РЕШЕНИЕ
№ 395
Силистра, 15.04.2024
г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният
съд - Силистра - III състав, в съдебно
заседание на двадесет и шести март две
хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: |
ВАЛЕРИ
РАДАНОВ |
При секретар АНЕТА
ТОДОРОВА като разгледа докладваното от съдия ВАЛЕРИ РАДАНОВ административно
дело № 20247210700016 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Жалбоподателят ЕТ „Е. Б. – 1.“, ЕИК *********, оспорва акт изх.№
01-6500/4894#3 / 21.12.2023 г., издаден от заместник-изпълнителния директор на
Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ), с доводи за нарушения на материалния и
процесуалния закон, и претендира направените по делото разноски.
Ответникът – заместник-изпълнителният директор на ДФЗ – оспорва
предявената жалба и прави искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение
в размер на 100,00 лв.
Съдът
прие за установено следното:
С
уведомително писмо изх.№ 02-190-2600/4743 / 26.12.2020 г. ответникът е одобрил
жалбоподателя за участие (5-годишен ангажимент) по мярка 11 „Биологично
земеделие”, направление „Биологично растениевъдство”, от Програмата за развитие
на селските райони за периода 2014 – 2020 г.
За
кампания 2023 г. жалбоподателят е подал чрез ОСЗ – Дулово заявление за
подпомагане вх.№ 20032624 / 30.06.2023 г., по повод на което е бил генериран
резултат от автоматична проверка на въведените данни, в чийто текст се е
изписало следното: „Не сте заявили направление, което е било заявено за
подпомагане през предходната кампания“. Жалбоподателят е бил уведомен относно
гореописания резултат, по повод на което той се е подписал на 19.07.2023 г.
върху формуляра за резултата от проверката (л. 86 от делото).
С писмо
изх.№ 01-6500/4894 / 25.10.2023 г. ответникът е уведомил жалбоподателя, че
открива производство за прекратяване на процесния ангажимент и за издаването на
акт за установяване на публично държавно вземане и че писмото представлява акт
за нередност, като му е предоставил възможност за възражения в 14-дневен срок
от получаването на писмото. Писмото е било получено от служител на
жалбоподателя на 07.11.2023 г. (л. 66 от делото). В тази връзка жалбоподателят
е подал възражение, постъпило в учреждението на ответника с вх.№ 01-6500/4894#2
/ 15.11.2023 г.
С
оспорения акт изх.№ 01-6500/4894#3 / 21.12.2023 г. ответникът, на основание чл.
15, ал. 3, т. 4, ал. 4, т. 2, б. „б” от Наредба № 4 / 24.02.2015 г. за
прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за
развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (означавана за краткост
по-нататък в мотивите на решението като „Наредба № 4 / 24.02.2015 г.“) във вр.
с чл. 166 ДОПК е ПРЕКРАТИЛ по отношение на жалбоподателя биологичен ангажимент
по мярка 11 „Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони
за периода 2014 – 2020 г. за кампания 2023 г. и е УСТАНОВИЛ публично държавно
вземане, представляващо подлежаща на възстановяване от жалбоподателя сума в
размер на 4040,51 лв.
Съществената
част от мотивите на гореописания административен акт се свежда до следните
пасажи: «Кандидатът ЕТ „Е. Б. – 1.“ е регистриран с Уникален регистрационен
номер (УРН) 715647 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК).
Одобрен е за участие по мярка 11 „Биологично земеделие” от ПРСР 2014 – 2020 г.
с направление „Биологично растениевъдство” през кампания 2020, и съгласно
подаденото заявление за подпомагане през кампания 2020 е поел петгодишен
биологичен ангажимент [...] Не е подал "Заявление за плащане" през
кампания 2023 по същото направление от мярката. [...] на ЕТ „Е. Б. – 1.“ [...]
са изплатени следните суми по мярка 11 „Биологично земеделие” от ПРСР 2014 –
2020 г., с направление „Биологично растениевъдство“. [...] През първата година
от ангажимента: – за заявление с УИН: 19/290520/45249 за кампания 2020: –
2690,77 лв. [...] През втората година от ангажимента: – за заявление с УИН:
19/070621/55394 за кампания 2021: – 2690,77 лв. [...] През третата година от
ангажимента: – за заявление с УИН: 19/270522/62851 за кампания 2022: – 4719,72
лв. Общата изплатена сума по направление „Биологично растениевъдство”,
представляваща сбор от изплатеното финансово подпомагане по направлението през
годините, предхождащи годината на прекратяване на ангажимента, е в размер на
10101,26 лв. В съответствие с чл. 15, ал. 4, т. 2, буква „б” от Наредба № 4 от
24.02.2015 г. следва да възстанови 40% от 10101,26 лв., което се равнява на
4040,51 лв.»
Обжалваният
административен акт е издаден от надлежен орган, попадащ в кръга на
административните органи по чл. 20а ЗПЗП. Същият черпи своята компетентност от
делегиращата заповед № 03-РД/3203#1 / 24.07.2023 г. на изпълнителния директор
на Държавен фонд „Земеделие“.
Формата
на административния акт съответства на изискванията на чл. 59 АПК, включително
в частта относно фактическите и правните основания на акта. Неоснователни са
доводите на жалбоподателя за нарушение на въпросните изисквания, изразяващо се
в липса на конкретизация на фактическото основание на административния акт и на
начина на изчисление на подлежащата на възстановяване сума. Фактическото
основание се съдържа в следното изречение от мотивите на оспорения акт: „Не е
подал "Заявление за плащане" през кампания 2023 по същото направление
от мярката“. Цитираното изречение в достатъчна степен конкретизира отрицателния
факт, който трябва да се субсумира под хипотезата на приложимата
материалноправна норма. Изчислението на размера на процесното вземане също е
достатъчно детайлно описано – отразени са сумите, които е получил
жалбоподателя, изписан е техният сбор и е посочено, че сумата за възстановяване
от 4040,51 лв. представлява 40% от гореспоменатия сбор.
Видно от
описаните по-горе в мотивите на настоящото решение процесуални факти, спазени
са особените административнопроизводствени правила на чл. 14 от Наредбата за
определяне на процедурите за администриране на нередности по фондове,
инструменти и програми, съфинансирани от Европейския съюз, и на чл. 73, ал. 3
ЗПЗП, както и общите административнопроизводствени правила на АПК.
Неоснователен е доводът на жалбоподателя, че ответникът е нарушил тези правила,
като не е изследвал посочените във възражение вх.№ 01-6500/4894#2 / 15.11.2023
г. факти. Последните са описани и в жалбата до съда, а именно – жалбоподателят
твърди, че се е доверил на служител от общинска служба по земеделие и поради
тази причина е подал заявление, несъгласувано с процесния ангажимент, но
изготвено от въпросния служител. Както основателно възразява ответникът,
общинските служби по земеделие не разполагат с компетентност да предоставят
консултации и да попълват заявления, т.е. това не е част от тяхната дейност.
Ето защо изготвянето на заявлението не може да се третира като процесуално
действие на администрацията. А щом не е такова действие, то няма отношение към
спазването или нарушаването на административнопроизводствените правила. С оглед
на това нито административният орган, нито съдът следва да установява дали
наистина служител от общинска служба по земеделие е консултирал жалбоподателя и
е изготвил неподходящо заявление, което жалбоподателят е подписал. Трябва също
така да се подчертае, че, както вече бе отразено по-горе, жалбоподателят е бил
уведомен на 19.07.2023 г. относно съобщението за грешка, генерирано вследствие
подаването на заявление за подпомагане вх.№ 20032624 / 30.06.2023 г., но не е
предприел никакви действия за отстраняването на грешката.
При
проверката за законосъобразност на оспорения административен акт съдът не
установи преследването на цел, различна от законовата.
Относно
спазването на материалния закон – съгласно разпоредбата чл. 15, ал. 3, т. 4 от
Наредба № 4 / 24.02.2015 г. Държавен фонд "Земеделие" едновременно
прекратява ангажимента и предприема действия по възстановяване на получената
финансова помощ по съответното направление съгласно условията на ал. 4 от същия
член, когато подпомаганите лица не са подали заявлението за плащане по чл. 6,
ал. 2 от Наредба № 4 / 24.02.2015 г. за одобрени площи, животни и/или пчелни
семейства и не са заявили площи и/или животни и/или пчелни семейства със
съответния биологичен код на извършваните дейности по приложение № 1 от от
Наредба № 4 / 24.02.2015 г. В случая жалбоподателят не е подал заявлението,
визирано от цитираната разпоредба, което не се оспорва от жалбоподателя, а и
освен това се доказва от резултата на генерираната автоматична проверка (л. 86
от делото). Следователно ответникът напълно правомерно е пристъпил към
прекратяване на процесния ангажимент и е предприел действия по възстановяване
на получената финансова помощ, изразяващи се в издаване на акт за установяване
на публично държавно вземане, както изисква разпоредбата на чл. 166, ал. 2 ДОПК. Размерът на вземането е определен в съответствие с правилото на чл. 15,
ал. 4, т. 2, б. „б” от Наредба № 4 / 24.02.2015 г., което гласи: „Подпомаганите
земеделски стопани възстановяват получената до момента финансова помощ по
съответното направление заедно със законните лихви, когато: [...] е прекратен
поетият многогодишен ангажимент; от кампанията на първоначално одобрение по
мярката до кампанията, за която са установени неспазванията по ал. 3, т. 1, 2,
4 и 5, възстановяват: [...] 40% от изплатената финансова помощ, ако е до края
на четвъртата година“. Не се спори по делото, че на жалбоподателя са били
изплатени финансови помощи за три годишни кампании (2020 – 2022 г.), чиято обща
стойност формира сумата от 10101,26 лв. Последната, умножена по 40%, резултира
дължимата за възстановяване стойност, която съвпада със сумата, установена като
публично държавно вземане в оспорения административен акт.
Изложените
съображения налагат извод за неоснователност на жалбата, с оглед на което
жалбоподателят дължи на учреждението на ответника юрисконсултско възнаграждение
в размер на 100,00 лв. на основание чл. 24 от Наредбата за заплащането на
правната помощ във вр. с чл. 37, ал. 1 ЗПП във вр. с чл. 143, ал. 3 АПК.
Водим от
горното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. посл. АПК, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „Е. Б. – 1.“, ЕИК *********, срещу акт
изх.№ 01-6500/4894#3 / 21.12.2023 г. на заместник-изпълнителния директор на
Държавен фонд "Земеделие".
ОСЪЖДА ЕТ „Е. Б. – 1.“, ЕИК *********, да заплати на
Държавен фонд "Земеделие" сумата 100,00 (сто) лв., представляваща
юрисконсултско възнаграждение.
Решението
подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Върховния
административен съд.
Съдия: |
|