Решение по дело №999/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1669
Дата: 2 ноември 2021 г. (в сила от 18 декември 2021 г.)
Съдия: Веселин Валентинов Енчев
Дело: 20217040700999
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1669/02.11.2021 година,  град Б.

 

            Административен съд - Б., в открито заседание на деветнадесети октомври, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

СЪДИЯ: Веселин Енчев

секретар Г. С.,

разгледа адм.д. № 999/2021 година,

 

            Производството е по глава десета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от „Хаас България“ ЕООД – Б. с ЕИК *********, с адрес на управление – град Б., ж.к. „Славейков“, бл. 85, вх. „Б“, ет. 1, офис № 5, представлявано от управителя Б. Ш., против заповед № З-ЦУ-1058/07.04.2021 година на изпълнителния директор на Националната агенция за приходите (НАП).

С оспорената заповед на дружеството е отказана безвъзмездна финансова помощ по заявление рег. № BG16RFOP002-2.095.6378, подадено по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014 - 2020“ (ОПИК) по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за малки и средни предприятия, засегнати от временните противоепидемични мерки“.

В жалбата се твърди, че УО е прел напълно неоснователно, че проектното предложение не отговаря на изискванията за подпомагане и отказът е в противоречие с целта на закона. Представят се доказателства, с които се обосновава тезата за съществен спад в дейността на търговски обект - бензиностанция, стопанисван от дружеството в началния период на действие на противоепидемичните мерки през 2020 година. Заявява се, че с спадът в търговския оборот на бензиностанцията е в пряка връзка със спадналата икономическа активност на населението и бизнеса пред този интервал от време, т.е. налице са предпоставките за подпомагане.

Иска се отмяна на отказа.

Ответникът, чрез процесуален представител, оспорва жалбата. Представя преписката.

След като съпостави доказателствата по делото, съдът приема за установена следната фактическа обстановка.

С решение № 947/18.12.2020 година на Министерски съвет (МС), на основание чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 година, и за преодоляване на последиците, е дадено съгласие Министерството на икономиката със средства по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" в размер 156 000 000 лева да обяви процедура на директно предоставяне на помощ, като е определено че НАП е администратор на помощта по мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки". Посочено е, че целта на процедурата на директно предоставяне е да се осигурят средства за обезпечаване на плащанията към крайните ползватели по мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки". С решението са одобрени критерии и ред, по които НАП предоставя на микро-, малки и средните предприятия помощта. Като допустими са определени кандидатите, които са юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите, или юридически лица, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, не по-късно от 01.10.2020 година, отговарящи на изискванията за микро-, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 година относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г., стр. 36) и които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповед № РД-01-655/ 13.11.2020 година и заповед № РД-01-677/25.11.2020 година на министъра на здравеопазването. Предвидено е подборът на предприятията да се основава на принципа на финансиране, основано на нуждите – в съответствие с основните предизвикателства пред бизнеса/икономиката, като за финансиране ще бъдат предложени заявленията, които съответстват на критериите, по реда на тяхното постъпване, до изчерпване на финансовия ресурс по схемата. Изпълнението на решението е възложено на министъра на икономиката и на Изпълнителния директор на НАП.

На основание чл. 45 ал. 2 от ЗУСЕСИФ, във връзка с постъпило проектно предложение ИСУН № BG16RFOP002-2.094-0006 с наименование "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция за приходите (НАП)" и одобрен от ръководителя на УО на ОПИК оценителен доклад, между Министерство на икономиката (в чиято структура е ГД "Европейски фондове за конкурентоспособност", определена за УО на ОПИК 2014-2020) и НАП е сключен административен договор за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020, процедура чрез директно предоставяне на подкрепа на оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от НАП. Съгласно условията на договора и приложенията към него, безвъзмездната финансова помощ към крайните ползватели на помощта, които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповедите на министъра на здравеопазването за въвеждане на временни противоепидемични мерки, се предоставя съобразно условията на "Временна рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19" от 19.03.2020 година.

Според утвърдените условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020, Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки" по Приоритетна ос 2 "Предприемачество и капацитет за растеж на МСП", Инвестиционен приоритет 2. 2. "Капацитет за растеж на МСП" на ОПИК, целта на процедурата е осигуряване на оборотен капитал за регистрирани в Република България микро, малки и средни предприятия, засегнати от временните противоепидемични мерки, за преодоляване на икономическите последствия, като процедурата е насочена към осигуряване на оперативен капитал за тези предприятия, засегнати от наложените временни противоепидемични мерки със заповеди на министъра на здравеопазването, за справяне с последиците от пандемията COVID-19. Посочено е, че безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по схемата, следва да бъде в максимален размер на 20 % от оборота, без ДДС, на засегнатите от заповедите на министъра обекти/дейности за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019 година до 29 февруари 2020 година, за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността, а в случай че обектите не са извършвали дейност или дейността не е осъществявана през посочения период, за месец октомври 2020 година (приложимо за предприятия, които след 01.01.2020 г. са започнали или възобновили дейност, преустановена с посочените заповеди), за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността, като за непълен месец безвъзмездните средства се предоставят пропорционално на дните от месеца, за предприятия с посочените в условията за кандидатстване и условия за изпълнение кодове на основна/допълнителна икономическа дейност, съгласно КИД-2008 на НСИ.

В Условията за кандидатстване са описани и изискванията към кандидатите по процедурата, като съгласно раздел 11 "Допустими кандидати", т. 11. 1 – "Критерии за допустимост на кандидатите", допустими са само кандидатите, които: т. 11.1.1. са юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите или юридически лица, регистрирани съгласно ЗЮЛНС, извършвали съответната икономическа дейност; т. 11.1.2. са регистрирани не по-късно от 01.10.2020 година; т. 11.1.3. отговарят на изискванията за микро-, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия, Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г., стр. 36) и Приложение I на Регламент (ЕС) № 651/ 2014; т. 11.1.4. са преустановили или ограничили дейността си в резултат на посочени заповеди на министъра на здравеопазването в търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа, а също - да развиват основна или допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019 година) в един от посочените кодове/сектори съгласно Класификация на икономическите дейности (КИД – 2008 – Приложение 3 към Условията).

В условията изрично е указано, че допустими по процедурата са единствено кандидати, чиито обекти са засегнатите вследствие на една или повече от посочените заповеди на министъра на здравеопазването, като кодът на икономическата дейност, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност, също трябва да попада в един от посочените кодове/сектори съгласно КИД – 2008. Кодът на основна/допълнителна икономическа дейност на предприятието-кандидат, следва да бъде посочен в т. 1 "Данни на кандидата", поле "Код на основна/допълнителна икономическа дейност на кандидата" от формуляра за кандидатстване, като кандидатите носят отговорност за правилното му определяне.

Източник/обект на проверка относно кода на икономическа дейност на търговския обект е посоченото от кандидатите във Формуляра за кандидатстване (т. 1 "Данни за кандидата", поле "Код на икономическата дейност, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност").

Съгласно т. 11.2.2 от Условията за кандидатстване, кандидатите могат да заявяват подкрепа само за основната или допълнителната си икономическа дейност, която попада сред допустимите кодове, изброени в т. 11. 1 от Условията за кандидатстване (съответно засегнатите търговски обекти следва да извършват допустимата основна или допълнителна търговска дейност, която попада сред допустимите кодове, изброени в т. 11. 1 от Условията за кандидатстване).

В указанията за кандидатстване, освен критериите за допустимост, респ. за недопустимост на кандидатите, подробно са разписани допустимите, съответно недопустимите за финансиране дейности; категориите разходи, допустими за финансиране и условията за допустимост на разходите; начина на подаване на заявленията за подкрепа; документите, които следва да бъдат представени др.

Съгласно раздел 21 – "Ред за подбор /административно съответствие и допустимост/ на заявленията за подкрепа", подборът на заявленията се основава на принципа на финансиране, основано на нуждите – съответствие с основните предизвикателства пред бизнеса/икономиката, като за финансиране ще бъдат предложени заявленията, които съответстват на критериите за подбор (оценка на административно съответствие и допустимост на заявленията), до изчерпване на финансовия ресурс по схемата.

На кандидатите е указано, че в случай на установени по време на оценката нередовности, непълноти и/или несъответствия на документите за кандидатстване, на съответния кандидат се изпраща уведомление за установените нередовности, непълноти и/или несъответствия и се определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от 7 дни.

Предвидено е, че подбор на заявленията ще се извършва съгласно критериите и методологията за подбор на заявленията, посочени в Приложение 2 към условията за кандидатстване и условията за изпълнение, като при извършването на подбора ще се проверява дали заявлението за подкрепа се отнася за обявената схема за набиране на заявления; дали са налице са всички документи, представени и попълнени съгласно изискванията, посочени в т. 24 от условията за кандидатстване и условията за изпълнение и дали въз основа на Формуляра за кандидатстване и представените документи е налице съответствие на кандидатите и заявлението за подкрепа с критериите за подбор (административно съответствие и допустимост), посочени в Условията за кандидатстване и условията за изпълнение и дали кандидатите отговарят на изискванията за крайните ползватели.

Съгласно одобрените условия за кандидатстване и условия за изпълнение (раздел 27 "Допълнителна информация"), НАП взема мотивирано решение за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в следните случаи:

1. за всяко заявление за подкрепа, което не отговаря на изискванията за подкрепа;

2. за заявления за подкрепа, при които се предвижда финансиране в нарушение на чл. 4, ал. 4 на ЗУСЕСИФ;

3. на кандидат, който не отговаря на изискванията за краен ползвател или не е представил в срок доказателства за това;

4. за заявления за подкрепа, при които държавната помощ е недопустима и

5. за заявления за подкрепа при декларирани данни, които не се потвърждават от извършените служебни проверки и в резултат от установеното несъответствие кандидатите не отговарят на изискванията на условията за кандидатстване.

            В утвърдените критерии и методология за оценка на проектни предложения по ОПИК 2014-2020, Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095, (Приложение № 2 към условията за кандидатстване и условията за изпълнение), са разписани критериите, по които се извършва проверка дали кандидатът, съответно -  заявеното искане за подпомагане, отговарят на изискванията, предвидени в условията за подпомагане, както и източниците на информация за тази проверка.

            Жалбоподателят в настоящото производство – "Хаас България" ЕООД - Б., е кандидатствал за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процесната Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки", с подадено на 18.01.2021 година, чрез Информационната система за управление и наблюдение на Структурните инструменти на ЕС в България (ИСУН 2020), проектно предложение рег. № BG16RFOP002-2.095-6378.

            С подаденото заявление е кандидатствано за безвъзмездно финансово подпомагане по процедура "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки", за преустановил/ограничил дейността си обект – бензиностанция в град Шабла, улица „Добруджа“ № 66, КИД 47.3.

            В подадения формуляр за кандидатстване в т. I "Данни за кандидата", в поле "Основна икономическа дейност на кандидата" е посочено "Търговия на дребно с автомобилни горива и смазочни материали" с код 47. 3.

            В същия формуляр, в полето "КИД, извършвана в обектите, преустановили/ ограничили дейност, за която се иска предоставяне на БФП в размер на 10 % от реализирания в тях оборот", е посочен отново същия код.

            Към заявлението са приложени изискуемите декларации.

            На 09.02.2021 година на кандидата е извършена проверка от служители на НАП. Проверката е извършена в търговския обект – бензиностанция в град Шабла – за чиито оборот от страна на дружеството е заявено, че е пострадал от въведените противоепидемични мерки. При проверката е констатирано, че бензиностанцията упражнява дейност с работно време – всеки ден от 09:00 часа до 19:00 часа, като има и едно лице, назначено по трудов договор. За резултатите от извършената проверка е съставен протокол № 0433817/09.02.2021 година.

            На 07.04.2021 година, след като се е запознал с резултатите от проверката, изпълнителният директор на НАП е издал заповедта, обжалвана в настоящото производство. В мотивната част на заповедта е посочено, че кандидатът „Хаас България“ ЕООД не отговаря на едно от условията по т. 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“, защото съгласно т. 4, кандидатите трябва да са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповед № РД-01-626/27.10.2020 година, заповед № РД-01-655/13.11.2020 година, заповед № РД-01-677/25.11.2020 година  и заповед № РД-01-718/18.12.2020 година на министъра на здравеопазването в търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа, и се развиват основна и допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019 година) в един от кодовете, посочени в т. 4. Ответникът е приел, че кодът на дейност, посочен от дружеството – кандидат за помощта, е в обхвата на предвидените за подпомагане, но не е изпълнено „условието дейността на обектите да е преустановена в резултат на посочените по – горе заповеди на министъра на здравеопазването“ (лист 17).

            В съдебното производство – в съответствие с указанията на съда по разпределяне на доказателствената тежест между страните, за опровергаване  на отрицателния факт, твърдян от ответника – че не е изпълнено условие за подпомагане – жалбоподателят е представил копия от уведомления за приемане на справки - декларации по ЗДДС, ведно с дневниците за покупките и продажбите на дружеството за 2019 година и 2020 година. Уведомленията не са оспорени от ответника и са надлежно приети като доказателства. Те са представени по двойки – за съответните месеци на 2019 година и 2020 годна:

            - за октомври 2019 година от дружеството е деклариран 59 315,12 лева оборот за облагане, а за същия месец на 2020 година – 47136,58 лева;

            - за ноември 2019 година е деклариран оборот в размер на 51 520,74 лева, а за ноември 2020 година – 41 028,35 лева;

            - за декември 2019 година е деклариран оборот в размер на 62 989,59 лева, а за декември 2020 година – оборот от 27 557,82 лева;

            - за януари 2020 година декларираният оборот е 65 493,81 лева, а за януари 2021 година оборотът е 24 048,26 лева;

            - за февруари 2020 година оборотът, заявен от търговеца пред НАП, е 67 431,18 лева, докато за февруари 2021 година – 32 156,27 лева;

            - за март 2020 година оборотът на дружеството е 44 450,82 лева, докато за март 2021 година оборотът е 36 294,29 лева.

            Представени са и заповедите на министъра на здравеопазването, от чието действие се твърди намаляване на дейността от търговския обект на дружеството.

 

При така установените факти, съдът прави следните правни изводи.

Допустимост.

Жалбата е допустима.

Подадена е в законоустановения срок от лице, засегнато непосредствено неблагоприятно от издадената заповед. Заповедта е административен акт, който подлежи на съдебен контрол.

По същество.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган – изпълнителния директор на НАП. Анализът на разпоредбите на чл. 10 ал. 1 т. 18 от ЗНАП във връзка с т. 3 и т. 4 от решение № 947/18.12.2020 година на МС за даване на съгласие на Министерството на икономиката по линия на ОПИК 2014 - 2020 г. да обяви процедура на директно предоставяне с разпределящ -  Националната агенция за приходите, за целите на изпълнение на мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки", във връзка с чл. 26б от ЗМДВИП, показва, че именно изпълнителният директор на агенцията, като неин представляващ орган, е компетентен да се произнася по същество по подадените заявления за подпомагане.

Заповедта е издадена в писмена форма и съдържа реквизитите по чл. 59 ал. 2 от АПК.

В административното производство не са допуснати процесуални нарушения.

Не е налице твърдяното от жалбоподателя нарушение - необоснованост на заповедта. Съгласно трайната съдебна практика и правната теория, не е задължително фактическите основания за издаването на административния акт да са изложени в него. Те могат да се съдържат и в отделен материален носител, стига да са налице към момента на издаването му, за да е възможна тяхната проверка. В административното производство това е сторено. По делото не се спори, че Условията, утвърдени като част от документите по чл. 26 ал. 1 от ЗУСЕСИФ, са влезли в сила и са задължителни както за кандидатите, така и за органа, който ръководи административното производство. Относно съдържащите се в тях критерии за предоставяне на помощта и реда за доказване на съответствие с тях, жалбоподателят е бил предварително запознат, като това се удостоверява с съответната декларация, задължително изискуема като приложение към заявлението за подпомагане.

В конкретния случай заповедта съдържа както правни така и фактически основания за издаването си. Действително, мотивите за отказа не са подробни, но това не е и необходимо, защото ответникът недвусмислено е посочил фактическото основание за отказ – обектът (бензиностанцията в Шабла), за чиито оборот се заявява намаление в резултат от предприетите противоепидемични мерки, не е прекратил дейността си.

Заповедта не е съобразена с приложимото материално право.

            При предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по опростени правила водещо значение има принципът на бързина. С оглед спецификата на процедурата и съобразно заложените критерии за допустимост при подаване на проектното си предложение кандидатът следва да представи пълен и редовен комплект документи. Облекченият ред за кандидатстване и разглеждане на проектните предложения по процедура № BG16RFOP002-2.095 "Подкрепа чрез оборотен капитал на микро- и малки предприятия, засегнати от временните противоепидемични мерки" по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 цели своевременно предоставяне на помощта на нуждаещите се правни субекти - по опростени правила, при които редуцирането на критериите и етапите за предоставяне на помощта е оправдано с оглед водещата цел на процедурата да постигне преодоляване на последиците от пандемията.

            За да получи подпомагане, кандидатът следва да отговаря на предварително зададените материалноправни предпоставки, в това число – на и на цитирания критерий по т. 11.1 4) от Условията – кандидатите да са преустановили ли ограничили дейността си, както и да развиват основна или допълнителна икономическа дейност  (по данни за 2019 година) по някой от изрично описаните кодове (лист 36 стр. 2 и 37).

            Съпоставката между съдържанието и датите на издадените заповеди на министъра на здравеопазването и на тяхното съдържание – преустановяващо всички дейности, свързани със събирането на групи от граждани – в заведения за хранене и развлечение, по организирането на екскурзии и групови посещения на туристически обекти, недопускането на  публика на спортни мероприятия, провеждани на закрито, ограничаване на броя на участниците в конгресно – конферентни мероприятия и преустановяването на присъствените учебни занятия в гимназиалния етап и във висшето образование, изискването за ограничаване на капацитета на всички събирания на закрито, показва, че те неминуемо се отразяват неблагоприятно върху целия икономически живот на държавата, в частност и върху движението на хора и стоки в пределите на страната. Бизнесът, развиван от жалбоподателя, е свързан именно с движението на хора и стоки, извършвано от превозни средства, работещи с въглеводородни горива, производни на петрола (бензин, дизел, пропан - бутан). За настоящия съдебен състав е очевидно, че след като министърът на здравеопазването е предприел действия по ограничаване на движението и събирането на хора, то неизбежно това ограничение има негативен ефект и по цялата верига икономически и социални отношения, в това число – намаляване на оборота на бензиностанцията на жалбоподателя, поради намалената възможност за пътуване и за консумация на определени стоки или за получаване на определени услуги от населението. В тази насока са и неоспорените от ответника данни от НАП за значително снижаване на оборотите на дружеството в месеците на налагане на строги противоепидемични мерки с описаните заповеди на министъра – в сравнение със същите месеци на 2019 – 2020 година, преди навлизането на епидемията сред населението на страната.

            Съдът не споделя тезата на ответника, че за получаване на подкрепа е необходимо търговският обект на дружеството единствено да е преустановил дейността си, защото критерият по т. 11.1 4) от Условията изрично допуска и втора хипотеза – дейността да е ограничена. Именно в тази втора хипотеза – на принудително ограничаване на дейността, като резултата от наложените мерки – се намира дружеството – жалбоподател и претенцията му за подпомагане незаконосъобразно е била отхвърлена.

            Жалбата е основателна и следва да се уважи, заповедта – да се отмени, а преписката - да се върне на органа за продължаване на административното производство, съобразно мотивите в настоящото решение.

            По делото не са претендирани разноски от страните, затова съдът не дължи произнасяне в тази насока.

            С оглед на изложеното,  на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, съдът

 

РЕШИ

 

ОТМЕНЯ заповед № З-ЦУ-1058/07.04.2021 година на изпълнителния директор на Националната агенция за приходите.

 

            ВРЪЩА преписката на изпълнителния директор на Националната агенция за приходите, за ново разглеждане и произнасяне по заявление рег. № BG16RFOP002-2. 095-6378 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки".

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му.

 

 

СЪДИЯ: