О
П Р Е
Д Е Л
Е Н И Е
Номер 698 Година 2018,31.07. Град Бургас
Бургаски
окръжен съд граждански състав
На тридесет
и първи юли Година две хиляди и осемнадесета
В закрито
заседание в следния състав:
Председател:
Антоанета Андонова – Парашкевова
Членове:
………………………………………...
Съдебни заседатели: …………………………………….......
Секретар
Прокурор
като
разгледа докладваното от съдията
търговско
дело номер 170 по описа за 2018 година
и
за да се произнесе,взе предвид следното:
Ищецът
„Аджибадем сити клиник Специализирана
болница за активно лечение по кардиохирургия Бургас“ ООД,ЕИК ********* със
седалище и адрес на управление гр.Бургас
,
бул. „Стефан Стамболов“ № 73 чрез Адвокатско дружество „Георгиев, Тодоров и
КО“, с адрес: Гр. София, ул. „Петър Парчевич“ № 27,е
предявил обективно кумулативно съединени искове против Национална
здравноосигурителна каса със седалище гр.София/след надлежно осъществено в
изпълнение на разпореждане на съдията-докладчик по делото,уточнение на
ответника по предявените искове/ за осъждането й да му заплати следните суми:1570394 лв.-главница,представляваща сбор от: дължими цени на извършени и отчетени за
конкретно посочени периоди болнична медицинска помощ по клинични пътеки по договори
за оказване на болнична медицинска помощ по клинични пътеки № 02970 от
19.02.2015 год. и № 020970 от 05.05.2017 год.,дължими цени на медицински
изделия,вложени и отчетени за конкретно посочени периоди при болнична медицинска помощ по клинични
пътеки по договори за оказване на болнична медицинска помощ по клинични пътеки
№ 020970/19.02.2015 год. и № 020970 от
05.05.2017 год. ,дължими цени на извършена и отчетена за конкретно посочени
периоди болнична медицинска помощ по амбулаторни процедури по договори за
извършване на амбулаторни процедури № 021882/14.05.2016 год. и № 021882 от 05.05.2017 год. ;173559,25
лв.,представляваща сбор от законни лихви за забава върху всяка една от
дължимите цени,включени в сбора,формиращ главницата от 1570394 лв. до
завеждане на делото,законната лихва върху главницата ,начиная от датата на
подаване на исковакта молба в съда до окончателното й плащане,както и разноски
по делото.Излага подробни съображения .Прилага доказателства.
Ответникът Национална здравноосигурителна каса в
депозирания своевременно писмен отговор
е направила възражение за
неподведомственост на спора на Окръжен
съд –Бургас ,като е развила
съображения,позовавайки се и на съдебна
практика.Прилага доказателства.
Бургаски окръжен съд като обсъди възражението на ответника ,намира
следното:
Производството
по делото не е подсъдно на настоящия съд,а на административните съдилища на основание
разпоредбата на чл.128,ал.1,т.3 от АПК.
От изложението на обстоятелствата в
исковата молба е видно,че в настоящия
случай за разглеждане е поставен спор по
изпълнение на сключени договори през
2015 и 2017 год. между Националната здравноосигурителна каса и ищеца в
качеството му на лечебно заведение-изпълнител на медицинска помощ,въз основа
на специалните разпоредби на Закона за
здравното осигуряване,като „Аджибадем сити клиник Специализирана болница за активно лечение по
кардиохирургия Бургас“ ООД,ЕИК ********* твърди,че в негова полза са възникнали
и претендира присъждане на изискуеми
вземания,поради това,че е осъществил
пълно и точно възложенията по тях. Касае се до особен вид договори,за които
основните правила,принципи и условия,при които се сключват са изрично регламентирани в специален закон-раздел VІІІ
глава втора на Закона за здравното осигуряване
при преобладаващо приложение на метода на власт и подчинение,поради
значимия обществен интерес на въпросите,които засягат.Договорите са
сключени,както разпорежда Закона за здравното осигуряване, в съответствие
с Националния рамков договор за съответната година,а съгласно чл.4а от ЗЗО
- Националният рамков договор е
нормативен административен акт, който има действие на територията на цялата
страна за определен срок и е задължителен за Националната здравноосигурителна
каса,поделенията й-РЗОК,изпълнителите на медицинска помощ,осигурените лица и
осигурителите. Специални правила уреждат и статута на страните по договора.Самата
Национална здравноосигурителна каса е
създадена като специализиран орган, осъществяващ задължителното здравно
осигуряване,за което разполага със самостоятелен бюджет, който се формира и
изразходва по точно определен начин-чл.6,22-32 от ЗЗО/. Следователно –
независимо,че отношенията между страните се регулират от договор,сключването му
е предвидено в специален закон и за него са налице специални разпоредби,
предвидени в ЗЗО,които съществено се отличават от общите правила в гражданското и търговското право,при които методът на
регулиране на правоотношенията е
равнопоставеност.Следователно,с
наименованието договор ЗЗО означава коренно различен правен институт от този в
договорното гражданско и търговско право.
Обстоятелството,че в позитивното ни право на института
на административния договор за първи път
са посветени нарочни законови разпоредби- нормите на чл. 19а-19ж от АПК, обн.,
ДВ, бр. 74 от 20.06.2016 г. ,като легалното определение за административен
договор е закрепено в чл. 19а от АПК,която като
материалноправна, няма придадено обратно действие и урежда възникнали
правоотношения занапред,не означава,че този институт не е бил въведен изобщо в него преди това,но чрез специални закони.Именно договорите по чл.20,ал.1,т.4 от Закона за здравното осигуряване-специален, в
областта на правоотношенията по здравно осигуряване,имат качеството
административни.
Съгласно чл.
19а (Нов – ДВ, бр. 74 от 2016 г.), ал. 1 от АПК, в производство пред
административните органи страните могат да сключат административен договор по
въпроси от значим обществен интерес, когато е предвидено в закон. Съгласно ал.
2 от същия член, административният договор е писмено съглашение между
административен орган и граждани или организации. Ал. 3 на чл. 19а от АПК
предвижда, че административният договор се сключва в писмена форма и съдържа:
страни, предмет и съдържание, дата на сключване и подписи на страните, ако
друго не е предвидено в специален закон.Касае се, следователно,за включване в
нормативен акт от ранга кодекс на легално определение и общи правила за административния договор,тъй
като по този начин,ще бъде изпълнено
цялостно предназначението му - да обединява
и систематизира съществуващи преди него
закони и други правни норми.Ето защо следва да се приеме,че включването на горните текстове не
представлява създаване на изцяло
нов,несъществувал до момента в административното право правен институт ,а обобщават и систематизират съществуващи до
тогава в специални закони правни
норми.Следователно ,договорите по чл.20,ал.1,т.4 ЗЗО не
са променили качеството и
характеристиката си на административни едва с
приемането през 2016 год. на общите разпоредби за административния
договор в АПК,а са имали това качество и преди тях,а и понастоящем.
Това,което обаче е ново в
регламентацията им,е редът,процедурата,по която се разглеждат споровете по
изпълнението им.Касае се за процесуални правила,които са приложими към
всички заварени като спорни и
незаконосъобразни развили се материални правоотношения.Съгласно разпоредбата на
чл.80 от ЗЗО,споровете по изпълнение на договорите между РЗОК и изпълнителите
на медицинска или на дентална помощ се решават по съдебен ред, ако не се
достигне до съгласие чрез арбитраж без да е посочен съответния съдебен
ред-административен или гражданско правен.Тъй като в разпоредбата на чл.128
от АПК изчерпателно и изрично са
посочени исканията,които са подведомствени на административните съдилища,без
изрично включване на споровете по изпълнение на административните договори в
него,по аналогия разглеждането им от
тези съдилища е неприложимо/тези спорове не са
подобни на останалите искания по чл.128 от АПК/.При това положение до
приемането на т.3 на ал.1 на чл.128 от АПК то на основание чл.46,ал.2,изр.2 от
ЗНА е бил приложим ГПК,следователно подсъдността е била на общите съдилища.
Към настоящия момент,обаче,когато за
разглеждане са поставени споровете по
изпълнение на горните договори
–административни по същността си, е налице разпоредбата на чл.128,ал.1,т.3 от АПК,поради което и делото подлежи на
разглеждане от административните съдилища и следва да се изпрати за разглеждане
на Административен съд Бургас.
По изложените съображения и на основание съдът
О П
Р Е Д
Е Л И :
ПРЕКРАТЯВА производството по т.д.№170 по описа за 2018 год. на Окръжен съд гр.Бургас.
ИЗПРАЩА делото за разглеждане по компетентност на Административен съд Бургас.
Определението подлежи на обжалване пред Върховен
касационен съд в едноседмичен срок от връчване на препис от него на страните.
Съдия: