Определение по дело №2336/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2322
Дата: 1 декември 2020 г. (в сила от 16 декември 2020 г.)
Съдия: Чавдар Димитров Димитров
Дело: 20207040702336
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

Номер 2322        Година  01.12.2020      Град  Бургас

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – БУРГАС, трети състав на първи декевмври две хиляди и двадесета година в закрито заседание в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Чавдар Димитров

 

Секретар

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия Димитров дело номер 2336 по описа за   2020  година, за да се произнесе взе в предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава Десета, Раздел IV oт АПК във вр. с чл. 27, ал.4 и ал.5 от Законът за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

 

Образувано е по жалба на Юг Експорт 2020 ЕООД, със седалище и адрес на управление в гр. Поморие, представлявано от С. Златева - законен представител, срещу Решение № МДР –ПП-09-200/09.11.2020г., издадено от зам. министър на земеделието, храните и горите и Ръководител на Управляващия орган (УО) на ПМДР 2014-2020 г., с което е прекратено производството по оценка и класиране по отношение подаденото от дружеството проектно предложение вх. рег. № BG14MFOP001-1.015-0002 от 17.06.2020г. с наименование "Осигуряване на безопасността при работа на море на фирма Юг Експорт 2020 ЕООД по процедура за подбор на проекти BG14MFOP001-1.015 Здраве и безопасност от Програмата за морско дело и рибарство 2014-2020г.

В жалбата си жалбоподателя твърди, че, решението е незаконосъобразено, като постановено в противоречие с материалния закон и при съществени нарушения на процесуалните правила. Моли съда да постанови съдебен акт, с който да отмени решението на УО по Програма за морско дело и рибарство 2014-2020 г. " към МЗХГ, с което е било прекратено производството по отношение на кандидата и да върне преписката на административния орган за продължаване на процедурата по техническа и финансова оценка по проектното предложение. Претендира разноски по делото.

Ответникът по делото - УО по Програма за морско дело и рибарство 2014-2020 г. " към МЗХГ, изпраща административната преписка без становище по същество на жалбата.

Административен съд Бургас, след като се запозна с приложените към преписката доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед № РД-09-446 от 16.05.2019 г. на министъра на земеделието и храните е оправомощен - заместник-министър на земеделието и храните Л. Василева за Ръководител на Управляващия орган на Програмата за морско дело и рибарство за периода 2014-2020 г. Със Заповед № Заповед № МДР-ПП-09-    32/18.03.2020 г. министъра на земеделието и храните е утвърдил Условия за кандидатстване, Условия за изпълнение и приложенията към тях по процедура за подбор на проектни предложения BG14MFOP001-1.015 „Здраве и безопасност“, Мярка 1.2 „Здраве и безопасност“, Обява за процедура на подбор на проектни предложения BG14MFOP001-1.015 „Здраве и безопасност“, Мярка 1.2 „Здраве и безопасност“ и разпорежда условията за кандидаствене и Условията за изпълнение и приложенията към тях да бъдат публикувани на интернет страницата на министерството на земеделието и храните, на Единния информационен портал за обща информация за управлението на Европейските структурни и инвестиционни фондове и в Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, заедно с обявата за откриване на процедурата чрез подбор. Безспорно от доказателствата по делото, в т. ч. приложената обява, подаването на проектно приложение по процедурата се извършва изцяло по електронен път, чрез попълване на уеб базиран формуляр за кандидатстване и подаване на формуляра, и придружителните документи чрез ИСУН 2020, чрез модула "Е-кандидатстване" на адрес: http: //eumis2020. government. bg, като крайния срок за подаване на проектно предложение е 17. 00 часа на 17.06.2020 г.

Жалбоподателят Юг Експорт 2020 ЕООД е кандидат за безвъзмездна помощ по процедура за подбор на проекти BG14MFOP001-1.015 „Здраве и безопасност“, Мярка 1.2 „Здраве и безопасност“," като е подал проектно предложение вх. рег. № BG14MFOP001-1.015-0002 от 17.06.2020г. с наименование "Осигуряване на безопасността при работа на море на фирма Юг експорт 2020 ЕООД, като в посочения срок като е представило документи, изискуеми съгласно условията за кандидатстване. Констатирано било, че дружеството-кандидат не е представило задължителен документ от условията за кандидатстване - т.24, посочен под №15 на л.27 от условията, а именно „Документ, издаден от компетентната администрация (ИАРА), удостоверяващ активността на риболовния кораб - брой риболовни дни за последната календарна година, предхождащагодината на подаване на формуляра за кандидатстване. С нарочно съобщение в ИСУН 2020 кандидатът бил уведомен от страна на оценителната комисия за списъка на недопуснатите предложения до техническа и финансова оценка по процедура за подбор на проекти BG14MFOP001-1.015 „Здраве и безопасност“, Мярка 1.2 „Здраве и безопасност“ на посочен в системата линк. На основание чл. 34, ал. 3 от ЗУСЕСИФ, в отговор на уведомлението било депозирано възражение от страна на кандидата, в което същият обяснил, че дружеството е новосъздаден субект, което е причина за липсата на отразена риболовна дейност. Коснстатацията по същество не е била оспорена. Със своя заповед №МДР - ПП- 09-167/08.10.2020г. зам. Министърът на Земеделието храните и горите, на основание чл.9, ал.5 ЗУСЕСИФ и чл.18, ал.6 и ал.8 от Постановление №162 на МС от 05.07.2016г.за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите финансирани от европейските структурни и инвестиционни фондове за период 2014-2020г. определил комисия, която да провери основателността на получените възражения от списъка на проектните , които са отхвърлени на етап оценка за административно съответствие и допустимост по процедура за подбор на проекти № BG14MFOP001-1.015 „Здраве и безопасност“, Мярка 1.2 „Здраве и безопасност“, с указания до края на същия ден 08.10.2020г. да бъде извършена проверка на получените възражения и след приключване на проверката да бъде изготвено писмено становище до Ръководителя на Управляващия орган на ПМДР, касателно тяхната основателност.

Таканазначената комисия извършила разпоредената й проверка и изготвила свое становище до Ръководителя на Управляващия орган на ПМДР, в което преценила, че липсата на документ, издаден от компетентната администрация ИАРА, удостоверяващ активността на риболовния кораб, чрез удостоверяване на броя риболовни дни за последната календарна година, предхождаща годината на подаване на формуляра за кандидатстване, представляващ задължителноизискуем документ, доказва липсата на качеството на кандидата „извършващ риболовни дейности“, по смисъла, вложен в това понятие в Условията за кандидатстване по процесната процедура.

Мотивите за недопустимост били възприети от страна на Ръководителя на УО на ПМДР 2014-2020г., поради което същият постановил оспореното Решение № МДР –ПП-09-200/09.11.2020г., с което прекратил производството по оценка и класиране на кандидата Юг Експорт 2020 ЕООД, подал проектно предложение вх. рег. № BG14MFOP001-1.015-0002 от 17.06.2020г. с наименование "Осигуряване на безопасността при работа на море на фирма Юг Експорт 2020 ЕООД по процедура за подбор на проекти BG14MFOP001-1.015 Здраве и безопасност от Програмата за морско дело и рибарство 2014-2020г. Решението било изпратено на жалбоподателя с писмо изх.№ 70-5077/09.11.2020г. Прието било, че дружеството не отговаря на критериите за допустимост по т.11.1 от Указанията за кандидатстване по процесната процедура, според която Допустими кандидати по мярката са рибари или собственици на риболовни кораби, включително, извършващи риболовни дейности във водите на Черно море и река Дунав.

В хода на съдебното производство не са ангажирани други доказателства от страна на жалбоподателя и ответника.

С оглед установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи: Съгласно чл. 27, ал. 4 от ЗУСЕСИФ в случай на прекратяване по чл. 34, ал. 4, т. 2 решението може да се оспорва в едноседмичен срок от съобщаването по реда на глава десета, раздел IV от Административнопроцесуалния кодекс. Депозираната пред съда жалба е подадена от надлежната страна, при наличието на правен интерес, в законоустановения срок по чл. 27, ал. 4 от ЗУСЕСИФ, поради което същата се явява ДОПУСТИМА за разглеждане.

 

Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

 

По валидността на акта:

 

Приложимата нормативна уредба към настоящия казус е ЗУСЕСИФ, както и ПМС № 162/05.07.2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г. Съгласно чл. 3, ал. 1 от ПМС № 162/05.07.2016 г. безвъзмездната финансова помощ се предоставя от ръководителя на управляващия орган с административен договор или със заповед, когато управляващият орган и бенефициентът са в една административна структура или организация. Видно от приложената в ИСУН  Заповед № РД-09-446 от 16.05.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите, на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ, вр. с Решение № 211 на МС от 2013 г., вр. с чл. 97 от Регламент /ЕС/ № 508/2014 от 15.05.2014 г. за Европейския фонд за морско дело и рибарство и за отмяна на Регламенти /ЕО/ № 2328/2003, /ЕО/ № 861/2006 г., /ЕО/ №[ЕИК] г. и /ЕО/ № 791/2007 г. и Регламент /ЕС/ № 1255/2011 г., вр. с чл. 125 от Регламент/ЕС/ № 1303/2013 г. от 17.12.2013 г., д-р Лозана Василева – зам. министър на земеделието, храните и горите е оправомощено да изпълнява функциите на и Ръководител на Управляващия орган на Програмата за морско дело и рибарство за периода 2014-2020 г.

 

С оглед на горното съдът намира, че оспорвания акт е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма и при спазване на административнопроцесуалните правила за издаването му, поради което не страда от пороци, водещи до неговата нищожност.

 

По процесуалната и материална законосъобразност на акта:

 

В хода на административното производство не са допуснати процесуални нарушения от категорията на съществените, обуславящи отмяната на оспорения акт, като същият е постановен при правилно приложение на материалния закон.

Безспорно от доказателствата по делото се установява, че е открита процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG14MFOP001-1.015 „Здраве и безопасност“, Мярка 1.2 „Здраве и безопасност“. Подаването на проектното предложение по процедурата се извършва изцяло по електронен път, чрез попълване на уеб базиран формуляр за кандидатстване и подаване на формуляра и придружителните документи чрез Информационната система за управление и наблюдение на Структурните инструменти на ЕС в България (ИСУН 2020) единствено с използването на Квалифициран електронен подпис, чрез модула "Е-кандидатстване" на следния интернет адрес: https: //eumis2020. government. bg.

По делото не се спори, а се установява и от представената административна преписка, че оспорващото дружество е изпълнило в срок всички формални административни изисквания като е подало предложение, референтен номер№ BG14MFOP001-1.015-0002 от 17.06.2020г. с наименование „Осигуряване на безопасността при работа на море на фирма Юг Експорт 2020 ЕООД“ в посочения срок като е представило документи, изискуеми съгласно условията за кандидатстване, с изключение на Документ, издаден от компетентната администрация (ИАРА), удостоверяващ активността на риболовния кораб - брой риболовни дни за последната календарна година, предхождащагодината на подаване на формуляра за кандидатстване.

Първият етап от процедурата по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор е визиран в чл. 34, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, което представлява т. нар. проверка за административно съответствие и допустимост. Тази проверка се извършва от комисия, назначена от ръководителя на управляващия орган съгл. чл. 33 ЗУСЕСИФ. Съгласно цитираната разпоредба на чл. 34, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, въз основа на извършената проверка за административно съответствие и допустимост, комисията по чл. 33 изготвя списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка. В списъка се посочват и основанията за недопускане. Списъкът се публикува на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН, а за недопускането се съобщава на всеки от кандидатите, включени в него, по реда на чл. 61 от Административнопроцесуалния кодекс. Алинея 2 на цитираната норма, задължава комисията, когато при проверката по ал. 1 се установи липса на документи и/или друга нередовност, да изпрати на кандидата уведомление за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица, като уведомлението съдържа и информация, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата. Изрично е записано в разпоредбата обаче, че отстраняването на нередовностите не може да води до подобряване на качеството на проектното предложение.

В конкретния случай не се спори, че уведомление за отстраняване на нередовностите не е било изпратено до кандидата, като това обстоятелство се сочи от същия, че представлява съществено процесуално нарушение, ограничило правото му на участие в производството. Настоящият съдебен състав отчита, че този пропуск действително е довел до нарушение на процедурните правила, но не възприема възражението на жалбоподателя за съществения му характер за основателно. Съгласно правната теория и константната съдебна практика, съществено е това нарушение на административно производствените правила, което е повлияло или е могло да повлияе върху съдържанието на акта, т. е. такова нарушение, недопускането на което е можело да доведе до друго разрешение на поставения пред административния орган въпрос, каквото в случая не е налице и не води до отмяна на оспорения акт само и единствено на това основание. В конкретния случай, доколкото от събраните по делото доказателства се установява, че дружеството-кандидат е възникнало в началото на 2020г., налице е обективна невъзможност същото да представи задължителния документ, посочен в Условията за кандидатстване - т.24, включен под №15 на л.27 от условията, а именно „Документ, издаден от компетентната администрация (ИАРА), удостоверяващ активността на риболовния кораб - брой риболовни дни за последната календарна година, предхождащагодината на подаване на формуляра за кандидатстване. В този случай е било безпредметно предоставянето на възможност за отстраняване на констатираната липса. Извън такаконстатирания процесуален пропуск съдебният състав констатира, че са спазени изцяло изискванията на чл. 12 и чл. 16 от ПМС № 162/05.07.2016г за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г. Жалбоподателяте подал възражение което е разгледано и е издадено съответното становище.

По съществото на спора, от страна на жалбоподателя се оспорват фактите, посочени от оценителната комисия, които мотивират самото прекратяване на производството спрямо него, а именно обстоятелството, че същият е недопустим кандидат съгласно изискванията в т.11 от Условията за кандидатстване по разглежданата процедура. В тази връзка в детайли обяснява, че разполага с безсрочно разрешително за стопански риболов във водите на Черно море и река Дунав за 2020г. както и удостоверение за извършване на стопански риболов във водите на Черно море и река Дунав през 2020г., както и това, че след подготовак и окомплектоване на плавателния съд през летния сезон, през есенния плавателното средство към момента на депозиране на жалбата е активно и действително извършва риболовна дейност.

Това твърдение не се споделя от настоящия състав. На първо място следва да се отбележи, че кандидата е бил запознат с Условията за кандидатстване за предоставяне на БФП по Програма за морско дело и рибарство 2014-2020 г. както и с обстоятелството, че посоченият документ е задължителен за всеки проект и същият следва да се представи в срока, посочен в тези условия. Кандидатът се е съгласил със същите условия още с подаването на проектното предложение и още тогава е осъзнавал, че представя документ различен от задължителноизискуемия съгласно условията за кандидатстване. Следва да се отбележи, че процеса по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ със средства от европейските структури и европейския инвестиционен фонд следва да е прозрачен, ясен и съобразно разписаните правила, поради което органа, който управлява тези средства се ръководи, в конкретния случай при оценка на административно съответствие и допустимостта на предложението на жалбоподателя, единствено от посоченото от последния, от изискванията посочени в Условията за кандидатстване за предоставяне на БФП по Програма за морско дело и рибарство 2014-2020 г и от Критериите и методологията за оценка на проектните предложения и не може да проявява логика, аналогия и др. способи за да оцени предложението. Съгласно чл. 29, ал. 2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), всяко подадено проектно предложение преминава "Оценка за административно съответствие и допустимост", която включва проверка чрез допълнително разработени контролни листа, част от Наръчника на ПМДР 2014-2020, утвърден със Заповед № РД 09-15 от 11.01.2017 г. на Ръководителя на Управляващия орган на ПМДР. В т.6 на същия „Често задавани въпроси“ изрично е посочено това, че в условията за кандидатстване към всяка процедура за подбор на проекти има изброени документите, необходими за съответната процедура. Посочено е, че всеки кандидат следва „много внимателно да се запознае с тези документи и ако има неясноти, да зададе въпрос на посочения в поканата адрес.“ Сред документите за кандидатстване по конкретната мярка, в Условията за кандидатстване липсващия документ фигурира в т.24, посочен под №15 на л.27 от Условията за кандидатстване, формулиран по следния начин „Документ, издаден от компетентната администрация (ИАРА), удостоверяващ активността на риболовния кораб - брой риболовни дни за последната календарна година, предхождащагодината на подаване на формуляра за кандидатстване. Не е спорно между страните, че вместо удостоверение с изискуемото съдържание, което жалбоподателят е бил в обективна невъзможност да представи, същият е депозирал друго, касаещо текущата, а не предходната календарна година. В Указанията за кандидатстване по отношение на посочения документ изрично е отразено, че е задължителен за всички проектни предложения. Съдебният състав възприема становището на административният орган, че спорният документ е необходим именно за установяване (доказване) по съответната мярка, на обстоятелството че кандидатът попада в категорията „рибар, извършващ риболовни дейности във водите на Черно море“ и същият следва да бъде с изискуемото в указанията съдържание, а не с друго различно от него. Допускането на кандидати с документи, отклоняващи се от установените задължителни изисквания и съдържание нарушава принципа на предвидимост при провеждане на процедурата по оценяване допустимостта на кандидатурите и би дала предимство на кандидата пред други рибари, неподали заявления заради липсата на изискуемия документ, които обаче биха участвали, в случай, че знаеха, че той може да бъде заместен от друг такъв с различно съдържание. Изискването за доказателства за броя риболовни дни за календарната година, предхождаща тази на подаване на формуляра е логично и обосновано с оглед избягване на хипотези, в които участникът бива създаден единствено с оглед кандидатстване по съответната програма с цел получаване на безвъзмездна финансова помощ.

Отделно от горното, за пълнота на изложението следва да бъде отчетено и обстоятелството, че представянето на удостоверение със съдържание, различно от изискуемото в Условията за кандидатстване е равносилно на непредставяне на изискуемия документ. Това обстоятелство в Критериите и методологията за оценка на проктните предложения по процесдура чрез подбор на проекти BG14MFOP001-1.015 присъства и като самостоятелно основание за недопустимост на проектното предложение - I.1.2., наред с това за недопустимост на кандидата - I..3., като изрично е посочено, че при несъответствие на някое от посочените изисквания, проектното предложение се отхвърля.

Предвид изложеното, оспорения акт се явява мотивиран и обоснован. Същият акт съдържа и правни и фактически основания, изложени са фактическите обстоятелства за издаването му и приложимите правни норми, няма отклонение от изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК относно формата на акта.

С оглед на горното съдът намира, че подадената жалба срещу Решение № МДР –ПП-09-200/09.11.2020г., издадено от зам. министър на земеделието, храните и горите и Ръководител на Управляващия орган (УО) на ПМДР 2014-2020 г., с което е прекратено производството по оценка и класиране по отношение подаденото от дружеството проектно предложение вх. рег. № BG14MFOP001-1.015-0002 от 17.06.2020г. с наименование "Осигуряване на безопасността при работа на море на фирма Юг Експорт 2020 ЕООД по процедура за подбор на проекти BG14MFOP001-1.015 Здраве и безопасност от Програмата за морско дело и рибарство 2014-2020г., е неоснователна и следва да се остави без уважение.

 

От ответника не са претендирани разноски по делото, а с оглед изхода на спора такива не се дължат на жалбоподателя, поради което съдебният състав не дължи произнасяне по разноските.

 

Воден от горното и на основание чл. 200, ал. 1 от АПК, Административен съд Бургас, ІІІ-ти състав

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХЪРЛЯ жалбата на Юг Експорт 2020 ЕООД, със седалище и адрес на управление в гр. Поморие, представлявано от С. Златева - законен представител, срещу Решение № МДР –ПП-09-200/09.11.2020г., издадено от зам. министър на земеделието, храните и горите и Ръководител на Управляващия орган (УО) на ПМДР 2014-2020 г., с което е прекратено производството по оценка и класиране по отношение подаденото от дружеството проектно предложение вх. рег. № BG14MFOP001-1.015-0002 от 17.06.2020г. с наименование "Осигуряване на безопасността при работа на море на фирма Юг Експорт 2020 ЕООД по процедура за подбор на проекти BG14MFOP001-1.015 Здраве и безопасност от Програмата за морско дело и рибарство 2014-2020г.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба от страните, участващи в административното производство, пред Върховния административен съд, в 7- дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

СЪДИЯ: