Определение по дело №335/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 501
Дата: 20 февруари 2023 г.
Съдия: Васил Руменов Пеловски
Дело: 20237050700335
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ ………………

 

гр. Варна, 20.02.2023 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, VІІ тричленен състав, в закрито заседание на двадесети февруари две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:     МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА

ЧЛЕНОВЕ:    ТАНЯ ДИМИТРОВА

ВАСИЛ ПЕЛОВСКИ

 

като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛ ПЕЛОВСКИ адм. дело № 335/2023 г. по описа на Административен съд - Варна, за да се произнесе съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано по протест на Тихомир Тихов – прокурор в Районна прокуратура - Варна, против Решение № 535 на Общински съвет – Ветрино, прието с Протокол № 45 от заседание проведено на 20.12.2022 г., с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 23 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и във връзка с чл.66, ал.1 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), при спазване на изискванията на чл. 66 и чл. 69 АПК, Общински съвет Ветрино е приел План-сметка за разходите по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места на община Ветрино през 2023 г., съгласно Приложение № 1.

Съдът служебно следи за наличието на абсолютната задължителна положителна процесуална предпоставка за допустимост на съдебното производство, а именно- оспореният акт да подлежи на съдебен контрол и съответно правният интерес от предприетото оспорване.

В тази връзка настоящият състав на Административен съд - Варна, след преценка на допустимостта на протеста, счита, че същият е процесуално недопустим, поради което не следва да бъде разглеждан, а образуваното производство следва да бъде прекратено.

Съгласно разпоредбата на чл. 62 ЗМДТ, таксата за битови отпадъци се заплаща за извършваните от общината услуги по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; за третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации; за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината. Всички относими за календарната година разходи на общината за извършване на дейностите по предоставяне на услугите по чл. 62 се включват в план-сметка за годината за всяка от услугите по чл. 62 и по източници на финансиране, като план-сметката за годината се изготвя по образец и ред, определени с наредба на Министерския съвет, одобрява се с решение на общинския съвет и се публикува за обществено обсъждане на интернет страницата на общината в предвидения в т. 2, ал. 3 на чл. 66 ЗМДТ срок. Според чл. 66, ал. 3, т. 3 ЗМДТ, одобрената план-сметка за определяне разходите на общините подлежи на проверка от Сметната палата. Оспореното решение на общинския съвет, с което е одобрената план-сметка за разходите по дейности обаче не представлява индивидуален или общ административен акт, който да подлежи на самостоятелен контрол. То е постановено в кръга на правомощията на общинския съвет по чл. 21, ал. 1, т. 7 ЗМСМА и чл. 66 ЗМДТ по повод определяне размера на местните такси. Съгласно чл. 66 - чл. 67 ЗМДТ, таксата за битови отпадъци се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи, изброени в чл. 66, ал. 1 - 2 от ЗМДТ. В тази връзка съдът счита, че решението на общинския съвет, с което се одобрява предложена план-сметка за разходите по дейности за 2023 г., не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 АПК, тъй като няма самостоятелно действие и с него не се създават конкретни права и задължения за граждани или организации, съответно – не се засягат непосредствено техни права и свободи. По своя характер в тази му част административното решение е само част от производството по определяне на размера на местните такси за битови отпадъци и съгласно текста на чл. 21, ал. 5 АПК не е индивидуален административен акт. Този акт не е и от категорията на общите административни актове по смисъла на чл. 65 АПК, тъй като макар и да е свързано с неопределен брой лица, то няма непосредствено действие, не създава самостоятелни права и задължения, а съответно и не накърнява такива.

Поради изложените съображения протестът срещу Решение № 535 на Общински съвет – Ветрино, прието с Протокол № 45 от заседание проведено на 20.12.2022 г. е недопустим и на основание чл. 159, т. 1 АПК следва да се остави без разглеждане, като производството по делото в тази му част следва да бъде прекратено.

В този смисъл е и последователната практика на ВАС - Определение № 11271 от 19.07.2019 г. по адм. дело № 4221/2019 г. III o.; Определение № 3964 от 30.03.2017 г. по адм. дело № 2698/2017 г. Определение № 8249 от 25.06.2020 г. на ВАС по адм. д. № 5275/2020 г., I о.; Определение № 4523 от 8.04.2021 г. на ВАС по адм. д. № 3527/2021 г., I о. и множество други.

Предвид изложеното, съдът намира, че депозираният протест е подаден срещу акт, който не подлежи на оспорване и като недопустим, следва да се остави без разглеждане и производството по делото да бъде прекратено.

По изложените съображения и на основание чл. 159, т. 1 АПК, Административен съд – Варна, VII тричленен състав

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ протест с вх. № ДА-01-562 от 14.02.2020 год. по описа на Административен съд-Варна, депозиран от Тихомир Тихов – прокурор в Районна прокуратура - Варна, против Решение № 535 на Общински съвет – Ветрино, прието с Протокол № 45 от заседание проведено на 20.12.2022 г., с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 23 ЗМСМА и във връзка с чл.66, ал.1 ЗМДТ, при спазване на изискванията на чл. 66 и чл. 69 АПК, Общински съвет Ветрино е приел План-сметка за разходите по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места на община Ветрино през 2023 г., съгласно Приложение № 1.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 335 по описа за 2023 г. на Административен съд-Варна.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщението пред ВАС.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                            ЧЛЕНОВЕ:        1.

 

                                                                                                2.