РЕШЕНИЕ
№
гр. В., 18.09.2015 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ВРАЧАНСКИЯТ РАЙОНЕН
СЪД ІІІ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публичното заседание на 14.09.2015
год. /четиринадесети
септември, две хиляди и петнадесета година /, в състав:
Председател : КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ
При секретаря В.В. като
разгледа докладваното от СЪДИЯТА НАХ дело № 773 по описа за 2015 год.
ВЪЗ ОСНОВА НА ЗАКОНА И
ДОКАЗАТЕЛСТВАТА
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 133339-0140389 от 15.01.2015 год. на Директор на Дирекция „КОНТРОЛ” при
на ТД на НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ – гр.Велико Търново, П.Б.Т.,с което на
фирма „ЕКОМЕТАН”ЕООД-гр.В. с БУЛСТАТ
***, е наложена имуществена санкция в
размер на 4 144.83 лв. /четири хиляди сто четиридесет и четири лева, и осемдесет и три стотинки/ - за нарушение по чл.86 ал.1 т.2 и т.3 вр. чл.180 ал.3 от ЗДДС – на
основание чл.63 ал.1от ЗАНН, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване
в 14 – дневен срок, считано от уведомяването, чрез РС-В., пред Административен
Съд – гр.В..
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :
М О Т
И В И :
Фирма „ЕКОМЕТАН”ЕООД-гр.В., с БУЛСТАТ ***, и адрес на управление гр.В., ул.”***” № 1, чрез
Управителя М.Х.Е., е обжалвала НП № 133339-0140389 от 15.01.2015 год. на
Директор на Дирекция „КОНТРОЛ” при на ТД на НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ –
гр.Велико Търново, с което на ЮЛ е наложена
имуществена санкция - за нарушение по чл.86
ал.1 т.2 и т.3 вр. чл.180 ал.3 от ЗДДС. В жалбата и чрез двама процесуални
представители пред съда – адв.Б.Т. и адв. П.П. от АК-В., както и в писмена
защита от същите, се излагат съображения за незаконосъобразност и
необоснованост на НП, като се иска отмяната му.
Ответникът по жалбата, ТД на НАП-Велико Търново, също чрез процесуален представител
– ст.юрисконсулт Д.М., изразява становище за потвърждаване на обжалваното НП.
Производството по делото е по реда на чл.59 – чл.63 от ЗАКОН ЗА
АДМИНИСТРАТИВНИТЕ НАРУШЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ /ЗАНН/ във връзка със ЗАКОН ЗА
ДОБАВЕНАТА СТОЙНОСТ /ЗДДС/.
Настоящето производство е второ по ред пред РС-В.. Първоначално с Решение №
155/23.04.2015 г. по НАХд № 233/2015 г. на ВРС обжалваното НП е било
потвърдено. По жалба на фирма „ЕКОМЕТАН”ЕООД-гр.В. е образувано КНАХд №
269/2015 г. на Врачанския Административен Съд, като с Решение № 354/09.07.2015
г. решението на ВРС е отменено и делото е върнато за ново разглеждане от друг
състав на съда с дадени указания.
Анализирайки събраните по делото доказателства, съдът приема за установено
следното :
На 13.12.2014 год. в гр.В., била извършена
проверка от служител на ТД на НАП – гр.В.Търново, Офис-В., св.Ц. Н. Г. –
„гл.инспектор по приходите” отдел „Проверки”, на жалб. „ЕКОМЕТАН”ЕООД-гр.В..
Проверката се извършила по документи представени от фирмата, в офиса на
счетоводната къща обслужваща фирмата – счетоводна къща „Информа –
Св.Ц.Г.
след преценка на представените й документи, съставила по-късно на жалб.
„ЕКОМЕТАН” ЕООД-гр.В., десетина Акта, в т.ч. и Акт за установяване на адм.
нарушение /АУАН/ сер. АА № 01400389 от 22.12.2014 г. за нарушение по чл.86 ал.1
т.2 и т.3 от ЗДДС. В този Акт е отразено, че по две фактури от 31.01.2014 г. на
обща стойност 16 579.31 лв., дължимия ДДС е начислен в период следващ
периода в който е трябвало да се начислят - м.януари на
Последвало издаването на обжалваното НП
№ 133339-0140389 от 15.01.2015 год. на Директор на Дирекция „КОНТРОЛ” при на ТД
на НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ – гр.Велико Търново, год., което
било връчено на жалб. У-ля на жалб. „ЕКОМЕТАН”ЕООД-гр.В., М.Е. на 17.02.2015
год. В НП била повторена фактическата обстановка описана в АУАН, без обаче да
се посочи датата на нарушението. Жалбата срещу НП е заведена с вх.№ от 23.02.2015
г. в ТД на НАП - Велико Търново, Офис-В..
Горната фактическа обстановка се
установява от показа-нията на свидетелите – св.Ц. Н. Г., В.Б.Р. и В.Г.Е., както
и от писмените доказателства приложени и приети по делото.
Съдът на първо място прие, че жалбата е
допустима, подадена в срок и от
правоимащо лице, а обжалваното НП № 133339-0140389 от 15.01.2015 год. на Д-р на
Дирекция „КОНТРОЛ” при на ТД на НАП – гр.Велико Търново, е издадено от компетентен орган и в рамките на
неговите правомощия.
На следващо място и при така събраните
доказателства, съдът намира, че не се установи безспорно, че жалб. „ЕКОМЕТАН” ЕООД-гр.В.,
е извършил визираното адм.нарушение по чл.86 ал.1 т.2 и т.3 от ЗДДС – като
регистрирано по ДДС лице, е начислило дължимия ДДС в данъчен период, следващ
периода, в който е следвало да бъде начислен по 2 бр. фактури № 4846/
31.01.2014 г. и № 4854/31.01.2014 г., на обща стойност 16 579.31 лв., като
тези две фактури са отразени в дневника за продажби през м.февруари на
Допуснати са и от
административно-наказващия орган съществени нарушения на процесуалните правила,
които в своята цялост водят до нарушаване съществено правото на защита на
санкционираното ЮЛ – жалб. „ЕКОМЕТАН” ЕООД-гр.В..
Съдът приема,че
обжалваното НП № 133339-0140389 от 15.01.2015 год. на Д-р на Дирекция „КОНТРОЛ”
при на ТД на НАП – гр.Велико Търново, е издадено в нарушение на чл.34 ал.1
изр.2-ро от ЗАНН. Това е така, тъй като в продължение на 3/три/ месеца от
откриване на нарушителя не е съставен АУАН. Действително в АУАН е посочено, че
нарушението е констатирано при проверката на 13.12.2014 г., но има достатъчно
данни, че това нарушение е било известно на ТД на НАП-В.Търново значително
по-рано. Посочените две фактури от
31.01.2014 г. са включени в следващия месец Февруари на
На следващо място съдът
приема, че при съставянето на АУАН и НП са допуснати съществени нарушения на
чл.18 от ЗАНН и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН. В АУАН и НП е отбелязано, че
нарушението е по две фактури, за две доставки на 31.01.2014 г. Тези две
доставки са за различни фирми – „Монделийз България Продакшън” ЕООД-София и
„МБАЛ Бяла Слатина”ЕООД, което ги характеризира, фактически, като отделни две
нарушения. За всяка едно от тези две нарушения е следвало да се наложи едно
самостоятелно наказание, което не е сторено. Нарушението е по чл.18 от ЗАНН във
връзка с чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, тъй като фактически са описани две нарушения,
а е наложено едно наказание.
Съществено нарушение в НП
е неотбелязването на датата на извършване на нарушението – също нарушение по
чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН. В АУАН е отбелязана датата на нарушението 14.02.2014
г., докато в НП липсва дата на извършване на нарушението или по-скоро същото е
посочена неясно. В НП е отбелязано, че нарушението е извършено в счетоводството
на дружеството в гр.В. при изготвяне на дневника за продажби и СД за ЗДДС за
м.януари на
На следващо
място, съдът приема изцяло възражението на жалб.”ЕКОМЕТАН” ЕООД-гр.В., че в
случая извършеното не съставлява административно нарушение на разпоредбите на
чл.86 ал. 1 т.2 и т.3 ЗДДС. В случая става въпрос за периодични доставки, за
което са представени доказателства пред касационната инстанция и което бе
посочено в показанията на свидетелките св.В.Р. и св.В.Е. дадени пред съда. Това
е важно, тъй като според чл.180 ал.3 във вр. с ал.1 ЗДДС съставът на
адм.нарушение изисква регистрирано лице, което е длъжно да начисли ДДС в
предвидените в ЗДДС срокове да не го стори в техните рамки, но да го начисли в
периода следващ този, през който данъкът
е следвало да се начисли.За да се прецени дали от обективна страна са налице
признаците на такова нарушение би следвало за всяка отделна доставка на стока
да се изследва какъв е бил срокът по ЗДДС, в които жалб.”ЕКОМЕТАН” ЕООД-гр.В. е
бил длъжен да начисли данъка, за да се прецени на тази основа спазен ли е този
срок и ако е пропуснат, то начислен ли е данъкът в следващия период, следващ
този, през който данъкът е следвало да се начисли. Според чл.86 ал.1 ЗДДС задължението
на начисляване на ДДС възниква, когато данъкът е станал изискуем. Следователно
преди да изследва въпросите дали той е правилно начислен, чрез изпълнение на
поре-дицата от действия по чл.86 ал.1, т. 1-3 ЗДДС, актосъставителят е бил
длъжен първо да установи дали и кога е възникнало задължението за начисляване,
т.е. да установи за всяка доставка поотделно на коя дата данъкът е станал
изискуем. Кога данъкът става изискуем определят разпоредбите на чл.25 ал.6 т.1 ЗДДС. Според нея на датата на възникване на данъчното събитие по ал. 2, т.3 и
т.4 данъкът по този закон става изискуем за облагаемите доставки и възниква
задължение за регистрираното лице да го начисли. Предвид тези норми от
изключително значение е да се установи за всяка конкретна доставка датата на
възникване на данъчното събитие. Последната може да бъде установена по различен
начин в зависимост от това дали става дума за еднократна доставка по чл.25 ал.2 ЗДДС, за някоя от особените хипотези, очертани в чл.25 ал.2 т.1-6 вкл. ЗДДС или
за доставка с периодично, поетапно или непрекъснато изпълнение по смисъла на
чл.25 ал.4 ЗДДС.Нито в АУАН, нито в НП е обсъдено коя конкретна хипотеза на
данъчно събитие по чл.25 ал.2,3 или 4 ЗДДС се има предвид и то по отно-шение на
всяка една от двете спорни доставки. В съдебно заседание разпитаната като св.Ц.Г.
изрично подчерта, че не е изследвала въпроса за настъпване на данъчното
събитие, а само е използвала информацията за датите
на издаване на фактурите и включването им в дневника за продажби на жалб.”ЕКОМЕТАН”
ЕООД-гр.В.. Не е искала и не се е интересувала от
други съпътстващи всяка доставка документи –договори,приемо-предавателни
протоколи, транспортни документи, установяващи на коя конкретно дата е
прехвърлена собствеността върху родово-определените стоки (гориво), предмет на
доставките. При родово определените вещи, каквото е и горивото моментът на
прехвърляне на собствеността е моментът на фактическото им предаване (чл.24
ал.2 ЗЗД). Моментът на прехвърляне на собствеността в стандартния случай е и
момент на настъпване на данъчното събитие, освен за периодичните доставки и
доставки с поетапно изпълнение. За последните според чл.25 ал.4 ЗДДС всеки
период или етап, за който е уговорено плащане, се смята за отделна доставка и
данъчното събитие за нея възниква на датата, на която плащането е станало
дължимо. За да се установи това обаче е следвало да се проверят и други
документи, а не само изисканите фактури. Индикация, че става дума за доставки с
периодично изпълнение се съдържат и в отправеното до жалб.”ЕКОМЕТАН”
ЕООД-гр.В. искане за представяне на доку-менти и
писмени обяснения. Конкретно към получателя „Монделийз България Продакшън” в
самото искане са посочени 7 фактури в 7 различни данъчни периоди. Както се
изясни от показанията и на трите разпитани свидетелки всички фактури са за
гориво. При наличие на 7 фактури за идентична по вид стока между едни и същи
страни в 7 различни данъчни периода, най-малкото е трябвало да се изследва дали
е налице хипотеза на трайни търговски отношения между страните и периодичност
на доставките между тях. Подобно изследване не е правено.Без да е изяснен този
въпрос не може да се стигне до еднозначен извод кога е възникнало за жалб.
”ЕКОМЕТАН” ЕООД-гр.В. задължение да начисли дължимия
ДДС по всяка от двете фактури, респективно до кой краен момент той е длъжен да
стори това. Неизясняването на този въпрос впрочем е в противоречие с нормата на
чл.52 ал.4 ЗАНН, изискваща преди да се произнесе по преписката наказващият
орган да извърши разследване на спорните обстоятелства. При него, с оглед
ежемесечно пода-ваните справки-декларации и дневници за продажби по ЗДДС от
страна на жалб.”ЕКОМЕТАН” ЕООД-гр.В., е имало
повече от достатъчно данни за всяка извършвана от него доставка. При наличие на
повтарящи се всеки месец контрагенти с отразени в дневниците за продажби
доставки към тях, обективирани в издадени от жалб.”ЕКОМЕТАН” ЕООД-гр.В. фактури, административно-наказ-ващият орган е следвало да
изясни въпроса дали двете процесни фактури, обективират еднократни доставки по
чл.25 ал.2 ЗДДС или с тях са документирани данъчни събития в хипотезата на
чл.25 ал.4 или 5 ЗДДС. Според чл.25 ал.4 ЗДДС при доставка с периодично,
поетапно или непрекъснато изпълнение, с изключение на доставките по чл.6 ал.2,
всеки период или етап, за който е уговорено плащане, се смята за отделна
доставка и данъчното събитие за нея възниква на датата, на която плащането е
станало дължимо. В последната хипотеза, в която попадат спорните доставки,
видно от приложените фактури и счетоводни справки с оглед конкретните договорни
отношения между страните консумираните стоки през текущия месец се фактурират в
неговите рамки, като плащането се дължи до определена дата на следващия месец.
В последната хипотеза датата на данъчно събитие за всека от двете спорни
доставки е била в месеца, следващ месеца на издаване на фактурата, респективно
именно в този следващ месец възниква задължението да се начисли ДДС и фактурите
да посочат в дневника за продажби и да се включат в съответната
справка-декларация, отнасящи се за месеца, следващ този, в който са издадени
фактурите, в рамките на които е уговорено да се извърши плащането по тях.
Допълнително съдът приема,че ако нарушението
действи-телно е извършено от жалб. „ЕКОМЕТАН” ЕООД-гр.В. е налице явно „маловажен
случай” на административно нарушение по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Нарушението е
за „първи път”, както е и отбелязано в НП, извършено е от служител в
счетоводната къща обслужваща фирмата – св.В.Р., явно поради незнание или
недоглеждане, поради големия оборот на фирмата и обстоятелството, че докумен-тите
са носени периодично. Преценката за „маловажност” следва да се прави на база фактическите данни
за всеки конкретен случай - вид на нарушението, начин на извършването му, вида
и стойността на предмета му, вредоносните последици, степента на обществена
опасност и т.н., при съобразяване характера и целите на адм. наказателната
отговорност. Предвид горните критерии, фактите установени по делото сочат, че
безспорно са налице предпоставките на чл.93 т.9 от НК, във вр. с чл.11 от ЗАНН,
за определяне на извършеното адм. нарушение, като маловажно. Двете фактури са
от последния ден на януари – 31.01.2014 г. и са отразени в следващия месец –
февруари на
Относно възражението в
жалбата, че е налице нарушение на чл.182 от ЗДДС, а не такова по чл.180 ал.3 от ЗДДС, съдът не го възприема. При действително извършено адм.нарушение по чл.86
ал.1 т.2 и т.3 от ЗДДС, същото се санкционира именно по текста на чл.180 ал.3
от ЗДДС, като при това положение имуществената санкция е правилно определена –
сумата от 4 144.83 лв.
Действително от една страна целта
на административните наказания е да се предупреди и превъзпита нарушителя към
спазване на установения правов ред и да се въздейства възпитателно и
предупредително върху останалите граждани – чл.12 от ЗАНН. От друга страна
обаче не бива да се забравя целта на самия закон установяващ общите правила за
административните нарушения и наказания, за реда за установяването им, за
налагането и изпълнението им, за осигуряване на необходимите гаранции за защита
правата и законните интереси на гражданите и организациите – чл.1 от ЗАНН, при
което едно първоначално предупреждение за спазване на нормативните актове, ще
има също възпитателно и предупредително въздействие. По този начин в пълна
степен ще бъдат защитени правата и законните интереси на гражданите и ЮЛ.
Следва обжалваното НП № 133339-0140389 от
15.01.2015 год. на Директор на Дирекция „КОНТРОЛ” при на ТД на НАЦИОНАЛНА
АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ – гр.Велико Търново, се отмени изцяло с оглед допуснати
съществени процесуални нарушения, водещи до ограничаване правото на защита на
санкционираното ЮЛ, също и поради неустановяване по един безспорен и несъмнен
начин, че жалб. „ЕКОМЕТАН” ЕООД-гр.В. е извършил нарушението, както и от друга страна алтернативно - поради маловажността
на случая на адм.нарушение. Горното е и с оглед Тълкувателно решение № 1 от
12.12.2007 год. по Тълкувателно н.д. № 1/2005 год. на Върховния Касационен Съд
/ВКС/на Република България, относно преценката на административно - наказващият
орган за „маловажност” на случая съгласно чл.28 от ЗАНН. Същия се прави по
законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. В тази насока жалбата се явява
основателна.
Затова и съдът ОТМЕНИ обжалваното НП № 133339-0140389
от 15.01.2015 год. на Директор на Дирекция „КОНТРОЛ” при на ТД на НАЦИОНАЛНА
АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ – гр.Велико Търново, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО и съгласно чл.63
ал.1 от ЗАНН.
По горните съображения, съдът постанови
решението си.
Гр.В.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :
18.09.2015 г. /КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ /