О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
………………
гр.
Варна, 20.02.2023 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД -
ВАРНА,
VІІ тричленен състав, в закрито заседание на двадесети
февруари две хиляди двадесет и трета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА
ЧЛЕНОВЕ: ТАНЯ ДИМИТРОВА
ВАСИЛ
ПЕЛОВСКИ
като разгледа
докладваното от съдия ВАСИЛ ПЕЛОВСКИ адм. дело № 335/2023 г. по описа на
Административен съд - Варна, за да се произнесе съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано
по протест на Тихомир Тихов – прокурор в Районна прокуратура - Варна, против
Решение № 535 на Общински съвет – Ветрино, прието с Протокол № 45 от заседание проведено на
20.12.2022 г., с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 23 от Закона за местното
самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и във връзка с чл.66, ал.1 от
Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), при спазване на изискванията на чл.
66 и чл. 69 АПК, Общински съвет Ветрино е приел План-сметка за разходите по
събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за
тяхното третиране, третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и
поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените
места на община Ветрино през 2023 г., съгласно Приложение № 1.
Съдът служебно следи за наличието на абсолютната задължителна
положителна процесуална предпоставка за допустимост на съдебното производство,
а именно- оспореният акт да подлежи на съдебен контрол и съответно правният
интерес от предприетото оспорване.
В тази връзка
настоящият състав на Административен съд - Варна, след преценка на допустимостта на протеста,
счита, че същият е процесуално недопустим, поради което не следва да бъде
разглеждан, а образуваното производство следва да бъде прекратено.
Съгласно разпоредбата на чл. 62 ЗМДТ,
таксата за битови отпадъци се заплаща за извършваните от общината услуги по
събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за
тяхното третиране; за третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации;
за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените
места и селищните образувания в общината. Всички относими за календарната
година разходи на общината за извършване на дейностите по предоставяне на
услугите по чл. 62 се включват в план-сметка за годината за всяка от услугите
по чл. 62 и по източници на финансиране, като план-сметката за годината се
изготвя по образец и ред, определени с наредба на Министерския съвет, одобрява
се с решение на общинския съвет и се публикува за обществено обсъждане на
интернет страницата на общината в предвидения в т. 2, ал. 3 на чл. 66 ЗМДТ
срок. Според чл. 66, ал. 3, т. 3 ЗМДТ,
одобрената план-сметка за определяне разходите на общините подлежи на проверка
от Сметната палата. Оспореното решение на общинския съвет, с което е одобрената
план-сметка за разходите по дейности обаче не представлява индивидуален или общ административен акт,
който да подлежи на самостоятелен контрол. То е постановено в кръга на
правомощията на общинския съвет по чл. 21, ал. 1, т. 7 ЗМСМА и чл. 66 ЗМДТ по
повод определяне размера на местните такси. Съгласно чл. 66 - чл. 67 ЗМДТ,
таксата за битови отпадъци се определя в годишен размер за всяко населено място
с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка
дейност, включваща необходимите разходи, изброени в чл. 66, ал. 1 - 2 от ЗМДТ.
В тази връзка съдът счита, че решението на общинския съвет, с което се одобрява
предложена план-сметка за разходите по дейности за 2023 г., не представлява
индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 АПК, тъй като няма
самостоятелно действие и с него не се създават конкретни права и задължения за
граждани или организации, съответно – не се засягат непосредствено техни права
и свободи. По своя характер в тази му част административното решение е само
част от производството по определяне на размера на местните такси за битови
отпадъци и съгласно текста на чл. 21, ал. 5 АПК не е индивидуален
административен акт. Този акт не е и от категорията на общите административни
актове по смисъла на чл. 65 АПК, тъй като макар и да е свързано с неопределен
брой лица, то няма непосредствено действие, не създава самостоятелни права и
задължения, а съответно и не накърнява такива.
Поради изложените съображения протестът
срещу Решение № 535 на Общински съвет – Ветрино, прието
с Протокол № 45 от заседание проведено на 20.12.2022 г. е недопустим и на основание чл. 159,
т. 1 АПК следва да се остави без разглеждане, като производството по делото в
тази му част следва да бъде прекратено.
В този смисъл е и
последователната практика на ВАС - Определение № 11271 от 19.07.2019 г. по адм.
дело № 4221/2019 г. III o.; Определение № 3964 от 30.03.2017 г. по адм. дело №
2698/2017 г. Определение № 8249 от 25.06.2020 г. на ВАС по адм. д. № 5275/2020
г., I о.; Определение № 4523 от 8.04.2021 г. на ВАС по адм. д. № 3527/2021 г.,
I о. и множество други.
Предвид изложеното, съдът намира, че
депозираният протест е подаден срещу акт, който не подлежи на оспорване и като
недопустим, следва да се остави без разглеждане и производството по делото да
бъде прекратено.
По изложените съображения и на основание
чл. 159, т. 1 АПК, Административен съд – Варна, VII тричленен
състав
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ протест
с вх. № ДА-01-562 от 14.02.2020 год. по описа на Административен съд-Варна,
депозиран от Тихомир Тихов – прокурор в Районна
прокуратура - Варна, против Решение № 535 на Общински съвет – Ветрино, прието с
Протокол № 45 от заседание проведено на 20.12.2022 г., с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 23 ЗМСМА и във връзка с
чл.66, ал.1 ЗМДТ, при спазване на изискванията на чл. 66 и чл. 69 АПК, Общински съвет Ветрино е
приел План-сметка за разходите по събиране и транспортиране на битови отпадъци
до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, третиране на битовите отпадъци
в съоръжения и инсталации и поддържане на чистотата на териториите за
обществено ползване в населените места на община Ветрино през 2023 г., съгласно
Приложение № 1.
ПРЕКРАТЯВА производството по
административно дело № 335 по описа за 2023 г. на Административен съд-Варна.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен
срок от съобщението пред ВАС.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.