О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 123
гр. Перник, 15.04.2022г.
Административен
съд – Перник, в закрито заседание на петнадесети
април две хиляди двадесет и втора година, в състав:
СЪДИЯ: Цветелина Гоцова
Като
разгледа административно дело № 148/2022г. по описа на Административен съд –
Перник и за да се произнесе, взе предвид следното:
Съгласно
Разпореждане № 1018 от 25.01.2022г. на Районен съд – Перник по гражданско дело
№ 4991/2020г. е изпратено по подсъдност на Административен съд – Перник
производството по молба с вх. № 1222/21.02.2022г. на К.М.М., ЕГН **********
/наименувана „обяснение“/, с която се допълва молба /наименувана „жалба“/ вх. №
20414/15.08.2020г. по гр.д. № 4991/2020г., уточнена с молба вх. №
279/01.03.2021. и молба с вх. № 11813/07.12.2021г. Прието е от Районния съд, че К.М.М. претендира обезщетение за
неимуществени вреди в размер на 10 000 лв. от Община Перник.
В молбите се навеждат доводи за незаконосъобразни
действия на община Перник при определяне на дължими данъци за имот на
жалбоподателката и издаване на скица за имота с по-голяма площ, отколкото
реално е имота. Навеждат се доводи за завземане на имота от трето лице - А.Д., който според жалбоподателката е
преградил пътя до имота и е записал имота на негово име.
Настоящият състав на
Административен съд – Перник, приемайки, че е сезиран с искова молба с
правно основание чл.1, ал.1 ЗОДОВ, е намерил същата за нередовна, поради което
с разпореждане от 06.04.2022г. на осн. чл. 129, ал. 1и ал. 2 ГПК, приложим на
осн. чл. 144 АПК е дал указания по
отстраняване на нередовностите на исковата молба по чл. 127, ал. 1, т. 2, т.4 и т.5 от ГПК. Конкретно те са се
изразили в дадения срок да уточни: 1.Подадените молби
въз основа на които
е образувано настоящото административно дело имат ли характер на искова молба
насочена срещу Община Перник?; 2. Да посочи
административния орган, от чийто незаконосъобразен акт, действие или
бездействие е недоволна.; 3.Да посочи
претендираните вреди дали са от отменен като незаконосъобразен административен
акт, нищожен или оттеглен административен акт, дали настъпилите вреди са в
резултат на незаконосъобразно действие или бездействие на административен
орган.;4.
Да посочи конкретно в какво се състои искането до съда. 5. Да представи доказателства за платена държавна
такса в размер на 10.00лв. по сметка на Административен съд-Перник. Указано е, че при неотстраняване на нередовностите в
указания срок исковата молба ведно с приложенията към нея ще бъде върната, а
производството по делото ще бъде прекратено.
В указания срок, в деловодството на съда е депозирана
писмена молба от ищеца с вх. №1215/11.04.2022г. относно
разпореждане от 06.04.2022г., но с нея не са отстранени нередовности в искането, напротив
- изложени са неясни и неразбираеми искания и твърдения, правещи невъзможно
определянето на вида и естеството на търсената от съда правна защита. С молбата от 11.04.2022г. се въвеждат нови твърдения за органи, приичнили
вреди – НАП, Дирекция МДТ, Агенция по геодезия, картография и кадастър, Главен
планов отдел, гр. София, изпълнителен директор инж. Виолета Коритарова. Описват
се действия по снабдяване с документ за собственост – нотариален акт по
обстоятелствена проверка и др. В края на молбата отново има твърдения, че „г-н А.Г.Д.си
е записал целия имот на негово име“. Иска се от съда „обезщетение каквото
прецени Административен съд-Перник“.
В този
смисъл извършените от ищеца процесуални действия не са от естество да поправят
недостатъците в исковата молба и същата продължава
да бъде нередовна.
При
условие, че правото на предявяване на иска не е упражнено в предвидената форма,
е налице процесуална пречка за допустимостта на съдебно-административното
производство.
В
съдебното производство по предявен осъдителен иск за присъждане на обезщетение,
причинените вреди следва да бъдат следствие от незаконосъобразен акт,
действие/бездействие, каквато конкретизация не е направена, въпреки дадените
указания. Задължителен
критерий за определянето на една дейност като административна е дали тя е
свързана с властнически правомощия, разпоредени от закона. В обстоятелствената
част на исковата молба не са въведени ясни и конкретни твърдения за извършени
незаконосъобразни административни действия.
Липсва
всякаква конкретика дали посочените в исковата молба действия представляват
фактически действия по смисъла на чл.
250 от АПК, както и не е обосновано в какво се състои
незаконосъобразността на всяко едно от тях - защо не се основава на
административен акт или на закона, от кой административен орган или кое
длъжностно лице е извършено.
След като
в обстоятелствената част са въведени твърдения
за „завземане“ на имота от трето лице, накърнените си
права и законни интереси ищеца следва да реализира по пътя на исковия
граждански процес, чрез предявяването на иск за собственост.
В случая са
налице предпоставките на чл. 129, ал. 3 ГПК, вр. чл. 144 АПК. Независимо, че и
съдът е дал конкретни указания за отстраняване на констатираните нередовности,
в дадения седмодневен срок те не са били отстранени. Предвид
гореизложеното, съдът намира, че исковата молба е нередовна и следва да бъде
върната на подателя на основание чл. 129, ал. 3 и 4 от ГПК, във вр. с чл. 144
от АПК, а производството пред АС - Перник да бъде
прекратено.
Воден от горното, Съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ВРЪЩА исковата
молба с вх. № 957/21.03.2022г. по описа на АС Перник предявена от К.М.М., адрес ***, кв. Варош.
ПРЕКРАТЯВА
производството по административно дело № 148/2022 г по описа на Административен съд – Перник.
Определението подлежи на обжалване с частна
жалба пред Върховния административен съд на Република България в седемдневен
срок от съобщаването.
СЪДИЯ:/п/