РEШЕНИЕ
№ 92
гр.Плевен, 25.02.2019 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд – град Плевен, шести състав, в открито съдебно заседание на четиринадесети
февруари две хиляди и деветнадесета
година в състав:
Председател: Снежина Иванова
при
секретар Десислава Добрева, изслуша докладваното от съдията Иванова
административно дело № 1181/2018г. за да се произнесе взе предвид следното
Производството е по реда на чл. 145 от АПК във вр. с чл. 171,т. 4 от ЗДвП .
Административното дело е образувано по жалба на Т.С.С.,***
срещу заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
18-0938-002555 от 19.11.2018 година на началник сектор „ПП“ при ОД на МВР
Плевен .
В жалбата оспорващият счита, че заповедта е
постановена в нарушение на материалния закон и е необоснована.Моли за отмяна на заповедта.
В придружителното писмо за изпращане на
административната преписка ответникът е изразил становище, че разпоредбата на
чл. 158, ал. 2 от ЗДвП е неприложима, тъй като с оглед посочените НП, няма
период от две години, през който да е имало възможност да бъдат възстановени
контролни точки на лицето и моли жалбата да бъде отхвърлена.
В съдебно заседание оспорващият - Т.С.С.,*** не се явява, не се представлява.
В съдебно заседание ответникът -Началник сектор ПП ОД
на МВР-Плевен, редовно призован, не се явява, не се представлява.
Административен съд-Плевен, шести състав, след като
обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства в тяхната
цялост съгласно разпоредбите на чл.168 от АПК, приема за установено от фактическа страна следното:
Предмет на разглеждане е законосъобразността на заповед
за прилагане на принудителна административна мярка № 18-0938-002555 от
19.11.2018 година на началник сектор „ПП“ при ОД на МВР Плевен, с която на
основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП е разпоредено изземването на СУМПС на водач. Като
основание за мярката е посочено –
отнемане на всички контролни точки и неизпълнение на задължение по чл. 157, ал.
4 от ЗДвП – загуба на правоспособност поради отнемане на всички контролни
точки. Заповедта е мотивирана с влезли в сила наказателни постановления, както
следва – НП № 1114/24.10.2011 – 9 к.т. , НП № 41/21.01.2012 г – 8 к.т, НП № 824/17.07.2013
г – 6 к.т, НП № 933/26.07.2013 г – 6 к.т, НП 14-0374-000836 – 6 к.т и НП №
16-0374-000692/06.10.2016 г – 6 к.т..
Като доказателства по делото са приложени горепосочените
наказателни постановления , които с оглед отбелязването върху тях са влезли в
сила както следва: НП № 1114/24.10.2011 – 9 к.т. – 01.12.2011 г. , НП № 41/21.01.2012 г – 8 к.т – 22.02.2013
г., НП № 824/17.07.2013 г – 6 к.т – 18.09.2013 г., НП № 933/26.07.2013 г – 6
к.т – 18.09.2013 г , НП 14-0374-000836/07.10.2014г. – 6 к.т – 27.11.2014 г. и НП № 16-0374-000692/06.10.2016 г – 6 к.т. –
на 04.11.2016 г.
По делото са представени и справка за нарушител на л.
7 и Наредба № Iз-1959/27.12.2007г. за определяне първоначалния
максимален размер на контролните точки на водачи на МПС, условията и реда за
отнемането им и списъка на нарушенията на правилата за движение по пътищата, за
които се отнемат, заповед рег. № 316з-27/03.01.2018 г на директора на ОД на МВР Плевен за
определяне длъжностните лица от ОД на МВР Плевен да издават заповеди по чл.
171, т. 1, 2, , 2а, т. 3, 4, 5, и т. 6 от ЗДвП.
При така установената фактическа обстановка, съдът
намира от правна страна следното:
Жалбата, предмет на това
производство, е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна и
е процесуално допустима.
Разгледана
по същество е неоснователна.
Оспорената заповед е
издадена от компетентен орган. Съгласно
чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1,
2, 4 и т. 5, буква "а" се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите
на службите за контрол съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от
тях длъжностни лица. По делото като доказателство е приета заповед рег. № 316з-27/03.01.2018
г на директора на ОД на МВР Плевен за определяне длъжностните лица от ОД на МВР
Плевен да издават заповеди по чл. 171, т. 1, 2, , 2а, т. 3, 4, 5, и т. 6 от ЗДвП, с която в т. 2 началник сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР -Плевен може
да издава заповеди за прилагане на принудителни административни мерки по
чл.171, т. 4 от ЗДвП.
Съдът намира, че заповедта е издадена в установената
писмена форма, при спазване на административно-производствените правила и при
правилно прилагане на материално-правните разпоредби:
Съгласно чл. 157, ал. 1
от ЗДвП при издаване на свидетелство за управление,
притежателят му получава контролен талон за потвърждаване валидността на
притежаваното свидетелство и определен брой контролни точки за отчет на
извършваните нарушения. Съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредба № Iз – 1959 от
27.12.2007 г. за определяне на първоначалния максимален размер на контролните
точки на водач на моторно превозно средство, условията и реда за отнемането им
и списъка на нарушенията на правилата за движение по пътищата, за които се
отнемат (понастоящем отменена , но в сила до 03.01.2013 година), при
първоначално издаване на свидетелство за управление на моторно превозно
средство, притежателят му получава първоначален максимален размер от 39
контролни точки за отчет на извършените от него нарушения на ЗДвП.
Аналогична е разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от Наредба №
Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки,
условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията,
при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил
нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и
условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително
обучение
(в сила от 04.01.2013 г. Загл. изм. - ДВ, бр. 26 от
2018 г., в сила от 23.03.2018 г. - Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 ) Съгласно
предписанието на чл. 3, ал. 1 от Наредба № 1з-1959 от 27.12.2007 г. отнемането
на контролни точки се извършва въз основа на влязло в сила наказателно постановление.
Съгласно чл. 3, ал. 1 от Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. контролните
точки се отнемат въз основа на влязло в сила наказателно постановление. В
случая съгласно горепосочените нормативни актове, действали към момента на
издаване на посочените в заповедта НП и наредбата , приложима към датата на
издаване на заповедта, отнемането на контролни точки е автоматично с влизане в сила на
наказателното постановление.
Според чл. 157, ал. 4
от ЗДвП, водач, на когото са отнети всички контролни точки,
губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за
управление в съответната служба на МВР. Видно от посочените разпоредби
отнемането на контролните точки става автоматично с влизане в сила на
наказателното постановление. За неизпълнение на това, произтичащо от закона
задължение в чл. 171, т. 4 от ЗДвП е
предвидено налагане на принудителната административна мярка “изземване на
свидетелството за управление”. Законосъобразността на принудителната мярка
изисква на водача на МПС да са отнети всички контролни точки и той да не е
върнал свидетелството си за правоуправление. В случая е налице отнемане на всички контролни точки по влезли в сила наказателни постановления в
периода от 01.12.2011 г до 04.11.2016 г. към датата на издаване на ЗПАМ – 19.11.2018
година и лицето не е върнало СУМПС.
Предвид така установените по делото факти съдът
намира, че са налице елементите на правопораждащия фактически състав, с който
правната норма на чл. 171, т.4 от ЗДвП свързва издаването на заповед за
прилагане на ПАМ "изземване на свидетелство за управление на МПС".
Административният орган обосновано е приел, че неизпълнението на задължението
от С. за връщане на свидетелството за управление при загубване на придобитата
правоспособност от водача на МПС вследствие на отнемане на всички контролни
точки, съставлява законово регламентирано материалноправно основание за
налагане на ограничителната мярка и жалбата както неоснователна следва да бъде
отхвърлена.
Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд – Плевен, пети състав,
РЕШИ:
Отхвърля жалба на Т.С.С.,*** срещу заповед за
прилагане на принудителна административна мярка № 18-0938-002555 от 19.11.2018
година на началник сектор „ПП“ при ОД на МВР Плевен .
Препис от решението да се изпрати на страните.
Решението може да се оспорва
пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от деня на съобщаването му
на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/