Р Е Ш Е
Н И Е
№
град Нова Загора,
25.11.2020 година
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
Новозагорският районен съд в публичното съдебно заседание на трети
ноември през две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
РОСИЦА НЕНОВА
при
секретаря: Мария Димитрова
като
разгледа докладваното от съдия РОСИЦА
НЕНОВА АНД № 298 по описа за 2020 година на НЗРС, за да
се произнесе съобрази следното:
Производството е с правно основание чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от „Загора-Агрокомерс“
ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Нова Загора, ул.
„Преславска“ № 136, представлявано от управителя Красимир Желев Маринов срещу
Наказателно постановление № 495946-F530074/19.02.2020
г. на Началник отдел „Оперативни дейности“ Бургас, в ЦУ на НАП за налагане на административно
наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000.00 лева на основание чл. 185
ал.2 от ЗДДС изр. 2 във връзка с чл. 185 ал.1 от ЗДДС, за нарушение на чл. 8
ал.2 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка с чл. 118 ал.4 от ЗДДС.
С жалбата се поддържа, че обжалваното
наказателно постановление е незаконосъобразно
и неправилно, постановено в нарушение на материалния закон. Сочи се, че при
издаването му са допуснати съществени процесуални нарушения, които са
ограничили правото на жалбоподателя за защита и са абсолютно отменително
основание. Наказателното постановление не съдържало всички задължителни
реквизити съгласно разпоредбите на ЗАНН и било издадено извън преклузивния
срок, визиран в чл. 52 ал.1 от ЗАНН. Твърди се, че се касае за маловажен случай
на административно нарушение. При издаване на наказателното постановление,
административно-наказващия орган подходил формално при анализа на
доказателствата и преценка за обществената опасност на извършеното деяние. При
определяне на наказанието, АНО следвало да извърши преценка на обстоятелствата
по чл. 27 ал.2 от ЗАНН, както и на съразмерността на наложената санкция в
тежестта на нарушението и обществената опасност на дееца, както и да изложи
мотиви, защо приема или не приема наличието на маловажен случай. Сочи се в
жалбата се в конкретния случай такава преценка изобщо не била извършена от АНО,
като дори формално не е посочено, че е обсъдил тежестта на нарушението и всички
смекчаващи и отежняващи обстоятелства.
В тази насока се сочи практика.
В
обобщение се претендира да бъде отменено обжалваното наказателно постановление,
като неправилно и незаконосъобразно.
Жалбоподателят редовно призован не се
явява управителя в съдебно заседание. Представлява се от процесуален
представител – адвокат, който поддържа жалбата и моли издаденото наказателно
постановление да бъде отменено изцяло.
Въззиваемата страна - ОД на МВР Сливен
редовно призована за съдебно заседание не се представлява.
Районна прокуратура Нова Загора редовно
уведомени за с.з. не изпращат представител.
От
фактическа страна:
От събраните по делото писмени
доказателства и веществени доказателствени средства от фактическа страна по
безспорен начин се установява, че на 14.11.2019 г. екип в състав Х.Г. и Т.Б.
извършили проверка на търговски обект – газстанция, находящ се в гр. Нова
Загора, ул. „Цар Освободител“ 63, стопанисван от „Загора-Агрокомерс“ ЕООД, ЕИК
*********. В хода на проверката било установено, че за периода
01.10.2019-21.10.2019 г. видно от „отчет фискална памет“ № 0069461 в обекта се
е използвало фискално устройство – електронна система с фискална памет модел
„Ойл-Сис 1.0 Д-КL“, одобрено със
свидетелство на БИМ № 129FS, индивидуален
номер OS001232, номер на фискална памет 58003995,
регистрирано в НАП с № 3829841, което не отговаря на функционалните и
технически изисквания на Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ.
„Загора-Агрокомерс“ ЕООД, ЕИК *********
не е изпълнил задължението си към 31 юли 2019 г. да има документ за
придобиване/сключен договор с производител/вносител за придобиване на ЕСФП от
одобрен след 31 март 2019 г. тип, както и изготвен график за въвеждане в
експлоатация на ЕСФП в стопанисвания обект, и те да са подадени по електронен
път в компетентната териториална дирекция на НАП чрез използване на
квалифициран електронен подпис и да приведе дейността си в съответствие с
изискванията на тази наредба в срок до 30 септември 2019 г.
Като доказателство за резултатите от
извършената проверка бил съставен протокол № 0343994/14.11.2019 г. въз основа
на който на 05.12.2019 г. бил издаден
акт за установяване на административно нарушение № F530074, в който са посочени наименованието на
юридическото лице, ЕИК, седалището на управление и от кого се представлява.
Посочена е материалната норма, която е била нарушена, правното основание за
налагане на административното наказание „имуществена санкция“, както и нейният
размер.
В подкрепа на горната фактическа
обстановка са представените по делото доказателства, а именно: заверено копие
от свидетелство № 188FS за съответствие
с изискванията на Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти; заверено копие от договор от
25.07.2019 г. със страни „Загора Агрокомерс“ ЕООД и Изотсервиз Стара Загора;
заверен копие от договор № 31 за абонаментно обслужване на обект Газстанция от
16.02.2014 г.; четири броя фактури за платени
услуги по договорите на съответната фирма изпълнител; копие на пощенски плик с
клеймо 09.07.2020 г.; заверено копие от наказателно постановление № 495946-F530074/19.02.2020 г. на Началник отдел „Оперативни
дейности“ Бургас в ЦУ на НАП; заверено копие от Акт за установяване на
административно нарушение № F530074 от
05.12.2019 г. на ЦУ на НАП; заверено
копие от протокол за извършена проверка № 0343994 от 14.11.2019 г.; заверено копие от дневен отчет от 14.11.2019
г. на „Загора Агрокомерс“ ЕООД; заверено
копие от служебен бон от 14.11.2019 г. – 3 бр.;
заверено копие от дневен отчет горива резервоари от 14.11.2019 г.;
заверено копие от фискален бон за периода 01.10.2019-31.10.2019 г.; заверено копие от опис на паричните средства
в касата към момента на започване на проверката № 0343994 от 14.11.2019 г.;
заверено копие от декларация от лице, работещо по трудово правоотношение на Петко Михайлов Колев; заверено копие от свидетелство за регистрация
на фискално устройство от 22.10.2019 г. приложение № 11 към чл. 17 ал.2; заверено копие от справка за получените
горива в обект „Газстанция“ ул. „Цар Освободител в гр. Нова Загора, за периода
01.10.2019 г. до 24.10.2019 г.; заверено копие от становище във връзка със запитване
от органите на НАП за проблем с ел.броячи на газколонка РУСЕ ГК-01 с ел.блок
С-100; заверено копие от нотариален акт за собственост върху недвижим
имот; заверено копие от разрешение за
ползване № ДК-07-63/18.12.2006 г.; заверено копие от заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2019
г. на ЦУ на НАП;
Видно от разписка към Акта за
установяване на административно нарушение управителят на юридическото лице на
05.12.2019 г. е получил същия, като е записано, че няма възражения по
съставения акт за установяване на административното нарушение.
Видно
от разпитаните свидетели Т.С.Б.Х.Д.Г. в съдебно заседание е, че на 14.11.2019
г. са извършили проверка, при която е установено, че в търговски обект
„Газстанция“, находяща се в гр. Нова Загора, ул. „Цар Освободител“ № 63. В хода
на проверката установили, че от 01.10.2019 г. до 21.10.2019 г. задълженото
лице е използвал електронна система с
фискална памет модел „Ойл-Сис 1.0 Д-КL, одобрено от
БИМ със свидетелство № 129FS, номер OS001232,
което устройство не отговаря на функционалните и техническите изисквания на
Наредба 18/2006 г. на МФ, съгласно която лице, използващо ел.система с фискална
памет в обекта си е длъжно да въведе в експлоатация и да използва ЕСФП, която е
одобрена след 31 март 2019 г. и да приведе дейността в срок до 30.09.2019 г.
Т.е. използва стара система, която не
отговаря на изискванията на НАП.
Акта
за установяване на административно нарушение е написан въз основа на протокол
за извършена проверка от 14.11.2019 г., тъй като в обекта за периода 01.10.2019
г. – 21.10.2019 г. в обекта Газстанция се е използвало фискално устройство –
електронна система с фискална памет модел „Ойл-Сис 1.0 Д-КL, одобрено със свидетелство на БИМ, което не
отговаря на функционалните и технически изисквания на Наредба 18/2006 г. на МФ.
От така приетата за установена по делото
фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
По
допустимостта на жалбата:
Наказателното постановление е било
връчено на 02.07.2020 г. /разписка/, а жалбата против него е подадена на 13.07.2020
г. /видно от вх.печат на ТД на НАП Бургас, т.е. в установеният от закона 14-дневен
срок и от санкционирано лице, поради което същата се преценя като процесуално
допустима.
По
основателността на жалбата:
Съдът намира същата за неоснователна по следните съображения:
При
извършването на служебна проверка на съставения АУАН и издаденото въз основа на
същия НП съдът не констатира съществени нарушения на материалния и процесуални
закони. Те съдържат всички задължителни реквизити визирани в чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Преписи от АУАН и НП са надлежно връчени и е предоставена възможност на
нарушителя да възрази. Последният в жалбата
сочи, че са допуснати съществени
нарушения на законовите правила, които да водят до отмяна на обжалваното НП, но
само схематично без да конкретизира в какво се състоят тези съществени
процесуални нарушения, напротив, настоящия съд намира, че цялата процедура е
проведена съгласно законовите изисквания и са били гарантирани законовите права
на нарушителя.
Разгледана
по същество съдът намира жалбата за неоснователна.
Съгласно разпоредбата на чл.
118, ал. 4, т. 1 ЗДДС, министърът на финансите издава наредба, с която се
определят условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за
въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане,
съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и
интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност;
сервизното обслужване, експертизите и контролът на фискално устройство и
интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност,
техническите и функционалните изисквания към тях; изискванията, редът и начинът
за установяване на дистанционна връзка и подаването на данни към Националната
агенция за приходите; издаването на фискални касови бележки от фискално
устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за управление
на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат;
видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването им; условията и
редът за издаване и за отнемане на разрешения на лицата, които извършват
техническо обслужване и ремонт на фискално устройство/интегрирана автоматизирана
система за управление на търговската дейност (ФУ/ИАСУТД); изискванията към
софтуера за управление на продажбите в търговските обекти и към
производителите, разпространителите и ползвателите на такъв софтуер;
изискванията към лицата, извършващи продажби чрез електронен магазин. Към
датата на установяване на нарушението е действала Наредба № Н-18 от 13.12.2006
г. „Загора-Агрокомерс“ ЕООД, ЕИК ********* не е изпълнил задължението си към 31
юли 2019 г. да има документ за придобиване/сключен договор с
производител/вносител за придобиване на ЕСФП от одобрен след 31 март 2019 г.
тип, както и изготвен график за въвеждане в експлоатация на ЕСФП в
стопанисвания обект, и те да са подадени по електронен път в компетентната
териториална дирекция на НАП чрез използване на квалифициран електронен подпис
и да приведе дейността си в съответствие с изискванията на тази наредба в срок
до 30 септември 2019 г. т.е. жалбоподателя е използвал фискално устройствокоето
не е съобразено с новите функционални и технически изисквания на Наредба 18,
като нарушението е установено по документи.
В акта за установяване на административното нарушение и наказателното
постановление, като нарушена правна норма, е посочена разпоредбата на чл.
8 ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., Нарушението е безспорно
установено и за същото наказващият орган е определил имуществена санкция по
реда на чл. 185, ал. 2, изр. 2 от ЗДДС, вр. чл.
185, ал. 1 от ЗДДС в размер на 1000 лева.
Съгласно разпоредбата на чл. 185, ал. 1 ЗДДС, на лице, което не издаде документ по чл. 118, ал. 1, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв. А съгласно ал. 2, извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1.
В настоящия случай, в акта и в наказателното постановление не се твърди установеното административно нарушение да е довело до неотразяване на приходи, отсъстват доказателства за укриване на приходи, поради което и правилно е приложена разпоредбата на чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС. Съдът приема обаче, че размерът на наложената санкция е неоснователно завишен. В наказателното постановление не е посочено кое е наложило АНО да индивидуализира наказанието в размер от 1000 лева, а не в минималния от 500 лева, като мотивите за определяне размера на наказанието е недопустимо да се извеждат по тълкувателен път. Не са налице отегчаващи обстоятелства, поради което съдът приема, че определеното наказание в размер на 1000 лева е неоправдано висок, а целите на административното наказание биха били постигнати и с по-нисък размер на имуществената санкция, определен към минимума от 500 лева.
В случая не е налице хипотезата на чл. 28 ЗАНН. Не са налице обстоятелства, които да сочат на такава незначителна обществена опасност на деянието, която да го отличава от обикновените случаи на нарушение от същия вид. Касае се за неизпълнение на норма охраняваща значителни обществени интереси, ето защо деянието, което е и формално, е такова с висока степен на обществена опасност. Липсата на вредни последици не е самостоятелно основание, което да мотивира АНО или съда да приеме, че се касае за маловажен случай и да не наложи наказание в хипотезата на чл. 28 ЗАНН. Това обстоятелство обуславя единствено налагането на по-благоприятната санкция за нарушителя. Изложените съображения водят до извод, че наказателното постановление следва да бъде изменено по отношение размера на наложената санкция и на жалбоподателя да се определи наказание от 500 лв. Именно такъв размер на санкцията се явява адекватен на извършеното нарушение и достатъчен за постигане на предвидените в чл. 12 от ЗАНН цели на административното наказание.
С оглед
пълнотата на изложението съдът заявява,че не разбира какво е имал пред вид
жалбоподателят твърдейки,че при ангажиране на административнонаказателната му
отговорност и при налагане на наказанието било нарушен правилото „нон бис ин
идем“. Не се събраха доказателства, от които да се направи извода, че за същото
нарушение жалбоподателя вече е бил наказан.
С оглед решението за изменение на НП и направеното искане от страна на представителя на АНО, в негова полза следва да се присъдят претендираните разноски за възнаграждение за юрисконсулт, а в полза на жалбоподателя не следва да бъдат присъждани такива. Това е така, доколкото съгласно Тълкувателно решение № 3 от 8. IV. 1985 г. по н. д. № 98/84 г., ОСНК, при изменяване на наказателното постановление съдът осъжда нарушителя да заплати сторените разноски, като липсва хипотеза на съразмерно присъждане. При определяне на дължимите разноски за юрисконсултско възнаграждение следва да се приложи разпоредбата на чл. 63, ал. 5 ЗАНН, съгласно която размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ, който препраща към Наредбата за заплащане на правната помощ. Съгласно чл. 27е от Наредба за заплащане на правната помощ възнаграждението за защита в производства по Закона за административните нарушения и наказания е от 80 до 120 лв. С оглед фактическата и правна сложност по делото, съдът достигна до извод, че за осъществената от юрисконсулта дейност в полза на АНО следва да се определи и присъди възнаграждение в минимален размер от 80 лв., което да се заплати от жалбоподателя.
По тия съображения, съдът намира, че
атакуваното наказателно постановление се явява законосъобразно и като такова
следва да бъде потвърдено.
Водим от горното и на основание чл.63,
ал.1 ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 495946-F530074/19.02.2020 г. издадено от Началник
на отдел „Оперативни дейности“-Бургас в Централно управление на Национална
агенция за приходите, съгласно заповед на изпълнителния директор на НАП за
упълномощаване на АНО № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г., с което на „ЗАГОРА АГРОКОМЕРС“
ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Нова Загора, ул.
„Преславска“ № 136 е наложена „имуществена санкция“ в размер на 1000.00 лева на
основание чл. 185 ал.2 от ЗДДС изр. 2, във връзка с чл. 185 ал.1 от ЗДДС, за
нарушение на чл. 8 ал.2 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка с чл.
118 ал.4 от ЗДДС, , като НАМАЛЯВА размера на имуществената санкция от 1000 лв.
на 500 лв.
ОСЪЖДА „ЗАГОРА АГРОКОМЕРС“ ЕООД, с ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: гр. Нова Загора, ул.
„Преславска“ № 136 да заплати на ТД на
НАП гр. Бургас направените в производството разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80.00 лева.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд гр. Сливен по реда на глава дванадесета от
АПК в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: