РЕШЕНИЕ
№
1128
град
Бургас 18.06.2019 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд – Бургас – трети състав, в закрито съдебно заседание на осемнадесети юни
две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Чавдар Димитров
при секретар Ирина
Ламбова изслуша докладваното от съдията Димитров по административно дело № 1937 по описа за 2018 г. на
Административен съд - Бургас.
Производството е по реда на чл.145
и сл. от АПК, във връзка с чл.73, ал.4, вр с чл.26, ал.1
и ал.5-7 от Закона за управление на
средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).
Образувано е по жалба от Община Поморие,
БУЛСТАТ ********, с адрес: град Поморие, общ.Поморие, ул.“Солна“ № 5, представлявана
от Иван Атанасов Алексиев- кмет на община Поморие срещу Решение №
РД-02-36-709/02.07.2018 година на заместник- министъра на регионалното развитие
и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020
(УО на ОПРР), с което е бил приключен сигнал за нередност №368 от Регистъра на
сигнали и нередности в ГД „Стратегическо планиране и програмиза регионално
развитие“ при МРРБ, установени са били нередности на бенефициента по т.9 и т.14
от Приложение 1 към чл.2, ал.1 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи
основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за
определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата),
констатирани са били нарушения на разпоредбата на чл. 28, ал. 2 и чл. 28а, ал.1, т. 1, т. 2 и т.
3 от ЗОП /отм/ и чл. 69, ал. 1 от ЗОП /отм. Определени са били две финансови
корекции на бенефициента Община Поморие, изчислени по пропорционален подход ,
представляващи 5% от стойността на допустимите разходи по засегнатия от
нарушението Договор от 27.05.2016г., сключен с изпълнителя Профпроект България
ЕООД. Определена е обща финансова корекция от 5% от стойността на допустимите
разходи по засегнатия от нарушението Договор от 27.05.2016г.
Със свое решение №2160 от
22.11.2018г. съдебният състав по настоящото дело е приключил съдебния спор,
като е приел, че оспореният акт е
издаден от компетентен орган, във валидна писмена форма, а по съществото на
спора е достигнал до извод, че е налице съставомерност на нередност по
отношение нарушение на нормите на чл. 28, ал. 2 и чл. 28а, ал.1, т. 1, т. 2 и
т. 3 от ЗОП /отм/. Що се отнася до частта по оспорване наличието на нарушение
на чл. 69, ал. 1 от ЗОП /отм/, съдът е приел, че липсва извършено нарушение от
възложителят на обществената поръчка.
В
тази хипотеза, според съдебният състав въпреки, че неправилно е прието от
ръководителя на УО, че едно от посочените нарушения представлява нередност, в
случая не са налице основания за изменение на размера на наложената финансова
корекция, доколкото същата е определена в минималния предвиден размер от 5 % от
разходите по договора, а съгласно разпоредбата на чл.7 от Наредбата, при
констатирани нередности, посочени в приложение №1, засягащи едни и същи разходи
, процентът на финансови корекции не се натрупва. В този случай се индивидуализира
финансова корекция за всяко нарушение, засягащо едни и същи разходи, като се
определя обща корекция за всички нарушения, засягащи едни и същи разходи, чийто
размер е равен на най-високия приложим процент – в случая 5% от стойността на
допустимите разходи, какъвто остава в крайна сметка диспозитивът на оспореното
Решение №РД-02-36-709/02.07.2018г.
При
такаизложените мотиви, при касационното разглеждане на спора състав на ВАС е
констатирал, че съдът е пропуснал да постанови диспозитив, с който жалбата на
община Поморие да бъде частично уважена. Според същия състав „частичната отмяна
на обжалваното решение на ръководителя на УО е последица от извода за частична
незаконосъобразност на акта.“ , като липсва отменителен диспозитив, в частта в
която съдът е формирал извод за незаконосъобразност на обжалвания
административен акт.
При
така приетото за установено от фактическа страна настоящият съдебен състав
намира, че са налице предпоставките на чл. 176 от АПК за допълване на решението
по почин на съда, поради което указаното допълване следва да бъде извършено.
Съображенията
на съда, за да направи този извод са следните:
Диспозитивът
на оспорения административен акт се състои от две части. Първата съдържа
волеизявление за приключване сигнал за нередност посредством:
-
установяване на два броя нередности на бенефициента по т.9 и т.14 от Приложение
1 към чл.2, ал.1 от Наредбата;
-
констатиране на 2 нарушения, съответно
на разпоредбата на чл. 28, ал. 2
и чл. 28а, ал.1, т. 1, т. 2 и т. 3 от ЗОП /отм/ и чл. 69, ал. 1 от ЗОП /отм/.
-
определяне на две финансови корекции на бенефициента Община Поморие, изчислени
по пропорционален подход, представляващи 5% от стойността на допустимите
разходи по засегнатия от нарушението договор, всяка
Втората
част на същия диспозитив определя (изчислява) обща корекция за всички нарушения
и разпореждане изчислената сума да не се верифицира при обработка на последващи
искания за плащане.
В мотивите
на постановеното решение съдът ясно и недвусмислено е посочил, че липсва
извършено нарушение от възложителят на обществената поръчка на чл.69, ал.1 ЗОП
/отм./, с което частично е уважил възраженията на жалбоподателя. В диспозитива
на същото решение обаче съдът е пропуснал да постанови отменителен диспозитив,
свързан с този свой извод. Ето защо настоящият съдебен състав следва да допълни
диспозитива на постановеното определение, а именно, че отменя Решение №
РД-02-36-709/02.07.2018 година на заместник-министъра на регионалното развитие
и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“
2014-2020 (УО на ОПРР) в частта, с която е приключен сигнал за нередност №368
от Регистъра на сигнали и нередности в ГД „Стратегическо планиране и програмиза
регионално развитие“ при МРРБ, като е становена нередност на бенефициента по
т.14 от Приложение 1 към чл.2, ал.1 от Наредбата, констатирано е било нарушение
на разпоредбата на чл. 69, ал. 1 от ЗОП /отм/ и е била определена финансова
корекция на бенефициента Община Поморие, изчислена по пропорционален подход,
представляваща 5% от стойността на допустимите разходи по засегнатия от
нарушението Договор от 27.05.2016г., сключен с изпълнителя Профпроект България
ЕООД.
Съобразно чл. 176, ал. 2 от АПК така постановеното
допълнително решение подлежи на оспорване по реда на първоначалното т. е. в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните, пред Върховен административен съд.
Воден
от изложените съображения и на основание чл. 176, ал. 1 от АПК, Административен
съд Бургас, III-състав
Р Е Ш И:
ДОПЪЛВА
диспозитива на Решение №2160 от 22.11.2018г., постановено по адм. д. №
1937/2018г. по описа на Административен съд – Бургас, както следва:
"ОТМЕНЯ
Решение № РД-02-36-709/02.07.2018 година на заместник-министъра на регионалното
развитие и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в
растеж“ 2014-2020 (УО на ОПРР) в частта по
т.2 от диспозитива на оспорения административен акт, с която е приключен сигнал
за нередност №368 от Регистъра на сигнали и нередности в ГД „Стратегическо
планиране и програмиза регионално развитие“ при МРРБ, като е установена
нередност на бенефициента по т.14 от Приложение 1 към чл.2, ал.1 от Наредбата
за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови
корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите
корекции по реда на ЗУСЕСИФ, констатирано е нарушение на разпоредбата на чл.
69, ал. 1 от ЗОП /отм/ и е определена финансова корекция на бенефициента Община
Поморие за това нарушение, изчислена по пропорционален подход, представляваща
5% от стойността на допустимите разходи по засегнатия от нарушението Договор от
27.05.2016г., сключен с изпълнителя Профпроект България ЕООД.“
Отхвърлителния
диспозитив на Решение №2160 от 22.11.2018г., постановено по адм. д. №
1937/2018г. по описа на Административен съд – Бургас да се счита относим към
жалбата на Община Поморие против всички останали части на Решение №
РД-02-36-709/02.07.2018 година на заместник-министъра на регионалното развитие
и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“
2014-2020 (УО на ОПРР).
Решението
подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с касационна жалба в
14-дневен срок от съобщаването.
Административен
съдия: