Разпореждане по дело №47/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 май 2020 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20207210700047
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 март 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е   № 384

гр.Силистра, 22.05.2020 г.

 

      Административният съд гр.Силистра, в закрито заседание на двадесет и втори май през две хиляди и двадесета година, в състав: съдия Маргарита Славова, при секретаря Стефка Димитрова, разгледа постъпилото адм.дело № 47 по описа на съда за 2020 година и прие, че констатираните нередовности на жалбата са отстранени, а ответният орган е представил заверено копие на административната преписка. Съгласно чл.126 от Закона за държавния служител /ЗДСл/ производството е безплатно, а 14-дневният срок за оспорване по чл.124 ЗДСл, във вр. с чл.149 ал.1 АПК, е спазен, поради което съдът дължи извършване на действията по чл.154 и чл.163 от АПК.

 

Предмет на оспорване е Заповед № ЧР-2 12/25.02.2020 г., издадена от Изпълнителния директор на Агенция за социално подпомагане /АСП/ София, в условията на заместване, съгласно Заповед №РД01-0322/24.02.20 г. /л.7/, с която е прекратено служебното правоотношение с Ш.А.М. от длъжността „директор на Дирекция „Социално подпомагане“ гр.; ръководно ниво 6А; с ранг III старши, на основание чл.107 ал.2 ЗДСл, поради получена възможно най-ниската годишна оценка за изпълнението на длъжността „Неприемливо изпълнение“, за 2019 година.

         С жалбата се твърди, че не е спазена процедурата от Наредба за условията и реда за оценяване изпълнението на служителите в държавната администрация /Обн.ДВ,бр.49/12г.,посл.изм.ДВ,бр.9/20г./, издадена по законовата делегация от чл. 76 ал.11 ЗДСл - НУРОИСДА. Оплакването не е конкретизирано, но в представения формуляр 3.Годишна оценка на изпълнението, макар и подписан от жалбоподателя с коментар:„не съм съгласен с поставената оценка“, не се съдържа информация за проведено обсъждане на заключителната среща при оценка на работата му за периода: 01.01.19 г.- 31.12.19 г., съгласно изискването на чл.13 ал.3 от НУРОИСДА. При произнасянето на контролиращия ръководител не се установява в хипотезите на чл.21 ал.1 от с.н., да е поискано допълнително мнение на други служители за работата на оценявания или допълнителна информация от оценяващия ръководител. За последното е налице индиция с оглед представеното Писмо изх.№30-9953/28.01.2020 г. от Директора на РДСП гр.Силистра, но административната преписка не е попълнена с всички относими доказателства /напр: по какъв повод е изпратено това писмо/, което налага да бъдат дадени указания на ответния орган в горния порядък.

 В същия контекст следва да бъде указано на оспорващия, че твърдението му за нарушения на разписаната процедура с НУРОИСДА подлежат на конкретизиране, защото от външна страна, не се установяват непълноти. Напротив, представени са подписани от двете страни формуляри за всяка една от трите нормативно регламентирани поетапни процедури /Приложение №2 към чл.19 ал.1 т.1 НУРОИСДА/.

Акцент в оспорването е поставен върху твърдение за нарушение на материалния закон и неговата цел, тъй като „липсвали обективно установими факти и обстоятелства“, което логически е трудно относимо към което и да е нормативно основание /вероятно се има предвид изискването - предварително определените цели при изпълнение на длъжността, да са в максимална степен конкретни, постижими, измерими по обем, качество и срокове, по аргумент от чл.76 ал.6 ЗДСл, а не да възпроизвеждат принципно общите задължения на държавния служител, произтичащи от заеманата длъжност, вкл. да преповтарят същите от Длъжностната му характеристика/. Но, ако се поддържа оплакването, същото следва да бъде уточнено, за да е възможен и търсеният съдебен контрол в тази част на оспорването.

Твърдението, че оспорената годишна оценка е базирана на неверни фактически установявания, подлежи на доказване, при условията на чл.154 ал.1 ГПК, във вр. с чл.14 АПК, от жалбоподателя, доколкото последният само е възразил срещу крайната годишна оценка и е подписал формуляра /Приложение №2 към чл.19 ал.1 т.1 НУРОИСДА/, без посочени конкретни оспорвания на подробно изложените в мотивите на оценяващия ръководител факти.

Оплакването за формално препращане към Приложение №1 на с.н. относно кумулативно предвидената втора предпоставка за определяне на годишната оценка на изпълнението на длъжността от оспорващия, свързана с преценка на съответствието на притежаваните и проявени от него компетентности с нормативно регламентираните за заеманата ръководната длъжност, също не е конкретизирано, но при условията на чл.170 ал.1 АПК, следва да бъдат дадени указания на ответния орган за неговото установяване в процеса.

В обобщение, съгласно базовия принцип на административното правосъдие от чл.9 АПК - за засиленото служебно начало и, на основание чл.163 ал.3, във връзка с чл.170 ал.1 АПК, съдът указва на страните, че правнозначимите факти се установяват съобразно възложената от закона доказателствена тежест:

- Административният орган следва да докаже съществуването на фактическите основания, посочени в процесната заповед /реално оценяване на жалбоподателя с възможно най-ниската годишна оценка, след преценка на обективно установими факти и обстоятелства, свързани с изпълняваната от него държавна служба и показаните компетентности по аргумент от чл.76 ал.5 ЗДСл/.

       - Жалбоподателят носи тежестта за установяване на фактите и обстоятелствата, от които черпи благоприятни за себе си правни последици или цели постигането на такива, по аргумент от чл.154 ал.1 ГПК, във връзка с чл.144 АПК. Установяването на релевирания довод, че не е спазена нормираната с НУРОИСДА процедура, подлежи на пряко и пълно доказване.

Предвид характера на повдигнатия спор е очевидно, че други заинтересовани лица в процеса не следва да бъдат конституирани. Налице са условията на чл.154 ал.1 АПК, воден от което съдът конституира  страните по делото:

Жалбоподател: Ш.А.М. ***, с посочен съдебен адрес:*** чрез адвокат М.Р. ***;

Ответник по жалбата: Изпълнителен директор на Агенция „Социално подпомагане“ гр.София, с административен адрес: гр.София, ул.”Триадица №2.

 

        На ответния административен орган следва да бъде дадена възможност, при условията на чл.163 ал.2 АПК, да представи писмен отговор на жалбата, с посочване на доказателства, воден от което и на основание чл.157 ал.1, съдът

                                                  

                                                                                Р А З П О Р Е Д И :

 

         Насрочва съдебно заседание по административно дело № 47/2020 г. по описа на Административен съд гр.Силистра на 08.07.2020 г. от 14.00 часа, за която дата да се призоват конституираните страни по делото.

 

         Препис от разпореждането да се връчи на оспорващия чрез упълномощения адв.М.Р. и на издателя на атакуваната заповед, ведно с представения екземпляр от жалбата, по реда на чл.137 АПК.

 

                                                                                                          СЪДИЯ: