОИЛ БОТЕВ

 при секретаря М.Г.,  като разгледа административно дело № 2266 по описа на съда за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във вр. чл. 27, ал. 1 от ЗУСЕСИФ.

Жалбоподателят – „Итали – Т.“ ООД , с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в село ***, представлявано от управител И.Н.Т.,  чрез адвокат А.Ц. оспорва уведомително писмо изх. № 02-160-2600/13167 от 22.07.2021г. на Държавен фонд „Земеделие“ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите за преходна национална помощ и обвързано с производството подпомагане за животни по наредба № 3 от 17.03.2015г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания за кампания 2017 в частта, с която е намалено финансовото подпомагане със сумата от 155 141,55 лева за първите 250броя  допустимо животно и  със сумата от 11204,10 лева за над  250 броя  допустимо животно, като неправилно и незаконосъобразно, постановено при съществени процесуални нарушения на административно-производствени правила, в противоречие с материалния закон и несъответствие с целта на закона.

В жалбата , както и в писмената защита на адв. Ц. се твърди, че оспореното уведомително писмо не е мотивирано, че от същото не става ясно какви са мотивите за намаляване на финансовото подпомагане на посочената мярка и макар, че са цитирани Наредба № 3 от 17.02.2015г., за условията и реда за прилагане на директните схеми за директни плащания и чл. 12 от Наредба № 5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, но не става ясно точно кое условие не е спазено от дружеството – жалбоподател, за да бъде намалено финансовото подпомагане.

Иска се отмяната на процесното уведомително писмо с произтичащите от това последици и присъждането на съдебни разноски.

Ответникът - ЗАМЕСТНИК ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР НА ДФ „ ЗЕМЕДЕЛИЕ“, чрез процесуалните си представители юрк. М.  оспорва жалбата като неоснователна, претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на ответника.

Жалбата като подадена в срок , от страна с правен интерес и срещу подлежащ на съдебно оспорване акт съдът приема за допустима .

Съдът след като обсъди доводите на страните, прецени представените по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и извърши проверка на оспорения акт в съответствие с разпоредбата на чл. 168 АПК, за да се произнесе установи следната фактическа обстановка:

Не се спори от страните , че  жалбоподателя е ферма за отглеждане на биволи с млечно направление и съобразно чл.137 от ЗВМД фермата е  регистриран обект с удостоверение №1010/24.01.2013г., има договор за предоставяне на ветеринарно медицински услуги №5 от 02.04.2016г. и всички заявени животни са с ушни марки и имат индивидуални паспорти. Всички заявени за подпомагане животни са заявени в регистъра на ИСАК и интегрираната информационна система СИРЖ към БАБХ.

Съгласно представените от жалбоподателя и приети от административния орган 28 броя фактури, от биволица са реализирани средно  по 412.4л. от биволица / л. 548/ .

Представена е цялата АП , като няма спор за липсващи доказателства.

В съдебната фаза е поискано и съдът е допуснал  съдебна ветеринарно-медицинска експертиза, като вещото лице следва да установи,  дали заявените животни от жалбоподателя са индентифицирани с една ушна марка;  дали са въведени в регистъра на животните; дали са вписани в регистъра на животновъдния обект на жалбоподателя,  дали са реализирали по 400 литра мляко от биволица; дали са реализирали млякото в указания срок и дали са представени документите за реализация в указания срок.

Съдът е приел за заключението / л. 543/  на вещото лице В.Т. от което се установяват, като цяло положителни отговори на поставените задачи.

Ю.к. М. , по повод оспорването на приетата по делото съдебно-ветеринарно-медицинска експертиза  е поискала и съдът е допуснал ССЕ с вещо лице П.П., който  следва да отговори на следните въпроси:

1. Кои фактури са представени във връзка с реализацията на количествата мляко, кои не са признати от ДФЗ (да се посочат номерата) и поради какви причини;

2. На база на признати от ДФЗ фактури, реализирано ли е достатъчно количество мляко от биволица, съгласно изискванията на Наредба № 3/17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания.

Съдът е приел  ССЕ / л. 632/ на в.л. П., от която се установява , че четири броя фактури № 5773, 5799, 5887, 5931, не са признати за продадени количества мляко, тъй като липсва регистриран в ДФЗ договор за изкупуване на биволско мляко между жалбоподателя и купувача/регистриран първи изкупвач на мляко/.  По втората задача в.л е посочило , че  жалбоп. Не е реализирал  достатъчно количество мляко за да отговори на  условията на чл. 24 , ал. 4 от Наредба № 3/2015г.

Горната ССЕ, като приета без възражения от страните по делото, няма пречка да бъде кредитирана от съда , съобразно с другите събрани по делото доказателства.

При така установеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е допустима, както по-горе се каза , като подадена в законоустановения срок от кандидат за изплатено финансово подпомагане по схемите за преходна национална помощ и обвързано с производството подпомагане за животни по наредба № 3 от 17.03.2015г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания за кампания 2017 в частта, с която е намалено финансовото подпомагане със сумата от 155 141,55 лева за първите 250броя  допустимо животно и  със сумата от 11204,10 лева за над  250 броя  допустимо животно.

Основното твърдение на жалбоподателя е липсата на мотиви в оспорения акт.

Съдът обсъждайки внимателно съдържанието на оспореното УП , приетите по делото доказателства , вкл. и двете съдебни експертизи  намира жалбата за основателна.

В оспореното уведомително писмо липсват както фактически, така и правни основания за издаването му и от съдържанието му не се установява причината поради която  е санкциониран жалбоподателя и е намалено исканото финансовото подпомагане по посочената мярка.

От текстовата част на УП не става ясно на кое от посочените основания е формирано съответното намаление за конкретната мярка.

От друга страна , съобразно практиката на ВАС изискването за мотивиране на акта чрез посочване на правни и фактически основания за издаването му е гаранция за неговата законосъобразност и излагането на мотиви, довежда до знанието на засегнатата страна съображенията, поради които административният орган е издал или е отказал да издаде искания административен акт.

Липсата на мотиви в оспорения акт е съществен порок, който не може да бъде преодолян както чрез съдържанието на административната преписка, така и чрез допълнително събираните доказателства в съдебното производство /като заключението по ССЕ с  вещо лице П./.

 От административната преписка, както и от оспореното УП  не може да се направи извод как е формирано съответното намаление, на коя от възможните хипотези, които не са конкретизирани и не може да се направи извод, коя се отнася за  жалбоподателя.   В процесното уведомително писмо обаче не е посочено, че не са признати 4 броя фактури, / от заключението по ССЕ / както и не са посочени нарушенията поради които не са признати фактурите, вследствие на което жалбоподателя е санкциониран с намаление на исканата за подпомагане сума.

Следва да се приеме , че от УП не става ясно какви са причините, послужили като фактически основания за отказа да бъде             оторизирана цялата сума, заявена по схемите за преходна национална помощ.

Въз основа на установеното по-горе съдът счита , че е нарушена императивната разпоредба на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, която предвижда, че административният акт следва да съдържа фактически и правни основания за издаването му, т.е. административният акт да е мотивиран.

Предвид липсата на мотиви съдът счита че оспореното УП следва да бъде отменено  и преписката бъде изпратена на админ. орган за  излагане на  мотиви, съобразно наличните в АП и в делото доказателства.

С оглед изхода на спора в полза на жалбоподателя , съобразно приложените  / л.8,511,536 и 619/ доказателства  следва да бъдат присъдени разноски в размер на 2710 (две хиляди седемстотин и десет) лева.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Пловдив , пети състав

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ  по жалба на „Итали – Т.“ ООД , ЕИК ***,  със седалище и адрес на управление в село ***, представлявано от управител И.Н.Т. уведомително писмо изх. № 02-160-2600/13167 от 22.07.2021г. на Държавен фонд „Земеделие“.

ИЗПРАЩА…преписката на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд  "Земеделие" – София, за ново произнасяне по подаденото от „Итали – Т.“ ООД  заявление за подпомагане по прилагане на закона, съобразно посоченото по-горе в съдебния акт.

ОСЪЖДА Държавен фонд "Земеделие“ да заплати на „Итали – Т.“ ООД , ЕИК *** съдебни разноски в размер на 2710  (две хиляди седемстотин и десет) лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14 - дневен срок от уведомяване на страните.

СЪДИЯ: