ОПРЕДЕЛЕНИЕ
гр.Хасково, 29.10.2019 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в закрито
заседание на двадесет и девети октомври две хиляди и деветнадесета година в
състав:
СЪДИЯ: ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА
като разгледа
докладваното от съдията административно дело №1228 по описа на съда за 2019 година,
взе предвид следното:
С Определение №6/22.10.2019 г. по
адм.дело №8/2019 г. Хасковският районен съд е прекратил пред себе си
производството, образувано по жалбата на Т.А.К. *** (постъпила в Районен съд –
Хасково чрез Областния управител на Област – Хасково), против Заповед №ДС-28-3
от 18.09.2019 г. на Областния управител на Област Хасково и е изпратил делото
по подсъдност на Административен съд – Хасково.
Административен съд – Хасково намира, че
не е родово компетентен да разгледа подадената жалба.
С оспорената Заповед №ДС-28-3 от 18.09.2019
г. на Областния управител на Област Хасково, на основание §4к, ал.6 от ПЗР на
ЗСПЗЗ е одобрен плана на новообразуваните имоти (ПНИ) на жилищен район „Каменец“
в землището на град Х., община Х..
Жалбоподателката счита заповедта за
незаконосъобразна, като претендира, че в одобрения с нея ПНИ следва да бъдат
нанесени и записани и имотите, правото на собственост върху които е признато и
възстановено с Решение №36-51 от 01.04.1998 г. на Поземлена комисия гр.Х. на наследниците
на нейния наследодател А. Д. Б..
Заповедта по § 4к, ал.6 от ПЗР на ЗСПЗЗ
(изм.ДВ бр.99/2002 г., бр.30/2006 г. в сила от 01.03.2007 г.) за одобряване
плана на новообразуваните имоти представлява индивидуален административен акт и
подлежи на съдебен контрол за законосъобразност на основание изричното указание
в текста на разпоредбата. Съгласно чл.28, ал.4, предл. трето от ППЗСПЗЗ, регистърът на имотите е неразделна
част от този план.
Съгласно § 19, ал.1 от ПРЗ на ЗИД на АПК
(обн.ДВ бр.39/2011 г., в сила от 24.05.2011 г., изм.бр.58/2017 г., в сила от 18.07.2017
г.) индивидуалните административни актове по ЗСПЗЗ и правилника за прилагането
му и отказите за издаването им, с изключение на тези, издадени от министъра на
земеделието, храните и горите, могат да се обжалват пред районния съд по местонахождение
на имота по реда на АПК. Постановените по този ред актове на районния съд
подлежат на касационно обжалване пред административния съд по реда на АПК,
който разглежда жалбата в състав от трима съдии.
С тази разпоредба е предвидено
изключение от общата родова подсъдност по чл.128, ал.1, т.1 от АПК, като са
въведени нови правила относно реда за обжалване на издадените по ЗСПЗЗ и
правилника за прилагането му индивидуални административни актове и компетентния
съд, включително и при оспорване на заповеди за одобряване на планове на
новообразуваните имоти. Разпоредбата е нова и се съдържа в нормативен акт по по-висок
ранг. По аргумент от ал.2 на същата, съгласно която образуваните дела до
влизане в сила на този закон пред административните съдилища се довършват по
досегашния ред, следва, че законодателят е предвидил новият процесуален ред да
е приложим при оспорване на индивидуалните административни актове по ЗСПЗЗ и
правилника за прилагането му, включително и тези, издадени на основание § 4к,
ал.6 от ПЗР на ЗСПЗЗ. Единственото изключение касае заповедите на министъра на
земеделието, храните и горите.
Така с цитираната разпоредба на § 19 от ПРЗ
на ЗИД на АПК е дерогирано приложението на предвидената в § 4к, ал.6,
предл.трето от ПЗР на ЗСПЗЗ подсъдност на оспорванията срещу издадени на това
основание индивидуални административни актове.
Процесната заповед е издадена и оспорена
при действието на § 19 от ПРЗ на ЗИД на АПК, поради което хипотезата на ал.2 от
същата разпоредба е неприложима.
В същия смисъл са постановени напр. Определение
№90 от 22.12.2016 г. по адм.дело №70/2016 г., Определение №22 от 20.03.2017 г.
по адм.дело №2/2017 г. и Определение №77 от
18.10.2019 г. по адм.дело №50/2019 г. на Смесени 5-членни състави на ВАС и
ВКС.
Поради гореизложеното е налице спор за
подсъдност между общ и административен съд, която Административен съд –
Хасково, на основание чл.135, ал.5 от АПК, следва да изпрати за определяне на
подсъдността на състава по ал.4 от същата правна норма.
При
извършена справка в САС „Съдебно деловодство“ на Административен съд – Хасково
се установи, че по същата жалба, постъпила в Административен съд – Хасково под
вх.№6360/16.10.2019 г., е било образувано адм.дело №1191/2019 г.,
производството по което е прекратено пред този съд с Определение от 18.10.2019
г. и изпратено по подсъдност на Районен съд – Хасково.
Тъй като към настоящия момент с писмо
изх.№2412 от 21.10.2019 г. това дело е изпратено на Районен съд – Хасково
(където е образувано адм.дело №10 по описа на РС – Хасково за 2019 г.),
настоящият съдебен състав не може да приложи хипотезата на чл.159, т.7 от АПК,
или на чл.213 от ГПК.
Водим от тези съображения, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело №1228/2019 година пред Административен съд – Хасково.
ИЗПРАЩА делото по жалбата на Т.А.К. *** против Заповед №ДС-28-3 от 18.09.2019 г. на Областния управител на Област Хасково, на състав, включващ трима представители на Върховния касационен съд и двама представители на Върховния административен съд, за определяне на подсъдността.
Определението не подлежи на обжалване.
Препис от същото да се изпрати на страните.
СЪДИЯ: