Решение по дело №3435/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1327
Дата: 7 декември 2020 г.
Съдия: Теодора Пламенова Шишкова
Дело: 20203110203435
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 август 2020 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 1327
гр. Варна , 07.12.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 36 СЪСТАВ в публично заседание на двадесет и
девети октомври, през две хиляди и двадесета година в следния състав:
Председател:Теодора П. Шишкова
Секретар:Неше Е. Реджепова
като разгледа докладваното от Теодора П. Шишкова Административно
наказателно дело № 20203110203435 по описа за 2020 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на М. А. Я., с ЕГН: **********, със съдебен адрес: гр.
Пазарджик, ул. „Петко Машев” № 9, офис № 2 против Електронен фиш за налагане на глоба
серия К № 3164460, издаден от ОД на МВР – гр. Варна, с който на жалбоподателя Я., на
основание разпоредбите на чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от Закона за движение
по пътищата, му е наложена глоба в размер на 400 лева (четиристотин лева) за допуснато от
него нарушение на разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата.
Жалбоподателят изразява несъгласието си с наложената му глоба, като в жалбата
посочва, че ел. фиш е неправилен и незаконосъобразен и моли за цялостната му отмяна, като
посочва, че оспорва техническата годност на измервателното средство,твърди че не му е бил
приспаднат допустимия толеранс от 3 км/ч, като наред с това никога не е бил собственик
или ползвател на МПС с ДК № В1755НС.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не се представлява.
Въззиваемата страна сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Варна не изразява
своето становище по отношение на депозираната жалба в съдебно заседание, представя
единствено писмени бележки с бланкетно изразено становище за потвърждаване на
издадения фиш и направено искане за присъждане на разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
1
От фактическа страна, съдът намира за установено следното:
На 17.05.2018г. в 11:29 часа в обл. Варна, гр. Варна на Южен възел „Аспарухов мост”
в посока Центъра на гр. Варна с автоматизирано техническо средство АTCC ARH CAM S1
№ 11743с9 била засечена скорост на движение на моторно превозно средство – товарен
автомобил „Фолксваген Кадди” с ДК № В 1755 НС от 81 км/час, при разрешена скорост на
движение в този пътен участък от 50 км/ час.
Превозното средство – товарен автомобил „Фолксваген Кадди” с ДК № В 1755 НС
бил регистриран на името на „Еко Булстандарт” ЕООД със законен представител Артюн
Мишаевич Овсепян.
Самото автоматизирано техническо средство отчело скоростта представлява
стационарно преносим уред за контрол на скоростта.
Въз основа на тези данни от ОД на МВР – гр. Варна бил издаден електронен фиш
серия К № 2072245, с който на собственика на автомобила била наложена глоба в размер на
400 (четиристотин) лева за извършеното нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
След като бил връчен и в срока за оспорване в ОД на МВР – Варна постъпила
декларация от представителя на дружеството –собственик, в който било посочено, че в
процесния ден автомобилът се управлявал от жалбоподателя М. А. Я., като към
декларацията било представено и копие от СУМПС на Янков съгласно изискванията на
ЗДвП.
Поради посоченото, първоначално издаденият електронен фиш бил анулиран и бил
издаден процесният предмет на разглеждане в производството.
За самия електронен фиш по преписката отсъстват доказателства за връчване поради
което жалбата следва да се счита за подадена в срок.
Гореизложената фактическа обстановка се установява и се потвърждава от
приобщените по делото писмени доказателства, които съдът кредитира изцяло, тъй като
същите са непротиворечиви в своята цялост и изясняват фактическата обстановка по начина,
възприет от съда.
При така възприетото от фактическа страна, съдът намери от правна страна
следното:
При издаване на ел.фиш са били спазени относимите законови разпоредби, като в
него са посочени териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на
чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
2
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката за извършване на плащане, респ. мястото на
доброволното й заплащане.
Нарушението е описано с необходимата конкретика, посочен е пътния участък, на
който е установено - обл. Варна, гр. Варна възел „Аспарухов мост” в посока Центъра на гр.
Варна, като в самия електронен фиш са били изброени и точни цифрови координати.
Административно-наказателното производство е проведено в рамките на сроковете
по чл.34 от ЗАНН.
От събраните по делото писмени доказателства безспорно се установява, че е
извършено нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДП. Тази норма сочи, че при избиране скоростта на
движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава следните
стойности на скоростта в km/h за населено място ограничението е определено на 50 км/ч.
В този смисъл за въззивника Я. (според данните предоставени от собственика на
превозното средство) е било налице задължение да не превишава тази скорост, което той не
е изпълнил, тъй като видно от приобщената по делото снимка е, че измерената с техническо
средство скорост е била в размер на 81 км/ч. Поради това съдът намира, че нарушението на
чл.21 ал.1 от ЗДП безспорно е допуснато.
Посоченото нарушение е било установено с автоматизирано техническо средство
ARH CAM S 1 с № 11743с9, което е одобрен тип за измерване и е преминало съответните
проверки. То е било и документирано, като е била изготвена съответната снимка, която е
приложена по преписката.
По съществото си автоматизираното техническо средство ARH CAM S 1 с № 11
743с9 представлява преносима система за контрол на скоростта на МПС с вградено
разпознаване на номера и комуникации.
Тя измерва скоростта и разстоянието на преминаващите превозни средства, като се
поставя на статив /тринога/ или в патрулен автомобил. Съобразно Тълкувателно решение
№ 1 от 26.02.2014 година по т.д. № 1/2013 година на ВАС, издаването на електронния фиш
е строго ограничено и възможно само в случаите на предварително стационарно
позиционирани технически средства със съответните предварителни обозначения за
съществуването им /чл.165 ал.2 т.6 и т.7 от ЗДвП/, същите да работят на автоматичен режим
без нужда от обслужване от съответен контролен орган.
В останалите случаи при използване на мобилни технически средства, обслужвани и
използвани непосредствено от контролен орган, тази разпоредба е неприложима и за
констатираните с тези технически средства нарушения на ЗДвП е приложим общият ред за
съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление.
Разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП сочи, че при нарушение, установено и заснето
3
с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание
лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни
точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Съобразно т.65 от ДР на
ЗДП „Автоматизирани технически средства и системи“ са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.
На основание чл.165 ал.3 от ЗДвП е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за
контрол на правилата за движение по пътищата, с която се уреждат условията и редът за
използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата.
В чл.2 от Наредбата е направено разграничение между стационарни и мобилни
АТСС, като чл.3 предвижда, че за установените от АТСС нарушения на правилата за
движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана
информационна система.
От анализа на посочените правни норми и съобразно константната практика на
Административен съд - Варна, може да се направи извод, че нарушенията на правилата за
движение по пътищата могат да се установяват и санкционират, чрез издаване на електронен
фиш, не само чрез използване на стационарни АТСС, обозначени със съответен пътен знак и
оповестени по законово определения за което начин, а и посредством мобилни
автоматизирани технически средства и системи за контрол.
В Наредбата изчерпателно са посочени и изискванията относно въвеждането в
експлоатация, реда за използване на АТСС и автоматизирания режим на работа, който не
изисква обслужване от контролния орган- освен включването и изключването на мобилното
АТСС /чл.9 ал.2 от Наредбата/. С оглед на това и съобразно константната практика на
Административен съд-Варна, следва да се приеме, че електронен фиш за санкциониране на
допуснато нарушение на ЗДП може да бъде издаден, когато нарушението бъде установено и
заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или система, при условие че са
изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г.
В настоящият казус от доказателствата по делото се установява, че контролните
органи са изпълнили изискванията на чл.4 от Наредбата- контролът да се осъществява със
АТСС, одобрени по реда на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за одобрен
тип средство за измерване и преминали първоначална или последваща проверка от
Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на
4
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, удостоверено с представени по
административната преписка Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №
17.09.5126, валидно до 07.09.2027 год. Приложен е и протокол за използване на АТСС, от
който е видно, че същата се е намирала на Южен възел Аспарухов мост, че режимът на
измерване е бил стационарен, а посоката на задействане-приближаващи автомобили, че
контролът се е извършил за времето от 10,00 часа до 12.00 часа на дата 17.05.2018г., а
самият протокол е съставен логично на следващата дата 18.05.2018г.
С оглед на това, като взе предвид събраните по делото писмени доказателства,
съдът намира, че АТСС, заснела процесното нарушение на 17.05.2018 год. в 11.29 часа е
правилно експлоатирана, поради което и производството по ангажиране на
административно-наказателна отговорност на нарушителя чрез издаването на електронен
фиш, се е развило при спазване на установените процесуални правила.
Според разпоредбата на чл.188, ал.1 от ЗДвП собственикът или този, на когото е
предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение.
Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не
посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. В случая обаче собственикът
на превозното средство е представил доказателства за ползвателя на МПС в процесния ден,
поради което възраженията в обратната посока съдът счита за неоснователни, още повече, че
жалбоподателя не представя доказателства за друго лице управлявало МПС в процесния
ден.
Правилно е била приложена и санкционната норма. Именно в чл.182, ал.1, т.4 от
ЗДП е предвидено наказание за управление на МПС със скорост в населено място,
превишаваща разрешената от 50 км/ч, каквото в случая е налице.
Съдът установи, че в случая действително в ел.фиш е посочено, че от измерената с
АТСС скорост на движение е бил приспаднат допустимия толеранс от +/- 3 %. В
приложената по преписката снимка е отразена установена скорост на движение от 81 км/ч.
От съдържанието на протокола за проверка на системата и от инструкцията й за употреба се
установява, че действително е налице максимално допустима грешка от +/- 3 км/ч при
измервания на скорост над 100км/ч. Отново от инструкцията за употреба на системата става
ясно, че устройството, след направените измервания създава и предоставя на изхода си 100
стойности за разстояние и 100 потвърдени стойности за скорост за секунда. От генерираните
стойности на скоростта, устройството избира една стойност за всяко събитие. Изборът се
базира на специален алгоритъм, който е в състояние да групира стойностите на скоростта,
които принадлежат на едно превозно средство и да определи валидна стойност. След
изчисляването, определената скорост се закръглява към цяло по-малко число. Поради това,
като съобрази установената скорост за движение на въз. Янков, която и след приспадане на
толеранса от +/- 3 км/ч надвишава разрешената с 31 км/ч, съдът намира, че липсата на
изрично отбелязване дали е приспаднат или не този толеранс, не съставяла нарушение на
5
процесуалните правила, доколкото не ограничава правото на защита на санкционираното
лице. В този смисъл възраженията в тази насока са неоснователни.
Правилно е бил определен и размерът на глобата от 400.00 /четиристотин/ лв., който
е императивно предвиден в закона и няма правна и процесуална възможност за неговото
изменение.
Предвид направеното искане за разноски и доколкото делото протече в едно
заседание без явяване на процесулания представител на АНО съдът намира, че следва да
присъди разноски в минималния размер от 80 лева, утвърден в Наредбата.
Мотивиран от изложеното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 3164460, издаден
от ОД на МВР – гр. Варна, с който на жалбоподателя Я., на основание разпоредбите на чл.
189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от Закона за движение по пътищата, му е наложена
глоба в размер на 400 лева (четиристотин лева) за допуснато от него нарушение на
разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата. ОСЪЖДА М. А. Я.,
с ЕГН: ********** да заплати на ОД на МВР – гр. Варна сумата от 80 лева, сторени
разноски за юрисконсултско възнаграждение
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Варна
в 14 – дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
6