Р
А З П
О Р Е
Ж Д А
Н Е
№ 518
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – VII-ми състав, в закрито заседание на 23
Януари 2020г. в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЯВОР КОЛЕВ
като
разгледа докладваното от съдия ЯВОР КОЛЕВ ч.адм.дело №3983/ 2019г. и като обсъди
:
Производство по чл.304 и сл. АПК.
Образувано е по молба на К.С.Т. с адрес *** чрез адв. Н.за неизпълнение на влязъл в сила съдебен акт.
Мотивите на жалбоподателя са, че съгласно диспозитива
на съдебно решение № 2136 от 24.10.2018 г., постановено по адм.дело
№ 2038/2018 г. по описа на Административен съд Пловдив, потвърдено с Решение №
13715/15.10.2019 г. по адм. д. № 15070/2018 г. по
описа на ВАС,VI отд., е отменено Решение №2153-15-125/11.06.18г. на Ръководителя на ТП на НОИ
– Пловдив, с което е потвърдено Разпореждане № **********:ПР-2140-15-290/12.04.2018
г. на Ръководител на „ПО“ на ТП на НОИ – Пловдив, с което на Т. е отказано
отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст и преписката е изпратена
по компетентност на ръководителя на ПО за ново произнасяне при съобразяване на
дадените от съда задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона,
и към момента, решението на съда не е изпълнено от
страна на административния орган.
В съответствие с изискването
на разпоредбата на чл.306 ал.3 от АПК е предоставена възможност на ръководителя
на ПО при ТП на НОИ – Пловдив , да даде
писмени обяснения и представи доказателства в 14-дневен срок от получаване на
препис от жалбата по чл.304 от АПК за изпълнение на съдебния акт.
В указания срок по делото е постъпило становище изх. № 2175-15-206#1/17.01.2020 г. от посочения по-горе административен орган, в които се
посочва, че в изпълнение на дадените от съда указания, обективирани
в постановените актове, към настоящия момент, от страна на административния
орган, са предприети действия по изясняване статута на разпореждане от
05.04.2018 г. и постановеното от Ръководителя на „ПО“ при ТП на НОИ – Пловдив
разпореждане от 12.04.2018 г. за отказ за отпускане на пенсия за осигурителен
стаж и възраст. Посочено е също така, че предприетите действия ще бъдат
приключени със съответния административен акт от длъжностното лице в
предвидения в разпоредбата на чл.10 ал.1 от НПОС – 4-месечен срок, считано от
датата на получаване на съдебното решение.
След извършена служебна
справка по адм.дело № 2038/2018 г. на Административен
съд - Пловдив, ХVI състав, установих следното.
Производството е образувано
по жалба на К.Т. *** срещу Решение № 2153-15-125/11.06.2018 г. на Ръководител
на ТП на НОИ–Пловдив,с което е потвърдено Разпореждане № ********** ПР-2140-15-290/12.04.2018г.
на Ръководителя на „ПО“ на ТП на НОИ – Пловдив, с което на Т. е отказано
отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст
С Решение № 2136 от
24.10.2018 г., постановено по адм. дело № 2038/2018
г. по описа на Административен съд Пловдив, обжалваният административен акт, е
отменен и преписката е изпратена на Ръководителя на „ПО“ при ТП на НОИ –
Пловдив по компетентност.
Мотивите на съда са, че с разпореждане № **********/Протокол
№ 01131/05.04.2018 г. на Ръководителя на ПО в ТП на НОИ – Пловдив – свалено от
сайта на НОИ на Т. е отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст в
размер за изплащане 910 лв. В хода на съдебното производство е установено, че
разпореждането, с което е отпусната въпросната пенсия на жалбоподателя, е едно
проектно разпореждане и е било анулирано, както и, че от страна на
административния орган е прието, е жалбоподателят се ползвал със статут на
пенсионер до последвалото установяване и коригиране на несъответствията,
поради което с обжалваното Разпореждане № **********:ПР-2140-15-290/12.04.2018
г. на ръководителя на ПО на ТП на НОИ – Пловдив, му е отказана пенсия за
осигурителен стаж и възраст.
Предвид невъзможността съдът да установи как, въз
основа на едно проектно разпореждане, на жалбоподателя за м.05 и м.06.2018 г. е
отпусната, именно сочената пенсия от 910 лв., липсата на доказателства за
анулиране на това разпореждане, както и на такива за коригиране на погрешно
генериране в системата на данни за статуса на жалбоподателя, а именно –
„активен“, както и при липсата на доказателства, че Т. се е ползвал със статут
на пенсионер, съдът е формирал извод, че административният орган не е
изпълнил задължението си по чл.35 и чл36 от АПК – да изясни изцяло
обстоятелствата по случая. В тази връзка е приел и, че липсата на мотиви в акта
на пенсионния орган, обуславят неговата незаконосъобразност, поради което го е
отменил и изпратил на органа за ново произнасяне.
След
обжалване пред ВАС на Р България, решението е влязло в сила на 15.10.2019 г.
При така установеното от
фактическа страна, след преценка на изложеното в становището на
ръководителя на ПО при ТП на НОИ - Пловдив и след служебна проверка по адм.дело № 2038/2018 г. на Административен съд - Пловдив, ХVI състав, съдът формира следните правни изводи.
За да се приложи разпоредбата на чл.304 ал.1 от АПК следва да е
налице задължение за административен орган, произтичащо от влязъл в сила
съдебен акт, което да не е изпълнено. Разпоредбата вменява реализиране на административно-наказателна
отговорност спрямо длъжностно лице за неизпълнение на задължение, произтичащо
от влязъл в сила съдебен акт. Следователно, необходимо е, неизпълнението да е в
резултат на виновно поведение на длъжностното лице и да е налице влязъл в сила
съдебен акт. За да бъде сторено това, следва да са налице трите кумулативни
предпоставки на чл.304 ал.1 от АПК, а именно: 1.) влязъл в сила съдебен акт,
който предписва определено поведение за административния орган; 2.) изпращане
на препис от влезлия в сила съдебен акт и/или преписка на задължения
административен орган с оглед узнаване на задължението, което следва да изпълни
и 3.) неизпълнение на този съдебен акт от страна на административния орган –
адресат на дължимото поведение.
На следващо място е необходимо да се отбележи
също така, че това е производство, което има административнонаказателен
характер, но отговорността не се установява и търси по реда на ЗАНН, а по реда
на АПК - чл.306. Това не е производство, което да има белезите на административно
правораздаване и произнасяне на съд със сила на пресъдено
нещо по отношение законосъобразността на административен акт. Отговорността,
предвидена в чл.304 ал.1 от АПК е административнонаказателна
и е лична. Субектът на това нарушение следва да притежава качеството на
длъжностно лице, а изпълнителното деяние се изразява в неизпълнение на
задължение, което произтича от влязъл в сила съдебен акт. Няма спор, че Ръководителят
на „ПО“ при ТП на НОИ – Пловдив има качеството на длъжностно лице.
В случая, съдът намира, че
не са изпълнени кумулативните предпоставки на цитирания текст от АПК спрямо посоченото
длъжностно лице, поради следното.
С постановеното решение
№2038/24.10.2018г. на Административен съд – Пловдив е възникнало пряко
задължение за ръководителя на ПО при ТП на НОИ – Пловдив, да извърши нова
преценка по заявлението на Т., като спази разпоредбите на чл.35 и чл.36 от АПК, а именно – да се изяснят изцяло всички обстоятелства по случая и да се
изложат подробни мотиви относно статута на лицето и основанията за отпускане
на пенсия в полагаемия размер според трудовия стаж и разпоредбите на
материалния закон.
Каза се, решението е
обжалвано пред ВАС на РБ и е влязло в сила на 15.10.2019 г.
С писмо изх. № 4420/24.10.2019
г. на съдията-докладчик на XVI състав, на Ръководителя
на ТП на НОИ – Пловдив е изпратен заверен препис на влязлото в сила решение №
2136/24.2018 г. по адм. д. № 2038/2018 г. по описа на
Административен съд – Пловдив, за сведение и изпълнение. Писмото е получено в
ТП на НОИ – Пловдив на 25.10.19 г.
Съгласно чл.10 ал.1 предл.2 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж,
длъжностното лице по пенсионното осигуряване се произнася в четиримесечен
срок от подаването на заявлението, а в случаите на прилагане на международен
договор, по който Република България е страна, или на европейските регламенти
за координация на системите за социална сигурност – в едномесечен срок от
получаването на всички необходими документи и данни. Когато осигурителният
стаж към датата на придобиване на правото се зачита при сумирано изчисляване на
работното време, четиримесечният срок тече от датата на постъпване на
информацията в НОИ за целия период, за който е установено сумирано изчисляване
на работното време, или от датата на прекратяване на правоотношението. Т. е. в
конкретния случай, този 4-месечен срок
изтича на 25.02.2020г.
Доколкото със съдебните
решения на Административния съд и на ВАС на РБ не се посочени други срокове,
съобразно разпоредбата на чл.174 АПК/а и страната не е поискала допълване на
акта на съда с оглед определяне на срок за изпълнение/, то в случая за
Ръководителя на пенсионния отдел важат общите срокове за произнасяне в КСО и
НПОС.
Поради горното, съдът намира, че към датата на
постановяване на настоящото разпореждане не е налице влязъл в сила съдебен акт,
който виновно да не е изпълнен от Ръководител на „ПО“ при ТП на НОИ – Пловдив и
което неизпълнение да е основание за реализиране на административно-наказателната
му отговорност по реда на чл.304 във връзка с чл.306 от АПК.
С оглед на изложеното, молбата не следва да се
уважава.
С оглед характера на производството, сезиралото Председателя на Съда
лице няма право на жалба, а с оглед резултата, такова право няма и соченият за
нарушител.
Ето защо и поради мотивите,изложени по-горе
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VIІ-ви
състав :
Р
А З П
О Р Е
Д И
ОСТАВЯ
БЕЗ УВАЖЕНИЕ молбата на К.С.Т. с
адрес *** чрез адв. Н.за налагане на „Глоба“ на
Ръководител „ПО“ при ТП на НОИ М.Т.К.за неизпълнение на влязъл в сила съдебен
акт – решение №2136 от 24.10.2018г., постановено по адм
дело №2038/2018 г. по описа на Административен съд – Пловдив, потвърдено с
Решение № 13715/15.10.19г. по адм. д. № 15070/2018 г.
по описа на ВАС, VI отд..
ПРЕПИС от настоящото разпореждане да се връчи на К. ***.
РАЗПОРЕЖДАНЕТО
НЕ подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :