Решение по дело №1180/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 260025
Дата: 10 септември 2020 г.
Съдия: Росен Тенчев Чиликов
Дело: 20205530201180
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 май 2020 г.

Съдържание на акта

                 РЕШЕНИЕ 

град Стара Загора

09.09.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД  НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ

 

в открито заседание на Девети Септември през Две хиляди и Двадесета година в състав:

 

Председател: Р. Чиликов

             Съд. Заседатели :

 

 

при секретаря Н. Георгиева и в присъствието на прокурор …………   като разгледа докладваното от съдията Чиликов А.Н.Д. № 1180 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Обжалвано е наказателно постановление № К -0048309 / 30.04.2020 година на Директора на РД при КЗП.

         Жалбоподателят недоволен от наложената имуществена санкция моли съда да я отмени. Мотивира се с допуснати процесуални нарушения и че не е извършено нарушение.

         В с.з.чрез юрисконсулт Т. поддържа жалбата.

 

         Въззиваемата страна редовно призована не изпраща представител в с.з. и не взема становище по делото.

 

        От събраните по делото доказателства установени с доказателствени средства –показанията на свидетеля, писмени– преценени по отделно и в тяхната съвкупност и като извърши цялостна проверка на акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление,след обсъждане становищата на страните съдът приема за установено следното :

 

         Жалбата е подадена в срок  и от лице имащо право на жалба, поради което и на основание чл. 59, ал. 2 ЗАНН съдът приема, че жалбата е допустима .

 

 

         Разгледана по същество жалбата е основателна макар и на друго основание.

 

         Административно-наказващият орган в обстоятелствената част на наказателното постановление е приел за установено, че жалбоподателят „ Профилактика, Рехабилитация и отдих „ ЕАД със седалище и адрес на управление град София в с. Старозагорски минерални бани извършва деност в обекта „ ПРО „ ЕАД, като хотелът е с утвърдена категорлия „ една звезда“.

        При извършената проверка на 14.02.2020 г. е установено, че хотелът е с 4 етажа и няма асансьор, няма телефонна инсталация с единен вътрешен телефонен номер за връзка с рецепцията, няма автомат за почистване на обувки,обособената стая за хора с намалена подвижност се намира на втори етаж и до нея няма достъпен маршрут.

 

         Хотелът не отговаря на изискванията за съответната категория.

 

       Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на св. А.К. ,заповед №397ЛС/22.04.2015 година на Председателя на КЗП; заповед №676/21.08.2019 година на Председателя на КЗП; наказателно постановление № К-0048309/30.04.2020 година; справка от Търговския регостър; АУАН №К-0048309/13.03.2020 година; протокол за проверка на документи; договор №11-1/06.03.2019 година; анекс към договор 02.10.2018 година; справка за паричен превод; удостоверение за професионално обучение; диплома; сертификат; удостоверение за професионално обучение;  диплома; удостоверение за професионално обучение; диплома; свидетелство за зрялост и квалификация; констативен протокол; работно време; копие на справка за свободни стаи за определен период; ценоразпис; схема; справка от интернет; временно удостоверение за открита процедура по категоризиране на туристически обект №11/05.03.2020 година; заявление – декларация; приложение към констативен протокол; удостоверение за категоризация; копие на ваучер от Грабо.

 

 

          При така установената фактическа обстановка административно – наказващият орган е  приел, че жалбоподателят е нарушил чл. 114 т. 2 от ЗТ и на основание чл. 208 от ЗТ е наложил имуществена санкция в размер на 1 100 лв.

 

          Посочените в обстоятелствената част на наказателното постановление липси / асансьор, достъп до стая на хора със затруднено предвижване, телефонна централа, машина за почистване на обувки / установени по време на проверката безспорно водят до несъответствие с категорията на обекта съгласно Наредбата за изискванията към местата за настаняване, заведенията за хранене и развлечения и на реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране действието и прекратяване на категорията.

 

 

          Посочената правна квалификация на административното  нарушение / чл. 114 т. 2 ЗТ / не може да се възприеме безрезервно.

 

 

           Разпоредбата на чл. 114 т. 2 ЗТ е абстрактна и бланкетна – няма самостоятелно приложение.Същата препраща към Наредбата по чл. 121, ал. 5 ЗТ, където са доразвити конкретните изисквания в подзаконовите нормативни актове – Наредбата по чл. 121, ал. 5 ЗТ и Наредбата за изискванията към местата за настаняване, заведенията за хранене и развлечения и на реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране действието и прекратяване на категорията.

 

 

             И това е така най-малкото защото изискванията за съответните обекти за настаняване следва да имат конкретно, ясно и точно съдържание.

 

             В конкретният случай административно-наказващият орган е следвало да конкретизира правната квалификация на деянието като препрати /превърже / разпоредбата на чл. 114 т. 2 ЗТ с разпоредбата на чл. 121, ал. 5 ЗТ и със съответните разпоредби от подзаконовияа нормативен акт / Наредбата /.

 

 

            Следователно претендираната от административно-наказващият орган правна квалификация на деянието / чл. 114 т. 2 ЗТ / е непълна и няма самостоятелно приложение.

 

            Посочените дължими изисквания, на които следва да отговаря  проверявания обект за настаняване следва да намерят своята конкретизация и в правна квалификация.

 

               Това обаче не е сторено, с което е нарушен чл. 57, ал. 1 т. 6 ЗАНН и съдът е поставен в невъзможност да осъществи контрол вменените изисквания свързани с категорията на обекта до колко съответстват на правната квалификация .

 

 

                С посочените пропуски не са изпълнени изискванията на законодателя в чл. 57, ал. 1 т. 6 ЗАНН, което опорочава и  формата на наказателното постановление като акт на административно-наказателния процес и съществено е ограничено правото на защита на нарушителя.Последното е функция на конкретно, ясно и точно формулирано административно обвинение.

 

               Съответствието между обстоятелствената част на наказателното постановление / чл. 57, ал. 1 т. 5 ЗАНН / и правната квалификация на деянието / чл. 57, ал. 1 т. 6 ЗАНН / е от решаващо значение за форма и законосъобразност на всеки административен акт,което в случая липсва.

 

             Посочените процесуални нарушения могат да бъдат окачествени единствено като съществени, неотстраними в съдебната фаза и опорочаващи атакуваното наказателно постановление, което е повод за отмяната му.

  

 

            Направеното искане от процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателно.Същият представя и списък с направените по делото разноски с доказателства за транспортни разходи.

 

             Съгласно 63, ал. 5 ЗАНН във вр. с чл. 37, ал. 1 ЗПП във вр. с чл. 27 е от Наредбата за заплащане на правната помощ и чл. 143, ал. 3 АПК  с оглед фактическата и правна сложност на делото в полза на жалбоподателя следва да се определят и присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 120 лева, разходи за командироване / пътни и дневни / или общо 226,83 лева ,които да се заплатят от въззиваемата страна, поради основателност на жалбата.

 

 

          Водим от горните мотиви съдът

 

             

                 Р  Е  Ш  И:

 

     ОТМЕНЯ наказателно постановление №

№ К -0048309 / 30.04.2020 година на Директора на РД за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Стара Загора при КЗП, с което е наложена имуществена санкция в размер на 1 100 / ХИЛЯДА И СТО / лева на „ Профилактика, Рехабилитация и отдих „ ЕАД със седалище и адрес на управление- град София, община Столичвна, район Средец, ул. „ Ангел Кънчев „ № 2, ЕИК – ********* .

 

      ОСЪЖДА КОМИСИЯ ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ да заплати на „ Профилактика, Рехабилитация и отдих „ ЕАД направените по делото разноски в размер на 226,83 лева.

 

      РЕШЕНИЕТО  подлежи на обжалване пред Административен съд град Стара Загора в 14 дневен срок от съобщението на страните.

 

                    РАЙОНЕН СЪДИЯ :