Решение по дело №1693/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1442
Дата: 26 юли 2023 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20237180701693
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 1442/26.7.2023г.

 

гр. Пловдив, 26.07.2023 год.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, ХХV състав в публично заседание на двадесет и четвърти юли през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

                                                                                                   

при секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА, като разгледа докладваното от председателя адм. дело № 1693 по описа за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по чл. 27 от Закона за общинската собственост /ЗОС/ във вр. с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Оспорва се Заповед № 230А-1347/07.06.2023 г. на Кмета на Община Пловдив, с която на основание чл. 44, ал. 1, т. 1, т. 8 и ал. 2 от ЗМСМА, чл. 21, ал. 1 и чл. 25, ал. 2 от ЗОС и § 1 от ДР на ЗОС е отчужден поземлен имот с идентификатор *** по кадастрална карта и кадастрални регистри /КККР/ на гр. Пловдив, одобрени със Заповед № РД-18-48/03.06.2009 г. на изпълнителния директор на АГКК, с адрес на поземления имот: гр. Пловдив, бул. „***“, целия с площ от 137 кв.м., трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване: за второстепенна улица, предишен идентификатор: ***, номер по предходен план: ***, при граници по кадастрална карта поземлени имоти с идентификатори: ***, ***, който съгласно действащия ПУП-ПУР „Смесена многофункционална зона – Юг с устройствени зони, район „Южен“ гр. Пловдив“, одобрен с Решение № 340, взето с протокол № 15 от 17.09.2015 г. на Общински съвет – Пловдив, попада в уличната регулация на бул. „Александър Стамболийски“ и свързването му с бул. „Цар Симеон“ в участъка между о.т. 314 и о.т. 141, като е определено равностойно парично обезщетение (РПО) за отчуждавания имот в размер на 7 520 лв., без ДДС.

 Жалбоподателят „ПЪРВА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. София, бул. „Цариградско шосе“ № 111 П, чрез пълномощниците на изпълнителните директори: И.Д.– зам. управител на „ПИБ“ АД, клон Пловдив и М.М. – юрисконсулт, моли да се отмени като незаконосъобразна обжалваната заповед или същата да бъде изменена като се определи нов размер на равностойно парично обезщетение за отчуждавания поземлен имот. Представя писмени и гласни доказателствени средства. Претендира разноски.

Ответникът - Кмет на Община Пловдив, чрез процесуалния си представител А., оспорва жалбата. Претендира разноски.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото доказателства, намери за установено следното:

Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на обжалване административен акт и от лице с правен интерес. Поради това същата е ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.

Не се спори между страните, че отчуждавания имот е собственост на жалбоподателя. За установяване на последното е представен Нотариален акт № 186, том 1, рег. № 1895 дело № 186/2016 г. на нотариус А.К., рег.№ 171.

Според предвижданията на влязъл в сила ПУП - ПУР на Смф - юг, одобрен със Решение № 340, взето с протокол № 15 от 17.09.2015 г. на Общински съвет — Пловдив, поземлен имот с идентификатор *** по кадастралната карата и кадастралните регистри на гр. Пловдив попада в улична регулация на кв. 29 на бул. Александър Стамболийски, гр. Пловдив.

Общински съвет - Пловдив с решение № 79, взето с протокол № 7 от 06.04.2023 г., приел Годишната програма на община Пловдив за управление и разпореждане с имоти, общинска собственост за 2023 г., видно от която в раздел IV. 1. 6 "Отчуждаване на имоти" бил включен поземлен имот с идентификатор *** за разширение и продължение  на бул. „Александър Стамболийски“ и свързването му с бул. „Цар Симеон“ като елемент на първостепенна улична мрежа.

За нуждите на административното производство с договор от 01.02.2023 г. кметът на община Пловдив възложил изготвяне на оценка за определяне размера на равностойно парично обезщетение за ПИ с идентификатор *** по КК и КР на гр. Пловдив с площ 137 кв.м.

В изпълнение на договора била съставена експертна оценка на 15.03.2023 г. на независим оценител – инж. К.М., изготвена по реда на чл. 22 от ЗОС във връзка с § 1 от ДР на ЗОС, с който било определено равностойното парично обезщетение за поземленния имот с идентификатор ***. Експертът взел предвид седем реално извършени и вписани в СВ – Пловдив разпоредителни сделки в период 12 месеца преди датата на възлагане на оценката, с еднакво конкретно или преобладаващо предназначение, еднакъв характер на застрояване, със същите или близки показатели на устройство и застрояване и/или установен начин на трайно ползване, намиращ се в близост до отчуждавания имот, а именно в район „Южен“, Южна индустриална зона, гр. Пловдив. В резултат на анализа експертът определил осреднена пазарна оценка в размер на 54,88 лв. /кв. м, която за отчуждената площ от 137 кв. м формирала равностойно парично обезщетение в размер на 7 520 лева.

Според удостоверение за данъчна оценка изх. № 66090005761/03.04.2023 г. на община Пловдив, стойността на ПИ *** е в размер на 6 054 лв.

Дружеството-жалбоподател е уведомено за стартирането на процедурата по отчуждаване и размера на определеното равностойно парично обезщетение чрез Обявление изх. № 23П-1244/05.04.2023 г., публикувано на интернет страницата на община Пловдив на 06.04.2023 г., в два централни и един местен ежедневник на дата 07.04.2023  г., както и на съответните места в общината - на дата 06.04.2023 г. и 12.04.2023 г., за което обстоятелство били съставени протоколи от длъжностни лица при община Пловдив.

Въз основа на оценката и след провеждане на процедурата по чл. 25 от ЗОС кметът на Община Пловдив е издал оспорената в настоящото производство заповед.

В хода на съдебното производство за установяване размера на спорното обезщетение е допусната съдебно-оценителна експертиза. Видно от заключението на вещото лице Р.К., което съдът кредитира като компетентно изготвено и неоспорено от страните е, че  при анализ на пазарни аналози, сходни с предмета на отчуждаване и при изследван период от 01.02.2022 г. до 01.02.2023 г., средната цена е 69,47 лв. на кв. м. и съответно равностойното парично обезщетение за 137 кв. м. за ПИ *** е 9 520 лв. /137 кв. м. х 69,47 лв. /кв. м. /

При така установеното от фактическа страна се налагат следните правни изводи:

Процесната заповед е издадена от материално и териториално компетентен орган в предвидената от закона форма. Същата е постановена в писмена форма и съдържа всички изискуеми съгласно разпоредбите на чл. 25, ал. 2 от ЗОС и чл. 59 от АПК реквизити. В съдържанието на обжалваната заповед изрично са посочени фактическото и правното основание за отчуждаването; предназначението и размера на отчуждавания имот; местонахождението и собственика на имота; размера на обезщетението; търговската банка, в която ще се внесе обезщетението и изискванията за изплащане на обезщетението на правоимащите. Индивидуализиран е отчуждаваният имот чрез посочване на неговия идентификатор, квадратура и граници. Заповедта е мотивирана с посочване на обстоятелствата, които представляват нормативно регламентираните материалноправни предпоставки за издаването й, като в необходимата и достатъчна степен от фактическа и правна страна са обосновани както наличието на правнорелевантните по чл. 21, ал. 1 от ЗОС факти, така и правото на органа да упражни предоставеното му от закона правомощие. Относно материалната законосъобразност на оспорената заповед, съдът приема следното:

Съгласно чл. 21, ал. 1 от ЗОС, имоти - собственост на физически или на юридически лица, могат да бъдат отчуждавани принудително за задоволяване на общински нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, въз основа на влязъл в сила подробен устройствен план, предвиждащ изграждането на обекти- публична общинска собственост, или на одобрен подробен устройствен план, предвиждащ изграждане на обекти от първостепенно значение - публична общинска собственост, за който има влязло в сила разпореждане за допускане на предварителното му изпълнение, както и в други случаи, определени със закон, след предварително и равностойно парично или имотно обезщетение.

В разглеждания случай по делото се установява, че е налице влязъл в сила ПУП-ПУР, чиито предвиждания налагат необходимост от отчуждаване на имот - частна собственост за общинска нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин, поради което е налице и материалното основание за нареденото с оспорената заповед отчуждаване.

Относно размера на определеното за отчуждавания имот обезщетение, оценката на имота, предмет на отчуждаване, е елемент от материалната законосъобразност на административния акт, тъй като обуславя фактическите основания, представляващи материално-правните предпоставки за издаването на административния акт в частта относно размера на обезщетението. Съгласно чл. 22, ал. 5 от ЗОС, размерът на равностойното парично обезщетение за имотите, предвидени за отчуждаване, се определя съобразно конкретното им предназначение, което са имали преди влизането в сила, съответно преди одобряването на подробния устройствен план по чл. 21, ал. 1 и въз основа на пазарните цени на имоти със сходни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот. Съобразно нормата на чл. 22, ал. 8 от ЗОС, размерът на равностойното парично обезщетение по чл. 22, ал. 5 за поземлени имоти, включени в обхвата на урбанизирана територия съобразно действащия общ устройствен план, които не са урегулирани за застрояване с предходен подробен устройствен план, се определя като за имоти без предвидено застрояване и се съобразява с установения траен начин на фактическото им ползване.

Съобразно цитираните разпоредби, определяне на „равностойно парично обезщетение“ по реда на чл. 22, ал. 5 от ЗОС и § 1, т. 1, 2 и 3 от ДР на ЗОС чрез пазарни аналози, като такива могат да служат само сделки с имоти, отговарящи на следните характеристики: 1. възмездни сделки /покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека и др. /, като поне една от страните по тях да е търговец; 2. сделките да се отнасят за имоти в близост до отчуждавания, т. е. да попадат в една и съща ценова зона /за урбанизираните територии/; 3. да са сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и да са вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота; 4. имотът, предмет на сделката, да е с устройствен статут и предназначение, съответстващ на този, който има отчуждаваният имот, но преди влизането в сила на ПУП, по който се прави отчуждаването.

Установява се, че е налице несъответствие между равностойното парично обезщетение, определено от оценката, възложена от административния орган и определената стойност от приетата по делото СОцЕ. Лицензираният оценител в хода на административното производство неправилно е определил размера на равностойното парично обезщетение без да използва и използвания от вещото лице пазарен аналог под № 7 от таблицата на стр. 11 от експертизата. Същият отговаря на изискванията на § 1, т. 2 от ДР на ЗОС и именно въз основа на него се налага промяната в размера на определеното обезщетение. Съобразно заключението на вещото лице, въпреки, че подбраната сделка е с предмет - два имота, следва да се вземе предвид факта, че от страна на експерта е установена ед.цена на кв.м. за имот с характеристиките на процесния, каквото не е направено от страна на оценителя в административното производство.

С оглед гореизложеното средната цена на кв. метър в изследваната територия следва да се приеме,че е 69,47 лв., а равностойното парично обезщетение за отчуждаваната част от 137 кв. м. от ПИ *** е 9 520 лв.

В този размер следва да се определи и равностойното парично обезщетение, като оспорваната заповед се измени в тази част.

Съобразно изхода на спора в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски според представения списък на разноските в размер общо на 940 лв., от които 50 лева – внесена държавна такса, 740 лева – общо внесена сума за възнаграждение на вещо лице по СОцЕ и 150 лв. юрисконсултско възнаграждение.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 143, ал. 1 от АПК Административен съд – Пловдив,

 

Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ Заповед № 23ОА-1347/07.06.2023 г. на кмета на община-Пловдив, с която се отчуждава ПИ с идентификатор *** по КККР на гр. Пловдив, с адрес на поземления имот- гр. Пловдив, бул. „***“, целият с площ от 137 кв. м. трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване: за второстепенна улица, предишен идентификатор: ***, номер по предходен план: ***, при граници по кадастрална карта поземлени имоти с идентификатори: ***, ***, който съгласно действащия ПУП-ПУР „Смесена многофункционална зона – Юг с устройствени зони, район „Южен“ гр. Пловдив“, одобрен с Решение № 340, взето с протокол № 15 от 17.09.2015 г. на Общински съвет – Пловдив, попада в уличната регулация на бул. „Александър Стамболийски“ и свързването му с бул. „Цар Симеон“ в участъка между о.т. 314 и о.т. 141., като УВЕЛИЧАВА размера на равностойното парично обезщетение от 7 520 лв. на 9 520 (девет хиляди петстотин и двадесет) лв.

 

ОСЪЖДА Община Пловдив да заплати на „ПЪРВА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА“ АД, ЕИК    *********, сумата от 940 (деветстотин и четиридесет) лева разноски.

 

Решението е окончателно.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: