Решение по дело №568/2022 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 301
Дата: 14 юни 2022 г.
Съдия: Владимир Атанасов Пензов
Дело: 20221210200568
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 април 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 301
гр. Благоевград, 14.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тридесет и първи май през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Владимир Ат. Пензов
при участието на секретаря Мария Г. Исидорова
като разгледа докладваното от Владимир Ат. Пензов Административно
наказателно дело № 20221210200568 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.58д и следващи от ЗАНН.
Образувано е по жалба на И.Н. В. с ЕГН ********** с постоянен адрес
.... против Наказателно постановление № 244а-74 от 21.02.2022г., издадено от
Директора на ОДМВР - Благоевград, с което на жалбоподателя за
административно нарушение по т.15 на Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на
министъра на здравеопазването във връзка с чл.209а, ал.1 от Закона за
здравето във връзка с чл.63 ал.4 от Закона за здравето, на основание чл.209а,
ал.4, пр.2 от Закона за здравето във връзка с чл.209а ал.1 от Закона за
здравето е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 300
(триста) лева.
С жалбата се сочи, че наказателното постановление е
незаконосъобразно, необосновано и несъответстващо на фактическата
обстановка, издадено при неспазване на материалноправните и
процесуалноправните норми. Развиват се съображения за неяснота в
словесното описание на нарушението, както и че липсвала конкретизация за
противоепидемичната мярка, която е нарушена от жалбоподателя. Иска се от
съда да постанови съдебен акт, с който да отмени обжалваното наказателно
постановление, като незаконосъобразно.
Жалбоподателят не се явява в съдебното заседание, представлява се от
адвокат Теодор Тошев, който поддържа жалбата, прави доказателствени
искания и изразява становище по същество.
Административнонаказващият орган редовно и своевременно призован,
не ангажират свои представители по делото. Представено е становище от
1
гл.юрисконсулт Янева, с което се правят доказателствени искания и се взема
становище по същество, както и се претендират разноски в размер на 150 лева
за юрисконсултско възнаграждение.
Районна прокуратура редовно призована не изпраща представител и не
ангажира становище по същество.
Районният съд, след като съобрази доводите на жалбоподателя,
събраният по делото доказателствен материал и закона, установи следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок и е процесуално
допустима. Разгледана по същество е основателна.
След анализ на събрания доказателствен материал, съдът приема за
установено от фактическа страна следното:
Съгласно т.15 на Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването на територията на Република България, считано от
07.09.2021г. до 31.10.2021г. посещенията в заведенията за хранене и
развлечения по смисъла на чл.124 от Закона за туризма, игралните зали и
казина се допускат само в часовия интервал от 07,00 ч. до 23,00 ч. при
спазване на отстояние от 1,5 метра между облегалките на столовете на
съседните маси, допускане на не повече от 6 /шест/ души на една маса и
носене на защитни маски за лице от персонала.
На 18.09.2021г. свидетелите ИВ. ОЛ. Г. и ЛЮДМ. Б. М., двамата
служители на 01 РУ- Благоевград били включени в провеждана
специализирана полицейска операция във връзка със спазването на
въведените противоепидемични мерки на територията на Република България
и в частност, въведените такива със Заповед № РД-01- 748/02.09.2021г. на
министъра на здравеопазването. Около 01.40 часа на същата дата ИВ. ОЛ. Г. и
ЛЮДМ. Б. М. извършили проверка в обект – дискотека „Ъндърграунд“,
находяща се в Благоевград, ул.“Димитър Талев“ № 5, относно спазване на
въведените противоепидемични мерки със Заповед № РД-01-743/31.08.2021г.
на министъра на здравеопазването и Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на
министъра на здравеопазването във връзка с чл.63 ал.4 от Закона за здравето.
Полицейските служители установили, че в заведението - обект на проверката
има множество посетители. При извършени проверка на документите за
самоличност на намиращите се в заведението лица, проверяващите
установили, че един от посетителите на заведението е и жалбоподателката
И.Н. В., която не била служител на дискотеката. Свидетелят ИВ. ОЛ. Г.
приела, че жалбоподателката В., като клиент-посетител на дискотека
„Ъндърграунд“ е нарушила противоепидемичните мерки въведени в страната
с т.15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването, въведени за периода от 07.09.2021г. до 31.10.2021г., като
по този начин е извършила административно нарушение по чл.209а, ал.1 от
Закона за здравето във връзка с чл.63 ал.4 от Закона за здравето, поради което
в присъствието на свидетеля при констатиране на нарушението ЛЮДМ. Б. М.
и на жалбоподателката И.Н. В., съставил на последната Акт за установяване
2
на административно нарушение № 1899а-825 от 18.09.2021г., бланков №
005955. Акта се връчил на жалбоподателката срещу подпис, непосредствено
след съставянето му на 18.09.2021г., като същата отразила възражения, че има
антигенен тест в последните 24 часа. В законоустановения срок не постъпили
писмени възражения срещу акта. Въз основа на така съставеният акт, на
21.02.2022г. Директорът на ОДМВР - Благоевград издал обжалваното
Наказателно постановление № 244а-74 от 21.02.2021г., с който на
жалбоподателката И.Н. В., за административно нарушение по т.15 на Заповед
№ РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването във връзка с
чл.209а, ал.1 от Закона за здравето във връзка с чл.63 ал.4 от Закона за
здравето, на основание чл.209а, ал.4, пр.2 от Закона за здравето във връзка с
чл.209а ал.1 от Закона за здравето наложил административно наказание
„Глоба“ в размер на 300 (триста) лева. Наказателното постановление е
връчено лично на жалбоподателката срещу подпис и с разписка на 12.04.2022
година, като в законоустановения срок, на 12.04.2022 година срещу него
постъпила и разглежданата в настоящото производство жалба с вх. № УРИ
244000-11998 по описа на ОДМВР - Благоевград.
Посочените фактически обстоятелства се установяват и от показанията
на разпитаните в хода на съдебното производство свидетели ИВ. ОЛ. Г. и
ЛЮДМ. Б. М., които с показанията си изцяло подкрепят изложената и
възприета от съда фактическа обстановка.
По делото е приложена Докладна записка с рег. № 1899р-1639 от
25.01.2022г., изготвена от Мл.ПИ С.С. която е изготвена по настоящия случай
и със същата се предлага преписката по така съставеният АУАН да бъде
изпратена за вземане на отношение по компетентност на
административнонаказващият орган - Директор на ОДМВР - Благоевград.
От приложеното Становище с рег. № 1988р-1640 от 25.01.2022г.,
изготвено от Началник 01 РУ - Благоевград, е видно, че се предлага на
Директор на ОДМВР - Благоевград да издаде наказателно постановление по
така съставеният АУАН № 005955.
По делото е приложена Заповед № 244з-843 от 24.03.2020г. на Директор
ОДМВР - Благоевград, която удостоверява материалната компетентност на
съставителя на акта за установяване на административно нарушение.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз
основа на показанията на разпитаните по делото свидетели, и от приложените
към административнонаказателната преписка и приети по делото писмени
доказателства, които са безпротиворечиви, относно подлежащите на
доказване факти и установяват по несъмнен начин възприетата фактическа
обстановка.
При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна
страна следното:
Жалбата е депозирана от надлежно лице в установения от закона 14-
дневен срок от връчване на НП, поради което е допустима, разгледана по
3
същество е основателна, по следните съображения:
При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления
районният съд е инстанция по същество, с оглед на което дължи
извършването на цялостна проверка относно правилното приложение на
материалния и процесуалния закон, независимо от посочените от
жалбоподателя основания. В изпълнение на това свое правомощие съдът
констатира, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи - АУАН е
съставен от надлежно упълномощено на основание чл.209а, ал.3 от Закона за
здравето лице с приложената Заповед № 244з-843 от 24.03.2020г. на
Директора на ОДМВР - Благоевград, а атакуваното НП е издадено в
съответствие с разпоредбата на чл.209а, ал.4 от Закона за здравето от
директора на съответната областна дирекция на МВР. В този смисъл
актосъставителят и наказващият орган са материално и териториално
компетентни да установят нарушението и да наложат за него
административно наказание. Процесният АУАН е съставен в присъствие на
нарушителя и му е връчен, като е подписан от него. Спазени са сроковете по
чл.34, ал.1 и ал.3 ЗАНН, като двата документа съдържат установените с чл.42
и чл.57, ал.1 ЗАНН реквизити, като нарушението е описано подробно, с
посочване на мястото и начина на извършване, обстоятелствата по неговото
извършване и правната му квалификация. Релевантните за обективната
съставомерност на нарушението признаци са описани по ясен и конкретен
начин, като дадената правна квалификация съответства на словесното
описание.
Разпоредбата на чл.209а ал.1 от Закона за здравето е едновременно
санкционна и въвеждаща правило за поведение, а нейният бланкетен
диспозитив се запълва с посочването на конкретната заповед на министъра на
здравеопазването и противоепидемичната мярка, която в случая е приета за
нарушена от жалбоподателя. Съгласно т.15 от Заповед № РД-01-
748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването, посещенията в
заведенията за хранене и развлечения по смисъла на чл.124 от Закона за
туризма, игралните зали и казина се допускат само в часовия интервал от
07,00 ч. до 23,00 часа при спазване на отстояние от 1.5 м. между облегалките
на столовете на съседните маси, допускане на не повече от 6 /шест/ души на
една маса и носене на защитни маски за лице от персонала. На първо място
следва да се посочи, че дискотека „Ъндърграунд“, където е извършена
проверката от служителите на 01 РУ - Благоевград представлява заведение за
развлечение по смисъла на чл.124, ал.7, т.6 във връзка с ал.2, т. 5 от Закона за
туризма, поради което за същата е приложима въведената с т.15 от Заповед №
РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването забрана за
посещенията след 23.00ч. Настоящият съдебен състав счита обаче, че
наказващият орган неправилно е ангажирал административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя за нарушение на посочената
противоепидемична мярка, чийто адресат не е жалбоподателя. От
лексикалното и граматическо тълкуване на текста на противоепидемичната
4
мярка, за нарушението на която е санкциониран жалбоподателят се
установява, че адресат на предвиденото с нея задължение в заведенията за
хранене и развлечения по смисъла на чл.124 от Закона за туризма, игралните
зали и казина да се допускат посещения само в часовия интервал от 07,00 ч.
до 23,00 ч. при спазване на отстояние от 1.5 м. между облегалките на
столовете на съседните маси, допускане на не повече от 6 души на една маса
и носене на защитни маски за лице от персонала е дружеството, което
стопанисва съответното заведение за хранене и развлечение, в случая
дискотека „Ъндърграунд“. Именно на юридическото лице, стопанисващо
заведението за хранене и развлечение е вменено задължението да създаде
необходимата организация да се допускат посещения единствено в часовия
интервал от 07.00 ч. до 23.00ч. при спазване на останалите въведени с т.15
изисквания (В този смисъл Решение № 272 от 8.09.2021 г. на АдмС - Смолян
по КНАХД № 106/2021 г., Решение № 302 от 30.09.2021 г. на АдмС - Смолян
по КНАХД № 107/2021 г., Решение № 879 от 30.11.2021 г. на РС - Бургас по
НАХД № 4212/2021 г., Решение № 1969 от 11.11.2021 г. на РС - Пловдив по
НАХД № 3649/2021 г.). Ето защо при установеното от контролните органи
неизпълнение на това задължение, е следвало да бъде ангажирана
административнонаказателната отговорност на дружеството, стопанисващо
дискотека „Ъндърграунд“, а не на посетителите на дискотеката, какъвто е
била жалбоподателката, доколкото същата не е адресат на въведеното с т.15
от Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването
задължение да допуска посещения в проверената от контролните органи
дискотека единствено в посочения с т.15 часови интервал от 07.00 ч. до 23.00
ч. Изложените съображения обуславят извод, че наказващият орган
незаконосъобразно е наложил административно наказание на И.Н. В. за
нарушение на противоепидемична мярка, която не въвежда задължение,
чийто адресат да е жалбоподателят, в качеството си на посетител на заведение
за развлечение.
Предвид изложеното, обжалваното наказателно постановление се явява
незаконосъобразно и като такова, следва да бъде отменено изцяло.
Водим от горното и на основание чл.63 ал.2 т.1 във връзка с чл.58д от
ЗАНН, Благоевградски районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно
постановление № 244а-74 от 21.02.2022г., издадено от Директора на ОДМВР
- Благоевград, с което на И.Н. В. с ЕГН ********** с постоянен адрес ...., за
административно нарушение по т.15 на Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на
министъра на здравеопазването във връзка с чл.209а, ал.1 от Закона за
здравето във връзка с чл.63 ал.4 от Закона за здравето, на основание чл.209а,
ал.4, пр.2 от Закона за здравето във връзка с чл.209а ал.1 от Закона за
здравето е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 300
5
(триста) лева.
Решението може да се обжалва от страните пред Административен съд
- Благоевград в 14 - дневен срок, считано от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
6