Решение по дело №2067/2020 на Софийски градски съд

Номер на акта: 260351
Дата: 13 ноември 2020 г. (в сила от 1 февруари 2021 г.)
Съдия: Цвета Стоянова Желязкова
Дело: 20201100902067
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 27 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№....................

гр. София, 13.11.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТО, VІ-10 състав в закрито заседание, в състав:

                                      СЪДИЯ: ЦВЕТА ЖЕЛЯЗКОВА

 

разгледа търговско дело № 2067 по описа за 2020 г. и взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 25 от ЗТРРЮЛНЦ, образувано по жалба на Е.Б. АД, ЕИК ******, чрез адв. Х.срещу отказ № 20200930162115/16.10.2020 г. на Агенция по вписванията, с който е отказано обявяване на ГФО, отчет за дейността, консолидиран финансов отчет и консолидиран отчет за дейността за 2019 г. по партидата на дружеството.

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на постановения отказ. Твърди се, че поисканото със заявление, образец Г2, вх. номер 20200930162115 обявяване на ГФО и годишен консолидиран отчет за 2019 г. на дружеството отговаря на всички изисквания по чл. 24 от ЗТРРЮЛНЦ. Сочи се, че решение 733-ПД/29.09.2020 г. на заместник-председателят, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност“ на КФН е ИАА, който е обсъден по време на ОСА на 30.09.2020 г. от акционерите, но е взето решение за гласуване на посочените точки от проекта за дневен ред. Само по себе си наличието на подобно решение за налагане на ПАМ не води до нищожност или невалидност на решението на ОСА на публичното дружество, като ЗППЦК предвижда налагане на глоби на извършителите и допустителите, но не и порок на решението н а ОСА. Самата отмяна на решенията на ОСА е по реда на исковото производство. Поради това се твърди, че налагането на ПАМ не може да е основание за отказ за обявяване на ГФО на Е.Б. АД. Допълнително се сочи, че ПАМ засяга консолидирания финансов отчет на предприятието, а не и годишния му финансов отче. Излагат се аргументи, че извършеното обявяване в цялост на решение 733/29.09.2020 г. на заместник-председателя, ръководител на управление „Надзор на инвестиционната дейност“ на КФН е незаконосъобразно и се иска прогласяване на нищожността на вписване 20201016125532.

 

Съдът, след като разгледа събраните доказателства, намира следното от фактическа страна:

 

Със заявление вх. № 20200930162115/30.09.2020г. е постъпило искане за обявяване на ГФО, годишен доклад за дейността по партидата на "Е.Б." АД. за обявяване на годишен  финансов отчет и годишен консолидиран финансов отчет за 2019 г., приети на общо събрание на акционерите, проведено на 30.09.2020 година.

Видно от отбелязването по партидата на  дружеството в ТР, е обявено решение № 733-ПД от 29.09.2020г. на  заместник-председател, ръководещ управление "Надзор на инвестиционната дейност"  на КФН за прилагане на принудителна административна мярка спрямо публичното дружество "Е.Б." АД, с която дружеството се се задължава да не подлага на гласуване на редовно годишно общо събрание на акционерите, насрочено за 30.09.2020 г., съответно за 16.10.2020 г., както следва: т.4. Приемане на  консолидирания финансов отчет на дружеството за 2019 г. (проекторешение – ОСА приема консолидирания финансов отчет на дружеството за 2019 г.); т.5. Приемане на  доклада на специализираното одиторско предприятие за извършеното одитиране на консолидирания финансов отчет на дружеството за 2019 г. (проекторешение – ОСА приема доклада на специализираното одиторско предприятие за извършеното одитиране на консолидирания финансов отчет на дружеството за 2019г., т.6. Приемане на  консолидирания годишен доклад на УС за дейността ма дружеството през 2019 г. (проекторешение - общото събрание на акционерите приема консолидирания годишен доклад на управителния съвет за дейността на дружеството за 2019 година).

За да постанови атакувания отказ, ДЛР е посочило, че наложената ПАМ представлява пречка за обявяване по партидата  на дружеството на посочените актове.

 

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

 

Жалбата е подадена от надлежно легитимирано лице – заявителя в регистърното производство чрез надлежно упълномощен адвокат и е постъпила в законоустановения срок, поради което е ДОПУСТИМА.

 

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

 

На първо място – относно искането Съдът да прогласи нищожност на обявяване, номер 20201016125532, с което по партидата на търговеца е обявено решение № 733-ПД от 29.09.2020г. на  заместник-председател, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност“ на КФН.

Това искане не се включва в предмета на производството по чл. 25 от ЗТРРЮЛНЦ, поради което и следва да бъде изготвено копие от жалба, вх. номер 279011/27.10.2020 г., която да се докладва на ръководителя на ТО за образуване на отделно дело и разпределянето му на съдия – докладчик.   

 

Относно атакувания отказ № 20200930162115/16.10.2020 г.

Поискано е обявяване по партидата на Е.Б. АД  на ГФО, годишен отчет за дейността и консолидиран финансов отчет за 2019 година.

Съгласно чл. 62а от Наредба 1/2007 г. за водене, съхраняване и достъп до ТРРЮЛНЦ подлежащите на обявяване годишни финансови отчети и доклади за дейността се представят за обявяване със заявление по образец съгласно приложение № Г2, като видът на акта, представен за обявяване, се отбелязва в група "Обявени актове" с единствено поле № 1001 "Описание на обявения акт", в което се отбелязва "Годишен финансов отчет" и "Годишен доклад за дейността". Към заявлението се прилагат: 1. подлежащият на обявяване годишен финансов отчет и годишен доклад за дейността в оригинал, нотариално удостоверен препис или заверен от заявителя препис; 2. декларация от законния представител на търговеца или юридическото лице с нестопанска цел, удостоверяваща приемането от компетентен орган на подлежащия на обявяване годишен финансов отчет и годишен доклад за дейността по отношение на предприятията по чл. 19, ал. 1, т. 1 - 3 и чл. 20 от Закона за счетоводството по образец съгласно приложение № 3; 3. документите, които доказват изпълнение на изисквания относно приемането на подлежащия на обявяване годишен финансов отчет и годишен доклад за дейността по отношение на предприятията по чл. 19, ал. 1, т. 4 и § 1, т. 22 от допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството.

Съгласно чл. 38 от Закона за счетоводството предприятията публикуват годишния финансов отчет, консолидирания финансов отчет и годишните доклади по глава седма, приети от общото събрание на съдружниците или акционерите или от съответния орган, като за всички търговци по смисъла на Търговския закон това става чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в търговския регистър, в срок до 30 юни на следващата година.

Съставянето на консолидирания финансов отчет и консолидиран отчет за дейността също е регламентирано от Закона за счетоводството (чл. 31 и чл. 44), като съгласно чл. 38, ал.6 от ЗСч годишният финансов отчет на предприятие - майка, което изготвя консолидиран финансов отчет, се публикува едновременно с консолидирания финансов отчет на групата, заедно с годишните доклади по глава седма към тях.

Първият спорен въпрос е дали, щом е налице взето решение от ОСА, проведено на 30.09.2020 г. за приемане на ГФО, годишен отчет за дейността, консолидиран финансов отчет и консолидиран отчет за дейността за 2019 г. на дружеството, независимо от наложена ПАМ по чл. 212, ал.1, т.1 от ЗППЦК с решение 733-ПД/29.09.2020 г., с което публичното дружество Е.Б. АД е задължено да не подлага на гласуване по време на ОСА за 30.09.2020 г. приемане на консолидирания финансов отчет за 2019 г. и консолидирания финансов доклад за дейността за 2019 година, приетите актове подлежат на обявяване.

 Настоящата съдебна инстанция н не споделя доводите на жалбоподателите, че наложената ПАМ и съответно неспазването на същата имат само за последица възможността да се реализира отговорност на съответните лица, респ. последваща отмяна на решенията, без обаче да влияе върху последиците от тези решения, а именно да представлява пречка за обявяването на приетите актове в ТР съгласно чл. 38 от закона за счетоводството.

С оглед спецификата на публичните дружества и специфичната роля на КФН като надзорен финансов орган съгласно чл. 1 от Закона за Комисията за финансов надзор, Съдът намира, че функциите на ПАМ по чл. 212 от ЗППЦК е именно да се предотврати приемане на решения, които според комисията потенциално създават затруднения или опасности за инвеститори в дружеството, респ. създават условия за акционерите да приемат решения, на основата на непълна и невярна информация.

Поради това и не може да се приеме, че след налагане на тази мярка,  която по силата  на закона подлежи на незабавно изпълнение, и несъобразяване със същата от страна на компетентните органи на публичното дружество да не полагат на гласуване посочените решения, това не се отразява върху възможността да се обяви акт на базата на така взето в нарушение на императивни правни норми решение на ОСА.

Именно наличието на специални правила относно публичните дружества, подчинени на специалния закон ЗППЦК и поднадзорни лица на КФН, води до разлика на тази хипотеза с хипотезата на прието, макар и оспорено решение на ОС на търговско дружество, при което съгласно и ТР 1/2002 г. на ОСГК на ВКС, може да се иска спиране на вписването по чл. 536 от ГПК, но не и като обезпечителна мярка по иска по чл. 74 от ТЗ, респ. недопустима е обезпечителна мярка забраната за свикване на ОС на дружеството. Както ВКС е посочил, в случая се касае за недопустима намеса на съда в дейността на дружеството и е налице и противоречие с ТЗ, предвиждащ свикването на редовни ОС, както и нарушение на членствени права с оглед правото на съдружници (акционери) за свикване на извънредни ОС. В случаите обаче, когато обект на ПАМ е публично дружество, законодателят е изместил част от контрола за вземане на законосъобразни решения от ОСА преди самото подлагане на гласуване на решението. Правилата, регламентиращи дейността на публичните дружества по смисъла на ЗППЦК са императивни в преобладаващата си част и целят охраняване на обществения интерес в областта на  публичната търговия на регулирани финансови пазари, поради което и спрямо тези дружества важат специални правила. Поради това и налагането на ПАМ забрана да се подлага на гласуване определени решения от ОСА, водят до опорочаване на така взетото решение на ОСА, при което не може да се приеме, че същото е валидно взето и въз основа на него да се постави обявяване на съответните актове.

Относно довода, че с цитираната ПАМ се подлага на ограничения само възможността да се приеме консолидиран финансов отчет и консолидиран отчет за дейността, с оглед разпоредбата на чл. 38, ал.6 от ЗСч, респ. понятието за "Консолидиран финансов отчет", дадено в т. 7 от ДР на ЗСч – „финансов отчет, който представя имущественото и финансовото състояние, отчетения финансов резултат, промените в паричните потоци и в собствения капитал на предприятията, включени в консолидирането, все едно че те са едно предприятие“, Съдът намира, че посочената ПАМ по съществото си засяга и приемането на финансовия отчет на търговското дружество Е.Б. АД и съответно отчета за дейността му. Поради това и не са налице основания да се обяви и ГФО за 2019 г. отчет за дейността и на това дружество. В самата забележка в неконсолидирания доклад за дейността и неконсолидирания отчет дружеството посочва, че за да могат  да придобият пълна представя за финансовото състояние на Групата Еврохолд, потребителите на неконсолидирания годишен отчет е необходимо да го четат заедно с консолидирания годишен отчет на Група Еврохолд за 2019 година. Недопустимо е отделното обявяване на свързани документи, които по силата на закона следва да се обявят едновременно и следва да се четата едновременно.

 

Поради това и не са налице основания за обявяване на посочените актове и постановеният отказ е правилен.

 

По изложените съображения, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалба, вх. № 20201023095306 на Е.Б. АД, ЕИК ******, чрез адв. Х.срещу отказ № 20200930162115/16.10.2020 г. на Агенция по вписванията, с който е отказано обявяване на ГФО, отчет за дейността, консолидиран финансов отчет и консолидиран отчет за дейността за 2019 г. по партидата на Е.Б. АД, ЕИК ******.

 

Решението подлежи на обжалване пред Софийски апелативен съд в седемдневен срок от съобщаването му на жалбоподателя.

 

Препис – на жалбоподателя.

 

ДА СЕ ИЗГОТВИ КОПИЕ ОТ ЖАЛБА, вх. номер 279011/27.10.2020 г., което да се докладва на ръководителя на ТО за образуване на отделно дело по искането Съдът да прогласи нищожност на обявяване, номер 20201016125532, с което по партидата на Е.Б. АД, ЕИК ****** е обявено решение № 733-ПД от 29.09.2020г. на  заместник-председател, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност“ на КФН и разпределянето му на съдия – докладчик.  

 

 

 

СЪДИЯ: