Определение по дело №572/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 431
Дата: 5 февруари 2024 г.
Съдия: Диана Борисова Калоянова
Дело: 20237200700572
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

431 /05.02.2024 г.

 

Административен съд - Русе, четвърти състав, в закрито заседание  на пети февруари две хиляди двадесет и четвърта година, в състав

 

                                                                                 СЪДИЯ: Диана Калоянова

 

като разгледа адм. дело № 572 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 92 от ГПК.

Образувано по молба с вх. № 664/31.01.2024 г., подадена от „ДФ „Земеделие”, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. Цар Борис III, No 136, представляван от зам Изпълнителния директор, чрез Ц. П. - старши юрисконсулт“ срещу определение от 16.01.2024 г., обективирано в протокол за проведеното съдебно заседание по делото. С посоченото определение, на основание чл. 143а, т. 2 от АПК във връзка с чл. 92а от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК съдът е наложил глоба на ответника – заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ) в размер на 250,00 лева.

Като обстоятелства, които обуславят отмяната, се сочи изпълнението на указанията на съда в срок относно представяне на доказателства във връзка с изпълнение на разпоредбите на чл. 50, ал. 2 от Наредба № 12/25.07.2016 г. за прилагане на подмярка 7.2. „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от Мярка 7 „Основни услуги й обновяване на селата в селските райони“ от ПРСР 2014-2020 г.“; както и факта за допусната техническа грешка в съдържанието на представените от ответника писмени бележки.

Записано е още в молбата, че „Във връзка с наложени глоби в размер на 300 лв. и в размер на 100 лв. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ изразяваме следното становище с което искаме наложените глоби да бъдат отменени.“

Накрая на молбата е отправено следното искане до съда:

Моля да вземете предвид гореизложените аргументи и отмените протоколното определение от 16.01.2024г. по адм. д. № 572/2023г. на АС Русе, с което на зам.изпълнителния директор на ДФЗ е наложена глоба в размер на 250 /двеста и петдесет/ лв.“

Към молбата е приложено пълномощно, с което изпълнителният директор на ДФЗ упълномощава старши юрисконсулт Ц. П. за процесуално представителство на ДФЗ.

При така изложените фактически обстоятелства, съдът формира следните правни изводи:

Правната регламентация на налагането на глоби от съд се съдържа в разпоредбата на чл. 143а от АПК във връзка с чл. 85 – чл. 96 от ГПК, субсидиарно приложими по силата на чл. 144 от АПК. Съгласно чл. 143а от АПК  Заседанието се ръководи от председателя на състава, който може да налага глоби за:

1. нарушение на реда в съдебно заседание;

2. неизпълнение на разпорежданията на съда;

3. използване на нецензурни думи, обиди и заплахи, насочени към съда, лице от администрацията и участващите в съдебното производство.

Аналогични са основанията за налагане на глоба за нарушения при разглеждането на дело, предвидени в императивната разпоредба на чл. 89 от ГПК. По причина, че в АПК не се съдържа норма, която да определя размера на наложената глоба, приложима е разпоредбата на чл. 91 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК.

          Глобата представлява процесуална санкция, която е предназначена да дисциплинира участниците в процеса и да ги мотивира към точно изпълнение на задълженията им да спазват установения в чл. 3 от ГПК (във връзка с чл. 144 от АПК) принцип на добросъвестност. Този принцип е адресиран основно до страните в процеса, тъй като участващите в процеса лица и техните представители под страх от отговорност за вреди са длъжни да упражняват добросъвестно предоставените им процесуални права добросъвестно съобразно добрите нрави. Приложение намира и принципа на законност, регламентиран в чл. 4, ал. 3 от АПК , съгласно който Субектите на административния процес са длъжни да упражняват своите права и свободи, без да вредят на държавата и обществото и на правата, свободите и законните интереси на други лица.

Глобата може да бъде налагана служебно от съда, когато са налице предвидените в закона основания. Основанията за налагане на глоба могат да бъдат разделени условно в няколко категории - в зависимост от процесуалното качество на лицето, което е извършило нарушението и в зависимост от естеството на извършеното нарушение е значението му за развитие на производството. Тежестта на нарушението може да бъде критерий само за размера на глобата, а не основание за налагането й. В случая заместник-изпълнителният директор на ДФЗ е ответник и нарушението се изразява в изключително затрудняване хода на производството в две поредни съдебни заседания чрез непредставяне по делото на необходимата информация.

Молба с вх. № 664/31.01.2024 г. е процесуално недопустима за разглеждане по следните причини:

С протоколно определение от проведено на 16.01.2024 г. открито съдебно заседание съдът е наложил глоба в размер на 250 лева на ответника – заместник-изпълнителния директор на ДФЗ по подробно изложени мотиви.

Съдът за пореден път посочва, че ответник по адм. д. № 572/2023 г. е заместник-изпълнителния директор на ДФЗ, а не изпълнителният директор, по причина, че именно първия от посочените е издал оспореното по делото решение за налагане на финансова корекция.

Настоящата молба не само не е подадена от конкретен административен орган (би следвало това да е заместник-изпълнителния директор на ДФЗ), а е подадена от името на юридическото лице, каквото е ДФЗ. На следващо място, дори в този случай да беше допустимо молбата да бъде разгледана като подадена от юридическото лице, то не са ангажирани доказателства, че точно в този момент ДФЗ се представлява от неговия заместник, а не от изпълнителния директор. Следва задължително да се посочи, че старши юрисконсулт Цв. Петкова за пореден път се легитимира като процесуален представител с пълномощно от изпълнителния директор на ДФЗ, който не е страна по делото.

По всички посочени причини молбата е недопустима за разглеждане защото е подадена от ненадлежно лице.

За пълнота на изложението, съдът намира за необходимо да посочи следното: В конкретния случай санкцията е наложена на заместник-изпълнителния директор на ДФЗ в размер на 250,00 лева. В съдебния акт, с който това е сторено настоящия съдебен състав не е наложил „глоби в размер на 300 лв. и в размер на 100 лв. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“,  най-малката причина от които е, че изпълнителния директор не е ответник по делото.

Дори молбата да беше допустима за разглеждане (а това не е така!) в нея не се съдържат доказателства, които да опровергават мотивите на съда, с които той е наложил санкцията – ответникът не е представил своевременно административната преписка и старши юрисконсулт по своя инициатИ. е ангажирал писмени бележки, които съдържат факти, за които съдът е длъжен да събере доказателства като възобнови производството по делото.

 

Предвид изложеното и на основание чл. 92, ал. 2 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ молба с вх. № 664/31.01.2024 г. за отмяна на протоколно определение от 16.01.2024 г. с което на заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е наложена глоба в размер на 250,00 лева.

Определението може да се обжалва с частна жалба в 7 дневен срок от получаването му пред Върховния административен съд на основание чл. 229, ал. 1, т. 1 от АПК във връзка с чл. 92, ал. 3 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК.

         

          Определението да се връчи на ответника на електронен адрес:

********@***.** , който незабавно да потвърди получаването.

 

                                                                                      

  

 

СЪДИЯ: