Решение по дело №1005/2019 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 320
Дата: 23 декември 2019 г. (в сила от 5 март 2020 г.)
Съдия: Георги Димитров Василев
Дело: 20192330201005
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 септември 2019 г.

Съдържание на акта

           РЕШЕНИЕ

№320/23.12.2019г.                 20.12.2019 г.                                     гр.Ямбол

                                 

                               в името на народа

 

Ямболският районен съд, Наказателно отделение, V-ти състав, на двадесет и осми ноември две хиляди и деветнадесета година, в публично заседание, в състав:

 

                                                                             Председател: Г. Василев

                                                       

                                                                              Членове:1……………...

 

                                   2……………...

 

секретаря Я.С.

прокурор… …………

като разгледа докладваното от съдия-докладчик Г.Василев

АНД № 1005/2019 г. по описа на съда, за да се произнесе  взе  предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на Кмета на ОБЩИНА - СТРАЛДЖА – А.К.К. против наказателно постановление /НП/№ НЯСС-149/12.08.2019г. на Зам.-председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор/ДАМТН/, с което за нарушаване на чл.190а, ал.2, вр. чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите/ЗВ/, на основание  чл.83 от ЗАНН, вр. чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ на общината е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 4000 лв.

Кметът на Община – Стралджа, редовно призован, не се явява в с.з., но юрисконсулт на общината пледира от името на ЮЛ за отмяна на НП като незаконосъобразно от процесуална и материалноправна страна.

Вьззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител.

 

Сьдьт, след като извърши цялостна преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

 

На 07.05.2019г., на основание чл.190, ал.4, т.2 от Закона за водите/ЗВ/ е извършена проверка от свидетелите – Д.Д. и М.И./*** в РО“Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ – Югоизточна България/ на ДАМТН и инж.В. С./***/ на язовир в поземлен имот № *** в землището на с. Б., община С., Акт за публична общинска собственост № *** г., собственост на община - Стралджа, за което е съставен Констативен протокол № *** г. При тази последваща проверка, извършена чрез оглед и обход на малка язовирна стена и съоръженията към нея е установено отново, наличие на увеличен теч над изходната шахта на основния изпускател на въздушния откос, което водило до изнасяне на материал от тялото на язовирната стена, разрушаване на нейната еднородност и застрашавало конструктивната и сигурност, макар да са били поставени чували и камъни за намаляване на изтичащото водно количество. Преди тази провека е извършена проверка от инспекторите, чийто резултат е отбелязян в  Констативен протокол/КП/***. При втората проверка на 07.05.2019 г. е установено, че не са изпълнени от собственика на язовир поземлен имот № ***/Община-Стралджа/ задължителните предписания, дадени в Констативен протокол № ***г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ при първата проверка да се извършат ремонтно -възстановителни работи за отстраняване на теча по въздушния откос, със срок за изпълнение 31.03.2019 г. Екземпляри от горепосочените протоколи са връчени надлежно на представители на Община-Стралджа.

Община–Стралджа е била надлежно уведомена от административнонаказващия орган/АНО/, че на 04.06.2019 г. трябва в офиса, в гр.Ямбол на ДАМТН да се яви кмета на общината или упълномощено от него лице за съставяне и връчване на АУАН. На посочената дата АУАН № ***г. е бил съставен от св.Д.Д., в присъствието на св. Е. М. и М.И./***/ и на изрично упълномощен представител от кмета на общината, за извършено на 01.04.2019 г. административно нарушение от общината по чл.190а, ал.2, вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ. Актът е надлежно връчен на представителя на общината веднага след неговото съставяне.

НП № *** е издадено от АНО на 12.08.2019 г. и е връчено по пощата с обратна разписка надлежно на служител от общината, като на основание чл.83 от ЗАНН, вр. чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ на Община - Стралджа е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 4000 лв. 

          Горната фактическа обстановка, съдът приема за установена от събраните по делото гласни доказателства/показанията на свидетелите М.И. и Д.Д./ и писмени доказателства - АУАН и НП, Констативни протоколи за извършени проверки на язовира, покана, известие и разписка за съставяне на АУАН и връчване и връчени книжа, Заповеди на председателя на ДАМТН, пълномощно на кмета на Община – Стралджа, Акт за общинска собственост № ***. на процесния язовир,  прочетени на основание чл.283 от НПК, които доказателства са логични, последователни и безпротиворечиви.

Сьдьт кредитира изцяло показанията на свидетелите, които добросъвестно са изпълнявали своите задължения при извършване на проверките и при съставяне на АУАН.

 

От така установената фактическа обстановка, сьдьт прави следните правни изводи:

 

          Жалбата е допустима и подадена в срок от лице, което има право на жалба. Разгледана по същество жалбата се явява НЕОСНОВАТЕЛНА по следните сьображения:

          АУАН и НП са законосъобразно издадени, съгласно императивните разпоредби на чл.42 и чл.57 ЗАНН. Съдът не споделя съображенията на процесуалния представител на жалбоподателя от с.з. и тези, изложени в жалбата, че има извършени съществени нарушения на процесуалните правила, визирани в ЗАНН, така както е посочено в жалбата. Няма допуснато нарушение на чл.40, чл.42, чл.43, чл.53, чл.57 и чл.58 от ЗАНН. АУАН е съставен и връчен на надлежно упълномощено лице да представлява кмета на общината, като няма ограничаване на правата на ЮЛ – община, т.к. законът позволява такова представителство, включително и пред съд. Не са извършени и процесуални нарушения от актосъставителя и от АНО при изготвяне на АУАН и НП. По чл.42, т.4 и т.5 и чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН и актосъставителят и наказващият орган са посочили точно и ясно в АУАН и НП кога, къде и какво административно нарушение е извършено от жалбоподателя. Точно са посочени дата и мястото на извършване на нарушението, като същото е описано и формулирано подробно от фактическа и правна страна. Не е нарушена и разпоредбата на чл.58, ал.1 от ЗАНН, защото този закон не изключва връчването на НП и по пощата с обратна разписка, като НП е получено надлежно от служител на общината и е предадено на кмета на общината, който е подал жалба в срока за обжалване, посочен в същия закон. Жалбоподателят чрез своя легитимен представител е могъл да изложи и нови съображения за отмяна на НП преди и по време на разглеждане на делото от съда, поради което не може да се приеме, че е нарушено или ограничено съществено правото на защита на жалбоподателя, ако неговия представител не е получил лично НП.

          След обстоен анализ на всички приети по делото писмени доказателства и кредитираните от съда гласни доказателства се установи, че жалбоподателят е извършил описаното в АУАН и НП административно нарушение при т.нар. ”безвиновна отговорност”, касаеща ЮЛ. С изтичането на срока за отстраняване на неизправността на язовира или изпълнение на дадените предписания от контролния орган, подробно посочени и в двата констативни протоколи до 31.03.2019 г., на 01.04.2019 г. Община - Стралджа е осъществила фактическия състав на нарушението на разпоредбата на чл.190а, ал.2 от ЗВ, която задължава собствениците на язовирни стени и/или съоръженията към тях да изпълняват предписанията, които са получили по надлежния ред от контролните органи по чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ. Видно от КП ***. служителите от ДАМТН са установили значителна неизправност при инспекцията на процесния язовир, като при обилен дъжд или при снеготопене повредената стена няма да може да изпълнява своите функции, макар да са предприети някакви мерки, посочени от представителя на жалбоподателя в с.з., които според съда имат палиативен характер, и това може да доведе до изключително негативни последици за жителите в близост до язовира. В тази връзка, правилно и законосъобразно актосъставителят е очертал фактическата обстановка в АУАН въз основа на събраните писмени доказателства /точно описани в приложението документи/, като е приел, че ЮЛ е нарушило процесната разпоредба от ЗВ. Законосъобразно и обосновано е и изготвеното НП. Правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на ЮЛ по чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ и правилно е определено административното наказание „имуществена санкция“ в размер на 4000 лв. над минимума, предвиден в закона. Имайки предвид спецификата на настоящия казус и реалната опасност, която представлява язовира за живущите около него, решаващия съд приема, че не само не следва да се намалява размера на наложената санкция на минимума от 1000 лв., а и не може да се приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Не е налице малозначителност на процесното административно нарушение или неговата обществена опасност да е явно незначителна, поради което НП следва да бъде потвърдено като законосъобразно. В тази насока, съдът споделя изцяло фактическите и правни доводи на АНО за законосъобразността на НП и отхвърля като неоснователна аргументацията на жалбоподателя и процесуалния му представител, изложени в жалбата и в с.з. за отмяна на НП като незаконосъобразно от процесуална и материалноправна страна.

 

          При така изложените съображения й на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, сьдьт

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ПОТВЪРЖДАВА НП НЯСС - 149/12.08.2019 г. на Зам.-председателя на ДАМТН, с което за нарушаване на чл.190а, ал.2, вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ, на основание  чл.83 от ЗАНН, вр. чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ на ОБЩИНА - СТРАЛДЖА, със седалище и адрес на управление: гр.С., обл.Я., ул.***, представлявана от А.К.К. –*** на общината, е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 4 000/четири хиляди/лв.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Ямбол в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

                                                                             

                                                                            Районен сьдия: