Решение по дело №568/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 392
Дата: 9 декември 2021 г. (в сила от 9 декември 2021 г.)
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20207100700568
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

392/09.12.2021 г.,  град Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито съдебно заседание на девети ноември през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

                                                                ЧЛЕНОВЕ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

                                                                                СИЛВИЯ САНДЕВА

    

             При участието на прокурора ВИОЛЕТА ВЕЛИКОВА и секретаря Веселина Сандева разгледа докладваното от съдия Силвия Сандева КАНД № 568/2020 г. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

             Производството по делото е по чл. 227, ал. 2 от АПК, във вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.  

С решение № 37/17.02.2021 г. по канд № 568/2020 г. Добричкият административен съд е отменил решение № 260014/02.09.2020 г. по нахд № 231/2019 г. по описа на Районен съд – Тутракан и е внесъл делото за разглеждане в открито съдебно заседание за събиране на нови доказателства. Отмененото решение на ТРС е второ поред и е постановено след отмяна на решение № 163/07.12.2018 г. по нахд № 258/2018 г. по описа на Районен съд – Тутракан и връщане на делото за ново разглеждане от друг състав на съда, поради което настоящото производство се развива като въззивно по правилата на чл. 227, ал. 2 от АПК.    

          Предмет на разглеждане по делото е жалба от Д.Ж.С. *** срещу електронен фиш серия К № 2035054 от 19.04.2018 г., издаден от ОД на МВР – Силистра, с който на жалбоподателката е наложено административно наказание “глоба” в размер на 600 лева на основание чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП за извършено административно нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. Твърди се, че в производството по ЗАНН не са установени законовите предпоставки, обуславящи ангажиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателката. Правят се оплаквания, че не е индивидуализиран адресатът на ЕФ, че нарушението било установено с мобилна система, а не със стационарно техническо средство, че мястото на извършване на нарушението не може да бъде установено, тъй като на територията на с.Зафирово не съществува улица с наименование “Трети март”, както е посочено в ЕФ, че пътят, по който е заснет процесният клип, не е в границите на населеното място и позволената скорост на движение е 90 км/ч, а не 50 км/ч, че знак Д11, обозначаващ началото на населеното място, не бил поставен в съответствие с Наредба № 18/23.07.2001 г. и бил закрит от дървесната растителност, че техническото средство за отчитане на скоростта не било правилно монтирано, че полицейските служители, монтирали средството, не разполагали с нужните компетенции за работа със системата и полицейският патрул не бил правилно позициониран. В условията на евентуалност се твърди, че е налице маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. По изложените съображения се иска отмяна на обжалвания ЕФ.          

Ответникът по жалбата – ОД на МВР – Силистра изразява становище за нейната неоснователност.     

Представителят на ДОП дава заключение, че жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена. Счита, че ЕФ е издаден от компетентен орган и в предвидената от закона форма. При издаването му не са допуснати съществени процесуални нарушения. Не е допуснато и нарушение на материалния закон. Правилно са установени извършителят и мястото, където е станало нарушението. Правилно е квалифицирано извършеното деяние, поради което не са налице основания за отмяна на обжалвания ЕФ.    

            Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

            Жалбата е подадена в срок, от легитимирана страна, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, тя е неоснователна.

ЕФ е издаден за това, че на 19.04.2018 г., в 08, 59 часа, в с. Зафирово, област Силистра, по ул. “Трети март”, до ЗК “Ген. Атила Зафиров”, в посока Силистра – Русе, при максимално допустима скорост на движение на МПС 50 км/ч за населено място, въведена с ПЗ Д 11, лек автомобил, марка “Мини Купър СД АЛЛ 4”, с рег. № ***, се е движил със скорост 94 км/ч, при отчетен толеранс от 3 км/ч, т.е. с превишение на скоростта с 44 км/ч, установено с автоматизирано техническо средство АТСС TFR1-M с № 593.  

От разпита на св. ***се установява, че в 08, 00 часа на 19.04.2018 г., в с. Зафирово, общ. Главиница, е било приведено в режим на работа автоматизирано техническо средство АТСС TFR1-M с инв. № 593, отчитащо скоростта на движение в посока гр. Силистра – гр. Русе. Мобилната система е била монтирана на служебен автомобил с рег. № СС 4300 АК и е работила до 17, 00 часа, видно от съставения протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Според показанията на двамата свидетели камерата е била поставена на републикански път ІІ-21 на около километър (в протокола е посочено 800 м) от знак Д 11, обозначаващ началото на населеното място в посока от гр. Силистра към гр. Русе и на около 300 м от знак Д 12, обозначаващ края на населеното място. От изявленията на св. Илиев се установява, че преди да бъде стартирана АТС е била извършена проверка, дали знаците не са повредени или прикрити от избуяла растителност, при която не са установени недостатъци по съоръженията. В 08, 59 часа на същия ден е заснето МПС с рег. № ***, което се е движило със скорост от 97 км/ч. Заснетото МПС е отразено на позиция № 7 в описа към протокола. На 19.04.2018 г. е издаден процесният ЕФ.

От изслушаните в касационното производство и кредитирани от съда като обективно и компетентно изготвени първоначална и допълнителна съдебно – технически експертизи се установява, че според координатите в клип 6801 техническото средство за контрол на скоростта е било разположено на Т-образно кръстовище на улица в с. Зафирово с републикански път ІІ-21. Кръстовището е в югозападния край на селото до стопанския двор на ЗК, отразено с червен знак на приложение № 1 към първоначалната експертиза. Съгласно допълнителната експертиза местоположението на пътен знак Д11 не е нанесено в пътния проект на път ІІ-21, тъй като попада в района на кръстовище. В обхвата на това кръстовище (от км 74 + 543. 46 до км 74 + 933.78) не са нанесени никакви пътни знаци. Съгласно представената от ОПУ – Силистра схема местоположението на пътния знак е на км 74 + 900 ляво, което при монтажа на място може да бъде променено до 50 м съобразно специфичните условия на терена (напр. наличие на пътни връзки или входове на крайпътни обекти). В отговора на ОПУ – Силистра от 09.09.2021 г. е посочено, че схемата е извадка от географската информационна система (ГИС) – административната карта с контур на населено място с. Зафирово и нанесени местоположения на пътни знаци Д11 и Д12. Знаците са налични от 2012 г., но не са нанесени в проекта поради пропуск на проектантите, който е отстранен след проверка на място. Въз основа на извършени геодезически измервания в с. Зафирово вещото лице е заснело фактическото разположение на пътния знак. При нанасяне на измерванията върху пътния проект (приложение № 5 към експертизата) и върху кадастралната карта на селото (приложение № 6) е установило, че действителното местоположение на знака е на км 74 + 862 (определено спрямо кръстовището на км 74 + 674), като има допустимо разминаване от 38 метра с посоченото в писмото на ОПУ – Силистра местоположение. След като е съпоставило данните от ОПУ – Силистра с приложения по делото проект на път от РПМ ІІ-21 и резултатите от геодезическите измервания на място, вещото лице е дало заключение, че и в двата случая пътен знак Д11, обозначаващ началото на с. Зафирово, в посока от гр. Силистра към гр. Русе, по републикански път ІІ-21, се намира непосредствено преди границата на населеното място, която в пътния проект е на км 74 + 828.13.

Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:             

ЕФ е издаден от компетентната териториална структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението. Спазени са изискванията за форма и съдържание по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, като деянието е описано с всичките му съставомерни признаци от обективна и субективна страна. Не са налице допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на ЕФ. Фишът е издаден за нарушение, установено с АТС по смисъла на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Спазени са сроковете по чл. 34, ал. 1 и 3 от ЗАНН. Изпълнена е и процедурата по чл. 188, ал. 2 от ЗДвП. ЕФ е издаден, след като в законоустановения срок законният представител на ЮЛ - ползвател, не е посочил друго лице, на което е предоставил управлението на МПС. Неоснователно е оплакването на жалбоподателката, че не е ясно на кого е наложено наказанието. В ЕФ изрично е посочено, че се издава срещу Д.Ж.С. в качеството й на законен представител на “Линкбг Нет” ООД, като видът на наложеното наказание говори недвусмислено, че субект на административнонаказателната отговорност е физическото лице, а не юридическото лице, което то представлява. От представената справка от АИС “КАТ – регистрация на МПС” се установява, че процесното МПС е собственост на “***” ЕАД, а “***” ООД (понастоящем “Кирякови и Ко” ООД) е вписан като ползвател. Според данните в ТР жалбоподателката С. е управител на търговското дружество - ползвател, поради което правилно е определена за адресат на наказанието на основание чл. 188, ал. 2 от ЗДвП.          

Неоснователно е възражението във въззивната жалба, че разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП се отнася само за нарушения, установени и заснети със стационарни технически средства, и е неприложима за констатирани нарушения с мобилни системи за видеоконтрол. Съгласно цитираната норма при нарушение, установено и заснето с АТСС, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява МПС или отнемане на контролни точки, се издава контролен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Съобразно легалната дефиниция, дадена в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП, електронен фиш е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно- информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи.  Понятието “автоматизирани технически средства и системи” е дефинирано в § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП. Според законовото определение това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат : а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Следователно законодателят сам е предвидил възможността за издаване на ЕФ при нарушения, които са установени и заснети с мобилни АТСС, както е и в настоящия случай, поради което и не е налице допуснато съществено процесуално нарушение на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.  

Неоснователно е възражението на жалбоподателката, че измерването на скоростта на движение на автомобила и заснемането на клипа не са направени в границите на населеното място и мястото на извършване на нарушението не може да бъде установено. Разположението на АТС е надлежно обективирано в протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, в който изрично е посочено, че мястото за контрол е в с. Зафирово, област Силистра, ул. “Трети март” до ЗК “Ген. А. Зафиров”. Съгласно писмо от община Тутракан улицата, съвпадаща с републикански път ІІ-21, е наименована “Трети март”. От снимковия материал към ЕФ е видно, че АТС е работила при непрекъснат режим на излъчване “Н” и при трафик режим “М” (обсег на действие на радара), което съгласно раздел VІІ, т. 4 от техническото описание и инструкция за експлоатация означава, че нарушителят е заснет на разстояние (100-120 м) от мястото на позициониране на АТС в посока гр. Силистра. От изслушаната по делото съдебно – техническа експертиза се установява, че координатите, отразени в снимката, сочат местоположение на АТС на Т-образно кръстовище на улица в с. Зафирово с републикански път ІІ-21. Според констатациите на вещото лице кръстовището е в югозападния край на селото до стопанския двор на ЗК, което показва еднозначно, че мястото за контрол е в рамките на населеното място, където е въведено ограничение на скоростта от 50 км/ч. От допълнително изслушаната съдебно – техническа експертиза е видно, че знак Д11, обозначаващ началото на с. Зафирово в посока от гр. Силистра към гр. Русе по републикански път ІІ-21, се намира непосредствено преди границата на населеното място. Без правно значение е дали този пътен знак е бил графично нанесен на проекта за път ІІ-21, защото от данните по делото е видно, че той е съществувал на място от 2012 г., поради което и жалбоподателката е била длъжна да съобрази поведението си с неговото ограничително действие. Не намира опора в доказателствата по делото твърдението във въззивната жалба, че пътният знак е бил закрит от дървесната растителност, поради което не е имало как водачът на автомобила да възприеме въведеното с него ограничение на скоростта. От показанията на св. Илиев се установява, че дежурният наряд е позиционирал патрулния автомобил, след като се е уверил, че пътните знаци за начало и край на населеното място не са повредени, липсващи или прикрити от избуяла растителност. Неоснователни са оплакванията в жалбата, че пътен знак Д11 не е бил поставен в съответствие с изискванията на Наредба № 18/23.07.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци. Действително от допълнителната съдебно – техническа експертиза се установява, че фактическото разположение на пътен знак Д 11 не съвпада с посоченото в схемата и писмото на ОПУ – Силистра местоположение, но разминаването от 38 метра е в рамките на допустимото, а и това не променя по никакъв начин обстоятелството, че знакът се намира преди границата на населеното място, поради което правилно наказващият орган е определил действащото ограничение на скоростта на движение и нейното превишение според разположението на този знак.                                

Не може да се сподели възражението на жалбоподателката, че не са спазени изискванията за работа с АТС. Включването и настройването на АТС е документирано с протокол по чл. 10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, който съгласно трайната съдебна практика е официален свидетелстващ документ, удостоверяващ мястото, времето и начина на извършване на видеоконтрола и спазването на нормативните и техническите изисквания за неговата законосъобразност. От данните по делото е видно, че техническото средство е от одобрен тип и е преминало първоначална и последваща метрологична проверка, поради което е годен уред за измерване и отчетените от него стойности са валидни и достоверни. Организацията по контрол на пътното движение и разстановката на полицейските служители, които са констатирали процесното административно нарушение, е направена в съответствие с нормативните изисквания за това. Служителят, монтирал АТС, е преминал курс на обучение. Информацията от мобилната система е снета от служител, на когото са възложени такива трудови функции. Голословни и неотговарящи на обективната действителност са твърденията на жалбоподателката, че не са спазени изискванията за боравене с АТС. По делото не са събрани доказателства, които да наведат на извода, че монтирането на АТС е извършено неправилно. Нито в техническото описание и инструкция за експлоатация, нито в нормативен акт е предвидено изискване къде следва да е разположено АТС или какъв следва да бъде ъгъла на заснемане. По отношение на позиционирането на патрула служителите на МВР действат в условията на оперативна самостоятелност и преценката им къде да бъде поставена АТС не попада в обхвата на съдебния контрол, който е ограничен единствено до това дали надлежно е установено извършеното нарушение. Не могат да се споделят доводите на жалбоподателката относно процеса на заснемане на автомобила, движението му съгласно съоръженията на техническата инфраструктура и местоположението му спрямо радара, защото те се градят върху свободни интерпретации и предположения, които не отговарят нито на данните в ЕФ, нито на събраните по делото доказателства, в т.ч. и заключението на вещото лице.

С оглед на изложеното следва да се приеме, че действително процесният автомобил се е движил със скорост не по-ниска от 94 км/ч в границите на с. Зафирово, определени с пътен знак Д 11, с което е нарушил разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, предвиждаща максимално допустима скорост за движение в населени места 50 км/ч. Превишението на скоростта е установено след приспадане на допустимата грешка от 3 км/ч, поради което и с оглед на неговата стойност законосъобразно жалбоподателката е санкционирана на основание чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП. Приложимото в случая наказание е определено от законодателя във фиксиран размер, поради което наложената глоба е правилно определена и не са налице основания за нейното изменение. Не са налице основания и за приложение на чл. 28 от ЗАНН. Нарушението е типично за вида си. Липсват обстоятелства, които да сочат на по-ниска степен на обществена опасност на деянието и дееца. Превишението на допустимата скорост е значително, като нарушението е извършено в рамките на населено място, поради което и с оглед на значимостта на засегнатите обществени отношения, свързани с безопасността на участниците в движението по пътищата, настоящият състав на съда намира, че деянието не може да се квалифицира като маловажно.                             

По тези съображения обжалваният ЕФ е законосъобразен и следва да бъде потвърден като такъв.                   

Водим от горното и на основание чл. 227, ал. 1 от АПК, във вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Добричкият административен съд

     

Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 2035054 от 19.04.2018 г., издаден от ОД на МВР – Силистра.   

          РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

             ПРЕДСЕДАТЕЛ:                               ЧЛЕНОВЕ: