Решение по дело №378/2017 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 694
Дата: 19 ноември 2018 г. (в сила от 3 февруари 2020 г.)
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20177150700378
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 май 2017 г.

Съдържание на акта

 Р е ш е н и е

№ 694 / 19.11.2018г.

гр. Пазарджик

в името на народа

 

Административен съд Пазарджик, V състав, в открито заседание на седемнадесети октомври две хиляди и осемнадесета година, в състав:

                                                                                                          Председател: Г. Видев

 

при секретаря Я. В., като разгледа докладваното от съдия Видев административно дело № 378 по описа на съда за 2017 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба на А.К.Л. против Заповед № 15/09.05.2017 г., издадена от кмета на община Септември, с която е одобрен проект за изменение на ПУП – ПР на улица с осови точки 19-38а, 39-38а-38-38б-38в. в кв. 9 по плана на Варварски минерални бани.

Жалбоподателят прави искане за отмяна на обжалваната заповед, като незаконосъобразна. Счита, че заповедта е издадена в противоречие с материалния закон, а освен това са нарушени процесуалните правила и формата при издаването й. Тези съображения се подържат и в проведеното открито съдебно заседание от процесуалния представител на жалбоподателя и в представена писмена защита. Жалбоподателят претендира присъждане на разноски.

Ответникът по оспорването – кметът на община Септември – чрез процесуалния си представител в проведеното съдебно заседание и в представена писмена защита оспорва жалбата. Излага съображения за законосъобразността на оспорваната заповед. Претендира разноски и възразява за прекомерност на насрещната претенция на жалбоподателя.

Заинтересованите страни  – „Ирида 09“ ЕООД и „Енергия“ ООД оспорват жалбата чрез общ процесуален представител в проведеното съдебно заседание и в представена писмена защита. Също заявяват претенция за разноски.

Жалбата е допустима и съответно са неоснователни възраженията за нейната недопустимост.

Жалбоподателят не е уведомен за издаването на обжалваната заповед, поради което за него не е текъл срок за оспорването ѝ.

Той е заинтересован да оспори процесното изменение на плана, на основание чл. 131, ал. 2, т. 4 от ЗУТ. Чл. 131, ал. 1 и 2 предвижда следното:

Чл. 131. (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г., бр. 96 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г.) Заинтересувани лица в производството по одобряване на подробните устройствени планове и на техните изменения са собствениците, носителите на ограничени вещни права и концесионерите според данните от имотния регистър, а до неговото въвеждане - по данни от кадастралния регистър, когато недвижимите имоти са непосредствено засегнати от предвижданията на плана.

(2) Непосредствено засегнати от предвижданията на подробния устройствен план недвижими имоти са:

1. имотите - предмет на самия план;

2. (изм. – ДВ, бр. 101 от 2015 г.) съседните имоти, когато се включват в свързано застрояване и/или се предвижда промяна в застрояването им;

3. съседните имоти, включително имотите през улица, когато се допускат намалени разстояния;

4. съседните имоти, когато се променя предназначението на имота - предмет на плана;

5. (изм. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) имотите, които попадат в сервитути, в защитени територии за опазване на културното наследство или в забранени, охранителни или защитни зони, включително такива за обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната, за които с нормативен акт и/или със специфични правила и нормативи са въведени ограничения в режима на застрояване и ползване на поземления имот.

В случая безспорно се установява, че имотът на жалбоподателя е съседен на имота, на който се променя предназначението на имота - предмет на плана. Както от самата обжалвана заповед и графичната ѝ част, така и от заключенията на вещите лица е видно, че процесният имот – предмет на плана и съседен на имота на жалбоподателя се променя като съществуващото „място за паркиране“ се стеснява, създава се улица тупик, а друга част от имота се предвижда за паркинг.

Разгледана по същество, жалбата е основателна:

Производството е започнало със Заповед № 32/17.06.2016 г. на кмета на община Септември, с което е разрешил изработване на служебно частично изменение на ПР за процесната улица. С протокол на комисия от 11.11.2016 г., създадена със Заповед № 1089/22.07.2016 г. на кмета на община Септември, служители на общината след посещение на процесния УПИ са констатирали, че от вход/изход на съществуващия паркинг ПМС излизат на третокласния път в непосредствена близост до хоризонталната крива на пътя, поради което има висока опасност от ПТП. В тази връзка е посочено, че е изработен план за изменение на регулацията, с който  ще се осигури безопасно движение на всички участници в движението с оглед опазване на здравето, живота, имуществото на физическите и юридическите лица и опазване на околната среда. С одобрението изменение на регулацията е затворен южният вход/изход на досегашното „място за паркиране“. Изработеният проект е съобщен на заинтересованите по настоящото дело страни, като от тях не са постъпили възражения, за което е съставен нарочен констативен акт. Изработеният проект е съгласуван с електоразпределителното дружество ЕВН. Изготвена е и комуникационно-транспортна схема към ПУП. Приложено е и Становище от директора на ОПУ Пазарджик, в което е посочено, че при проведен Ескпертен Технически съвет на 31.01.2017 г. при ОПУ Пазарджик и взето Решение с Протокол № 4/31.01.2017 г. на назначена комисия е приет представения КТП към ПУП за процесния обект.

При тази предхождаща процедура ответникът е издал обжалваната заповед.

Мотивите за издаване на заповедта могат да бъдат извлечени единствено от протокола на комисията от 11.11.2016 г. и се свеждат до идеята, чрез изменението на плана да се създаде по-безопасно движение на автомобили и пешеходци по второкласния републикански път. Именно в тази връзка с обжалваната заповед е затворен южният вход/изход на досегашното „място за паркиране“.

В настоящия случай е приложим Законът за пътищата, съгласно чл. 1, ал. 2, т. 1 от същия. Разпоредбата предвижда следното:

Чл. 1. (1) (Доп. - ДВ, бр. 39 от 2011 г.) С този закон се уреждат обществените отношения, свързани със собствеността, ползването, управлението, стопанисването, изграждането, ремонта, поддържането и финансирането на пътищата, както и с управлението на безопасността на пътната инфраструктура в Република България.

(2) Този закон не се прилага за:

1. (доп. - ДВ, бр. 75 от 2009 г.) улиците в населените места и селищните образувания, с изключение на онези от тях, които едновременно са участъци от републикански или общински пътища;

Тоест законът е приложим за процесният имот, който граничи с участък от републикански път, независимо, че този участък е част от населеното място кв. Варварски минерални бани. В този смисъл несъмнено процесният обект представлява крайпътен обслужващ комплекс по смисъла на ЗП и наредбите към него, както считат и вещите лица Д.К. и Л.С..

Законът за пътищата от своя страна препраща към наредби, които поставят изисквания за ползването на пътищата, както следва:

Чл. 18. (5) Специалното ползване на пътищата се извършва при условия и по ред, определени с наредба на Министерския съвет.

Чл. 36. (Изм. - ДВ, бр. 88 от 2000 г., бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г., бр. 98 от 2014 г., в сила от 28.11.2014 г.) Проектирането, строителството, ремонтът и поддържането на пътищата се извършват при спазване на техническите норми и правила, определени с наредби на министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Не е спазено изискването на чл. 8, ал. 4, т. 2 от Наредбата за специалното ползване на пътищата проектът за комуникационно-транспортния план да бъде одобрен след извършване на оглед от представители на съответното специализирано звено и органите на Министерството на вътрешните работи в присъствието на заинтересуваното лице и съставяне на протокол за извършване на оглед. Това нарушение изрично е посочено в заключението на вещото лице Б.Г., както и в заключението на вещите лица Д.К. и Л.С., подписано с особено мнение от вещото лице Б.К..

Не са спазени и множество други технически изисквания на Закона за пътищата и наредбите към него, посочени от вещите лица Д.К. и Л.С., а именно:

Липсва съгласуване (поотделно) в КАТ и в ОПУ на изработения проект, посредством поставяне на съгласувателен печат върху чертежите и писмено становище. Наличието само на съгласувателно писмо на ОПУ, без съгласувателен печат върху чертежа създава неяснота какъв чертеж е предоставен за съгласуване в ОПУ.

Не са спазени изискванията на Наредба № 4 от 1 юли 2009 г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, включително за хората с увреждания.

Неправилно са избрани радиуси на бордюрните криви, с което се създават предпоставки за конфликтни ситуации (при извършване на десен завой, завиващото МПС да навлезе в лентата за насрещно движение).

В проекта не е извършено изследване дали, при какви условия и какви видове МПС ще могат да направят маневра и да обърнат посоката на движение в края на улиците без изход (о.т. 38а и о.т. 39).

Не са спазени изискванията на чл. 5, ал. 4 от ЗП и на чл. 61, ал. 1 от Наредба № 2 от 29.06.2004 г. за планиране на комуникационно-транспортните системи на урбанизираните територии, тъй като ограничителната ивица е широка само 1 метър при стандарт 2 м. без да са налице никакви силно затруднени условия.

Предвид всичко гореизложено обжалваната заповед е издадена в нарушение, както на относимите материалноправни разпоредби, така и на административнопроизводствените правила. Затова като незаконосъобразна тя следва да бъде отменена.

С оглед изхода на делото е частично основателно искането за разноски на жалбоподателя. Следва да му бъдат присъдени 10 лв. платена държавна такса и 737,40 лв., платени за възнаграждения на вещите лица. По отношение на заплатеното адвокатското възнаграждение – първоначално 1200 лв. и впоследствие още 700 лв. (по 100 лв. на явяване в 7 съдебни заседания след първите три), т.е. общо 1900 лв. съдът намира, че е основателно възражението за прекомерност. В случая минималното предвидено в закона адвокатско възнаграждение е в размер на 600 лв. Съдът намира, че делото не се отличава с фактическа или правна сложност, но предвид съответния брой проведени съдебни заседания, то е справедливо платеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение да бъде намалено до сумата 600 лв., както и по 100 лв. за явяването на адвоката в седемте заседания след първите три, т.е. общо 1300 лв. Следователно на жалбоподателя следва да се присъдят разноски в общ размер на 2 047,40 лв.

Предвид гореизложеното съдът

Р Е Ш И:

 

Отменя Заповед № 15/09.05.2017 г., издадена от кмета на община Септември, с която е одобрен проект за изменение на ПУП – ПР на улица с осови точки 19-38а, 39-38а-38-38б-38в. в кв. 9 по плана на Варварски минерални бани.

Осъжда община Септември да заплати на А.К.Л. разноски по делото в размер на 2 047,40 лв. /две хиляди и четиридесет и седем лева и четиридесет стотинки/.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд на Република България. 

 

                                                                                                                     

Съдия: /П/

С решение № 1711 от 03.02.2020 г. по адм. дело № 5274/19 г. на ВАС -ОТМЕНЯ определението за даване на ход по същество на делото, постановено в съдебно заседание от 21.01.2020 г., по отношение на „Енергия" ЕООД, ЕИК *********.

ОСТАВЯ без разглеждане касационната жалба, подадена от „Енергия" ЕООД, ЕИК ********* против решение № 694/19.11.2018 г., постановено по адм. д. № 378/2017 г. по описа на Административен съд Пазарджик.
ПРЕКРАТЯВА съдебното производство по адм.д. № 5274/2019 г. по описа на Върховния административен съд по отношение на „Енергия" ЕООД, ЕИК *********.


ОСТАВЯ В СИЛА решение № 694/19.11.2018 г., постановено по адм. д. № 378/2017 г. по описа на Административен съд Пазарджик в частта, с която е отменена заповед № 15/09.05.2017 г., издадена от кмета на община Септември.

ОСЪЖДА община Септември, "Ирида-09" ЕООД, ЕИК ********* и "Енергия" ЕООД, ЕИК *********, да заплатят на Ангел Линчев, сторените в касационното производство разноски за един адвокат в размер на 1800 лв, по 600 лв. за всеки касатор.

ОТМЕНЯ определение № 152/29.01.2019 г., постановено по адм. д. № 378/2017 г. по описа на Административен съд Пазарджик и вместо него ПОСТАНОВЯВА:ИЗМЕНЯ решение № 694/19.11.2018 г., постановено по адм. д. № 378/2017 г. по описа на Административен съд Пазарджик в частта за разноските като ОСЪЖДА община Септември да заплати допълнително още 600 /шестстотин/ лева от претендираното адвокатско възнаграждение или общо разноски в размер на 2647, 40 лв / две хиляди и шестстотин четиридесет и седем лева и четиридесет стотинки/ за първата инстанция.

ОСЪЖДА община Септември да заплати на Ангел Линчев, разноските за един адвокат в производството по частна жалба в размер на 200 /двеста/ лева.

РЕШЕНИЕТО в прекратителната му част подлежи на обжалване в седемдневен срок с частна жалба пред петчленен състав на Върховния административен съд, а в останалата част е окончателно.