Р Е
Ш Е Н
И Е № 349
гр. Стара Загора, 27.09.2021г.
В
И М Е
Т О Н
А Н А
Р О Д А
Старозагорският административен съд, VІII
състав, в публично съдебно заседание на девети септември през две хиляди
двадесет и първа година, в състав:
СЪДИЯ: СТИЛИЯН
МАНОЛОВ
при
секретар: НИКОЛИНА НИКОЛОВА
като
разгледа докладваното от съдия СТИЛИЯН МАНОЛОВ административно дело №246 по
описа за 2021г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл.
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.26б от Закона за
мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на
Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците.
Образувано е по жалба на „Хермес Плам“
ЕООД – гр.Стара Загора против Заповед №З-ЦУ-716/30.03.2021г., издадена от
Изпълнителния директор на НАП-София. В жалбата се сочи, че изложените в
оспорения акт мотиви са незаконосъобразни, неправилни, необосновани, като в приетата
в хода на процедурата фактическа обстановка е извършено неправилно и
необосновано оценяване на събраните от решаващия орган доказателства. Сочи се,
че в отчетите на дружеството може и да не фигурира посочения код на дейност за
посочения годишен период, но закона изрично предвижда да се предостави помощ и
на дружества, които са започнали дейност през 2020 година. Поради тази причина
дружеството кандидатства само с оборота си за м. октомври 2020г. Излагат се
съображения, че въз основа на приложените в жалбата документи е видно, че през
изследвания времеви период дружеството може да докаже дейност по КИД, защото то
започва да извършва дейност едва през 2020г., като тази дейност по целево
предназначение попада в обхвата на допустимия КИД 56.10 „Дейност на ресторанти
и заведения за бързо обслужване“. Обосновава се извод за незаконосъобразност на
оспорения акт като постановен в противоречие на материалния закон. Сочи се
липса на мотивираност и обоснованост на акта, като според жалбоподателя липсват
точни и ясни мотиви в тълкуването на закона от страна на решаващия орган, както
и липсват изобщо мотиви защо НАП не прилага изискването на закона. Изложени са
съображения за незаконосъобразност на решението и нарушаване на основни
принципи на АПК - чл.9 и чл.7. В заключение се сочи, че поставянето на условие
за участие в Схемата за подкрепа е дискриминационно и необосновано, ограничава
равенството за участие на кандидатите, засегнати от ограничителните мерки,
поради което взетото решение за отказ е неправилно. С допълнителна молба към
жалбата се моли съда да обяви оспорената заповед за нищожна, поради сериозно
нарушение на материалния закон, алтернативно да я отмени изцяло. И в двата
случая се моли за постановяване на задължителни указания към НАП, заявлението
на жалбоподателя да бъде удовлетворено и да бъде изплатена полагащата се на
дружеството безвъзмездна финансова помощ за заявения времеви период. Според
жалбоподателя одобрението на отхвърленото заявление се явява абсолютна
предпоставка за кандидатстване за финансова помощ, дължима на основание
наложените ограничения за месеците януари, февруари и март 2021г., поради тази
причина се моли към посочения период за дължима финансова помощ да бъде
присъединен и периода за м.февруари и март 2021г.
В открито съдебно заседание и в представени по делото писмени
бележки, чрез пълномощника си по делото, жалбоподателят поддържа изцяло
депозираната жалба. Отправя се искане за присъждане на сторените
съдебно-деловодни разноски и адвокатско възнаграждение.
Ответникът по делото – Изпълнителен директор на НАП – София, чрез
процесуалния си представител по делото, моли съда да отхвърли жалбата и
да потвърди издадената заповед. Заявява, че поддържа съображенията, изложени в
заповедта, относно постановения отказ, като сочи, че по делото са събрани
доказателства, потвърждаващи направените изводи от административния орган. Моли
съда да присъди в полза на НАП юрисконсултско възнаграждение и прави възражение
за прекомерност на претендираните от жалбоподателя разноски.
Въз
основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът
приема за установено следното от фактическа страна по административноправния
спор:
С Решение №
947 от 18.12.2020г. на Министерски съвет на РБългария, на основание чл.26б от
Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с
решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на
последиците, е дадено съгласие Министерството на икономиката със средства по
Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ в размер 156 000 000 лв.
да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент -
Националната агенция за приходите, като е определено, че Националната агенция
за приходите е администратор на помощта по мярка „Подкрепа чрез оборотен
капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“. Посочено
е, че целта на процедурата на директно предоставяне е да се осигурят средства
за обезпечаване на плащанията към крайните ползватели по мярка „Подкрепа чрез
оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“. С
решението са одобрени критерии и ред, по които НАП предоставя на микро-, малки
и средните предприятия помощта. Като допустими са определени кандидатите, които
са юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите или
юридически лица, регистрирани съгласно Закона за юридическите лица с
нестопанска цел, не по-късно от 01.10.2020г., отговарящи на
изискванията за микро, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни
предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003г. относно
определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003г.) и
които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на Заповеди №
РД-01-655/13.11.2020г. и № РД-01-677/25.11.2020г. на Министъра на
здравеопазването. Предвидено е подборът на предприятията да се основава на
принципа на финансиране, основано на нуждите – съответствие с основните
предизвикателства пред бизнеса/икономиката, като за финансиране ще бъдат
предложени заявленията, които съответстват на критериите, по реда на тяхното
постъпване, до изчерпване на финансовия ресурс по схемата. Изпълнението на
решението е възложено на Министъра на икономиката и на Изпълнителния директор
на НАП.
На
основание чл.45, ал.2 от ЗУСЕСИФ във връзка с постъпило проектно предложение
ИСУН № BG16RFOP002-2.094-0006 с наименование „Подкрепа чрез оборотен капитал за
МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки чрез прилагане на схема за
подпомагане от Национална агенция за приходите (НАП)“ и одобрен от Ръководителя
на Управляващия орган на ОПИК оценителен доклад, между Министерство на
икономиката, в чиято структура е Главна дирекция „Европейски фондове за
конкурентоспособност“, определена за Управляващ орган на Оперативна програма
„Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, и Национална агенция за приходите,
е сключен Административен договор №7/19.01.2021г. за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна
програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, процедура чрез
директно предоставяне BG16RFOP002-2.094 „Подкрепа на оборотен капитал за МСП,
засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за
подпомагане от Национална агенция за приходите (НАП)“. Съгласно договора,
Ръководителят на УО предоставя на бенефициента Национална агенция за приходите
безвъзмездна финансова помощ в размер до 156 000 000 лева, която
представлява 100 % от общите допустими разходи по проекта, за изпълнение на
проект с наименование „Подкрепа на оборотен капитал за МСП, засегнати от
временните противоепидемични мерки чрез прилагане на схема за подпомагане от
Национална агенция за приходите (НАП)“, с рег. № BG16RFOP002-2.094-0006,
съгласно условията на договора и приложенията към него. Според договора
безвъзмездната финансова помощ към крайните ползватели на помощта /МСП, които
са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди на
Министъра на здравеопазването за въвеждане на временни противоепидемични
мерки/, се предоставя съобразно условията на „Временна рамка за мерки за
държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен
взрив от COVID-19“ от 19.03.2020г.
Съгласно утвърдените
Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014-2020, Схема за набиране на заявления за подкрепа
BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от
временните противоепидемични мерки“ по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за
растеж на МСП“, Инвестиционен приоритет 2.2. „Капацитет за растеж на МСП“ на
ОПИК (публикувани на интернет страницата на НАП), целта на процедурата е осигуряване
на оборотен капитал за регистрирани в Република България микро, малки и средни
предприятия, засегнати от временните противоепидемични мерки, за преодоляване
на икономическите последствия, като процедурата е насочена към осигуряване на
оперативен капитал за българските микро, малки и средни предприятия, засегнати
от наложените временни противоепидемични мерки със заповеди на Министъра на
здравеопазването, за справяне с последиците от пандемията COVID-19. Посочено е,
че безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по схемата, следва да бъде в
максимален размер на 20 % /респ. на 10%/ от оборота без ДДС от засегнатите
от заповеди на МЗ обекти/дейности за същия календарен период в рамките на
периода от 1 март 2019г. до 29 февруари 2020г., за срок до отпадането на
съответното основание за преустановяване на дейността, а в случай че обектите
не са извършвали дейност или дейността не е осъществявана през посочения
период, за месец октомври 2020г. (приложимо за предприятия, които след
01.01.2020г. са започнали или възобновили дейност, преустановена с посочените
заповеди), за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за
преустановяване на дейността, като за непълен месец безвъзмездните средства се
предоставят пропорционално на дните от месеца, за предприятия с посочените в Условията
за кандидатстване и условия за изпълнение кодове на основна/допълнителна
икономическа дейност, съгласно КИД-2008 на НСИ.
В Условията за кандидатстване са
разписани и изискванията към кандидатите по процедурата, като съгласно раздел
11 „Допустими кандидати“, т.11.1 – „Критерии за допустимост на кандидатите“,
допустими са само кандидатите, които: т.11.1.1. – са юридически
лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно ТЗ или Закона за
кооперациите или юридически лица, регистрирани съгласно ЗЮЛНС, извършвали
съответната икономическа дейност; т.11.1.2. – са регистрирани не по-късно от
01.10.2020г.; т.11.1.3. – отговарят на изискванията за микро, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия, Препоръка на
Комисията от 6 май 2003г. относно определението за микро-, малки и средни
предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003г.) и Приложение I на
Регламент (ЕС) № 651/2014; т.11.1.4. – са преустановили или ограничили
дейността си в резултат на посочени заповеди на Министъра на здравеопазването в
търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа и да развиват
основна или допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019г.) в един
от посочените кодове/сектори съгласно Класификация на икономическите дейности
(КИД – 2008 – Приложение 3 към Условията). Изрично е указано, че допустими по
процедурата са единствено кандидати, чиито обекти са засегнатите вследствие на
една или повече от посочените заповеди на Министъра на здравеопазването, като
кодът на икономическата дейност, извършвана в обектите,
преустановили/ограничили дейност, също трябва да попада в един от посочените
кодове/сектори съгласно КИД – 2008. Кодът на основна/допълнителна икономическа дейност
на предприятието-кандидат, следва да бъде посочен в т.1 „Данни на кандидата“,
поле „Код на основна/допълнителна икономическа дейност на кандидата“ от
Формуляра за кандидатстване, като кандидатите носят отговорност за правилното
му определяне, като ще бъде извършвана и служебна проверка от НСИ/Мониторстат.
Източник/обект на проверка относно кода на икономическа дейност на търговския
обект е посоченото от кандидатите във Формуляра за кандидатстване (т.1 „Данни
за кандидата“, поле „Код на икономическата дейност, извършвана в обектите,
преустановили/ограничили дейност“). Съгласно т.11.2.2 от Условията за
кандидатстване, кандидатите могат да заявяват подкрепа само за основната или
допълнителната си икономическа дейност, която попада сред допустимите кодове,
изброени в т.11.1 от Условията за кандидатстване (съответно засегнатите
търговски обекти следва да извършват допустимата основна или допълнителна
търговска дейност, която попада сред допустимите кодове, изброени в т.11.1 от
Условията за кандидатстване). Кодът на основна/допълнителната икономическа
дейност на предприятието-кандидат ще се проверява въз основа на данни за 2019г.
В случай, че след проверката се установи, че съгласно данните от
НСИ/Мониторстат кодът на основната/допълнителната икономическа дейност на
кандидата за 2019г., е недопустим, заявлението се отхвърля. В случай че след
проверката се установи, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат за 2019г. кодът
на основната/допълнителната икономическа дейност на кандидата е допустим, но е
попълнен погрешно във Формуляра за кандидатстване, се извършва служебна
корекция в т.1 „Данни на кандидата“, поле „Код на основна/допълнителна
икономическа дейност на кандидата“ от Формуляра за кандидатстване. В Указанията
за кандидатстване освен критериите за допустимост, респ. за недопустимост на
кандидатите, подробно са разписани допустимите, съотв. недопустимите за
финансиране дейности; категориите разходи, допустими за финансиране и условията
за допустимост на разходите; начина на подаване на заявленията за подкрепа;
документите, които следва да бъдат представени др. Съгласно раздел 21 – „Ред за
подбор /административно съответствие и допустимост/ на заявленията за
подкрепа“, подборът на заявленията се основава на принципа на финансиране,
основано на нуждите – съответствие с основните предизвикателства пред
бизнеса/икономиката, като за финансиране ще бъдат предложени заявленията, които
съответстват на критериите за подбор (оценка на административно съответствие и
допустимост на заявленията), до изчерпване на финансовия ресурс по схемата. В
случай на установени по време на оценката нередовности, непълноти и/или
несъответствия на документите за кандидатстване, на съответния кандидат се
изпраща уведомление за установените нередовности, непълноти и/или
несъответствия и се определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не
може да бъде по-кратък от 7 дни. Предвидено е, че подбор на заявленията ще се
извършва съгласно Критериите и методологията за подбор на заявленията, посочени
в Приложение 2 към Условията за кандидатстване и условията за изпълнение, като
при извършването на подбора ще се проверява дали заявлението за подкрепа се
отнася за обявената схема за набиране на заявления; дали са налице всички
документи, представени и попълнени съгласно изискванията, посочени в т.24 от
Условията за кандидатстване и условията за изпълнение и дали въз основа на
Формуляра за кандидатстване и представените документи е налице съответствие на
кандидатите и заявлението за подкрепа с критериите за подбор (административно
съответствие и допустимост), посочени в Условията за кандидатстване и условията
за изпълнение и дали кандидатите отговарят на изискванията за крайните
ползватели.
Съгласно
Условията за кандидатстване и условията за изпълнение /раздел 27 „Допълнителна
информация“/, НАП взема мотивирано решение за отказ за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ в следните случаи: 1. за всяко заявление за
подкрепа, което не отговаря на изискванията за подкрепа; 2. за заявления за
подкрепа, при които се предвижда финансиране в нарушение на чл.4, ал. 4 на
ЗУСЕСИФ; 3. на кандидат, който не отговаря на изискванията за краен ползвател
или не е представил в срок доказателства за това; 4. за заявления за подкрепа, при които
държавната помощ е недопустима и 5. за заявления за подкрепа при декларирани
данни, които не се потвърждават от извършените служебни проверки и в резултат
от установеното несъответствие кандидатите не отговарят на изискванията на
условията за кандидатстване.
В утвърдените
Критерии и методология за оценка на проектни предложения по Оперативна
програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, Схема за набиране на
заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП,
засегнати от временните противоепидемични мерки“ /Приложение № 2 към Условията за кандидатстване
и условията за изпълнение/, са разписани критериите, по които се извършва
проверка дали кандидатът, съотв. заявеното искане за подпомагане, отговарят на
изискванията, предвидени в условията за подпомагане, както и източниците на
информация за тази проверка.
Хермес Плам ЕООД – гр.Стара Загора, е
кандидатствало за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна
програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, по Схема за набиране на
заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП,
засегнати от временните противоепидемични мерки“, с подадено на 12.01.2021г.
чрез Информационната система за управление и наблюдение на Структурните
инструменти на ЕС в България (ИСУН 2020)
Проектно предложение рег.№ BG16RFOP002-2.095-5015.
С подаденото заявление е кандидатствано за безвъзмездно финансово подпомагане
по процедура „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните
противоепидемични мерки“, за преустановилия дейност обект – „Бистро“ гр.Стара
Загора, АПК, ул.Ален мак №3, КИД 56.10 „Дейности на ресторанти и заведения за
бързо обслужване“. Видно от подадения Формуляр за кандидатстване в т.I „Данни
за кандидата“, в поле „Основна икономическа дейност на кандидата“ е посочено „Друг
пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде“ с код 49.39, а в поле
„Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване“ е посочено „Дейност на
ресторанти и заведения за бързо обслужване“ с код 56.10 (л.51). Съответно в
полето „КИД, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност, за която
се иска предоставяне на БФП в размер на 20 % от реализирания в тях оборот“, е
посочен КИД 56.10 „Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване“. Към
заявлението са приложени изискуемите се декларации.
С писмо, изпратено чрез ИСУН 2020, Хермес
Плам ЕООД – гр.Стара Загора е уведомено, че в хода на извършената служебна
проверка на подаденото от кандидата за финансово подпомагане заявление, съгласно
данните от НСИ/мониторстат кодът на осъществяваната дейност от дружеството не е
сред посочените в т.4 в т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на
кандидатите“ от Условията и в изпълнение на подточка 2 от раздел 11.2 „Критерии
за недопустимост на кандидатите“ и заявлението следва да бъде отхвърлено (л.61).
На Хермес Плам ЕООД – гр.Стара Загора е дадена възможност в 5-дневен срок да
удостовери, че осъществяваната основна или допълнителна икономическа дейност
/по данни за 2019г./ е с допустим/недопустим код/сектор съгласно Условията.
В
отговор кандидатът Хермес Плам ЕООД – гр.Стара Загора е заявило, че е в дружеството
осъществяваната основна дейност е транспорт през 2019г. без да има назначени
лица по трудови правоотношения, а дружеството е с работещ собственик. Посочено
е, че транспортната дейност се осъществява по код икономическа дейност 4939 с
товарен автомобил, собственост на дружеството, а декларирания КИД 4941 е грешен
в подадения отчет към НСИ. Според отговора дружеството не разполага с
тежкотоварни автомобили, за които е необходим лиценз за дейността, като през
месец април 2020г. е започната нова търговска дейност в обект бистро и в същия
са назначени по трудови правоотношения 4 броя лица, което определя основния КИД
за 2020г. – 5610.
С оспорената в настоящото съдебно
производство Заповед № З-ЦУ-716/30.03.2021г., издадена от Изпълнителния
директор на НАП, на основание чл.10, ал.1, т.1 и т.18 от Закона за Националната
агенция за приходите, чл.26б от Закона за мерките и действията по време на
извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г.,
и за преодоляване на последиците и Решение на Министерския съвет № 947 от
18.12.2020г., е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по
Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за
набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен
капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, на Хермес
Плам ЕООД – гр.Стара Загора, по Заявление рег. № BG16RFOP002-2.095-5015. От
фактическа страна обжалваният административен акт се основава на
обстоятелството, че при извършена служебна проверка за допустимост на
подаденото Заявление рег. № BG16RFOP002-2.095-5015 за съответствие с Условията
за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ по ОПИК 2014-2020 по
Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез
оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, е
установено, че лицето не е изпълнено едно от условията по т.11.1 „Критерии за допустимост
на кандидатите“. Посочено е, че съгласно т.4 допустими са само кандидати, които
са засегнати от временните противоепидемични мерки и развиват основна или
допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019г.) в един от
посочените в т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от
Условията кодове/сектори съгласно Класификация на икономическите дейности КИД –
2008 – Приложение 3 към Условията, като кодът на икономическата дейност,
извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност, също трябва да попада
в един от посочените кодове/сектори съгласно КИД – 2008. Сочи се в заповедта,
че в хода на проверката е установено, че декларираните със заявлението кодове
на основна/допълнителна дейност съгласно КИД – 2008 (Приложение № 3 към
Условията), са 49.39 – Друг пътнически
сухопътен транспорт, некласифициран другаде, съответно код на допълнителна
дейност 56.10 – Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване.
Дружеството кандидатства за помощ в размер на 20% от оборота без ДДС за
преустановената дейност, извършвана в рамките на дейност по група КИД-2008 – 56.10
– Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване. С годишните отчети за
дейността, подадени от Хермес Плам ЕООД – гр.Стара Загора в НСИ кодът на
осъществяваната през 2019г. основна икономическа дейност е 49.41 Товарен
автомобилен транспорт, като няма декларирана допълнителна дейност. В хода на
проверката е установено, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат, кодът на
осъществяваната от Хермес Плам ЕООД – гр.Стара Загора основна икономическа
дейност не е сред посочените в т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на
кандидатите“ от Условията и в изпълнение на подточка 2 от раздел 11.2 „Критерии
за недопустимост на кандидатите“, заявлението следва да бъде отхвърлено.
По
делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се
преписката по издаване на оспорения административен акт. Изискано е и е
приложено по делото писмо от НСИ, Териториално статистическо бюро – Югоизток,
Отдел „Статистически изследвания – Стара Загора“, от което се установява, че
въз основа на наличната информация за 2019г. НОИ е определил на Хермес Плам
ЕООД – гр.Стара Загора, основна икономическа дейност „Товарен автомобилен
транспорт“ с код 49.41 по КИД – 2008г. Приложени са за дружеството през 2020г.
справка от информационната система „Бизнес статистика“, разписка за извършено
безкасово плащане, годишна данъчна декларация на дружеството по чл.92 от ЗКПО,
Заповед на министъра на здравеопазването, Решение на Министерски съвет, Заповед
на Изпълнителния директор на НАП, Условия за кандидатстване, Критерии и
методология за оценка, Общи условия към финансираната Оперативна програма, Административен
договор, Удостоверение за регистрация на обект
за обществено хранене №235/10.03.2020г., Временно удостоверение за открита
процедура по категоризиране на туристически обект №9/05.03.2020г., Заповед
№646/29.05.2020г. за определяне на категория, свидетелство за регистрация на
фискално устройство от 04.03.2020г. за обект бистро „Плам“ – гр.Стара Загора,
кв.АПК, ул.Ален мак №3, справки за регистрирани фискални устройства.
По делото е назначена и изготвена
съдебно-счетоводна експертиза, заключението на която е прието като писмено
доказателство по делото. От заключението на експертизата се установява, че през
2020г. „Хермес Плам“ ЕООД е реализирано приходи в размер на 89 434,76
лева, в това число: приходи от транспортна дейност – 42 237,34 лева
(47,23%) и приходи от ресторантьорство – 47 197,42 (52,77 % от общите
приходи). Според експертизата, процентното съотношение на приходите през 2020г.
определят характера на дейностите като основна – дейност на ресторанти и
заведения за бързо хранене – КИД 56.10 – 52,77 % от общите приходи и
допълнителна – друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде –
КИД 49.49 – 47.23 от общите приходи. Според експертизата през м.10.2020г.
Хермес Плам ЕООД е реализирало приходи в размер на 14 242,65 лева, от
които приходи от ресторантьорство – 12 092,65 лева и приходи от
транспортна дейност 2 150 лева. В заключение и в отговор на последният
поставен въпрос, вещото лице сочи, че размерът на помощта според реализираните
приходи би бил по 2 418,53 лева за всеки от месеците декември, януари и
февруари 2021г. В съдебно заседание вещото лице пояснява, че експертизата е
изготвена след запознаване със счетоводните книги на дружеството и справки за
приходи от транспортна дейност и ресторантьорство.
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и
приетата за установена въз основа на тях фактическа обстановка, направените в
жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна
проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание
чл.168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, направи следните правни изводи:
Оспорването, като направено от
легитимирано лице с правен интерес - адресат обжалваната заповед за отказ за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, в законово регламентирания срок
по чл.149, ал.1 от АПК и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване
и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.
Разгледана по същество жалбата е
основателна.
С
Решение № 947 от 18.12.2020г. на Министерски съвет на РБългария, с което на
основание чл.26б от
Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с
решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на
последиците, е дадено съгласие Министерството на икономиката със
средства по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ в размер 156
000 000 лв. да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент
– НАП, Националната агенция за приходите е определена за администратор на
помощта по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от
временните противоепидемични мерки“. С оглед на това оспорената заповед, с
която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК
2014-2020г. по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095
„Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните
противоепидемични мерки“ по подаденото от Хермес Плам ЕООД – гр.Стара Загора Заявление
рег.№ BG16RFOP002-2.095-5015, е издадена от материално компетентния
орган – Изпълнителния директор на Националната агенция за приходите.
Административеният акт е издаден в изискуемата писмена форма и съдържа
фактически и правни основания за издаването му.
Обжалваната заповед обаче е
постановена в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон,
при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила
и в несъответствие с целта на закона. От фактическа страна постановения от
Изпълнителния директор на НАП отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ на кандидата Хермес Плам ЕООД – гр.Стара Загора,
се основава на констатацията, че при извършена служебна проверка за допустимост
на подаденото Заявление рег.№ BG16RFOP002-2.095-5015 за съответствие с
Условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020
по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095
„Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните
противоепидемични мерки“, е установено, че лицето не е изпълнило едно от условията
по т.11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“. Посочено е, че
декларираният със заявлението код на основна дейност съгласно КИД-2008 е 49.39 Друг
пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде, а декларираният със
заявлението код на допълнителна дейност е 56.10 Дейност на ресторанти и
заведения за бързо обслужване. С годишните отчети за дейността, подадени от Хермес
Плам ЕООД – гр.Стара Загора в НСИ кодът на осъществяваната през 2019г. основна
дейност е 49.41 Товарен автомобилен транспорт, като няма
декларирана допълнителна дейност. В заключение е посочено, че съгласно данните
от НСИ/ Мониторстат кодът на осъществяваната от Хермес Плам ЕООД – гр.Стара
Загора през 2019г. основна икономическа дейност не е сред посочените в т.4 от
раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията и в
изпълнение на подточка 2 от раздел 11.2 „Критерии за недопустимост на
кандидатите“, заявлението следва да бъде отхвърлено.
Във връзка с така приетото от
административния орган, съдът намира следното:
Съгласно чл.26б, ал.1 от Закона за
мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на
Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците, на микро, малки и средни предприятия, които
в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна
епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020г., се
предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС
за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019г. до 29 февруари
2020г. включително, за срок до отпадането на съответното основание за
преустановяване на дейността, като в ал.2 на чл.26б е регламентирано, че
средствата по ал.1 се предоставят на микро, малки и средни предприятия, отговарящи на критерии и по ред, определени
от Министерския съвет по предложение на Министъра на икономиката. С Решение
№ 947 от 18.12.2020г. на Министерски съвет на РБългария, на основание чл.26б от
Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с
решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на
последиците, е дадено съгласие Министерството на икономиката със средства по
Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ в размер 156 000 000 лв.,
да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент -
Националната агенция за приходите, като с
решението са одобрени критерии и ред, по които НАП предоставя на микро-, малки
и средните предприятия помощта. Като допустими са определени кандидатите,
които са юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите или
юридически лица, регистрирани съгласно Закона за юридическите лица с
нестопанска цел, не по-късно от 01.10.2020г., които отговарят на
изискванията за микро-, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни
предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003г. относно
определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003г.) и
които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на Заповеди
№РД-01-655/13.11.2020г. и № РД-01-677/25.11.2020г. на Министъра на
здравеопазването. Следователно
определеният от компетентния орган – Министерски съвет на РБългария, критерий
за допустимост на кандидатите /по т.4/, се свърза единствено с условието за
преустановяване или ограничаване на дейността вследствие на въведените със
заповеди на Министъра на здравеопазването противоепидемични мерки. По
идентичен начин, в утвърдените от Ръководителя на УО на ОПИК Условия за
кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на БФП по ОПИК 2014-2020
по Процедура чрез директно предоставяне BG16RFOP002-2.094 „Подкрепа чрез
оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез
прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция по приходите (НАП)“ /раздел
15/, е определено, че целевата група по
процедурата чрез директно предоставяне на БФП са крайните ползватели, към които е насочена подкрепата, която ще бъде
предоставяна от НАП чрез нарочна схема, обявена и администрирана от НАП,
насочена към микро, малки и средни предприятия, които са преустановили или
ограничили дейността си в резултат на заповеди на министъра на здравеопазването
за въвеждане на временни противоепидемични мерки, а именно предприятия, в търговските обекти по отношение на които се заявява
подкрепа, преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди на
Министъра на здравеопазването, свързани с въведени временни противоепидемични
мерки на територията на страната. Следователно нито органът, който
законът определя като материално компетентен да определи критериите, по които
НАП ще предоставя БФП – Министерски съвет на РБългария, нито УО на ОПИК при
определянето на целевата група по процедурата крайни ползватели на помощта,
обвързват условията за допустимост на кандидатите (крайни ползватели, към които
е насочена подкрепата), с изискването за осъществяване на основна или
допълнителна икономическа дейност от предприятията и в заявените за подпомагане
обекти с определен код по КИД – 2008, съгласно данните от НСИ/Мониторстат за 2019г.
Доколкото Националната агенция за приходите е определена единствено да прилага
/обявява и администрира/ Схема за набиране на заявления за подкрепа
BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от
временните противоепидемични мерки“, т.е. НАП е единствено администратор на
помощта по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от
временните противоепидемични мерки“ /т.4 на Решение № 947 от 18.12.2020г. на
МС/, очевидно НАП не е овластена да
въвежда като критерии за допустимост на кандидатите допълнителни ограничителни
условия и изисквания, непредвидени в Закона за мерките и действията по време на
извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г.,
и за преодоляване на последиците и в Решение № 947 от 18.12.2020г. на МС.
Поради това се налага, извод, че разписанато в Условията за кандидатстване като
критерий за допустимост изискване по т.11.1.4, кандидатите не само да са
преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди на Министъра
на здравеопазването в търговските обекти, по отношение на които се заявява
подкрепа, но и кумулативно с това да
развиват основна или допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за
2019г.) в един от посочените кодове/сектори съгласно КИД – 2008, като кодът на
икономическата дейност, извършвана в обектите, преустановили/ограничили
дейност, също трябва да попада в един от тези кодове/сектори съгласно КИД –
2008, представлява недопустимо въведено от администратора на БФП
ограничително изискване, което не намира основание нито в закона, нито в
Решение № 947 от 18.12.2020г. на МС и в определените с решението критерии за
допустимост на кандидатите, нито в условията на Процедура за директно
предоставяне BG16RFOP002-2.094 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП,
засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за
подпомагане от Национална агенция по приходите (НАП)“. Съответно при липса на
материална компетентност на НАП и в противоречие с актове от по-висока степен,
с т.11.2.2 /Критерии за недопустимост на кандидатите/ от Условията за
кандидатстване по Схема за набиране
на заявления за подкрепа „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от
временните противоепидемични мерки“, е определено, че кандидатите могат да
заявяват подкрепа само за основната или допълнителната си икономическа
дейност с код по КИД-2008 съгласно данните от НСИ/Мониторстат за 2019г., която
попада сред допустимите кодове, изброени в т.11.1 от Условията за
кандидатстване, като съответно засегнатите търговски обекти следва да извършват
допустимата основна или допълнителна търговска дейност, която попада сред
допустимите кодове, изброени в т.11.1 от Условията за кандидатстване.
С
оглед на гореизложеното съдът приема, че въз основа на регламентацията по
чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение,
обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на
последиците и на определените от Министерски съвет на РБългария с Решение № 947
от 18.12.2020г. критерии за допустимост на кандидатите за подпомагане – крайни
ползватели по процедура „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от
временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от
Национална агенция по приходите (НАП)“, релевантно
за преценката за допустимостта на кандидатите е дали същите са преустановили
или ограничили дейността си вследствие на въведените със заповеди на Министъра
на здравеопазването временни противоепидемични мерки след 1 ноември 2020г.
Съответно оценката за административно съответствие и допустимост по този
критерий, е недопустимо да се основава единствено на данните от НСИ/Мониторстат
за определения код на основната и/или на допълнителната икономическа дейност на
предприятието по КИД-2008 за 2019г.,
нито на обстоятелството, дали ограничената/преустановената дейност в обекта, по
отношение на който се заявява подкрепа и за която дейност се иска предоставяне
на БФП, е била заявена като основна или допълнителна дейност в подадения в НСИ
Годишен отчет за дейността за 2019г., а дали в търговските обекти по отношение
на които се заявява подкрепа, са преустановили или ограничили дейността си в
резултат на заповеди на Министъра на здравеопазването, свързани с въведени
временни противоепидемични мерки на територията на страната. Действително
подпомагането по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095
„Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните
противоепидемични мерки“, се извършва чрез предоставяне на безвъзмездни
средства в размер на процент от оборота без ДДС на засегнатите от заповедите на
МЗ обекти/дейности за същия календарен период в рамките на периода от 1 март
2019г. до 29 февруари 2020г., а за обектите, които не са извършвали дейност
през посочения период – за месец октомври 2020г. Но това не означава, че
критерият за допустимост на кандидатите следва да се обвърже единствено с
определен код на основна или на допълнителна икономическа дейност на
предприятието по КИД-2008 въз основа на
данните от НСИ/Мониторстат за 2019г. Администраторът на помощта –
Национална агенция за приходите, разполага с достатъчно механизми за проверка и
източници на информация за определянето на оборота през процесния период на засегнатите
със заповедите на МЗ дейности за обектите, които са открити след 1 януари
2020г., какъвто е и разглеждания обект. По отношение на Хермес Плам ЕООД –
гр.Стара Загора са налице
доказателства, че през този период е извършвало дейност „ресторантьорство“,
която е засегната от заповеди на Министъра на здравеопазването, което обстоятелство
е установено от заключението на назначената експертиза, но не и в хода на
развилото се административно производство. За извършване на такава дейност
сочат и представените по делото Удостоверение за регистрация на обект за
обществено хранене №235/10.03.2020г. (с адрес гр.Стара Загора, кв.АПК, ул.Ален
мак №3), Временно удостоверение за открита процедура по категоризиране на
туристически обект №9/05.03.2020г., Заповед №646/29.05.2020г. за определяне на
категория на обекта, свидетелство за регистрация на фискално устройство.
При наличие на такива несъответствия
между заявената за подпомагане като засегната дейност на предприятието и
посочения КИД за дейността в Годишния отчет на дейността, в изпълнение както на
принципите по чл.7 и чл.9 от АПК, така и на условията за кандидатстване и
условията за изпълнение, НАП е следвало да извърши служебни проверки/справки за
установяване действително засегнатата икономическа дейност на предприятието и
дела от оборота /приходите/ на търговеца, които тази дейност формира, вкл. чрез
поддържаните от НАП и НСИ информационни системи, на подадените отчети за
приходите и разходите, счетоводен баланс, включително и от регистрираното в
обекта фискално устройство, за което е представено свидетелство за регистрация
от 04.03.2020г. (л.26), въпреки наличието на справка от НАП за липса на такова
на адреса. Неизпълнението на това задължение релевира допуснато съществено
нарушение на процесуалните изисквания по чл.35 и чл.36 от АПК – отменително
основание по чл.146, т.3 от АПК.
Оспорената заповед е постановена и в несъответствие
с целта на закона – оказване на адекватна подкрепа на засегнатите икономически
субекти, чрез осигуряване на оборотен капитал за регистрирани в РБългария
микро, малки и средни предприятия, засегнати от въведените със заповеди на МЗ
временни противоепидемични мерки и преустановили/ограничили дейността си след 1
ноември 2020г., за преодоляване на икономическите последствия и за справяне с
последиците от пандемията COVID-19, в съответствие със специфичната цел 2.3.
„Смекчаване на последиците от епидемичния взрив от COVID-19 върху българските
МСП“ на Инвестиционен приоритет 2.2. на Приоритетна ос 2 на ОПИК. Доколкото
заявителят Хермес Плам ЕООД – гр.Стара Загора без съмнение попада в
определената от УО на ОПИК по Процедура чрез директно предоставяне
BG16RFOP002-2.094 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от
временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от
Национална агенция по приходите (НАП)“, целева група крайни ползватели, към
които е насочена подкрепата - микро,
малки и средни предприятия, които са преустановили или ограничили дейността си
в резултат на заповеди на министъра на здравеопазването за въвеждане на
временни противоепидемични мерки и съответно е изпълнил определените с Решение
№ 947 от 18.12.2020г. на МС критерии за допустимост на кандидатите за
подпомагане, отказът за предоставяне на БФП на дружеството, основан на приети
като неизпълнени недопустимо въведени от администратора на помощта – НАП
допълнителни ограничителни критерии, се явява и несъответен на законово
предвидената цел на помощта по мярката „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП,
засегнати от временните противоепидемични мерки“.
С оглед на гореизложеното съдът намира,
че оспорената Заповед № З-ЦУ-716/30.03.2021г. на Изпълнителния директор на НАП,
като издадена в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон,
при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила
и в несъответствие с целта на закона, следва да бъде отменена, като
незаконосъобразна. На основание чл.173, ал.2 от АПК, преписката следва да бъде
изпратена на компетентния административен орган, за ново разглеждане и
произнасяне по подаденото от Хермес Плам ЕООД – гр.Стара Загора Заявление рег.
№ BG16RFOP002-2.095-5015, при спазване на
задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона.
В допълнително представената към жалбата
на Хермес Плам ЕООД – гр.Стара Загора молба (л.33) е направено искане за
обявяване на оспорената в настоящото производство заповед за нищожна, поради
сериозно нарушение на материалния закон, което съдът намира за неоснователно. Такова
основание би било издаването на административния акт без каквото и да е
нормативно основание /т.е. при пълна липса на условията и материалноправните
предпоставки, визирани в съответната правна норма/ или при грубо нарушение на
императивни норми с характер на основни правни принципи, каквито в разглеждания
случай не са налице.
Предвид
изхода на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК, искането на жалбоподателя
за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като Национална
агенция за приходите следва да бъде осъдена за заплати на Хермес Плам ЕООД – гр.Стара Загора сумата от 1 218,04
лева, представляваща сбора от заплатената държавна такса в размер на 58,04
лева, възнаграждението за вещо лице в размер на 200 лева и заплатено
възнаграждение за един адвокат в размер на 960 лева (с ДДС). Възражението на
процесуалния представител на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение
е неоснователно, тъй като заплатеното адвокатско възнаграждение е малко над
предвидения минимален размер по чл.8, ал.1, т.3 от Наредба № 1 от 9.07.2004г.
за минималните размери на адвокатските
възнаграждения, а делото е с правна сложност предвид наличието на процедура
чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
Водим
от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК,
Старозагорският административен съд
Р
Е Ш И
:
ОТХВЪРЛЯ искането
на Хермес Плам ЕООД – гр.Стара Загора,
за прогласяване на Заповед № З-ЦУ-716/30.03.2021г. на Изпълнителния
директор на НАП за нищожна, като неоснователно.
ОТМЕНЯ по жалба на Хермес
Плам ЕООД – гр.Стара Загора, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление
гр.Стара Загора, ул.Генерал Иван Пашинов №22, Заповед № З-ЦУ-716/30.03.2021г.,
издадена от Изпълнителния директор на Националната агенция за приходите, с
която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна
програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на
заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП,
засегнати от временните противоепидемични мерки“ по Заявление рег. №
BG16RFOP002-2.095-5015 на Хермес Плам ЕООД – гр.Стара Загора, като незаконосъобразна.
ИЗПРАЩА преписката на Изпълнителния
директор на Националната агенция за приходите, за ново разглеждане и
произнасяне по
подаденото от Хермес Плам ЕООД –
гр.Стара Загора, ЕИК *********, Заявление рег. № BG16RFOP002-2.095-5015 от 12.01.2021г.
за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма
„Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления
за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати
от временните противоепидемични мерки“.
ОСЪЖДА Националната агенция за
приходите, да заплати
на
Хермес Плам ЕООД – гр.Стара Загора, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление гр.Стара Загора, ул.Генерал Иван Пашинов №22, сумата от 1 218,04 (хиляда двеста и
осемнадесет лева и 4 ст.) лева,
представляваща направените от жалбоподателя по делото разноски.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд Стара Загора
пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
СЪДИЯ: