Р Е Ш Е Н И Е
№ .......
град Добрич, 30.09.2020 г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
ДОБРИЧКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, ТРЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, в публичното
заседание на тридесети септември две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Галя Митева
при участието на секретаря Стоянка Петрова, разгледа докладваното от съдия Митева АНД
№ 807 по описа на Добричкия районен съд за 2020 г. и за да се произнесе, взе
следното предвид:
Производството е по реда на чл. 59
и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от „Минибус
Експрес 12” ООД, ЕИК *, гр.
Добрич, ул. „*, представлявано
от Й.Н. Й*, против Наказателно
постановление № * г., издадено от Изп. директор на РД „АА” гр. Варна, с което на жалбоподателя
за нарушение по чл. 24, ал. 4, вр. ал. 1 от Наредба № Н-32 от 16.12.20011 г.
/Наредбата/ на МТИТС, на основание чл. 178а, ал. 4, т. 1, пр. 1 от Закона за движение
по пътищата е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер
на 1 000 лв.
С жалбата се иска отмяна на
наказателното постановление, като неправилно и незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят
не се явява, не се представлява.
Въззиваемата страна в съдебно
заседание се представлява от процесуален представител, който излага доводи, от
които следва извод, че наказателното постановление следва да бъде потвърдено.
Добричкият районен съд, като
прецени събраните доказателства и становищата на страните, намира за установено
следното:
Жалбата е допустима като депозирана
в законоустановения 7-дневен срок и от лице, което има правен интерес.
Независимо от основанията,
посочени от жалбоподателя, съдът подложи на цялостна проверка процесното
наказателно постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при което
констатира следното от фактическа страна:
На * г. в гр. Добрич, ул. „* в
пункт за извършване на технически прегледи на ППС на фирма „Минибус Експрес 12” ООД, притежаващ Разрешение № 1180/19.04.2017 г. била извършена проверка от св. Т.С.Т.
и св. Д.П.К. - – инспектори при РД „АА” Варна.
В хода на проверката инспекторите
установили, че фирмата в качеството си на лице по чл. 16 от Наредбата не е
уведомило писмено ИА „АА” чрез подаване на заявление по образец (Приложение №
3а) в законоустановения 7 дневен срок при извършени промени в обстоятелствата,
посочени в списъка на техническите специалисти към издадено Разрешение № 1180,
а именно не са актуализирани удостоверенията за професионално обучение на
техническите специалисти, видно от списък на техническите специалисти и 3 бр.
удостоверени.
Предвид констатираното в хода на
проверката, св. Т. образувал административно-наказателно производство срещу фирмата,
като в присъствието на св. К. съставил АУАН Серия А-2019, бл. № 272025 от
21.05.2020 г., с който вменил на ЮЛ административно нарушение по чл. 24, ал. 4,
вр. ал. 1 от Наредбата.
На 23.06.2020 г. било издадено и
процесното НП № 23-0000621, с което при гореописаната фактическа обстановка и
квалификация на нарушението, на основание чл. 178а, ал. 4, т. 1, пр. 1 от ЗДвП
на жалбоподателя било наложено административно наказание „имуществена санкция”
в размер на 1 000 лв.
В хода на съдебното производство
бяха събрани гласни доказателства чрез разпита на св. Т. и св. К., които
потвърдили пред съда констатираното от тях нарушение и обстоятелствата около
съставяне на АУАН.
Описаната фактическа обстановка
се установява от събраните и приобщените в хода на производството
доказателства, а именно Заповед
РД-08-30/24.01.2020 г.; жалба рег. № 52-00-51-37/1/2/17.7.2020 г.; АУАН, серия
А-2019, № 272025/21.05.2020 г.; Наказателно постановление №
23-0000621/23.06.2020 г.; Списък на техническите специалисти; Удостоверение за
професионално обучение рег. № 1449-142/20.09.2019 г. на И*М*Д*; Удостоверение за професионално обучение рег. №
1450-143/20.09.2019 г. на П*И*Т*; Удостоверение за
професионално обучение рег. № 1229/09.05.2018 г. на Й.Н.Т..
Анализът на събраните доказателства
навежда съда към следните правни изводи:
В процесния случай
административно-наказателното производство е започнало с АУАН Серия А-2019, бл.
№ 272025 от 21.05.2020 г., съставен от компетентното длъжностно лице в
присъствие на управителя на нарушителя, документирано с подписа му и в
присъствие на един свидетел и е надлежно връчен на нарушителя. При съставянето
на акта представляващият нарушителя е посочил възражения, като е записал
собственоръчно „забравих и незнаех”.
В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН
не е депозирано писмено възражение по акта. Обстоятелството, че актът е
съставен в присъствието само на един свидетел не е съществен порок, тъй като
съгласно чл. 43, ал. 1 от ЗАНН е необходимо актът да бъде подписан поне от един
от свидетелите, посочени в него, което е достатъчно за неговата валидност.
Критерият за същественост или не на процесуалното нарушение е обстоятелството
дали нарушението е от категорията на тези, допускането на които е ограничило
правата на някоя от страните в процеса. В случая липсата на втори свидетел в
акта не води до тази хипотеза. В случая е приложима разпоредбата на чл. 53, ал.
2 от ЗАНН, съгласно която наказателното постановление се издава и когато е
допусната нередовност в акта, щом е установено по безспорен начин извършването
на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина. Постановление №
5/1968 г. на Пленума на ВС е категорично, че въпросът, дали наказателното
постановление е законосъобразно издадено, трябва да се решава не с оглед на
това, дали са допуснати въобще нарушения при съставянето на акта, а преди
всичко с оглед на това, доколко те са пречка чрез надлежна проверка да се
установи, че деянието е извършено и деецът е известен.
Обжалваното наказателно
постановление е издадено в рамките на сроковете, предвидени в ЗАНН от
компетентния административно-наказващ орган, съобразно приложената по делото
Заповед № РД-08-30/24.01.2020 г. на Министъра на транспорта, информационните
технологии и съобщенията, съдържа необходимите реквизити по чл. 57 от ЗАНН и е
надлежно връчено на представляващия нарушителя.
Съставеният от материално и териториално компетентния за това орган Акт за
установяване на административно нарушение обаче не съдържа всички необходими
реквизити и при съставянето му са допуснати нарушения на процесуалните правила
от категорията на съществените и неотстранимите.
Съгласно разпоредба на чл. 24, ал. 1
от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МИТС при промяна на обстоятелствата, удостоверени с документите по
чл. 18, ал. 1, лицето по чл. 16 писмено уведомява изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" чрез ръководителя на
съответното регионално звено на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация"
в 7-дневен срок от извършването на промяната или от узнаването й, като приложи
документите, които я удостоверяват.
Съгласно ал. 4 на същия член от наредбата, при промяна на обстоятелствата,
посочени в списъка на техническите специалисти към издадено разрешение, извън
случаите по ал. 3, лицето по чл. 16 подава заявление по образец (приложение №
3а) до министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията чрез
ръководителя на съответното регионално звено на Изпълнителна агенция "Автомобилна
администрация", към което прилага документите по чл. 18, ал. 1, т. 5.
По делото няма спор, а и по категоричен начин от приложените писмени
доказателства се установява, че въззивното дружество е разполагало с разрешение
за извършване на периодични технически прегледи за проверка на техническата
изправност на ППС, т. е. е лице по чл. 16 от Наредбата.
Не е спорно и това, че към датата на проверката в списъка на техническите
специалисти на дружеството са включени общо четири лица – Й.Н. Й*, Н*Й*Т., П*И*Т*
и И*М*Д*.
Към делото са приложени и писмени доказателства като Удостоверение за професионално обучение
рег. № 1449-142/20.09.2019 г. на И*М*Д*; Удостоверение за
професионално обучение рег. № 1450-143/20.09.2019 г. на П*И*Т* и Удостоверение за професионално обучение рег. №
1229/09.05.2018 г. на Й.Н.Т..
На първо място, следва да се отбележи, че АУАН не съдържа всички необходими
реквизити съгласно чл. 42 ЗАНН. В самия акт не е посочена дата на извършване на
нарушението, което е в разрез с разпоредбата на чл. 42, т. 3
от ЗАНН. Единствено посочената дата 21.05.2020
г. е датата на съставяне на АУАН и дата на извършване на проверката. Не е
посочена обаче датата на извършване на самото нарушение, което е съществено
процесуално нарушение и което прави невъзможна преценката по чл. 34, ал. 2 ЗАНН.
В конкретния случай с АУАН и НП е вменено нарушение, извършено чрез
бездействие. При тази форма на изпълнителното деяние, в двата акта следва
задължително да бъдат посочени дата или период, в който е осъществено
неправомерното бездействие или дата или период, в който субектът е следвало да
действа правомерно и след който е изпаднал в нарушение.
На следващо място, следвало е задължително да бъдат посочени и описани конкретно
за кои технически специалисти е констатирано нарушение, доколкото видно от
приложения списък, лицата са четири на брой, приложените удостоверения са три,
като датата на издаване на две от удостоверенията е 20.09.2019 г., а третото е от
09.05.208 г.
Следователно за нарушителя, а и за съда възниква неяснота от коя дата е
започнал да тече 7-дневният срок, визиран в Наредбата, кога е изтекъл същият и
кога е следвало да бъдат заявени промени в обстоятелствата, още повече че
очевидно промените са настъпили най-малко на две различни дати за отделните
технически специалисти. Същата неяснота касае и за кои точно технически
специалисти се отнася констатираното в хода на проверката нарушение.
В АУАН и НП горепосочените фактически констатации не са изложени, което е в
нарушение на чл. 42, т. 3
и 4 и чл. 57, ал. 1,
т. 5 ЗАНН.
Фактическите констатации в АУАН подлежат на доказване и тежестта на
доказване е на административно-наказващия орган, чиито ангажирани гласни и
писмени доказателства не установяват по един безспорен и категоричен начин
описаните нарушения, времето, начина и мястото на извършването му.
Предвид горното, въззивната жалба се явява основателна и като такава същата
следва да бъде уважена, а атакуваното НП следва да се отмени като неправилно и
незаконосъобразно.
По изложените съображения и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № *** г., издадено от Изп. директор на РД „АА” гр. Варна, с което на „Минибус
Експрес 12” ООД, ЕИК *, гр. Д*,
ул. „*, представлявано от Й.Н. Й*, за нарушение по чл. 24,
ал. 4, вр. ал. 1 от Наредба № Н-32 от 16.12.20011 г. на МТИТС, на основание чл.
178а, ал. 4, т. 1, пр. 1 от Закона за движение по пътищата е наложено
административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1 000 лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване с касационна жалба по реда на Административно-процесуалния кодекс
пред Административен съд – гр. Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на
страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
/Галя Митева/