Решение по дело №292/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1930
Дата: 17 октомври 2019 г. (в сила от 15 ноември 2019 г.)
Съдия: Марияна Пенчева Бахчеван
Дело: 20197050700292
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 януари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е


№ ……………………….

…………………………….., Варна

 


В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ  АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД, Деветнадесети състав в открито съдебно заседание на двадесет и пети септември две хиляди и  деветнадесета година в състав:

 

                        АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: М. БАХЧЕВАН

 

 

при секретар Галина Владимирова изслуша докладваното от съдията административно дело № 292/2019г.

 

 

 

 

Производството е образувано по жалба на Ж.М.Ж. срещу отказ за предоставяне на място за паркиране на инвалид на ул.“П. Е.“ №** в гр. Варна по негово заявление рег.№ИИБ18003508ВН от 13.11.2018 г., обективиран в писмо рег. №ИИБ18003508ВН_001ВН от 19.12.2018 г. на директора на дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ при община Варна.

Жалбоподателят смята, че индивидуалният административен акт е издаден в нарушение на материалноправните разпоредби и по специално Закона за интеграция хората с увреждания /ЗИХУ/ и Наредба №4 от 01.07.2009г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, включително за хората с увреждания. Смята, че отказът е незаконосъобразен, тъй като той е лице с увреждане по смисъла на Закон за хората с увреждания (ЗХУ в сила от 01.01.2019г.), удостоверено с експертно решение на ТЕЛК. Счита, че са налице всички предпоставки за определяне на паркомясто в близост до дома му, обозначено със знак Д 21. Моли за отмяна на акта като противоречащ на разпоредбите на чл. 169, ал.2 от ЗУТ, чл. 22 от Наредба №4/2009 г. и връщане на преписката със задължителни указания и срок за изпълнение.  

Ответникът директорът на дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ при община Варна чрез главен юрисконсулт М. Д. оспорва жалбата като неоснователна. Смята, че материалният закон е приложен правилно и оспорения административен акт е правилен, законосъобразен и обоснован.

В представената административна преписка няма данни, кога писмо рег. №ИИБ18003508ВН_001ВН от 19.12.2018 г. е било съобщено на адресата му, както и същото не съдържа указание в какъв срок и пред кой орган може да бъде оспорено, поради което съдът приема, че са налице предпоставките по чл. 140, ал.1 от АПК, при наличието на които срокът за обжалване се удължава с два месеца, и жалбата не е просрочена. Жалбата е подадена от лице с активна процесуална легитимация /по смисъла на чл.147 ал.1 от АПК/, срещу акт подлежащ на обжалване пред надлежния административен съд в законоустановения срок, поради което е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.

Неоснователно е твърдението на ответната страна, че писмото има уведомителен характер, а няма белезите на индивидуален административен акт. С разпоредбата на чл. 21, ал. 1 - 4 от АПК законодателят дефинира понятието индивидуален административен акт, а именно волеизявление на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или организация, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. В конкретния случай, оспореното писмо в релевантната за спора част съдържа изброените в чл. 21 от АПК реквизити. Освен уведомителен характер, административният акт съдържа и разпоредителна част, обективираща изрично волеизявление - отказ да се извършат определени действия по смисъла на чл. 21, ал. 4 АПК. След като има ясно изразена воля за отказ да бъде обособено исканото място за паркиране, то е налице административен акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, който е издаден от компетентен орган.

От приложените към жалбата и с административната преписка доказателства и тези събрани по делото, както и предвид изявленията на страните и техните процесуални представители, ХІХ състав на Варненски административен съд, намира за установено следното от фактическа страна:

Със заявление рег. №ИИБ18003508ВН от 13.11.2018г. Ж.М.Ж. е поискал да му бъде предоставено място за паркиране в гр. Варна, ул. „Патриарх Евтимий“ №55, къща, като към заявлението е представено решение на ТЕЛК №0082 от 13.01.2014г. С писмо рег. №ИИБ18003508ВН_001ВН от 19.12.2018 г. директорът на дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ в община Варна му е отказал, че  липсва  паркинг в непосредствена близост до адреса, място за паркиране означено чрез знак Д21 „Инвалид“ не е възможно за обособяване.

От представения устройствен правилник на общинската администрация при община Варна става ясно, че в правомощията на дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ влизат подготовка на програми за развитие и експлоатация на мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура и благоустрояването на територията на община Варна, както и поддържка на пътната мрежа, зимното поддържане, хоризонталната маркировка и вертикалната сигнализация. Следователно, изричният отказ е издаден от компетентен орган.

В хода на делото от жалбоподателя бяха представени копие на талон за собственост на МПС, копие на карта за паркиране на хора с трайни увреждания с. №1851, валидна до 31.12.22 г. издадена от кмета на община Варна и копие на нотариален акт за собственост, съответно от ответника бяха представени: извадка от генерален план за организация на движението на територията на община Варна, относно организацията на движение в участък на ул. „Патриарх Евтимий“ №55, извадка от ОУП на община Варна в частта на ул. „Патриарх Евтимий“ №55, извадка от устройствен правилник и изменение и допълнение към него, копия на действащ застроителен и регулационен план на 12-ти м.р. на гр. Варна, ведно с разписни листи от КП от 1965г. От  Генералния план за организация на движението на територията на гр.Варна в участъка на в ул.„Патриарх Евтимий“, по чието протежение по посоката на движение има поставен пътен знак В 27 „Забрана за спиране и паркиране“. От действащия Застроителен и регулационен план на 12 м.р. на гр.Варна, одобрен със заповед №Г-26/12.06.1992г. на кмета на община Варна е видно, че поземлен имот 11 с административен адрес: ул.“П. Е.“ №** е включен в УПИ Х-9,11 в кв.226 по плана на 12 м.р. на гр.Варна и нито в него, нито в съседните урегулирани поземлени имоти има предвидени паркинги или паркоместа, който факт се потвърждава и от изводите на вещите лица. В  разписния лист към кадастралния план на 12 м.р., изготвен през 1965 г. е отбелязано, че поземлен имот 11 представлява двор, в който жалбоподателя лично и чрез адв.Л. признава, че има построен гараж, което се вижда и от снимковия материал към експертизите, приети по делото.

По делото беше приета съдебно-техническа експертиза с вх. № 9571/17.06.2019 г., изготвена от архитект В.И.Т.-И.. Вещото лице е установило следното: Процесният адрес съгласно ОУП (лист 29 от делото) попада в зона Смф - смесена многофункционална устройствена зона, която съгласно правилата и нормативите по прилагане на ОУП, има следните градоустройствени показатели: -Кпл до 60%;-Кинт до 5;-Озеленяване над 30%;-височина, етажност - няма ограничения;-начин на застрояване - свободно, сключено или комплексно. В ОУП и правилата и нормативите по прилагане на ОУП няма определяне на местата за паркиране. За имота на жалбоподателя няма нов ПУП-ПРЗ, след приемането на ОУП за Варна, одобрен със заповед на Министъра на МРРБ през 2012г. В действие е все още ЗРП на 12-ти м.р., одобрен със заповед №Г-26 /12.06.1992г. Застроителната и регулационна съставка на този план са приложени към делото на листи 42 и 43. Според този план имотът на жалбоподателя е част от парцел Х-9,11 в кв.226 по плана на 12-ти м.р. За квартала не са предвидени паркоместа, тъй като паркирането се осигурява в парцелите на жилищните сгради, което е било задължителното изискване. По този план най-близкия обществен паркинг е в кв.209 и отстои на 180м. от имота на жалбоподателя, който е предвиден и изграден за функциониращата в квартала ДКЦ „Света Екатерина". По действащото към 1992г. законодателство е нямало правила и нормативи за прилагането на градоустройствените планове, тъй като е нямало зониране със съответните градоустройствени показатели.

При изслушване на експертизата в съдебното заседание на 26 юни 2019 г., вещото лице уточнява, че тротоара на ул.“Патриарх Евтимий“ е 2 м, а улицата е 6 м. и е вътрешноквартална. Всичките улици в този подрайон са такива. Поначало този район е бил  изграден с къщи едноетажни или най-много двуетажни и не са разширявани улиците, останали са такива, каквито са били. По принцип,  общината има право да разреши паркиране на тротоара, ако остават 2 м за преминаване на пешеходци по тротоара,  което в дадения участък до адреса на жалбоподателя е невъзможно по мнението на експерта. Вещото лице уточни, че жалбоподателят разполага със собствен гараж и изрази мнение, че може да се сложи знак за инвалидност, просто за да не спират коли пред гаража му.

Експертизата беше оспорена от ответната страна с мотивите, че вещото лице се е отклонило от поставената му задача, като е отговорило неаргументирано и неясно на основния поставен въпрос и е излязло от рамките на компетентността си на експерт като в последната част на СТЕ е изразило лично мнение по правния спор вместо експертно становище.  Допуснатата повторна СТЕ с вх.№ 13859/16.09.2019г., изготвена от инж. Н.Н., установи, че широчината на тротоара пред имота на жалбоподателя и на тротоара на отсрещната страна на улицата е еднаква - 2,23 м., вкл. темето на бордюра 15 см, широчината на уличното платно пред имота е 5,46 м. Улица „Патриарх Евтимий” около процесния имот - от ул. „Иван Рилски” до ул. „Кракра” е с двупосочно движение и единствената възможност за обособяване на паркомясто за хора с увреждания в близост до процесния имот е свързана с въвеждане на еднопосочно движение по ул. „Патриарх Евтимий”. При съществуващата организация на движението няма фактическа възможност за обособяване на паркомясто за хора с увреждания в непосредствена близост до процесния имот, нито на разстояние до 50 м. от него.  При посещението на място от второто вещо лице на 12.09.2019г. е заснет отново трабант, който фигурира върху снимките, направени и по първата експертиза /на 03.09.2019г./, чийто последен годишен технически преглед е бил преди 3 години /през 2016г./. Няма данни по делото, че  жалбоподателят е предприел действия по законосъобразното му премахване от ОП „Паркинги и синя зона“ при  община Варна.  Вещото лице предлага  пред гаража на жалбоподателя да бъде положена пътна маркировка „начупена линия“ М 14, на основание чл.27 т.5 и чл.33 ал.1 – площ, забранена за паркиране на ППС от Наредба №2/17.01.2001г.  за сигнализация на пътищата с пътна маркировка, издадено от МРРБ.

С оглед на изложеното, се установява, че в собствения си имот жалбоподателя има построен гараж. За улеснение на неговото ползване, законът допуска съответните общински органи, отговарящи за организацията по улиците на гр.Варна да предвидят поставяне на пътен  знак В 27 „Забранено спиране и паркиране“ или поставяне пътна маркировка „начупена линия“ М 14, на основание чл.27 т.5 и чл.33 ал.1 – площ, забранена за паркиране на ППС от Наредба №2/17.01.2001г.  за сигнализация на пътищата с пътна маркировка, издадено от МРРБ.

Варненският административен съд, ХІХ състав въз основа на приетите за установени факти и след служебна проверка на оспорения акт по реда на чл.168 ал.1 от АПК на всички основания по чл.146 от АПК установява следното от правна страна:

На основание чл.142 от АПК съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му.

Съгласно изискванията на чл. 169, ал.4 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ (доп. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г., изм., бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г., бр. 98 от 2014 г., в сила от 28.11.2014 г., бр. 101 от 2015 г., доп., бр. 51 от 2016 г., в сила от 5.07.2016г.) министърът на регионалното развитие и благоустройството самостоятелно или съвместно с компетентните министри издава наредби за определяне на изискванията за проектирането, изпълнението, контрола и въвеждането в експлоатация на строежите, за дълготрайността на строителните конструкции, устойчивостта на земната основа, изискванията за достъпна среда за населението, включително за хората с увреждания, и изискванията за безопасност на строежите при отчитане влиянието на географските, климатичните и сеизмичните въздействия в съответствие с изискванията по ал. 1 и ал. 3, т. 1, 2 и 3. А разпоредбата на алинея 6 (нова - ДВ, бр. 61 от 2007 г., изм., бр. 101 от 2015 г.) предвижда, че органите на изпълнителната власт ежегодно разработват програми с мерки за привеждане на урбанизираната територия и на съществуващи отделни сгради и съоръжения в нея в съответствие с изискванията за достъпна среда и предвиждат средства за тяхното реализиране. Министерският съвет и общинските съвети приемат програмите и осъществяват контрол по изпълнението им.

Съгласно чл. 1, ал.1 от Наредба № 4 от 1.07.2009 г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, включително за хората с увреждания /Наредба № 4 от 1.07.2009 г./ се определят изискванията при проектирането, изпълнението и поддържането на строежите (елементите на урбанизираната територия и на сградите и съоръженията) за осигуряване на достъпна архитектурна среда за цялото население, като се отчитат и специфичните нужди на хората с намалена подвижност, в т.ч. на хората с увреждания. Съгласно чл. 2, ал.1, т.3 от Наредба № 4 от 1.07.2009 г.,  същата се прилага при: проектиране, изпълнение и поддържане на нови и на съществуващи елементи на урбанизираната територия и на сградите и съоръженията.

 Според чл. 32 от действащия към момента на издаването на обжалваното писмо Закон за интеграция на хората с увреждания /ЗИХУ/, /отм. с §2 от ПЗР на Закона за хората с увреждания, обн. в ДВ, бр. 105 от 18.12.2018г., в сила от 1.01.2019г., изм. и доп., бр. 24 от 22.03.2019г., в сила от 1.01.2020г./ държавните органи и органите на местното самоуправление организират устройството и изграждането на урбанизирани територии за населението, включително за хората с увреждания, при условия и по ред, определени в Закона за устройство на територията.

 При анализ на цитираните правни норми се налага изводът, че задължение на държавните и местните органи е да осигурят достъпна архитектурна среда за цялото население, включително и за хората с увреждания.

 Тези принципи са залегнали и в Наредба на ОбС Варна за изграждане на общодостъпна среда в гр. Варна /Приета на 5.02.2003 г./. Според изискванията на чл. 4, ал. 2, „В паркингите на населените места за леките автомобили, които се управляват от хора с увреждания или превозват хора с увреждания, се осигуряват паркоместа с възможно най-добър достъп до входовете, а според чл. 10, ал.1 „Елементите на транспортно-комуникационните системи, достъпни за хора с увреждания, включително паркоместата за хора с увреждания, се означават с маркировка и се сигнализират с пътни знаци, информационни табла, разписания и др., съгласно Закона за движение по пътищата и Правилника за неговото приложение, като се използват символи, еднакви с тези, които се използват на терминали, стадиони и други обществени сгради и места.“

Следва да се констатира, че в нито един от горните нормативни актове не е възведено задължение за държавните органи или органите на местно самоуправление да предоставят персонално, лично място за паркиране на МПС и то пред входа на гаража на конкретно лице с увреждане, така, както е поискано със заявлението на жалбоподателя. Задължението на държавните и местни органи е да осигурят достъпна архитектурна среда за цялото население, в това число и като се отчитат  специфичните нужди на хората с увреждания. Това е изрично очертания кръг от обществени отношения, които Наредба № 4 от 1.07.2009 г. регламентира. На следващо място в чл.19 и сл. от Наредба № 4 от 1.07.2009г. са въведени изисквания за местата и минималния брой паркоместа, но тези изисквания касаят случаите на проектиране и изграждане на сгради за обществено обслужване, жилищни сгради и паркинги, както и в случаите, когато съществуващото положение позволява изпълнението на тези изисквания, т.е. липсва насрещно задължение за общинските органи за обособяване на такива паркоместа. Освен това, използвайки понятието „жилищни сгради“ в чл.19 ал.1 от горецитираната наредба №4/2009г., министърът на регионалното развитие и благоустройство със сигурност е имал предвид жилищни сгради в режим на етажна собственост, а не индивидуални имоти на граждани с еднофамилни къщи и налични гаражи в тях, какъвто притежава Ж.Ж..

Нещо повече съществуващата нормативна уредба - чл. 98, ал.2, т.2 от ЗДвП, според който „престоят и паркирането са забранени на платното за движение и на тротоара непосредствено пред входовете на жилищни сгради и гаражи, когато това затруднява достъпа до тях“ и идентичния като съдържание чл. 25, ал.3, т.2 от Наредба за организация на движението на територията на община Варна /приета с Решение № 1078-5 по Протокол № 26 от заседание на ОбС, проведено на 31.01.2018 г./, защитава правото на жалбоподателя в достатъчна степен да паркира собственото си МПС в собствения си гараж без проблем. Необходими са незначителни усилия от негова страна свързани с уведомяване на компетентните органи, за да се реши въпроса с неправилно паркираното МПС /трабант с рег.№ В4762 КМ/ пред гаража му.

Изводите на административния орган се подкрепят и от приетата по делото втора СТЕ, неоспорена от страните, според която няма техническа възможност за обособяване на самостоятелно паркомясто пред гаража на жалбоподателя, което не е в противоречие със законовото право на хората с увреждания на достъпна жизнена среда, така като е уредено в раздел ІV от глава трета на ЗИХУ. Освен това, обособяването на паркомясто за жалбоподателя, след като същия притежава гараж в собствения си имот ще го постави в привилегировано положение спрямо останалите хора с увреждания, които нямат собствен гараж, чиято цел няма как да бъде преследвана от закона.

В допълнение, според чл. 34, т.3 от ЗИХУ, един от начините за създаване на условия за достъпна жизнена среда на хората с увреждания е осигуряване на специални условия за движение, спиране, паркиране и престой на пътни превозни средства, управлявани от хора с увреждания или превозващи хора с увреждания. Осъществяването на правото на преференциално паркиране на определените за това места е уредено в чл. 99а, ал.1 от ЗДвП чрез издаване на специална карта за паркиране. В случая жалбоподателят разполага и с такава карта, която му дава и право на преференциално паркиране на определените за това места, което е допълнителна възможност, освен възможността му да паркира МПС-то в гаража си.

Следователно, оспорения писмен отказ е материално законосъобразен, съобразен с целта на закона. Не се установиха допуснати съществени административно-производствени нарушения, спазена е писмената форма и съдържа мотиви.

С оглед на изложените съображения, НЕОСНОВАТЕЛНА е жалбата на Ж.М.Ж. срещу отказ за поставяне на пътен знак Д 21, осигуряващ място за паркиране на инвалид на ул. „П. Е.“ №** в гр. Варна по негово заявление рег.№ИИБ18003508ВН от 13.11.2018г., обективиран в писмо рег. №ИИБ18003508ВН_001ВН от 19.12.2018 г. на директора на дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ при община Варна.

Предвид изхода на спора, следва да се присъдят в полза на ответната страна юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв, съгласно Наредбата за правна помощ  и 300 лв  за СТЕ, тъй като разликата от 200 лева до окончателния размер от 500 лева не е внесена от община Варна.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.172 ал.2 от  АПК и чл.143 ал.4 от АПК,  съдът

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ж.М.Ж. срещу отказ обективиран в писмо рег. №ИИБ18003508ВН_001ВН от 19.12.2018 г. на директора на дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ при община Варна за поставяне на пътен знак Д 21, осигуряващ място за паркиране на инвалид на ул. „П. Е.“ №** в гр. Варна по негово заявление рег.№ИИБ18003508ВН от 13.11.2018 г.

ОСЪЖДА Ж.М.Ж., ЕГН ********** *** 400 /четиристотин/ лв представляващи направени разноски.

Решението може да се оспори пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаването му.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: