Решение по адм. дело №490/2024 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 1115
Дата: 8 април 2025 г.
Съдия: Ивайло Йосифов
Дело: 20247200700490
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 юни 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1115

Русе, 08.04.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Русе - I състав, в съдебно заседание на двадесет и пети март две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ИВАЙЛО ЙОСИФОВ

При секретар НАТАЛИЯ ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия ИВАЙЛО ЙОСИФОВ административно дело № 20247200700490 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК вр. чл.32 от Постановление на МС № 114 от 08.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост.

Образувано е по жалба на „ГИП-60“ ЕООД, със седалище в [населено място], против решение изх. № 03-260-РД/589 от 30.05.2024 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което е отказано да бъдат предоставени средства от Механизма за възстановяване и устойчивост на кандидат „ГИП-60“ ЕООД с предложение за изпълнение на инвестиция (ПИИ) с № BG-RRP-6.004-2493, подадено по процедура за предоставяне на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост № BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“. С жалбата се иска отмяната на оспорения административен акт по съображения за неговата незаконосъобразност поради допуснати съществени процесуални нарушения, несъответствие с материалния закон и неговата цел. Конкретно се сочи наличие на неправилно приложение на материалния закон и несъответствие с неговата цел по съображения, че преценката за затрудненост на кандидата е извършена към 31.12.2022 г., а не към момента на подаване на предложението за изпълнение на инвестицията - 15.12.2023 г. В този смисъл се навеждат и доводи за липса на мотиви, тъй като не ставало ясно как административният орган е формирал извод за отказ да бъдат предоставени средства от механизма за възстановяване и устойчивост, изложените мотиви били неясни и не позволявали да бъде упражнено правото на защита на кандидата в пълен обем. В представено по делото писмено становище вх. № 854 от 28.02.2025 г. по описа на съда (л.л.27-29 от делото), чрез процесуален представител адв. Я. Д., поддържа жалбата на посочените в нея основания и искането за отмяна, конкретизирайки че към подаденото предложение за изпълнение на инвестиция дружеството е приложило и счетоводен баланс за финансовата 2023 г., според който към датата на подаване на предложението дружеството не е в затруднено положение, съгласно чл.1, § 5 от Регламент (ЕС) № 2022/2472 на Комисията от 14 декември 2022 година, респ. необосновано и в противоречие с материалноправните разпоредби му е било отказано предоставяне на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост по процедура № BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“. Иска се отмяната на оспореното решение като незаконосъобразно. Претендира се и присъждане на разноски по списък (л.30 от делото).

Ответникът по жалбата - изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“, чрез процесуален представител гл. юрисконсулт Л. Ж., оспорва жалбата като неоснователна и иска отхвърлянето й. Счита, че оспореното решение отговаря на всички изисквания за законосъобразност. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение в минимален размер. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на жалбоподателя.

По делото са събрани писмени доказателства, приобщена е административната преписка по издаване на оспорения акт. След цялостна преценка на събраните по делото доказателства, както и на становищата на страните, съдът приема за установено следното:

С Регламент (ЕС) № 2021/241 на Европейския парламент и на Съвета от 12 февруари 2021 г. е създаден Механизъм за възстановяване и устойчивост. Механизмът е иновативен резултатно ориентиран инструмент, който цели да осигури ефективна и значителна финансова подкрепа за ускоряване на прилагането на устойчиви реформи и свързаните с тях публични инвестиции в държавите-членки на ЕС. В ДВ, бр.43 от 10.06.2022 г. е обнародвано Постановление на МС № 114 от 08.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост. Постановлението на Министерския съвет е във връзка с изпълнението на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), одобрен с решение на Министерския съвет и използването на средствата от Механизма за възстановяване и устойчивост в съответствие с принципа на добро финансово управление, както и във връзка изискванията на чл.22 от Регламент (ЕС) № 2021/241 на Европейския парламент и на Съвета от 12 февруари 2021 година за създаване на Механизъм за възстановяване и устойчивост („Механизъм“). Постановлението регулира обществените отношения, породени във връзка с изпълнението на НПВУ.

В конкретния казус производството пред административния орган се развива именно по реда на Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г.

Съгласно разпоредбата на чл.3, ал.1 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., средствата от Механизма се предоставят от ръководителя на структурата за наблюдение и докладване с договор за финансиране въз основа на одобрено предложение за изпълнение на инвестиция или със заповед, когато структурата за наблюдение и докладване и крайният получател са в една и съща административна структура или организация. А според ал.2 средствата по ал.1 се предоставят чрез: 1. подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели, които не са изрично посочени в Плана за възстановяване и устойчивост; 2. директно предоставяне на средства на конкретни крайни получатели за изпълнение на инвестиции в Плана за възстановяване и устойчивост.

Според правната норма на чл.4 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., кандидатите за средства от Механизма подават предложение за изпълнение на инвестиция чрез формуляр за кандидатстване в информационната система за Механизма в съответствие с условията, утвърдени от ръководителя на структурата за наблюдение и докладване.

През 2023 г. по Механизма за възстановяване и устойчивост, процедура с BG-RRP-6.004 - „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“, в изпълнение на НПВУ към компонент „Устойчиво земеделие“, инвестиция „Фонд за насърчаване на технологичния и екологичен преход на селското стопанство“ на Държавен фонд “Земеделие“, „ГИП-60“ ЕООД е подало предложение за изпълнение на инвестиция (ПИИ) с № BG-RRP-6.004-2493, с наименование на проектното предложение „Модернизация на земеделското стопанство на ГИП-60 ЕООД“ (л.л.10 и сл. от преписката).

Видно от разпоредбата на чл.8, ал.1 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., при процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции се извършва: 1. оценяване на всяко предложение, подадено в определения срок, което включва: а) оценка на административното съответствие и допустимостта и б) техническа и финансова оценка; 2. класиране на предложенията, чиято оценка е по-голяма или равна на минимално допустимата по чл.16, ал.1, в низходящ ред; 3. определяне на предложения, за които се предоставят средства от Механизма.

Съгласно правната норма на чл.17 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., без да се нарушават принципите на свободна конкуренция, равно третиране, публичност и недопускане на дискриминация и в случай че е предвидено в документите по чл.5, оценката може да се извърши в един етап по критерии за административна допустимост и оценка на качеството.

Съгласно разпоредбата на чл.18, ал.1 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., въз основа на резултатите от оценката комисията изготвя оценителен доклад до ръководителя на структурата за наблюдение и докладване, който включва:

1. списък на предложените за финансиране предложения, подредени по реда на тяхното класиране, и размера на средствата от Механизма, които да бъдат предоставени за всяко от тях;

2. списък на предложенията с прекратено производство по чл.15, ал.10, т.2 и ал.11;

3. списък с резервните предложения, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране, подредени по реда на тяхното класиране;

4. списък на предложените за отхвърляне предложения и основанието за отхвърлянето им, включващ: предложения, отхвърлени на техническа и финансова оценка, включително при невъзможност да бъде извършена корекция на основание чл.16, ал.8 във връзка с чл.16, ал.9.

А..2 гласи, че към оценителния доклад се прилагат: 1. списък на оттеглените по време на оценката предложения; 2. копие на заповедта за назначаване на комисията по чл.10, ал.1 и на заповедите за изменението й, ако има такива; 3. декларациите по чл.13, ал.4 и 9, ако има такива; 4. разясненията, които са предоставяни на кандидатите преди подаването на предложенията, както и кореспонденцията, водена с кандидатите по време на оценителния процес; 5. оценителни листове от всеки етап на оценката; 6. протоколи от отделните етапи на оценката, подписани от участвалите в съответния етап на оценка лица, по образец, утвърден от ръководителя на структурата за наблюдение и докладване. Докладът по ал.1 се подписва от председателя, от секретаря, съответно от секретарите, и от всички членове на оценителната комисия (ал.3). Получаването на доклада по ал.1 се удостоверява с дата и подпис (ал.4).

На основание разпоредбата на чл.20, ал.1 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., в 7-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от представянето на доказателствата по чл.19, ал.2, ръководителят на структурата за наблюдение и докладване издава решение за предоставяне на средства от Механизма по всяко предложение, включено в списъка по чл.18, ал.1, т.1.

На основание разпоредбата на чл.21, т.1 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г. органът може и да откаже предоставянето на средства при изпълнението на определени предпоставки.

В случая предмет на оспорване е решение, постановено именно по реда на чл.21, т.1 от ПМС № 114/2022 г. - за предложение, включено в списъка на оценителната комисия по чл.18, ал.1, т.4 /списък на предложените за отхвърляне предложения и основанието за отхвърлянето им/.

Съгласно нормата на чл.30 от ПМС № 114/2022 г. комуникацията между кандидатите и структурата за наблюдение и докладване във връзка с предоставянето на средства от Механизма се осъществява по електронен път посредством информационната система за Механизма (ал.1), решенията по чл.19, ал.3 и чл.26 се публикуват на интернет страницата на структурата за наблюдение и докладване и в информационната система за Механизма. Решенията по чл.20, 21 и 25 се съобщават на засегнатите кандидати/конкретни крайни получатели чрез Информационната система за Механизма, като на интернет страницата на структурата за наблюдение и докладване и в Информационната система за Механизма се публикува информация или списък относно издадените решения по чл.20, 21 и 25, съдържащи данни за номера и датата на издаденото решение, регистрационен номер и наименование на предложението, краен получател и размер на предоставените средства, съответно отказаните средства. Оспореното решение е съобщено на кандидата чрез ИСМ-ИСУН 2020 (по арг. от чл.30 от ПМС № 114/2022 г. и подточка 1.1 на т.24 от Условията за кандидатстване за предоставяне на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост № BG-RRP-6.004 по процедура „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“) на 31.05.2024 г. (л.5 от преписката). Жалба срещу акта е подадена директно пред АдмС – Русе по пощата на 04.06.2024 г. (вж. датата на клеймото върху съдържащия се по делото пощенски плик на л.5). При тези данни и относима нормативна уредба жалбата се явява подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК, от лице с правен интерес от оспорването и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност по аргумент от чл.32 от ПМС № 114/2022 г., съобразно който административните актове, издадени в производствата по това постановление, се оспорват по реда на АПК. Жалбата е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата се явява неоснователна.

Обжалваният акт е издаден от компетентен орган в кръга на неговите правомощия.

Съгласно Постановление № 157 от 7 юли 2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) на Република България, и на техните основни функции, обн. ДВ, бр.54 от 12.07.2022 г. (ПМС № 157/2022) Министерство на земеделието и храните е определено за Структура за наблюдение и докладване (СНД) по инвестиция C6.I1: „Фонд за насърчаване на технологичния и екологичен преход на селското стопанство“ от Компонент 6 „Устойчиво земеделие“ на ПВУ. Съгласно Постановление № 114 от 8 юни 2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост, обн. ДВ, бр.43 от 10.06.2022 г. (ПМС № 114/2022) „Структура за наблюдение и докладване“ (СНД) е определено звено в министерство или друго ведомство в централната администрация или определено негово звено, или определени с акт на ръководителя на министерство негови звена и ведомства, второстепенни разпоредители към министерството, или национална автономна организация, определена със закон, което отговаря за подбора, в случаите, в които е предвиден такъв, за договарянето на финансиране с крайни получатели, за обобщаването на финансовата и техническата информация и за осъществяването на контрол върху финансовото и техническото изпълнение на инвестициите, реализирани в рамките на споразумение с Министерството на финансите. Със своя заповед № РД 09-1214 от 31.10.2022 г. министърът на земеделието определя дирекция „Развитие на селските райони“ да изпълнява функциите на структура за наблюдение и докладване (СНД) за Инвестиция C6.I1 „Фонд за насърчаване на технологичния и екологичен преход на селското стопанство“ от Плана за възстановяване и устойчивост на Република България. На основание чл.84, ал.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители, чл.8, ал.2 от ПМС № 157/2022 г. Министерство на земеделието и храните възлага на Държавен фонд „Земеделие“ изпълнението на инвестиция C6.I1 „Фонд за насърчаване на технологичния и екологичен преход на селското стопанство“ от НПВУ, както и съответните дейности и функции на структура за наблюдение и докладване. (вж. Условията за кандидатстване, Институционална рамка на л.39 и л.39, гръб от делото).

Съгласно нормата на чл.21 от ПМС № 114/2022 г. ръководителят на Структура за наблюдение и докладване (СНД) издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на средства от Механизма в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл.19, ал.2. Оспореното решение е издадено от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ в качеството му на ръководител на структура за наблюдение и докладване по смисъла на т.6 вр.т.7 от § 1 от ДР на Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г. като на съда е служебно известно, че с договор № РД 50-305 от 20.12.2023 г. № 02-0400/391#1 от 19.12.2025 г., сключен между министъра на земеделието и Д. Ф. „Земеделие“ са възложени на ДФЗ дейности и функции на Структура за наблюдение и докладване, определени в чл.8, ал.1 от ПМС № 157 от 2022 г. за изпълнение на инвестиция C6.I1 „Фонд за насърчаване на технологичния и екологичен преход на селското стопанство“. Договорът е сключен на основание чл.84, ал.2 от ЗПЗП и чл.8, ал.2 от Постановление № 157 на МС от 07.07.2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнение на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции (обн., ДВ, бр.54 от 12.07.2022 г.). Според последната цитирана разпоредба от постановлението - ръководителите на ведомствата по чл.3, ал.1, т.3, в рамките на които е създадена структура за наблюдение и докладване, могат да възложат на друго ведомство – второстепенен разпоредител с бюджет към тях, дейности и/или функции на съответната структура за наблюдение и докладване, а в случая на Министерството на земеделието – на Държавен фонд „Земеделие“, дейности и/или функции на съответната структура за наблюдение и докладване, а съгласно приложение № 1 към чл.3, ал.1, т.3 от Постановление № 157 от 07.07.2022 г. на МС, отговорен за изпълнението на инвестицията C6.I1 „Фонд за насърчаване на технологичния и екологичен преход на селското стопанство“, е Министерство на земеделието и храните. На съда също така е служебно известно, че с решение по т.4.3 от заседание на Управителния съвет на ДФ „Земеделие“, съгласно протокол № 228 от 07.05.2024 г., И. И. е избрана за изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“.

Решението е издадено в предвидената от закона писмена форма и съдържа реквизитите по чл.59, ал.2 от АПК, включително фактически и правни основания за издаването му.

Изведен е извод въз основа на фактическите установявания за наличие на основания за отказ от предоставяне на средства по механизма поради недопустимост на кандидата като неотговарящ на едно от изискванията по процедурата – това на т.2, б.„г“ от раздел 11.1. „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията за кандидатстване (УК), като е прието, че е предприятие, което се намира в затруднено положение, съгласно чл.1, § 5 от Регламент (ЕС) № 2022/2472 на Комисията от 14 декември 2022 година, а доколко този извод е съответен на събраните доказателства и на приложимия закон е въпрос по съществото на спора и по-конкретно - на материалната законосъобразност на акта.

В хода на проведеното административно производство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да налагат отмяна на решението на това основание.

При издаването на решение изх. № 03-260-РД/589 от 30.05.2024 г. е спазена разписаната законова процедура.

Условията за кандидатстване, за допустимост на кандидатите и дейностите за финансиране са предвидени в утвърдените, съгласно чл.5, ал.1, т.1 от ПМС № 114/2022 г. Условия за кандидатстване, които са и публично достъпни на интернет страниците на МЗХ и на Държавен фонд „Земеделие“, като в тях изрично е посочено, че оценката на предложенията за изпълнение на инвестиции по настоящата процедура ще се извърши в един етап по критерии за административна допустимост и оценка на качеството в съответствие с чл.17 от ПМС № 114/2022 г. (т.18, т.1 от Условията за кандидатстване). Видно от доказателствата по делото, така установената процедура е била спазена. Спазен е и срокът по чл.14 от ПМС № 114/2022 г., доколкото комисията е назначена със заповед от 08.02.2024 г., а оценителният доклад е изготвен през месец април 2024 г. Изготвен е и списък на предложените за отхвърляне ПИИ и основанието за отхвърлянето им, неразделна част от оценителния доклад (л.л.113-134 от преписката). Съгласно нормата на чл.21 от ПМС № 114/2022 г. ръководителят на Структура за наблюдение и докладване издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на средства от Механизма в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад. Формално този срок не е спазен – докладът е одобрен на 25.04.2024 г., а решението е с дата 30.05.2024 г., но последното не може да бъде квалифицирано като съществено процесуално нарушение, тъй като по никакъв начин не е ограничило или засегнало правото на защита на лицето.

От фактическа страна по делото се установява по несъмнен начин, че на 15.12.2023 г. от „ГИП-60“ ЕООД, със седалище в [населено място] е подадено предложение за изпълнение на инвестиция (ПИИ) с № BG-RRP-6.004-2493 по процедура № BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“ в изпълнение на НПВУ към компонент „Устойчиво земеделие“, инвестиция „Фонд за насърчаване на технологичния и екологичен преход на селското стопанство“, ведно с приложения към него (л.л.10 и сл. от преписката). Предложението е подадено по реда на раздел 20 „Начин на подаване на предложения за изпълнение на инвестиции“ от Условията за кандидатстване по процедурата.

Със заповед № РД09-1030 от 27.09.2023 г. на министъра на земеделието и храните са утвърдени Условия за кандидатстване по процедура № BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“, приложения към условията за кандидатстване, съответно образци на необходимите документи за попълване от кандидатите (л.л.36-56 от делото). Условията са утвърдени преди откриване на процедурата; те са публично достъпни на интернет страницата на ДФЗ. По правната си природа Условията за кандидатстване представляват общ административен акт по смисъла на чл.65 от АПК – имат еднократно правно действие само за конкретната процедура, за която се отнасят, създават права и вменяват задължения на неопределен брой лица. С влизането им в сила те стават задължителни както за участниците в процедурата, така и за водещия административното производство орган. Тези условия се отнасят до всички кандидати и е ясно, че кандидатите следва да отговарят на критериите за допустимост по т.11.1. от УК и да представят посочените в т.21.1. „Списък с общи документи“ при подаването на ПИИ на етап кандидатстване.

Съгласно раздел 11.1. „Критерии за допустимост на кандидатите“ от утвърдените условия за кандидатстване финансова помощ по процедурата се предоставя на:

т.1. регистрирани земеделски стопани;

т.2. земеделските стопани по т.1 към датата на подаване на предложението за изпълнение на инвестиция (ПИИ) трябва да отговарят на следните условия:

а) да са регистрирани като земеделски стопани по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани (ДВ, бр.10 от 1999 г.; Наредба № 3/1999 г.) за стопанските години 2021/2022 и 2022/2023; за ПИИ, подадени след 30.09.2023 г., регистрацията за стопанската 2023/2024 г. ще се проверява на етап изплащане на помощта;

б) да са микро, малки и средни предприятия, съгласно Закона за малките и средни предприятия (ЗМСП);

в) ако са юридически лица, трябва да са регистрирани по Търговския закон или Закона за кооперациите и

г) да не са предприятия в затруднено положение, съгласно чл.1, § 5 от Регламент (ЕС) № 2022/2472 на Комисията от 14 декември 2022 г.

В отметката „Важно“ след текста на т.3, в т.4 от посочения раздел е отразено следното: „в раздел 21 „Списък на документи, които се подават на етап кандидатстване“ от Условията за кандидатстване са посочени документите, които трябва да бъдат представени, за да се удостовери допустимостта на кандидата; условията, за които не е предвиден документ, се проверяват служебно;

Съгласно раздел 21 „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“, т.3 от раздел 21.1. „Списък с общи документи“ е утвърден образец на декларация при кандидатстване (приложение № 1), в която кандидатът декларира, че не е предприятие в затруднено положение.

Съгласно т.7 един от изискуемите документи, които кандидатът следва да представи на етап кандидатстване, е декларация по чл.4а, ал.1 от ЗМСП във формата на образеца (приложение № 7) за 2020, 2021 и 2022 г. като е изрично посочено, че кандидатът представя декларации за завършените финансови години.

В раздел 18, т.5 от Условията за кандидатстване е указано, че когато при проверките се установи липса на документи или друга нередовност, съответната комисия по чл.10 от ПМС № 114/2022 г. изпраща на кандидата уведомление чрез ИСМ-ИСУН 2020, раздел НПВУ за установените липси/нередовности и определя срок, който не може да бъде по-кратък от седем дни за тяхното отстраняване. Представените след този срок данни и/или документи, както и такива, които не са изрично изискани от оценителната комисия, не се вземат предвид.

Крайният срок за подаване на предложения според раздел 22., т.2 от Условията за кандидатстване е 20.12.2023 г.

Със заповед № 03-РД/598 от 08.02.2024 г. на изпълнителния директор на ДФЗ и ръководител на СНД е определен състав на оценителна комисия, която да разгледа, извърши оценка и класира подадените предложения за изпълнение на инвестиции и изготвяне на административни договори за безвъзмездна финансова помощ/откази за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура № BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“ от НПВУ. Последната е изменена по отношение на състава на комисията и срока за представяне на оценителен доклад със заповед № 03-РД/598#1 от 23.02.2024 г., заповед № 03-РД/1056 от 13.03.2024 г., заповед № 03-РД/598#2 от 29.03.2024 г. и заповед № 03-РД/598#3 от 19.04.2024 г., като срокът е определен до 30.04.2024 г. (л.113 от преписката).

Видно от комуникация в ИСУН 2020, до кандидата „ГИП-60“ ЕООД, със седалище в [населено място] е изпратено уведомително писмо във връзка с подадено предложение за изпълнение на инвестиция с реф. № BG-RRP-6.004-2493 по процедура за предоставяне на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост № BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“, с което е изискано да изясни как е преценено, че отговаря на изискванията на т.2, б.„г“ от раздел 11.1. „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията за кандидатстване. В срока по т.5 от раздел 18. „Ред за оценяване на предложения за изпълнение на инвестиции“ от Условията за кандидатстване, кандидатът е представил обяснение, в което се позовава на счетоводен баланс към дата 15.12.2023 г., приложен към обяснението, твърдейки, че към този момент дружеството отговаря вече на изискванията на т.2, б.„г“ от раздел 11.1. „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията за кандидатстване, тъй като към датата на подаване на ПИИ финансовият му резултат ще е такъв, че натрупаната загуба към края на 2022 г. ще бъде покрита от печалбите през годината на подаване на ПИИ – 2023 г. и това ще бъде отразено в баланса за 2023 г. Счита, че проверката дали отговаря на посоченото изискване следва да бъде направена по данни за 2023 г., тъй като според него няма логика през 2024 г., когато ще се разглеждат проектите и се очаква тогава да се сключват договорите, да му бъде отказано да подпише договор, защото вече няма да се води предприятие в затруднено положение (л.л.108-112 от преписката).

Във връзка с проведената процедура № BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“ е изготвен оценителен доклад, одобрен от ръководителя на СНД на 25.04.2024 г. (л.л. 113-134 от преписката), който съдържа и списък на предложените за отхвърляне предложения за изпълнение на инвестиции и основанието за отхвърлянето им, в който, не е спорно по делото, фигурира и жалбоподателят.

В административната преписка е налично и писмо № 10-290/08.04.2024 г. от министъра на земеделието и храните до изпълнителния директор на ДФЗ с указание, че проверката от страна на оценителната комисия дали кандидатът не е в затруднено положение, съгласно т.2, б.“г“ от раздел 11.1. „Критерии за допустимост на кандидатите“ на Условията за кандидатстване по процедурата следва да се извършва спрямо последната приключила финансова година – 2022 г., преценено спрямо годината на подаване на предложението за извършване на инвестиция – 2023 г., посредством извършването на служебна проверка (л.л.7-9 от преписката).

Въз основа на оценителния доклад с решение изх. № 03-260-РД/589 от 30.05.2024 г. (л.л.2-4 от преписката), ръководителят на СНД, на основание чл.20 и чл.20а от ЗПЗП и чл.21, т.1 от ПМС № 114/2022 г. е отказал да бъдат предоставени средства от Механизма за възстановяване и устойчивост на кандидата „ГИП-60“ ЕООД с ПИИ с № BG-RRP-6.004-2493, подадено по процедура № BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“. Според мотивите на решението проверката от страна на оценителната комисия дали кандидатът не е в затруднено положение, съгласно в т.2, б.„г“ от раздел 11.1. „Критерии за допустимост на кандидатите“ на Условията за кандидатстване по процедурата, се извършва спрямо последната приключена финансова година - 2022 г., преценена спрямо годината на подаване на предложението за извършване на инвестиция - 2023 г. посредством извършването на служебна проверка. В случая, в хода на оценка, по реда на т.1 и т.2 от раздел 18. „Ред за оценяване на предложения за изпълнение на инвестиции“ на Условията за кандидатстване, е установено, че кандидатът „ГИП-60“ ЕООД не отговаря на изискванията на т.2, б.„г“ от раздел 11.1. „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията за кандидатстване, тъй като е предприятие, което се намира в затруднено положение, съгласно чл.1, § 5 от Регламент (ЕС) № 2022/2472 на Комисията от 14 декември 2022 година. При проверка на данни в Счетоводен баланс на кандидата към 31.12.2022 година, предоставен по служебен път от Национален статистически институт, е установено, че след приспадане на натрупаните загуби от резервите и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството (обща стойност от кодове 05300 - „Резерви от последващи оценки“, 05400 - „Резерви“,05500 - “Натрупана печалба/загуба от минали години“ и 05600 - „Текуща печалба/загуба“, съгласно Счетоводен баланс за финансова 2022 година) се получава отрицателен резултат в размер на -1 012 хиляди лева, който надвишава половината от записания акционерен капитал (стойностите по код 05100 „Записан капитал“ и код 05200 „Премии от емисии“ от Счетоводен баланс за финансовата 2022 г.) на обща стойност 5 хиляди лева (л.л.91-94 от преписката). Органът посочва, че независимо от допълнително предоставената информация и/или документи и следвайки регламентацията, определена в приложимото европейско законодателство „предприятия в затруднено положение“ са изключени от допустимите за подпомагане кандидати по процедура BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“, както е посочено в раздел 11.1. „Критерии за допустимост на кандидатите“ на Условията за кандидатстване по процедурата. Според органа, в съответствие с утвърдените Условия за кандидатстване на етап кандидатстване кандидатът декларира, че не е предприятие в затруднено положение с декларация при кандидатстване - приложение № 1. Проверката за съответствие на декларираните обстоятелства с това условие към датата на подаване на ПИИ се извършва на база предоставени по служебен път от Националния статистически институт счетоводни документи на кандидата за 2019 г., 2020 г., 2021 г. и 2022 г., за което същият дава своето съгласие с цитираната по-горе декларация (л.16 и л.17 от преписката).

Решението е съобщено на дружеството чрез ИСУН 2020 на 31.05.2024 г. (л.5 от преписката).

Процесното решение е издадено и в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби.

Както се посочи по-горе, съгласно разпоредбата на чл.21, т.1 от ПМС № 114/2022 г. ръководителят на СНД издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на средства от Механизма в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл.19, ал.2 за всяко предложение, включено в списъка по чл.18, ал.1, т.4, като няма спор по делото, че предложението на жалбоподателя е включено в този списък.

В случая страните не спорят по фактите.

Спорът е правен и е относно това към коя дата следва да се извърши проверка дали дружеството-жалбоподател се намира в затруднено положение, съгласно чл.1, § 5 от Регламент (ЕС) № 2022/2472 на Комисията от 14 декември 2022 г. – дали към датата на подаване на ПИИ или към края на годината, предхождаща подаването на ПИИ.

Съгласно разпоредбата на чл.5, ал.1, т.1 от ПМС № 114/2022 г. ръководителят на СНД утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Процедурата по разработването и приемането им е уредена в разпоредбите на чл.5, ал.1-ал.6 от ПМС № 114/2022 г. Условията за кандидатстване имат характер на задължителни правила по конкретна процедура, спрямо които се извършва допускане и оценка на подадените по процедурата проектни предложения (в този смисъл е например решение № 12137/12.11.2024 г. на ВАС по адм. д. № 6149/2024 г., VII о.). В случая, както се посочи вече, със заповед № РД09-1030 от 27.09.2023 г. на министъра на земеделието и храните са утвърдени Условия за кандидатстване по процедура № BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“, приложения към условията за кандидатстване, съответно образци на необходимите документи за попълване от кандидатите. Същите са публично достъпни на интернет страницата на ДФЗ.

В раздел 11.1. „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията за кандидатстване изчерпателно са изброени критериите за допустимост на кандидатите, като в подточка 2, б.“г” е посочено, че земеделските стопани към датата на подаване на ПИИ трябва да не са предприятия в затруднено положение, съгласно чл.1, § 5 от Регламент (ЕС) № 2022/2472 на Комисията от 14 декември 2022 г.

Съобразно съображение 16-то от преамбюла на Регламент (ЕС) 2022/2472 на Комисията от 14 декември 2022 година относно деклариране на някои категории помощи в секторите на селското и горското стопанство и в селските райони за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз, „Помощите, предоставени на предприятия в затруднено положение, следва по правило да бъдат изключени от приложното поле на настоящия регламент, тъй като те следва да бъдат оценявани съгласно Насоките за държавна помощ за оздравяване и преструктуриране на предприятия в затруднено положение 6. Необходимо е обаче да се установят определени изключения от това правило. На първо място, настоящият регламент следва да се прилага по отношение на предприятия в затруднено положение в случаите на помощ за МСП, участващи или ползващи се от проекти за ВОМР или проекти на оперативните групи в рамките на ЕПИ, когато отделните бенефициери по такива схеми трудно могат да бъдат установени. На второ място, той следва да се прилага за такива предприятия в случаите, когато става въпрос за опазване на общественото здраве, т.е. в случаи на помощ за разходи за ликвидиране на болести по животните и на помощ за унищожаването и отстраняването на мъртви животни. На трето място, с оглед на член 107, параграф 2, буква б) от Договора настоящият регламент следва да се прилага също по отношение на предприятия в затруднено положение в случаите, когато помощта се изплаща за отстраняване и компенсиране на щетите, причинени от природни бедствия. Същият следва да се прилага в случаи, когато причината за изпадане на предприятието в затруднено положение произтича от щети, причинени от събития извън контрола на съответното предприятие, а именно неблагоприятни климатични събития, които може да бъдат приравнени на природно бедствие, от болести по животните или нашествия на вредители по растенията, от защитени животни, от горски пожари и засягащи горите катастрофични събития и събития, свързани с изменението на климата“.

Според § 59 на чл.2 от Регламент (ЕС) № 2022/2472 на Комисията от 14 декември 2022 г. „предприятие в затруднено положение“ означава предприятие, което отговаря на критериите, определени в чл.2, т.18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията.

Съгласно разпоредбата на чл.2, т.18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията от 17 юни 2014 година за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договора „предприятие в затруднено положение“ означава предприятие, по отношение на което е изпълнено поне едно от следните обстоятелства: а) в случай на дружество с ограничена отговорност (различно от МСП, което съществува по-малко от три години или, за целите на допустимостта за помощите за рисково финансиране, МСП, което изпълнява условието в член 21, параграф 3, буква б) и отговаря на условията за инвестиции за рисково финансиране въз основа на извършен от избрания финансов посредник финансов и правен анализ), когато неговият записан акционерен капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат, който надвишава половината от записания акционерен капитал. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество с ограничена отговорност“ се разбира по-специално видовете дружества, упоменати в приложение I към Директива 2013/34/ЕС на Европейския парламент и на Съвета 41, а „акционерен капитал“ включва, ако е уместно, всякакви премии от емисии.

Съгласно т.2.2. Материално приложно поле значение на понятието „предприятие в затруднено положение“, т.20 от Насоки за държавна помощ за оздравяване и преструктуриране на нефинансови предприятия в затруднено положение (2014/C 249/01), за целите на настоящите насоки се смята, че едно предприятие се намира в затруднено положение, когато без намеса от страна на държавата то почти сигурно ще бъде принудено да прекрати дейността си в краткосрочен или средносрочен план. Следователно едно предприятие се намира в затруднено положение, ако е налице поне едно от следните обстоятелства: а) в случай на дружество с ограничена отговорност (25), когато записаният му акционерен капитал (26) е намалял с повече от половината в резултат на натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен сбор, който надвишава половината от записания акционерен капитал. Бележка под линия 25: Това се отнася по-специално до видовете дружества, посочени в приложение I към Директива 2013/34/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 юни 2013 г. година относно годишните финансови отчети, консолидираните финансови отчети и свързаните доклади на някои видове предприятия и за изменение на Директива 2006/43/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и за отмяна на Директиви 78/660/ЕИО и 83/349/ЕИО на Съвета (ОВ L 182, 29.6.2013 г., стр. 19).1

Според приложение I към Директива 2013/34/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 юни 2013 година относно годишните финансови отчети, консолидираните финансови отчети и свързаните доклади на някои видове предприятия и за изменение на Директива 2006/43/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и за отмяна на Директиви 78/660/ЕИО и 83/349/ЕИО на Съвета, за Република България това са акционерно дружество, дружество с ограничена отговорност, командитно дружество с акции.

При цитираната относима нормативна уредба, едно предприятие е в затруднено положение, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат, надвишаващ половината от записания акционерен капитал.

В отметка „Важно“ от раздел 11.1. от Условията за кандидатстване е подчертано, че в раздел 21. „Списък на документи, които се подават на етап кандидатстване“ от Условията за кандидатстване са посочени документите, които трябва да бъдат представени, за да се удостовери допустимостта на кандидата; условията, за които не е предвиден документ, се проверяват служебно.

В т.3 от раздел 21.1. е предвидено подаване на декларация при кандидатстване (приложение № 1). Съгласно утвърдения образец на тази декларация, кандидатът декларира, че: 1. дава съгласието си НСИ да предостави на Министерството на земеделието и храните и ДФЗ следните данни от Годишния отчет за дейността за 2019 г., 2020 г., 2021 г. и 2022 г. (ако е приложимо) на управляваното/представляваното предприятие с цел извършване на документална проверка на декларираните обстоятелства в подаденото предложение за изпълнение на инвестиция по процедура за подбор по НПВУ, инвестиция C6. I1 „Фонд за насърчаване на технологичния и екологичен преход на селското стопанство“; Отчет за приходите и разходите (за нефинансови предприятия, съставящи баланс) за 2019 г., 2020 г., 2021 г. и 2022 г. (ако е приложимо); Отчет за приходите и разходите (за нефинансови предприятия, несъставящи баланс (ЕТ)) за 2019 г., 2020 г., 2021 г. и 2022 г. (ако е приложимо); Декларация за предприятия с приходи и разходи под 500 лева и за предприятия без дейност за 2019 г., 2020 г., 2021 г. и 2022 г. (ако е приложимо); Консолидиран годишен отчет за дейността на нефинансовите предприятия, съставящи баланс за 2019 г., 2020 г., 2021 г. и 2022 г. (ако е приложимо); Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд или Справка 2 „Заети лица“, част от Отчета за приходите и разходите за предприятия, несъставящи баланс (ЕТ) за 2019 г., 2020 г., 2021 г. и 2022 г.; Счетоводен баланс за 2019 г., 2020 г., 2021 г. и 2022 г.; 2. дава съгласието си НСИ да предостави на ДФЗ данни от годишните отчети за дейността на представляваното предприятие във връзка с дейностите по извършване на оценка на предложенията, договаряне и мониторинг на сключените договори, както и за целите на измерване и отчитане на резултатите от изпълнението и контрола по изпълнението на инвестиция „Фонд за насърчаване на технологичния и екологичен преход на селското стопанство“ за периода до приключването й; 3. съгласен е предоставените от НСИ данни да бъдат разпространявани/публикувани в докладите по изпълнение на инвестицията.

Административният орган е дал разяснения по документите по процедурата и информация във връзка с попълването на проектното предложение и формуляра за кандидатстване, като не се спори по делото, че кандидатът е представил надлежно попълнена и подписана декларация, че е запознат с Условията за кандидатстване. Ако за дружеството-жалбоподател не са били ясни Условията на кандидатстване, същото е имало възможност да иска разяснения по реда на чл.5, ал.7 от ПМС № 114/2022 г., което в случая не е направено. Според Условията за кандидатстване кандидатът изрично декларира, че не е предприятие в затруднено положение и е запознат, че проверката за съответствие на декларираните обстоятелства с това условие към датата на подаване на ПИИ се извършва на база предоставени по служебен път от НСИ счетоводни документи на кандидата за 2019 г., 2020 г., 2021 г. и 2022 г., за което същият дава своето съгласие с цитираната по-горе декларация. Освен това и по т.21.1., подточка 7 от УК е предвидено и представянето на декларации по чл.4а, ал.1 от ЗМСП във формата на образеца (приложение № 7) за 2020 г., 2021 г. и 2022 г. като е изрично посочено, че кандидатът представя декларации за завършените финансови години. Процедурата за подбор на ПИИ е с краен срок за кандидатстване 20.12.2023 г. и към тази дата финансовата 2023 г. не е приключила. Последната приключила финансова година е 2022 г. и именно затова се разглеждат данни до 2022 г. В подкрепа на извода на съда и съответно на органа е и заложеният критерий за оценка за предложенията за изпълнение на инвестиции, а именно критерий 3 от раздел 19. „Критерии и методика за оценка на предложенията за изпълнение на инвестиции“ – финансовото състояние на кандидата обезпечава реализирането на инвестициите по ПИИ /нетните приходи от продажби на продукция на кандидата се вземат предвид от трите завършени финансови години 2020 г., 2021 г. и 2022 г./. В този смисъл, предвид така изискуемите документи и заложени критерии, логично обосновано е, преценката за обстоятелството е ли или не предприятието в затруднено положение да се извършва на база счетоводната документация за пълна приключила финансова година, а именно 2022 г.

Не е спорно по делото, а и това се установява от представените доказателства, че към 31.12.2022 г. общият размер на собствения капитал на дружеството е отрицателна величина – минус 1 012 хиляди лева, който надвишава половината от записания акционерен капитал, който е на обща стойност 5 000 лева (л.л.91-94 от преписката). При тези данни и относима нормативна уредба кандидатът не отговаря на условието за допустимост, относимо към т.2, б.“г“ от раздел 11.1. „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията за кандидатстване, тъй като е предприятие в затруднено положение, за което според чл.1, § 5 от Регламент /ЕС/ № 2022/2472 на Комисията не се следва предоставяне на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост. Обосновано и в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби ръководителят на СНД е отказал да бъдат предоставени средства от Механизма за възстановяване и устойчивост на „ГИП-60“ ЕООД по процедурата.

Решението е съобразено и с целта на закона – предоставяне на безвъзмездни средства по Механизма за възстановяване и устойчивост единствено на кандидати, които са доказали по съответния ред и в предвидените срокове, че отговарят на изискванията за крайни получатели, при стриктно спазване на предварително обявените условия.

По изложените съображения съдът намира, че обжалваното решение е законосъобразно и на основание чл.172, ал.2, предл. последно от АПК жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, своевременно направеното искане от процесуалния представител на ответника и като съобрази разпоредбата на чл.143, ал.3 от АПК вр.чл.78, ал.8 от ГПК вр.чл.37 от Закона за правната помощ вр.чл.144 от АПК и Тълкувателно решение № 3 от 13.05.2010 г. на ВАС по т.д. № 5/2009 г., настоящият съдебен състав намира претенцията на ответника за заплащане на юрисконсултско възнаграждение за основателна. Т. следва да се присъди съгласно разпоредбата на чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ. Последната норма възлага на съда да определи конкретния размер на юрисконсултското възнаграждение в рамките на определените в разпоредбата граници. Съдът намира, че в конкретния случай юрисконсултското възнаграждение следва да бъде определено в размер на 100 лева. Деловодните разноски за осъщественото процесуално представителство от юрисконсулт следва да бъдат присъдени в полза на ДФ „Земеделие“, който има качеството на юридическо лице съгласно чл.11, ал.1 от ЗПЗП.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ГИП-60“ ЕООД, със седалище в [населено място] против решение изх. № 03-260-РД/589 от 30.05.2024 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което е отказано да бъдат предоставени средства от Механизма за възстановяване и устойчивост на кандидат „ГИП-60“ ЕООД с предложение за изпълнение на инвестиция с № BG-RRP-6.004-2493, подадено по процедура с № BG-RRP-6.004 - „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“.

ОСЪЖДА „ГИП-60“ ЕООД, С ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в [населено място], [улица], ет. 2, ап. 4, представлявано от управителя Д. Е. Т., да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

Решението може да се обжалва от страните с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

Съдия: