Решение по дело №106/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 октомври 2019 г. (в сила от 1 октомври 2020 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20197240700106
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 февруари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                № 341      03.10.2019г.      град  Стара Загора

                         

                     

              В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

           

            Старозагорският административен съд, в публично съдебно заседание на деветнадесети септември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                                                

                           

                                                  Председател:   ИРЕНА ЯНКОВА

 

                                                 Ч                                                                    Членове:  РАЙНА ТОДОРОВА

ИРЕНА ЯНКОВА

                                                                     КРЕМЕНА    КОСТОВА- ГРОЗЕВА

 Членове: РАЙНА ТОДОРОВА

 

 

при секретар  Минка Петкова                                                                             

и с участието

            на прокурор Маргарита Димитрова                                                                 

като разгледа докладваното  от   съдия     ИРЕНА ЯНКОВА  

административно  дело   №106  по  описа за 2019г., за да се произнесе, съобрази следното:                                  

                                                                      

             

Производството е административно и е образувано по реда на чл. 185, ал.2 от АПК във връзка с чл. 186,ал.1 и 2  от АПК.

С жалбата на "Рейсър ауто" ЕООД се оспорва разпоредбата на чл.54,ал.1 от Наредба  за управление на отпадъците на община Опан, в частта относно въведеното изискване /ограничение/за притежаване на разрешително по чл. 35 от ЗУО за извършване на дейности по събиране и транспортиране на УИМПС. Иска се отмяна на разпоредбата на чл. 54,ал.1, в частта на въведеното изискване за притежаване на разрешително по чл. 35. Изложени са съображения за противоречие на цитираната разпоредба с чл. 35,ал.1 и ал.2 от ЗУО, съгласно който режимът на дейностите по параграф 1, т. 41  и т. 43 от ДР на ЗУО не е разрешителен /лицензионен/, а регистрационен. Разрешително се изисква само за дейности по чл. 35,ал.1 от ЗУО се сочи в жалбата, между които събирането и транспортирането на отпадъци не попадат. Акцентува се че за тези дейности режимът е регистрационен. Общинския съвет без да е имал правомощие за това, в противоречие със ЗУО е въвел изискване за притежание на разрешително /лиценз/ за дейности, които съгласно закона подлежат само на регистрация.

Оспорващият "Рейсър ауто" ЕООД, редовно призован не изпраща представител.

Ответната страна Общински съвет Опан не изпраща представител.

Окръжна прокуратура Стара Загора релевира доводи, че оспорената разпоредба е незаконосъобразна и следва да бъде отменена.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, Старозагорския административен съд приема за установена следната фактическа обстановка:

Общински съвет Опан е приел Наредба  за управление на отпадъците на територията на община Опан с решение №64 от дневния ред на заседание на Общински съвет Опан, проведено на 30.03.2016 г., протокол № 6/30.03.2016 г. Наредбата е приета на основание чл. 22 от ЗУО. Предмет на   жалбата на"Рейсър ауто "ЕООД е чл. 54,ал.1 от Наредбата, която гласи: Дейностите по събиране, съхраняване, разкомплектоване, преработване и/или обезвреждане на излезли от употреба моторни превозни средства имат право да извършват само лица, притежаващи съответно разрешително по чл. 35 от ЗУО По делото е приета адм. преписка касаеща процесната наредба.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл. 168, ал. 1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата  е процесуално допустима. Съдът, като взе предвид изложеното в жалбата, доказателствата по делото и извърши проверка по реда на чл. 168 във вр. с чл. 196 от АПК, приема за установено следното:

Подадена е против административен акт, който подлежи на съдебен контрол, от легитимирано лице. Наредба  за управление на отпадъците на община Опан, по дефиницията на чл. 75, ал. 1 от АПК, чл. 7, ал. 2 и чл. 8 от ЗНА, и чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА представлява подзаконов нормативен административен акт. Съобразно разпоредбата на чл. 185, ал. 1 и чл. 187, ал. 1 от АПК той подлежи на безсрочно оспорване пред съда, Жалбоподателят "Рейсър Ауто" ЕООД обосновава правния си интерес с това, че е регистрирано търговско дружество, което се занимава със събиране и транспортиране на излезли от употреба МПС на територията на цялата страна, за което разполага с регистрационен документ – Решение № 12-РД-862-00 от 05.12.2012 г., изд. от РИОСВ-София.

По същество оспорването е основателно.

Наредба  за управление на отпадъците на община Опан е действащ нормативен акт, публикувана е на интернет страницата на общината, като подзаконов нормативен акт, издаден на основание чл. 22 от ЗУО. Приета е с Решение № 64 от дневния ред на заседание, проведено на 30.03.2016, протокол № 6 . Общинският съвет като орган на местно самоуправление на територията на Община Опан, решава самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност. По силата на чл. 76, ал. 3 от АПК вр. чл. 8 от ЗНА и чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА в изпълнение на предоставените му правомощия, той е овластен да издава административни актове, сред които и нормативни административни актове под формата на наредби.

На заседанието на Общински съвет-Опан на 30.03.2016 г. наредбата е приета, при спазване на изискванията за кворум и мнозинство, предвидени в чл. 27, ал. 2 и ал. 3 от ЗМСМА. С оглед на това съдът счита, че е налице валидно приет подзаконов нормативен акт, от орган с предоставена обща компетентност по чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и специална по чл. 22 от ЗУО.

При проверката за съответствие на оспорените разпоредби с материалния закон съдът взе предвид следното:

Разпоредбата на чл. 54,ал.1 от Наредбата, гласи: " Дейностите по събиране, съхраняване, разкомплектоване, преработване и/или обезвреждане на излезли от употреба моторни превозни средства имат право да извършват само лица, притежаващи съответно разрешително по чл. 35 от ЗУО .

Съгласно чл. 35, ал. 1 от ЗУО, за извършване на дейностите по третиране на отпадъци, включително за дейности по рециклиране на кораби по смисъла на Регламент (ЕС) № 1257/2013, се изисква: 1. разрешение, издадено по реда на глава пета, раздел I, или 2. комплексно разрешително, издадено по реда на глава седма, раздел II от Закона за опазване на околната среда. В чл. 35, ал. 2 от ЗУО са предвидени случаите, в които разрешение не се изисква, като изрично в т. 2 са регламентирани: 2. събиране и транспортиране на отпадъци по смисъла на § 1, т. 41 и 43 от допълнителните разпоредби;

Съгласно чл. 35, ал. 3 и ал. 5 от ЗУО, за извършване на дейностите по ал. 2, т. 2 – 5 се изисква регистрация и издаване на документ по реда на глава пета, раздел II, и регистрационният документ за дейности по ал. 2, т. 2 се издава самостоятелно от останалите разрешителни и регистрационни документи.

В § 1, т. 41 и т. 43 от ДР на ЗУО е предвидено, че по смисъла на този закон "събиране" е натрупването на отпадъци, включително предварителното сортиране и предварителното съхраняване на отпадъци, с цел транспортирането им до съоръжение за третиране на отпадъци; съотв. "транспортиране" е превозът на отпадъци, включително съпътстващите го дейности по товарене, претоварване и разтоварване, когато се извършва от оператора като самостоятелна дейност.

Разрешително се изисква само за дейностите по чл. 35, ал. 1 от ЗУО.

Несъмнено, съобразно законовата уредба, че за  дейности по чл. 35,ал.2 от ЗУО режимът е регистрационен, а не както е предвидено в обжалваната разпоредба – след издаване на разрешение. В този смисъл е формирана и константна съдебна практика на административните съдилища.

Следователно, с чл. 54,ал.1 в обжалваната й част, в противоречие със ЗУО, е въвел изискване за притежаване на разрешително по Закона за управление на отпадъците, каквото по специалния закон (ЗУО) не се предвижда – Дейностите по събиране, транспортиране, временно съхраняване и разкомплектоване на ИУМПС и по оползотворяване и /или обезвреждане на отпадъци от МПС подлежат на регистрация.

Допуснатото противоречие с нормативен акт от по-висока степен, обуславя незаконосъобразност, поради което разпоредбата в тази й част следва да се отмени.

С оглед на изложеното по-горе, съдът намира, че жалбата е основателна и следва да бъде уважена. Предвид изхода на спора, стореното в тази насока изрично искане от жалбоподателя и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, ответникът по оспорването следва да възстанови на "Рейсър Ауто" ЕООД, направените разноски по производството общо в размер на 720(седемстотин  и двадесет) лева - за заплатена държавна такса в размер на 50 лв., обнародване на оспорването в ДВ в размер на 20 лв. и за адвокатско възнаграждение в размер на 650 лв.,

 

                     Р     Е     Ш     И    

 

ОТМЕНЯ чл. 54,ал.1 от Наредба за управление на отпадъците на територията на община Опан.

ОСЪЖДА Общински съвет - Опан да заплати на "Рейсър Ауто" ЕООД, направените разноски по производството общо в размер на 720(седемстотин и двадесет) лева - за заплатена държавна такса в размер на 50 лв., обнародване на оспорването в ДВ в размер на 20 лв. и за адвокатско възнаграждение в размер на 650 лв.

 

           Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

           След влизане в сила решението да се обнародва по начина, по който е обнародвана Наредбата  за управление на отпадъците на община Опан.

 

 

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                           

    ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

                                                                                                                                                                                                                            2.