Решение по дело №343/2018 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 септември 2018 г. (в сила от 15 октомври 2018 г.)
Съдия: Мария Николаевна Ницова
Дело: 20187140700343
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юли 2018 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 488/27.09.2018 г., гр.Монтана

 

В  името на народа

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД -  МОНТАНА, ІV-ти състав, в открито заседание на дванадесети септември две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

                                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: Мария  Ницова 

при  секретаря Л***

като разгледа докладваното от съдия Ницова адм.д. № 343  по описа за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

            Производството e по реда на чл. 145 – 178 от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/ във връзка с чл. 46, ал. 5 от Закона за общинската собственост /ЗОбС/ и е образувано по жалба на Е.К.Г. ***, „ против заповед № 1368/28.06.2018 г.  на кмета на община.Монтана. В жалбата са изложени съображения свързани с „неправилно и прибързано“ издаване  на обжалваната заповед. В съдебно заседание, жалбоподателката редовно призована, не се явява и не изпаща процесуален представител.

            Ответникът – кметът на община Монтана, редовно призован, не се явява и не изпраща представител. В депозираното по делото писмено становище от процесуалния представител адв.Ц*** ,  е изразено становище за неоснователност на жалбата. Претендират се разноски в производството.

            Административен съд Монтана след като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа обстановка следното:

            Със заповед № 911/06.06.2012 г . на кмета на община Монтана,  е настанена Е.К.Г., ЕГН * с членове на семейството и: К*** Е*** К*** , ЕГН * син/; Емилио Е*** К*** , ЕГН * син/ и С*** Е*** К*** , ЕГН * син/, в общинско жилище, с адрес гр.Монтана, ул.Г*** Д*** № * , ет.* . Въз основа на тази заповед и на основание чл. 25, ал. 1 и ал.2 от Наредбата за реда и условията за управление и разпореждане с общински жилища на територията на община Монтана, на 06.06.2012 г. между кмета на община Монтана и  Е.К.Г.,  е сключен договор за наем на общинско жилище, находящо се в гр.Монтана, ул.Г*** Д*** № * , ет.* , с площ от 50.07 кв. м.Поради изтичане на  тригодишния срок на договора  на 23.06.2015 г. е сключен нов договор за наем на същото жилище, с нов три годишен срок, с анекс към него от 18.07.2016 г../ л.6 – 12 от делото/.  Видно от представения по делото Акт за  общинска собственост  № 133/21.04.1999г. на община Монтана, процесното жилище е частна общинска собственост./л.5 от делото/.

            По делото е представен протокол № 60/25.06.2018 г. на комисията по чл.8, ал.1 от Наредбата по чл.45а, ал.1 от ЗОбС, с което същата по т.5 на основание чл.26, ал.1, т.5 от Наредба по чл.45а, ал.1 от ЗОбС, е решила  да се прекрати договора за наем. Въз основа на това решение кметът на община Монтана е издал процесната заповед № 1368/28.06.2018 г. за прекратяване на наемните правоотношения с Е.К.Г.. По делото не са представени доказателства за уведомяване на жалбоподателката за така образуваното административно производство.

            Настоящият съдебен състав при извършване на проверка на основанията по чл.146 АПК, установи следните факти и обстоятелства, които  от значение за правилното решаване на делото.

             С предходна заповед на кмета на община Монтана № 2434/17.11.2017 г., са прекратени наемните правоотношения със Е.К.Г. за същия имот -общинско жилище в гр.Монтана, ул.Г*** Д*** №* , ет.* , макар и на друго основание /л.31 от делото/. Тази заповед е обжалвана, образувано е адм.дело № 546/2017 г. по описа на Административен съд Монтана, по което е постановено решение № 47/18.01.2018 г., което е обжалвано с касационна жалба от кмета на община Монтана – адм.д.№ 2918/2018 г. по описа на ВАС, с насрочено заседание на 11.02.2019г./л.32-41 от делото/. От посочените и приложени по далото писмени доказателства безспорно се установява, че е налице висящо производство за прекратяване на наемните правоотношения за същия общински имот със същите страни/ макар на различно основание/, което е на фаза оспорване.

            Предпоставките, обуславящи материалната законосъобразност на заповедта за прекратяване на правоотношение за наем на общинско жилище са следните: 1) имотът да е общинска собственост и 2) да е налице някое от алтернативно уредените в чл. 46, ал. 1 от ЗОС основания за прекратяване на наемното правоотношение. Кумулативното наличие на тези две предпоставки пораждат правомощието по чл. 46, ал. 2 от ЗОС на органа, издал настанителната заповед, да издаде административен акт за прекратяване на наемното правоотношение. В тази хипотеза административният орган действа при условията на обвързана компетентност и не разполага с възможността да прецени дали да прекрати правоотношението. Общинската собственост върху недвижимия имот се установява от представения по делото Акт за общинска собственост № 133/21.04.1999г. на община Монтана.

            На първо място, настоящият съдебен състав намира, че към датата на издаване на обжалвания административен акт е бил издаден друг - административен акт със същия предмет и страни, от същия орган, а именно заповед № 2434/17.11.2017 г. на кмета на община Монтана, която е оспорена и е налице висящо производство по оспорването и – адм.д.№ 2918/2018 по описа на ВАС. В съответствие с чл. 27, ал.2, т.2 от АПК, една от предпоставките за допустимост на административното производство е липса на висящо административно производство със същия предмет, пред същия орган и с участието на същата страна, независимо дали е във фазата на издаване или оспорване. От представените по делото доказателства се установява, че към датата на постановяване на административния акт е  налице висящо производство по заповед, с която е било вече прекратено действието на настанителната заповед. Процесната заповед е издадена по инициатива на административния орган, но и в тази процедура последният е длъжен да следи служебно за допустимостта на производството. Като е нарушил разпоредбата на чл. 27, ал. 2, т. 2 от АПК, административния орган е постановил незаконосъобразен административен акт /в този смисъл Решение № 14434 от 30.11.2009 г. на ВАС по адм. д. № 11959/2008 г., II о./.

            На следващо място от представените по делото писмени доказателства  се установява по категоричен начин, че жалбоподателката не е уведоменd по никакъв начин за отпочнатото ново административно производство. В жалбата  против процесната заповед № 1368/28.06.2018 г., се твърди „ прибързаност“. Същата, едва ли има особени правни познания,  но т.к. се касае за жилището в което живее с четирите си деца, добре знае, че вече веднъж  е издавана заповед за прекратяване на наемните правоотношения и че по въпроса няма окончателно решение, а и  по предходното дело е постановено определение за спиране на предварителното изпълнени на заповед № 2434/17.11.2017 г. на кмета на община Монтана/л.39 от делото/.

            При тези фактически установявания, според настоящия съдебен състав очевидно е основателно  твърдяното в жалбата, че заповед № 1368/28.06.2018 г. на кмета на община Монтана,  е издадена“ неправилно и прибързано“.

            Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ОТМЕНЯ заповед № 1368/28.06.2018 г. на кмета на община Монтана.

 

            Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е постановено.

 

                                                                      Административен съдия: