Решение по дело №1523/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1450
Дата: 30 юли 2019 г. (в сила от 30 юли 2019 г.)
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20197040701523
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 1450

                                          

гр. Б., 30.07.2019 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Б., осемнадесети състав, в открито съдебно заседание на двадесет и пети юли две хиляди и деветнадесета година, в състав:

Председател: Марина Николова

 

при секретар Г.С., като разгледа докладваното от съдия Николова административно дело № 1523/2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 38 и сл. от Закона за държавната собственост.

Образувано е по жалба на И.С.С., М.С.М. и В.Г.И. - наследници на М.П.Г., чрез пълномощник - адв. В.Д.С. срещу Заповед № РД-09-17/04.06.2019 г. на Областния управител на област Б. за отчуждаване на части от имоти – частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект: „Обходен път на гр. Б. — I-ви етап от км 230+700 на път І-9 „С. – Б.“ до км 493+550 на път І-6 „В. – Б.“ и локални платна“, в частта на Заповедта отнасяща се до определеното на жалбоподателите парично обезщетение за отчуждената част от ПИ с идентификатор 07079.2.1612, находящ се в землището на гр. Б., вид на територията - земеделска, начин на трайно ползване – нива, целия имот с площ 7 688 кв. м., отчуждена площ – 3 323 кв.м.

В съдебно заседание жалбоподателите, редовно и своевременно призовани се представляват от адв. В.С., която поддържа жалбата и ангажира доказателства. Моли съда да постанови акт, с който да уважи жалбата и да измените размера на обезщетението, като кредитира заключението на вещото лице и увеличи размерите на равностойното обезщетение, както го е записало вещото лице - от 42353,00 лева на 55062,11 лева. Моли за присъждане на направените съдебно-деловодни разноски - 30 лева държавна такса, 300 лева възнаграждение на вещо лице и 600 лева адвокатски хонорар. Представя писмени бележки.

ОТВЕТНИКЪТ - Областен управител на област Б., представя административната преписка по издаване на оспорената заповед. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата като неоснователна и моли съдът да потвърди заповедта на областния управител като правилна и законосъобразна. Счита, че представената експертиза кредитира две допълнителни сделки, които не следва да се включат, тъй като нямат сходни характеристики с останалите земеделски имоти. Твърди, че изготвеният доклад от оценителите, послужил за издаване на заповедта на областния управител, отчита правилно определеното равностойно парично обезщетение, каквито са изискванията на ЗДС. Представя писмени бележки.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА-Агенция „Пътна инфраструктура” - София, чрез становище, депозирано преди последното съдебно заседание от процесуален представител, оспорва жалбата като неоснователна и моли съдът да остави в сила заповедта на областния управител като правилна и законосъобразна.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните, от фактическа страна намира следното:

Жалбоподателите И.С.С., М.С.М. и В.Г.И. се легитимират като наследници на М.П.Г. с удостоверение за наследници /л. 10 - л. 11/, като между страните не се спори, че последноупоменатата - М.П.Г. е собственик на ПИ с идентификатор 07079.2.1612, находящ се в землището на гр. Б., общ. Б.. Не се спори също така, че имотът се намира в местността „Крушата“, в землището на гр. Б. и е с начин на трайно ползване – нива, категория – трета, вид на територията – земеделска.

Със заповед № РД-02-15-91 от 31.08.2016г. /л. 115 и сл./ на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, на основание §52, ал.2 и ал.4 от ПЗР на ЗИД на ЗУТ, във връзка с чл.129, ал.3, т.2, б.“в“ и ал.4, чл.110, ал.1, т.5 и чл.128, ал.1, ал.2, ал.5, ал.6 и ал.12, т.2, б.“в“ от ЗУТ, е одобрен подробен устройствен план-парцеларен план за обект: „Обходен път на гр.Б. – І-ви етап от км. 230+700 на път І-9 „С.-Б.“ до км. 493+550 на път І-6 „В.-Б.“ и локални платна“, съгласно приетите и одобрени текстове и графични части, неразделна част от заповедта. Заповедта е обнародвана в ДВ, бр.70 от 9.09.2016г. /л. 70/ и съгласно писмо изх. № АУ 13-2/31.07.2018 год. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството е влязла в сила /л. 120/.

На 21.12.2018г. председателят на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ е отправил мотивирано искане с изх. № 04-16-2708/21.12.2018 г. /л. 109 и сл./, по реда на чл. 34 от ЗДС до министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите за одобряване отчуждаването на засегнатите имоти или части от тях за държавна нужда за изграждане на описания в заповедта обект и за отправяне на предложение до областния управител на област Б. да издаде заповед в този смисъл.

Със съвместна заповед № ЗМФ-266 от 1.04.2019г., № РД-02-14-343 от 8.04.2019г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите /л. 20 гръб и л. 21/ е одобрено отчуждаването за държавна нужда на имоти и части от имоти - частна собственост, намиращи се в землището на гр. Б., общ. Б., засегнати от изграждането на обекта. Имотите са частна собственост - земеделска и урбанизирана територия, като данни относно вида, местонахождението, размера на имотите и частите от имотите, подлежащи на отчуждаване, правото на собственост върху тях и размера на дължимото парично обезщетение са подробно описани в приложението към мотивираното искане. Средствата, необходими за изплащане на паричното обезщетение на собствениците, респ. на правоимащите лица, е общо в размер на 4 389 291 лв., осигурени от Агенция „Пътна инфраструктура“.

В хода на административното производство, обезщетението за отчуждаваната част от имота е определено чрез изготвен оценителски доклад от независим оценител /л. 54 и сл./ за определяне на равностойно парично обезщетение за имоти и части от поземлени имоти, засегнати от влязълв сила ПУП-ПП за обект: „Обходен път на гр.Б. – І-ви етап от км. 230+700 на път І-9 „С.-Б.” до км. 493+550 на път І-6 „В.-Б.” и локални платна”. Докладът с оценката е изготвен към 12.12.2018г. от „Бачовска и синове“ ЕООД - Пловдив въз основа на договор № Д-119/24.11.2016г. и възлагателно писмо с изх. № 53-00-8647/17.09.2018г. на Агенция „Пътна инфраструктура“, чието искане за отчуждаване на имотите е от 21.12.2018г. /л. 36 и сл./ Видно от оценителския доклад, съобразно зоните и районите, в които се намират отчуждаваните имоти и предвид изискванията на ЗДС за установяване на наличните пазарни аналози – сключени сделки в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката на 17.09.2018г., имотите са разделени на няколко групи: имоти в земеделска територия на землището на гр.Б. с начин на трайно ползване „ниви“ и „друг вид нива“, имоти в урегулирана територия в гр.Б., в квартали „Бизнес парк Б. 1“, „Бизнес парк Б. 5“ и „Изгрев-север“. Информацията за пазарните аналози е предоставена от Агенция по вписванията с цитирани писма изх.№ 13-00-125/01.10.2018г. и изх.№ 4410/07.11.2018г., ведно с актовете по всички вписани сделки с имоти, находящи се в землището на гр.Б. в периода 17.09.2017г.-17.09.2018г. Предвид факта, че Б. е град с квартално деление и има селищни образувания, при определянето зоните в които попадат имотите е използвана информация от община Б. предоставена с цитирани писма изх.№ 13-00-169/4/12.06.2018г. и изх.№ 13-00-169/6/26.07.2018г. Оценката на процесния имот, за отчуждената му част, е определена на 42 353 лева, или на 12 745.42 лева/дка.

Със заповед № РД-09-17/04.06.2019г. на областния управител на област Б. е разпоредено отчуждаване за държавна нужда за изграждане на обект: „Обходен път на гр.Б. - І-ви етап от км 230+700 на път І-9 „С. - Б.“ до км 493+550 на път „В. - Б.“ и локални платна“, части от имоти – частна собственост, намиращи се в землището на гр.Б., общ.Б., област Б.. Всяко отчуждаване на части от имоти е описано отделно в приложение към заповедта, неразделна негова част, индивидуализирано по номер на имота, вида на територията, имена на собствениците, обща площ на имота, площта, която се отчуждава и стойността на паричното обезщетение. Имотът на жалбоподателите е описан под № 54 от приложението към заповедта – с посочване на неговия идентификатор 07079.2.1612 по КККР на гр.Б., вид територия – земеделска територия, начин на трайно ползване – нива, частна собственост на наследниците на М.П.Г., обща площ на имота – 7.688 дка, площ за отчуждаване – 3,323 дка, и стойност на паричното обезщетение за отчуждаваната част – 42 353 лв. Т.е., в обжалваната Заповед № РД-09-17/04.06.2019 г. на Областния управител на област Б. оценката, определено чрез изготвения оценителски доклад, е възприета като дължимо равностойно парично обезщетение, съгласно чл. 32 от ЗДС.

За проверка на размера на обезщетението за отчуждената част от имота на жалбоподателите по делото е допусната съдебно-оценъчна експертиза, която дава заключение, че размерът на равностойното парично обезщетение на частта от процесния имот, изчислено по реда на чл.32, ал.2 от ЗДС, във връзка с изискването на § 1а, т.1, т.2 и т.4 от ДР на ЗДС за 3323кв.м. е 55 062.11 лева, или по 16.57 лв./кв.м. Разликата в стойността спрямо оценката на служебния оценител в административното производство и вещото лице се дължи на това, че вещото лице е вкл. 2 междинни сделки, описани под номера 9 и 16 в таблицата на заключението си, тъй като е счел, че тези сделки отговарят на изискванията на ЗДС.

При така изяснената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е подадена от надлежна страна и при наличието на правен интерес, срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, до компетентния съд, в законоустановения срок, което я прави ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Съгласно чл.34а, ал.1 от ЗДС, „Отчуждаването на имоти и части от имоти - частна собственост, предназначени за изграждането на национални обекти, се извършва с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите.“ В ал.2 на чл.34а от ЗДС, е посочено, че: „Извън случаите по ал. 1 отчуждаването се извършва със заповед на областния управител по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите.“

Съгласно § 1 от ДР на ЗДС, "Национален обект" е обект, определен като такъв със закон, както и инфраструктурни обекти: изграждане и преустройство на транспортно-комуникационни мрежи и съоръжения - пътища от републиканската пътна мрежа, железопътни линии и обекти на железопътната инфраструктура, пристанища, летища и съоръжения към тях; на други мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура - водоснабдяване, канализация, пречистване на питейни и отпадъчни води, третиране на отпадъци, електрификация, топлофикация, газификация и електронни съобщителни мрежи и физическата инфраструктура за разполагането им, индустриални зони или технологични паркове с необходимата техническа инфраструктура за привличане на инвестиции, определени като национални обекти с решение на Министерския съвет.

Обектът, за чието изграждане се извършва отчуждаването, е участък „Обходен път на гр. Б.” – от км. 230+700 на път І-9 „С. - Б.“ до км. 493+550 на път І-6 „В. - Б.“. Към момента на издаване на заповед № РД-09-17/04.06.2019г. обходният път на гр.Б. не е част от трасето на път І-9 и не е обявен за национален обект с решение на Министерски съвет, поради което същият не е обект с национално значение или част от такъв обект.

Предвид изложеното, съдът намира, че оспорената заповед № РД-09-17/04.06.2019г., като издадена от областния управител на област Б., е издадена от компетентен административен орган.

Заповедта на областния управител е издадена в писмена форма и е с изискуемото съдържание по чл.34в, ал.1 от ЗДС.

Спазени са и административнопроизводствените правила по чл.34а, вр. с чл.33, чл.34в и чл.34 от ЗДС. Съобразно изискванията на чл.34, ал.1 от ЗДС, заинтересованото ведомство Агенция „Пътна инфраструктура“ е направило мотивирано искане за отчуждаване до министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите, които със съвместна заповед са одобрили отчуждаването на части от имоти – частна собственост, находящи се в землището на гр.Б., засегнати от изграждането на обекта – предмет на заповедта. На основание тази съвместна заповед, както и предвид влезлият в сила ПУП-ПП, одобрен със заповед на зам.министъра на регионалното развитие и благоустройство и след извършена независима експертна оценка по чл.34а, ал.4, т.3 от ЗДС, изготвена в хода на отчуждителната процедура от лицензиран оценител за определяне на равностойно парично обезщетение на земеделски и урбанизирани имоти, засегнати от одобрения ПУП-ПП, областният управител е издал оспорената заповед, на основание чл.34а, ал.2 от ЗДС.

При осъществената проверка за допуснати в хода на особената процедура нарушения на административнопроизводствените правила, съдът не откри такива като следва да се има предвид, че оспорването е по отношение на частта от заповедта, касаеща размера на определеното обезщетение за отчуждавания имот.

Относно материалната законосъобразност на оспорената заповед, съдът приема следното:

Съобразно чл. 32, ал. 1 от Закона за държавната собственост - "Имоти и части от имоти - собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, след предварително и равностойно обезщетение." В случая, наличието на държавна нужда е установено с влязъл в сила подробен устройствен план - парцеларен план, одобрен със заповед на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, предвиждащ изграждане на обекти за задоволяване на държавни нужди - арг. от чл.33, ал.2 от ЗДС.

Легалната дефиниция на равностойно парично обезщетение се съдържа в § 1а, т. 1 ДР на ЗДС и съобразно тази дефиниция: "Равностойно парично обезщетение" е цената на отчуждаваните имоти или на части от имоти, определена по реда на този закон. Разпоредбата на чл. 32, ал. 2 от ЗДС, регламентира, че: „Равностойното парично обезщетение по ал. 1 се определя в съответствие с предназначението на имотите преди влизането в сила на подробния устройствен план, съответно преди одобряването на подробен устройствен план, който предвижда изграждане на национален обект и за който е налице влязло в сила разпореждане за допускане на предварително изпълнение, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания“. Когато не могат да се определят пазарни цени на имоти с подобни характеристики, поради липса на извършени по-малко от две сделки в съответната служба по вписвания, съгласно чл. 32, ал. 3 от ЗДС, равностойното парично обезщетение се определя по реда на: т. 1. Правилника за прилагане на Закона за държавната собственост - за имоти в урбанизираните територии и устройствени зони; т. 2. Наредбата по чл. 36, ал. 2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи – за земеделски земи; чл. 32, ал. 3, т. 3 – Наредбата по чл. 86, ал. 2 от Закона за горите – за горските територии.

Пазарни цени, съгласно определението на § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС, са осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека - обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота.

Възприетият от законодателя подход за определяне на равностойно парично обезщетение за отчуждените имоти и части от имоти се характеризира с прилагането на административнотериториални и градоустройствени критерии. Легалната дефиниция на израза „имоти в близост до отчуждавания“ е дадена в § 1а, т.4 от ДР на ЗДС. Това са имотите, които са разположени: а) в един и същ район в големите градове с районно деление; б) в един и същ квартал в другите градове или населени места или селищни образувания; в) в едно и също землище в земеделските територии и горските територии. Според определението в § 1, т.8 от ДР на ЗАТУРБ, „землище“ е съвкупността от поземлените имоти, принадлежащи към дадено населено място, а „територия на населено място“ според § 5, т.6 от ДР на ЗУТ е селищната територия, обхваната от границите му (строителните му граници), определени с устройствен план, без да се включва землището. Според чл.7, ал.1 от ЗУТ, урбанизираните територии са населени места и селищни образувания.

Имотът на жалбоподателя не попада в урбанизираната територия на населеното място гр.Б.. Поземлен имот с идентификатор 07079.2.1612 по КККР на гр.Б., с адрес: гр.Б., местност “Крушата“, е с трайно предназначение на територията: земеделска, начин на трайно ползване: нива, трета категория, целият с площ от 7688 кв.м. При това положение сравнителният анализ на пазарни аналози следва да се извърши със земеделски земи, намиращи се в близост до отчуждавания имот, в землището на гр.Б.. В случая се установяват над двадесет сделки с такива имоти, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката.

Съобразно заключението на съдебно-оценителната експертиза, за периода 17.09.2017г.-17.09.2018г. в Служба по вписвания - Б. са вписани повече от двадесет сделки със земеделски земи с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот. Отчитайки последните двадесет вписани сделки, вещото лице е изчислило средната пазарна цена на имотите, предмет на тези сделки, в размер на 16.57 лв/кв.м., съобразно изискванията на §1а, т.2 от ДР на ЗДС, въз основа на която е определило равностойното парично обезщетение на отчуждаваната част от поземлен имот с идентификатор 07079.2.1612 по КККР на гр.Б. в размер на 55 062.11 лева. Съдът кредитира заключението на вещото лице в тази част като обективно и компетентно дадено, при изследване на период, определен съобразно изискванията на закона и при отчитане на всички сделки, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката с имоти, чиито характеристики са сходни с тези на процесния – земеделски земи в едно и също землище, възмездни сделки в рамките на оценявания период, по които поне една от страните е търговец.

Разликата в стойността на кв.м. спрямо оценката на служебния оценител се дължи на две междинни сделки, описани в таблицата на заключението под номер 9 и 16, които са следните: 9. Договор за покупко-продажба на недвижим имот с идентификатор № 07079.3.1312, сключен с нотариален акт № 9, том 2, рег. № 3345, дело № 179/10.05.2018г.; и 16 Договорна ипотека върху поземлен имот с идентификатор 07079.2.2445, учредена с нотариален акт № 79, том І, рег. № 1936, дело № 59/25.04.2018г.

Настоящият съдебен състав намира за неоснователно възражението на ответника и заинтересованата страна, че в тази част заключението на вещото лице не следва да бъде кредитирано. Подлежащите на кредитиране пазарни аналози следва да отразяват сделки, сключени на пазарен принцип за имоти с посочените сходни характеристики и в случая ползваните от вещото лице пазарни аналози за формиране на пазарната цена, съдът намира за отговарящи на критериите, залегнали в § 1а, т.2 ДР на ЗДС и чл.32, ал.2 от ЗДС.

Видно от нотариален акт № 9, том 2, рег. № 3345, дело № 179/10.05.2018г., поземлен имот с идентификатор 07079.3.1312 по КККР на гр.Б. е с предназначение земеделска територия и начин на трайно ползване - нива, какъвто е и имота на жалбоподателите, находящ се в близост до отчуждавания. В хода на проведеното съдебно заседание, вещото лице изрично е посочило, че електропроводът би намалил цената на земеделската земя, през която минава, от пазарна и земеделска гледна точка, като начинът на трайно ползване не се променя. Т.е. по делото не е установено ограниченията по нотариалния акт (преминаващият през територията на имота електропровод със средно напрежение 20 киловолта) да имат определящо значение за ползването на имота, съобразно предназначението му, респективно за цената, поради което сделката е релевантна и правилно е използвана за пазарен аналог.

Досежно сделката по нотариален акт № 79, том І, рег. № 1936, дело № 59/25.04.2018г., за който имот е учредена договорна ипотека, съдът намира, че няма пречка тази сделка да участва при определяне на равностойното парично обезщетение, тъй като с нормата на § 1а, т.2 от ДР на ЗДС изрично е предвидено изискването при определяне пазарната цена да се вземат предвид и учредените ипотеки. За да се изключи такава сделка, това следва да е изрично предвидено в чл.32 от ЗДС, респ. § 1а от ДР на ЗДС. Липсата на такова изключване в приложимия в случая специален закон обуславя извод, че сделката отговаря на изискванията, доколкото е сключена в относимия период, между лица, от които едното е търговец и е съобразена с ограниченията по § 1а, т.2 от ДР на ЗДС, поради което също не следва да бъде изключвана при определянето на оценката.

Предвид всичко изложено по-горе, съдът намира, че жалбата следва да бъде уважена, а заповед № РД-09-17 от 4.06.2019г. на областния управител на област Б. изменена, като за отчуждаваната част от 3 323 кв.м. от поземлен имот /ПИ/ с идентификатор 07079.2.1612, се присъди сума в размер на 55 062.11 лева, съобразно определеното от вещото лице равностойното парично обезщетение, съобразено с изискванията на ЗДС.

С оглед изхода на спора и предвид разпоредбата на чл. 143, ал. 1 от АПК, жалбоподателите имат право на претендираните от тях разноски по делото. Оспорването е частично предявено и жалбата е приета за основателна, поради което претендираните разноските следва да се присъдят в пълния им претендиран размер. Направените разноски от оспорващите са: държавна такса - 30 лв., възнаграждение за вещо лице  300 лева /л. 159/, платено адвокатско възнаграждение - 600 лева /л. 174/. Налице са доказателства за извършени плащания на процесните разноски, поради което следва да се осъди ответникът да заплати на оспорващите сумата в размер на 930 лева, представляваща направени по делото разноски.

Мотивиран от горното и на основание чл. 38 от Закона за държавната собственост, Административен съд гр.Б., ХVІІІ -ти състав,

 

Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ заповед № РД-09-17 от 4.06.2019г. на областния управител на област Б. за отчуждаване за държавна нужда за изграждане на обект: „Обходен път на гр.Б. - І-ви етап от км 230+700 на път І-9 „С. - Б.“ до км 493+550 на път „В. - Б.“ и локални платна“, части от имоти – частна собственост, намиращи се в землището на гр.Б., общ.Б., област Б., съгласно подробен устройствен план – парцеларен план, одобрен с влязла в сила заповед № РД-02-15-91/31.08.2016г. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, В ЧАСТТА относно размера на определеното обезщетение за  отчуждаваната част от 3 323 кв.м. от поземлен имот /ПИ/ с идентификатор 07079.2.1612, находящ се в землището на гр. Б., вид на територията - земеделска, начин на трайно ползване – нива, като УВЕЛИЧАВА размера на определеното обезщетение от 42 353.00 лева на 55 062.11 лева.

 

ОСЪЖДА Областна администрация на област с административен център Б. да заплати на И.С.С., ЕГН: **********, М.С.М., ЕГН:********** и В.Г.И., ЕГН: ********** - наследници на М.П.Г., ЕГН: ********** направените разноски по делото в общ размер на 930.00 лева.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

СЪДИЯ: