РЕШЕНИЕ
№ 1442/26.7.2023г.
гр.
Пловдив, 26.07.2023 год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, ХХV състав в публично заседание на двадесет
и четвърти юли през две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА
при
секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА, като
разгледа докладваното от председателя адм.
дело № 1693 по описа за 2023 год., за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по чл. 27 от Закона за
общинската собственост /ЗОС/ във вр. с чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Оспорва се Заповед № 230А-1347/07.06.2023 г. на Кмета
на Община Пловдив, с която на основание чл. 44, ал. 1, т. 1, т. 8 и ал. 2 от ЗМСМА, чл. 21, ал. 1 и чл. 25, ал. 2 от ЗОС и § 1 от ДР на ЗОС е отчужден
поземлен имот с идентификатор *** по кадастрална карта и кадастрални регистри
/КККР/ на гр. Пловдив, одобрени със Заповед № РД-18-48/03.06.2009 г. на
изпълнителния директор на АГКК, с адрес на поземления имот: гр. Пловдив, бул. „***“,
целия с площ от 137 кв.м., трайно предназначение на територията: урбанизирана,
начин на трайно ползване: за второстепенна улица, предишен идентификатор: ***,
номер по предходен план: ***, при граници по кадастрална карта поземлени имоти
с идентификатори: ***, ***, който съгласно действащия ПУП-ПУР „Смесена
многофункционална зона – Юг с устройствени зони, район „Южен“ гр. Пловдив“, одобрен
с Решение № 340, взето с протокол № 15 от 17.09.2015 г. на Общински съвет –
Пловдив, попада в уличната регулация на бул. „Александър Стамболийски“ и
свързването му с бул. „Цар Симеон“ в участъка между о.т. 314 и о.т. 141, като е
определено равностойно парично обезщетение (РПО) за отчуждавания имот в размер
на 7 520 лв., без ДДС.
Жалбоподателят
„ПЪРВА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление гр. София, бул. „Цариградско шосе“ № 111 П, чрез пълномощниците на
изпълнителните директори: И.Д.– зам. управител на „ПИБ“ АД, клон Пловдив и М.М.
– юрисконсулт, моли да се отмени като незаконосъобразна обжалваната заповед или
същата да бъде изменена като се определи нов размер на равностойно парично
обезщетение за отчуждавания поземлен имот. Представя писмени и гласни
доказателствени средства. Претендира разноски.
Ответникът - Кмет на Община Пловдив, чрез процесуалния
си представител А., оспорва жалбата. Претендира разноски.
Съдът, като разгледа становищата и възраженията на
двете страни и след преценка на събраните по делото доказателства, намери за
установено следното:
Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на обжалване
административен акт и от лице с правен интерес. Поради това същата е ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.
Не се спори между страните, че отчуждавания имот е
собственост на жалбоподателя. За установяване на последното е представен Нотариален
акт № 186, том 1, рег. № 1895 дело № 186/2016 г. на нотариус А.К., рег.№ 171.
Според предвижданията на влязъл в сила ПУП - ПУР на Смф
- юг, одобрен със Решение № 340, взето с протокол № 15 от 17.09.2015 г. на
Общински съвет — Пловдив, поземлен имот с идентификатор *** по кадастралната
карата и кадастралните регистри на гр. Пловдив попада в улична регулация на кв.
29 на бул. “Александър Стамболийски”, гр. Пловдив.
Общински съвет - Пловдив с решение № 79, взето с
протокол № 7 от 06.04.2023 г., приел Годишната програма на община Пловдив за
управление и разпореждане с имоти, общинска собственост за 2023 г., видно от
която в раздел IV. 1. 6 "Отчуждаване на имоти" бил включен поземлен
имот с идентификатор *** за разширение и продължение на бул. „Александър Стамболийски“ и
свързването му с бул. „Цар Симеон“ като елемент на първостепенна улична мрежа.
За нуждите на административното производство с договор
от 01.02.2023 г. кметът на община Пловдив възложил изготвяне на оценка за
определяне размера на равностойно парично обезщетение за ПИ с идентификатор ***
по КК и КР на гр. Пловдив с площ 137 кв.м.
В изпълнение на договора била съставена експертна
оценка на 15.03.2023 г. на независим оценител – инж. К.М., изготвена по реда на
чл. 22 от ЗОС във връзка с § 1 от ДР на ЗОС, с който било определено
равностойното парично обезщетение за поземленния имот с идентификатор ***. Експертът
взел предвид седем реално извършени и вписани в СВ – Пловдив разпоредителни
сделки в период 12 месеца преди датата на възлагане на оценката, с еднакво
конкретно или преобладаващо предназначение, еднакъв характер на застрояване,
със същите или близки показатели на устройство и застрояване и/или установен
начин на трайно ползване, намиращ се в близост до отчуждавания имот, а именно в
район „Южен“, Южна индустриална зона, гр. Пловдив. В резултат на анализа
експертът определил осреднена пазарна оценка в размер на 54,88 лв. /кв. м,
която за отчуждената площ от 137 кв. м формирала равностойно парично
обезщетение в размер на 7 520 лева.
Според
удостоверение за данъчна оценка изх. № 66090005761/03.04.2023 г. на община Пловдив,
стойността на ПИ *** е в размер на 6 054 лв.
Дружеството-жалбоподател е уведомено за стартирането
на процедурата по отчуждаване и размера на определеното равностойно парично
обезщетение чрез Обявление изх. № 23П-1244/05.04.2023 г., публикувано на
интернет страницата на община Пловдив на 06.04.2023 г., в два централни и един
местен ежедневник на дата 07.04.2023 г.,
както и на съответните места в общината - на дата 06.04.2023 г. и 12.04.2023
г., за което обстоятелство били съставени протоколи от длъжностни лица при
община Пловдив.
Въз основа на оценката и след провеждане на
процедурата по чл. 25 от ЗОС кметът на Община Пловдив е издал оспорената в
настоящото производство заповед.
В хода на съдебното производство за установяване
размера на спорното обезщетение е допусната съдебно-оценителна експертиза.
Видно от заключението на вещото лице Р.К., което съдът кредитира като
компетентно изготвено и неоспорено от страните е, че при анализ на пазарни аналози, сходни с
предмета на отчуждаване и при изследван период от 01.02.2022 г. до 01.02.2023
г., средната цена е 69,47 лв. на кв. м. и съответно равностойното парично
обезщетение за 137 кв. м. за ПИ *** е 9 520 лв. /137 кв. м. х 69,47 лв. /кв. м.
/
При така установеното от фактическа страна се налагат
следните правни изводи:
Процесната заповед е издадена от материално и
териториално компетентен орган в предвидената от закона форма. Същата е
постановена в писмена форма и съдържа всички изискуеми съгласно разпоредбите на
чл. 25, ал. 2 от ЗОС и чл. 59 от АПК реквизити. В съдържанието на обжалваната
заповед изрично са посочени фактическото и правното основание за отчуждаването;
предназначението и размера на отчуждавания имот; местонахождението и
собственика на имота; размера на обезщетението; търговската банка, в която ще
се внесе обезщетението и изискванията за изплащане на обезщетението на
правоимащите. Индивидуализиран е отчуждаваният имот чрез посочване на неговия
идентификатор, квадратура и граници. Заповедта е мотивирана с посочване на
обстоятелствата, които представляват нормативно регламентираните
материалноправни предпоставки за издаването й, като в необходимата и достатъчна
степен от фактическа и правна страна са обосновани както наличието на
правнорелевантните по чл. 21, ал. 1 от ЗОС факти, така и правото на органа да
упражни предоставеното му от закона правомощие. Относно материалната
законосъобразност на оспорената заповед, съдът приема следното:
Съгласно чл. 21, ал. 1 от ЗОС, имоти - собственост на
физически или на юридически лица, могат да бъдат отчуждавани принудително за
задоволяване на общински нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг
начин, въз основа на влязъл в сила подробен устройствен план, предвиждащ
изграждането на обекти- публична общинска собственост, или на одобрен подробен
устройствен план, предвиждащ изграждане на обекти от първостепенно значение -
публична общинска собственост, за който има влязло в сила разпореждане за
допускане на предварителното му изпълнение, както и в други случаи, определени
със закон, след предварително и равностойно парично или имотно обезщетение.
В разглеждания случай по делото се установява, че е
налице влязъл в сила ПУП-ПУР, чиито предвиждания налагат необходимост от
отчуждаване на имот - частна собственост за общинска нужда, която не може да
бъде задоволена по друг начин, поради което е налице и материалното основание
за нареденото с оспорената заповед отчуждаване.
Относно размера на определеното за отчуждавания имот
обезщетение, оценката на имота, предмет на отчуждаване, е елемент от
материалната законосъобразност на административния акт, тъй като обуславя
фактическите основания, представляващи материално-правните предпоставки за
издаването на административния акт в частта относно размера на обезщетението.
Съгласно чл. 22, ал. 5 от ЗОС, размерът на равностойното парично обезщетение за
имотите, предвидени за отчуждаване, се определя съобразно конкретното им
предназначение, което са имали преди влизането в сила, съответно преди
одобряването на подробния устройствен план по чл. 21, ал. 1 и въз основа на
пазарните цени на имоти със сходни характеристики, намиращи се в близост до
отчуждавания имот. Съобразно нормата на чл. 22, ал. 8 от ЗОС, размерът на
равностойното парично обезщетение по чл. 22, ал. 5 за поземлени имоти, включени
в обхвата на урбанизирана територия съобразно действащия общ устройствен план,
които не са урегулирани за застрояване с предходен подробен устройствен план,
се определя като за имоти без предвидено застрояване и се съобразява с
установения траен начин на фактическото им ползване.
Съобразно цитираните разпоредби, определяне на
„равностойно парично обезщетение“ по реда на чл. 22, ал. 5 от ЗОС и § 1, т. 1,
2 и 3 от ДР на ЗОС чрез пазарни аналози, като такива могат да служат само
сделки с имоти, отговарящи на следните характеристики: 1. възмездни сделки /покупко-продажба,
замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу
задължение за строителство, ипотека и др. /, като поне една от страните по тях
да е търговец; 2. сделките да се отнасят за имоти в близост до отчуждавания, т.
е. да попадат в една и съща ценова зона /за урбанизираните територии/; 3. да са
сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и да са
вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота; 4. имотът,
предмет на сделката, да е с устройствен статут и предназначение, съответстващ
на този, който има отчуждаваният имот, но преди влизането в сила на ПУП, по
който се прави отчуждаването.
Установява се, че е налице несъответствие между
равностойното парично обезщетение, определено от оценката, възложена от
административния орган и определената стойност от приетата по делото СОцЕ. Лицензираният
оценител в хода на административното производство неправилно е определил размера
на равностойното парично обезщетение без да използва и използвания от вещото
лице пазарен аналог под № 7 от таблицата на стр. 11 от експертизата. Същият
отговаря на изискванията на § 1, т. 2 от ДР на ЗОС и именно въз основа на него
се налага промяната в размера на определеното обезщетение. Съобразно
заключението на вещото лице, въпреки, че подбраната сделка е с предмет - два
имота, следва да се вземе предвид факта, че от страна на експерта е установена
ед.цена на кв.м. за имот с характеристиките на процесния, каквото не е
направено от страна на оценителя в административното производство.
С оглед гореизложеното средната цена
на кв. метър в изследваната територия следва да се приеме,че е 69,47 лв., а равностойното
парично обезщетение за отчуждаваната част от 137 кв. м. от ПИ *** е 9 520 лв.
В този размер
следва да се определи и равностойното парично обезщетение, като оспорваната
заповед се измени в тази част.
Съобразно изхода на спора в полза на жалбоподателя
следва да се присъдят направените по делото разноски според представения списък
на разноските в размер общо на 940 лв., от които 50 лева – внесена държавна
такса, 740 лева – общо внесена сума за възнаграждение на вещо лице по СОцЕ и 150
лв. юрисконсултско възнаграждение.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл.
143, ал. 1 от АПК Административен съд – Пловдив,
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ Заповед № 23ОА-1347/07.06.2023 г.
на кмета на община-Пловдив, с която се отчуждава ПИ с идентификатор *** по КККР
на гр. Пловдив, с адрес на поземления имот- гр. Пловдив, бул. „***“, целият с
площ от 137 кв. м. трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на
трайно ползване: за второстепенна улица, предишен идентификатор: ***, номер по
предходен план: ***, при граници по кадастрална карта поземлени имоти с
идентификатори: ***, ***, който съгласно действащия ПУП-ПУР „Смесена
многофункционална зона – Юг с устройствени зони, район „Южен“ гр. Пловдив“,
одобрен с Решение № 340, взето с протокол № 15 от 17.09.2015 г. на Общински
съвет – Пловдив, попада в уличната регулация на бул. „Александър Стамболийски“
и свързването му с бул. „Цар Симеон“ в участъка между о.т. 314 и о.т. 141.,
като УВЕЛИЧАВА размера на равностойното парично обезщетение от 7 520 лв. на 9
520 (девет хиляди петстотин и двадесет) лв.
ОСЪЖДА Община Пловдив да заплати на „ПЪРВА
ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА“ АД, ЕИК *********,
сумата от 940 (деветстотин и четиридесет) лева разноски.
Решението е
окончателно.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: