Решение по дело №63/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 април 2022 г.
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20227220700063
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

 

                                       Р Е Ш Е Н И Е  № 60

 

 

                                   гр. Сливен, 21.04.2022 г.

          

 

                            В    И М Е Т О   НА    Н А Р О Д А

 

 

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публичното заседание на двадесет и трети март две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

 

                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ

 

                                      ЧЛЕНОВЕ: ГАЛЯ ИВАНОВА

 

                                                          ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

 

при секретаря Николинка Йорданова и с участието на прокурора Красимир Маринов, като разгледа докладваното от съдия Бозукова КАНД № 63 по описа за 2022 година, за да се произнесе съобрази:

Производството е по чл. 208 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на С.Р.Р., чрез процесуален представител, против Решение № 353 от 17.12.2021 г., постановено по АНД № 820/2021 г. по описа на Районен съд-Сливен, с което е потвърдено като законосъобразно НП № 11-01-83920/16.06.2021 г., издадено от Заместник - директора на Агенцията за държавна финансова инспекция – София, с което на С.Р.Р. е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 534.18 лева на основание чл. 256, ал. 1 от Закона за обществените поръчки, за нарушение на чл. 17, ал. 1, вр. чл. 186, вр. чл. 20, ал. 3, т. 2, вр. чл. 3, ал. 1, т. 3 от същия закон и е осъден С.Р.Р. да заплати на Агенцията за държавна финансова инспекция направените по делото разноски в размер на 120 лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

В касационната жалба се твърди, че решението на Районен съд – Сливен е неправилно, незаконосъобразно, необосновано, постановено в противоречие на материалния и процесуалния закон, и доказателствата по делото. Моли съда да постанови решение, с което отмени решението на Районен съд – Сливен, както и НП.

В съдебно заседание касаторът – С.Р.Р., редовно призован, се представлява от адв. С.Р.,***, който поддържа жалбата. Претендира направените по делото разноски, съгласно представен списък.

Ответникът по касацията – Агенция за държавна финансова инспекция - София, редовно призован, не изпраща представител

Представителят на Окръжна прокуратура Сливен изразява становище, че първоинстанционното съдебно решение е правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.

Административен съд Сливен, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл. 218, ал. 2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна и е процесуално допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

От съвкупната преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Със заповед № ФК-10-588/ 28.04.2020г. на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция е била възложена финансова инспекция на „В. и к. - Сливен“ ООД. Проверката била извършена от финансов инспектор, който установил, че жалбоподателят в качеството си на у. на „В. и к. - Сливен“ ООД и секторен възложител по смисъла на чл.5, ал.4, т.2 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/ е сключил с „ДЗИ- Животозастраховане" ЕАД гр. София, рамков договор РДБ1- 2018 за групова застраховка „Живот", със срок на действие три години считано от 12.08.2018 г. и с прогнозна стойност на договора за целия период на неговото действие, изчислена на база средно списъчен състав на целия персонал на „В и К- Сливен" ООД- гр. Сливен- 44514,75 лева без ДДС, без да е приложил предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка за предоставяне на застрахователни услуги, въпреки наличието на законоустановените основания за това (обект, субект и стойност на услугите). Прогнозната стойност на възложената обществена поръчка попадала в стойностния праг по чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП и задължавала възлагане чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица по реда на глава двадесет и шеста от ЗОП.

„В. и к. - Сливен“ ООД- гр. Сливен е дружество с ограничена отговорност, юридическо лице с блокираща квота държавно участие в капитала (51% държавно участие и 49% общинско участие, със съдружници: Община Сливен, Община Нова Загора, Община Котел и Община Твърдица) и попада в обхвата на Държавната финансова инспекция като търговско дружество по смисъла на чл.4, т.3 от ЗДФИ. „В и К- Сливен" ООД е със седалище и адрес на управление гр. Сливен, кв. „Клуцохор", бул. „6- ти септември" №27 и с предмет на дейност проучване, проектиране, изграждане, поддържане и управление на водоснабдителни, канализационни, електро и топлоенергийни системи, включително и пречиствателни станции и всички други услуги и дейности в страната и чужбина, незабранени със закон. Дружеството извършва дейност водоснабдяване с питейна вода с „фиксирани мрежи за обществени услуги", съгласно параграф 2, т.60, б. „б" от допълнителните разпоредби на ЗОП, чрез водоснабдителна система и канализационна система по смисъла на параграф 1, ал.1, т.32 и т.33 от ДР на Закона за водите. Дружеството се управлява и представлява от у. и. С.Р.Р., считано от 23.07.2015 г. съгласно договор за управление № РД- 02- 16- Ф- 13 от 23.07.2015 г. и към датата на възлагане, по време на извършване и приключване на финансовата инспекция.

От 15.04.2016 г. у. на „В и К- Сливен" ООД, в качеството си на п. дружеството, е с. в. на о. п.по смисъла на чл.5, ал.4, т.2, вр. чл.123, т.3 от ЗОП. При извършената проверка се установило, че за времето от 01.01.2018 г. до 31.12.2019 г. и. Р.- у. и п. юридическото лице „В и К- Сливен" ООД- гр. Сливен, не е о. друго длъжностно лице, на което да е д. правомощия да о. и/или да в.обществени поръчки в предприятието по реда на чл.7, ал.1 от ЗОП, включително и да изпраща информация до Агенцията за обществени поръчки за публикуване в регистъра на обществените поръчки през 2018 г. и 2019 г.

В хода на проверката инспекторът установил, че на 11.07.2018 г. е сключен рамков договор РДБ1-2018 за Групова застраховка „Живот" между „ДЗИ- Животозастраховане" ЕАД с ЕИК 1****и „В и К- Сливен" ООД- гр. Сливен с ЕИК ****, п.от и. С.Р. като у.. Предмет на застраховката бил брой застраховани лица- средно списъчен състав на целия п. на „В и К- Сливен" ООД- гр. Сливен. Страните се договорили към началото на всяка застрахователна година да се представя справка за средно списъчния състав като неразделна част от договора. Съгласно чл.3.1 от договора, застраховката се сключила за три години с начало 00,00 часа на 12.08.2018 г. Застрахователят издава едногодишна полица за всяка застрахователна година, съобразно актуалния брой на застраховани лица към началото на застрахователния период. Съгласно чл.4.3 от подписания договор, общата годишна застрахователна премия за едно лице включително дължим данък за раздел Б, е в размер на 34,75 лева.

Съгласно чл.21, ал.10 т.1 от ЗОП- при обществени поръчки за услуги основата за изчисляване на прогнозната стойност е следната: при застрахователни услуги- платимата застрахователна премия и други възнаграждения.

Проверяващият констатирал, че прогнозната стойност на целия договор на база средно списъчен състав на целия персонал на „В и К- Сливен" ООД- гр. Сливен за 2018 г. може да бъде изчислена по следния механизъм: (Три години х 427 лица х 34,75 лева обща годишна застрахователна премия за лице) = 44514,75 лева. Както и че по сключения рамков договор РДБ1- 2018 за групова застраховка „Живот" били издадени три броя полици, в това число:

-      Застрахователна полица №Б 134 А- Б/18 Групова застраховка „Живот" от 11.07.2018 г. (към три годишен рамков договор РДБ1- 2018). Срок на застраховката (12.08.2018 г.- 11.08.2019 г.)- „ДЗИ- Животозастраховане" ЕАД, на обща стойност 14838,25 лева.

-      Застрахователна полица №Б 175 А- Б/19, Групова застраховка „Живот" от 09.08.2019 г. (към три годишен рамков договор РДБ1- 2018). Срок на застраховката (12.08.2019 г.- 11.08.2020 г.)- „ДЗИ- Животозастраховане" ЕАД, на обща стойност 14768,75 лева.

-      Застрахователна полица №Б 158 А- Б/20, Групова застраховка „Живот" от 04.08.2020 г. (към три годишен рамков договор РДБ1- 2018), срок на застраховката (12.08.2020 г.- 11.08.2021 г.)- „ДЗИ- Животозастраховане" ЕАД, на обща стойност 13900,00 лева.

Изплатената сума по целия рамков договор РДБ1- 2018 за Групова застраховка „Живот" била в размер на 43507 лева.

За да възникне основание за прилагане на ЗОП, следва да са налице кумулативните изисквания по отношение на обект, субект и стойност на обществената поръчка. Инспекторът от АДФИ приел, че предоставянето на застрахователни услуги попадат сред обектите на обществени поръчки съгласно чл.3, ал.1, т.3 от ЗОП.

Съгласно разпоредбата на чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП, възложителите прилагат процедурите по глава двадесет и шеста от ЗОП- „Събиране на оферти с обява. Покана до определени лица от ЗОП", когато обществените поръчки имат прогнозна стойност: при услуги- от 30000 до 70000 лева. На основание чл.47 от ЗДДС извършването на услуги при условията и по реда на Кодекса за застраховането от застрахователи и презастрахователи е освободена доставка.

Прогнозната стойност на целия договор на база средно списъчен състав на целия период на „В и К- Сливен" ООД- гр. Сливен възлизала на 44514,75 лева без ДДС и попадала в стойностния праг на чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП, изискващ възлагане на обществена поръчка чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица.

В хода на проверката се установило, че стойността на отчетените разходи за застрахователни услуги по рамков договор РДБ1- 2018 за Групова застраховка „Живот" на база всички издадени застрахователни полици по договора е в размер на 43507 лева без ДДС.

Съгласно изискванията на чл.17, ал.1 от ЗОП, възложителите са длъжни да приложат предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка, когато са налице основанията за това. При проверката се установило, че застрахователните услуги са предоставени без да е провеждана процедура по реда на ЗОП и без да е приложен предвидения в глава двадесет и шеста от ЗОП законов ред.

В отговор на запитване с вх. №РД- 04- 4826/04.11.2020 г., жалбоподателят Р. *** ООД, подал писмено обяснение изх. №РД- 04- 1487/ 05.11.2020 г. Проверяващият приел, че в обяснението е посочено, че за застрахователни услуги през 2018 г. не е провеждана процедура за възлагане на обществена поръчка.

Предвид гореизложеното приел, че на 11.07.2018 г. във „В и К- Сливен" ООД и. С.Р., в качеството си на у. на „В и К- Сливен" ООД и секторен възложител по смисъла на чл.5, ал.4, т.2 от ЗОП, е сключил с „ДЗИ- Животозастраховане" ЕАД- гр. София рамков договор РДБ1- 2018 за Групова застраховка „Живот", със срок на действие три години, считано от 12.08.2018 г. и с прогнозна стойност на договора за целия период на неговото действие, изчислена на база средно списъчен състав на целия персонал на „В и К- Сливен" ООД- гр. Сливен 44514,75 лева без ДДС, без да е приложил предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка за предоставяне на застрахователни услуги, въпреки наличието на законоустановените основания за това (обект, субект и стойност на услугите). Прогнозната стойност на възложената обществена поръчка попадала в стойностния праг на чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП и задължавала възлагане чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица по реда на глава двадесет и шеста от ЗОП.

На С.Р. бил съставен акт за установяване на административно нарушение №11- 01- 839/17.12.2020 г. от К. Д. – ф. и. при отдел Ш., дирекция „И. Д.“ на АДФИ, с който деянието било квалифицирано като нарушение по чл.17, ал.1, вр. чл.186 от ЗОП, вр. чл.20, ал.3, т.2, вр. чл.3, ал.1, т.3 от ЗОП.

Въз основа на съставения АУАН, на 16.06.2021 г. е издадено процесното НП, с което на основание чл.256, ал.1 от ЗОП на С.Р.Р. е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 534.18 лева за нарушение на чл.17, ал.1, във вр. чл.186 от ЗОП, вр. чл.20, ал.3, т.2, вр. чл.3, ал.1, т.3 от ЗОП.

Въз основа на гореустановената фактическа обстановка, районният съд приел, че и. С.Р., в качеството си на у. на „В и К- Сливен" ООД и секторен възложител по смисъла на чл.5, ал.4, т.2 от Закона за обществените поръчки, е сключил с „ДЗИ- Животозастраховане" ЕАД- гр. София рамков договор РДБ1- 2018 за Групова застраховка „Живот" със срок на действие- три години, считано от 12.08.2018 г. и с прогнозна стойност на договора за целия период на неговото действие, изчислена на база средно списъчен състав на целия персонал на „В и К- Сливен" ООД- гр. Сливен – 44 514,75 лева без ДДС, без да е приложил предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка за предоставяне на застрахователни услуги, въпреки наличието на законоустановените основания за това (обект, субект и стойност на услугите). Прогнозната стойност на възложената обществена поръчка попадала в стойностния праг по чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП и задължавала възлагане чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица по реда на глава двадесет и шеста от ЗОП. Приел, че в качеството си на у. на „В и К- Сливен" ООД и секторен възложител по смисъла на чл.5, ал.4, т.2 от ЗОП, е следвало да положи необходимите усилия за да съобрази своето поведение с предписанията на ЗОП, стриктно да спази изискването на този законов акт и внимателно следи за наличието на прилагането му. Като не е сторил това жалбоподателят Р. е осъществил от обективна и субективна страна състава на нарушението по чл.17, ал.1 от ЗОП. Изложил е мотиви за липсата на обстоятелства обосноваващи прилагане на чл.28 от ЗАНН. Приел е, че наказващият орган е определил и наложил административно наказание, с което ще се постигнат целите на генералната и специалната превенция.

Настоящата съдебна инстанция извърши служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието на първоинстанционното решение с материални закон и констатира, че съдът е постановил валиден, допустим, но неправилен съдебен акт. Мотивите на касационната инстанция са следните:

Извършеното от С.Р. нарушение е квалифицирано от наказващия орган като такова по чл. 17, ал. 1 от ЗОП, съгласно който възложителите са длъжни да приложат предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка, когато са налице основанията за това. Текстът на чл. 20, ал.3 т. 2 от ЗОП предвижда възложителите да прилагат реда за възлагане чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица, когато обществените поръчки имат прогнозна стойност при доставки и услуги, с изключение на услугите по приложение № 2 – от 30 000 лв. до 70 000 лв. Според чл. 3, ал. 1, т. 3 от ЗОП предоставянето на услуги е обект на обществени поръчки, а приложената санкционна норма на чл. 256, ал. 1 от ЗОП /в редакция ДВ, бр. 13 от 2016 г., в сила от 15.04.2016 г./ предвижда, че възложител, който възложи поръчката при по-облекчен ред от предвидения закона съобразно нейната стойност, се наказва с глоба в размер 1 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, а когато няма писмен договор - глобата е 1 на сто от извършения разход или от поетото задължение за извършване на разход, но във всички случаи не повече от 10 000 лв.

Анализът на посочените норми мотивира настоящата съдебна инстанция да приеме, че в конкретния случай при издаване на НП е допуснато нарушение, което е съществено. От приложените АУАН и НП, както и от събраните по делото писмени доказателства /писмено обяснение изх. №РД-04-1487/05.11.2020 от С.Р./, а и от разпита на свидетелите, несъмнено се установява, че за предоставената застрахователна услуга от „ДЗИ- Животозастраховане" ЕАД гр. София, във връзка със сключен рамков договор РДБ1- 2018 за групова застраховка „Живот", със срок на действие три години считано от 12.08.2018 г./началната дата към която за периода 12.08.2018 – 12.08.2021 г. е следвало да има проведена обществена поръчка по реда на глава 26 от ЗОП/ не е била проведена обществена поръчка въобще. Видно обаче от санкционната разпоредба на чл. 256, ал. 1 от ЗОП /в редакцията след обнародването на закона с ДВ. бр. 13 в сила от 15.04.2016 г. и преди измененията с ДВ бр. 86 в сила от 01.03.2019, която съдът намира за приложима, тъй като за дата на извършване на деянието е посочена 11.07.2018 г., когато е сключен  рамковия договор / възложител, който възложи поръчката при по-облекчен ред от предвидения в закона съобразно нейната стойност, се наказва с глоба в размер 1 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, а когато няма писмен договор - глобата е 1 на сто от извършения разход или от поетото задължение за извършване на разход, но във всички случаи не повече от 10 000 лева. Съгласно разпоредбата на ал. 2 на чл. 256 /в цитираната редакция относима към настоящия казус/ възложител, който сключи договор, без да проведе процедура за възлагане на обществена поръчка при наличие на основания за това, или не спази изискването по чл. 99, се наказва с глоба в размер 10 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 50 000 лв. Следователно в конкретния случай касационната инстанция намира, че неправилно, след като не се спори между страните, а и безспорно се установи, че обществена поръчка към 11.07.2018 г. за застрахователни услуги за периода 12.08.2018 – 12.08.2021 г. не е провеждана, касационният жалбоподател е санкциониран на основание чл. 256, ал. 1 от ЗОП. В случая е налице противоречие в самото наказателно постановление между твърдяното като извършено нарушение и приложимата санкционна норма, доколкото от една страна се твърди, а и се установява, че С.Р. не е възложил обществена поръчка за застрахователни услуги въобще, а от друга страна той е санкциониран за това, че е възложил поръчка, но при по-облекчен ред от предвидения в закона. Така на практика С.Р. е санкциониран за нарушение, което не се твърди да е извършил. Доколкото обаче санкционната разпоредба на чл. 256, ал. 2 от ЗОП в приложимата в случая редакция след обнародването на закона с ДВ. бр. 13 в сила от 15.04.20216 г. и преди измененията с ДВ бр. 86 в сила от 01.03.2019, предполага влошаване положението на С.Р., тъй като следва да се приложи закон за по-тежко наказуемо административно нарушение, а именно "глоба в размер 10 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 50 000 лв", то за съда е процесуално невъзможно да измени наказателното постановление, което налага отмяна на НП изцяло.

По изложените съображения, Административен съд Сливен направи извода, че решението на РС Сливен е неправилно, постановено е при нарушенията, сочени в касационната жалба като отменителни основания, поради което като незаконосъобразно, следва да бъде отменено изцяло, вкл. в частта за присъдените в полза на АДФИ разноски, а по същество следва да бъде отменено изцяло и НП.

  Предвид изхода на спора, съдът следва да осъди ответникът по касацията – АДФИ, да заплати на С.Р. направените в хода на настоящото производство разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 300 лева, за двете инстанции, който размер съответства на разпоредбите на чл. 18, ал. 2, вр. чл. 7, ал. 2 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. на Висшия адвокатски съвет за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

          По изложените съображения и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН във вр. с чл.221, ал.2 от АПК, Административен съд Сливен,

 

 

Р Е Ш И:

 

 

            ОТМЕНЯ Решение № 353 от 17.12.2021 г., постановено по АНД № 820/2021 г. по описа на Районен съд Сливен, като вместо него ПОСТАНОВЯВА:

           ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 11-01-83920/16.06.2021г. на Зам. Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на С.Р. ***, за нарушение на чл. 17, ал.1 вр. с чл.3  ал.1 т.3 от ЗОП и на основание чл.256 ал.1 от ЗОП е наложено административно наказание “глоба” в размер на 534,18 лева, като незаконосъобразно.

           ОСЪЖДА Агенция за държавна финансова инспекция – гр. София ДА ЗАПЛАТИ на С.Р. *** с ЕГН ********** сумата от 300, 00 /триста/ лева, представляваща разноски за адвокатско възнаграждение за двете инстанции.

          Решението е окончателно.

 

 

 

 

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                                      

 

                                                             ЧЛЕНОВЕ: