Решение по дело №554/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 декември 2020 г. (в сила от 4 юни 2021 г.)
Съдия: Димитринка Емилова Купринджийска
Дело: 20207200700554
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

гр. Русе, 29.12.2020 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Русенският административен съд, в публичното заседание на двадесет и шести ноември през две хиляди и двадесета година в състав:

 

Съдия: ДИМИТРИНКА КУПРИНДЖИЙСКА

 

при секретаря ЦЕВЕТЕЛИНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия КУПРИНДЖИЙСКА административно дело № 554 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) вр. чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по изпратено по подсъдност адм.д. № 9303/2020 г. по описа на АССГ. Постъпила е жалба от „Франчайз Тийм 1“ ЕООД с ЕИК *********, с адрес на управление и седалище – гр. Русе, бул.“Ген.Скобелев“ № 16, бл. 106, вх.3, представлявано от управителя А.К.М., срещу Решение за одобрение на Списък с отхвърлени проектни предложения от 04.09.2020 г. на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма /ОП/ "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г., четиринадесета оценителна сесия, в частта по т. 96 за отхвърляне на проектно предложение № BG16RFOP002-2. 073-13642 по процедура BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията СOVID-19" по ОП "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г.

В жалбата се твърди, че оспореното решение е неправилно и незаконосъобразно. Жалбоподателят не оспорва фактите установени в хода на проверката. Релевира довод за неправилното им интерпретиране от УО и неправилно приложение на закона. Счита, че след като в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците (В сила от 24.03.2020 г. - ДВ, бр. 28 от 2020 г.) /ЗМДВИПОРНСПП/ срокът за подаване на ГДД по  чл. 92, ал. 2 от ЗКПО е удължен до 30.06.2020 г. и ГДД на дружеството е подадена в този срок, то са били налице условията за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Иска се съдът да отмени оспорения административен акт, алтернативно – да бъде изменен в частта относно размера на финансовата корекция,  както и да присъди сторените разноски по представен списък.

Ответникът по жалбата – Главния директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" и Ръководител на Управляващия орган на ОП "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, съгласно Заповед № РД – 16-458/12.06.2020 г. на министъра на икономиката, чрез пълномощник, в писмено становище поддържа, че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като прави и възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение в случай на уважаване на жалбата.

Съдът, като обсъди доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Жалбата е подадена от легитимирано лице, в законоустановения 14-дневен срок и против подлежащ на оспорване акт, поради което оспорването пред съда е допустимо. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Предмет на проверка в настоящото производство е Решение за одобрение на Списък с отхвърлени проектни предложения от 04.09.2020 г. на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма /ОП/ "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г., четиринадесета оценителна сесия, в частта по т. 96 за отхвърляне на проектно предложение № BG16RFOP002-2. 073-13642 по процедура BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията СOVID-19" по ОП "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г.

В чл. 38, т. 1 от ЗУСЕСИФ е разписано, че в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 3 от ЗУСЕСИФ. Съгласно Заповед № РД-16-381/14.05.2020 г. на РУО на ОПИК са приети опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия. Съгласно т. 2. 14 от тези правила в срок от 3 работни дни, Ръководителят на УО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения. Според т. 2. 18 от опростените правила, кандидатите, на които е отказано предоставяне на БФП се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърденият от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения. Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. С Решение № 574/13.07.2016 г. на Министерски съвет е определен за управляващ и сертифициращ орган Министерство на икономиката, съответно за ръководител на УО – Министъра на икономиката. Със своя Заповед № РД-16-635/30.07.2020 г. същият е определил и.д.Главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката да изпълнява функции на ръководител на УО по ОП"ИК". Поради изложеното оспореният административен акт, а именно Решение от 04.09.2020 г. на РУО на ОПИК, с което е одобрен списъкът на предложените за отхвърляне проектни предложения по четиринадесета оценителна сесия, в частта, в която е отказано на жалбоподателя предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по подадено проектно предложение BG16RFOP002-2. 073-13642 по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, процедура за подбор на проекти BG16RFOP002.2.073 " Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", по приоритетна ос 2 "Предприемачество и капацитет за растеж на МСП на ОПИК, е издадено от компетентен орган.

Съдът намира, че са спазени изискванията за форма на акта, същият съдържа реквизитите, посочени в чл. 59, ал. 2 от АПК. От формална страна, актът съдържа фактически и правни основания с оглед изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. В акта е посочено изискването по т. 9 от Условията за кандидатстване по процедурата и критерий 27 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване), на което жалбоподателят не отговаря, представляващо основание за постановения отказ да бъде предоставена безвъзмездна помощ. Като неразделна част от административната преписка са приложени Заповед № РД-16-652/31.07.2020 г. на РУО на ОПИК 2014-2020 за определяне на състава на оценителната комисия, оценителния лист на оценителя, на който е разпределено проектното предложение, както и списъкът на оценителната комисия с предложените за отхвърляне проектни предложения по четиринадесета оценителна сесия.

При преценка за съответствието на оспореното решение с материалноправните разпоредби, съдът намира, че административният орган правилно е приложил материалния закон. Съгласно решение от 04.09.2020 г. на Управляващият орган, с което е одобрен списъкът на предложените за отхвърляне проектни предложения по четиринадесета оценителна сесия, в частта, в която е отказано на жалбоподателя предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по подадено проектно предложение BG16RFOP002-2. 073-13642 по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, процедура за подбор на проекти BG16RFOP002.2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", в т. 96 за „Франчайз Тийм 1“ ЕООД е констатирано, че не отговаря на изискването на условието по т. 9 от Условията за кандидатстване и на критерий № 27 от Критериите за недопустимост на кандидатите. Според условието по т. 9 от Условията за кандидатстване, към датата на подаване на проектното предложение следва кандидатите вече да са подали Годишна данъчна декларация (ГДД) за 2019 г. пред НАП, съобразно разпоредбите на ЗКПО/ЗДДФЛ (л.39 от адм.д. №9303/2020г. на АССГ). Това условие е въведено и като критерий № 27 в Приложение 4 "Критерии и методология за оценка на проектните предложения" към Условията за кандидатстване (Приложение 4). След извършена служебна проверка е установено, че кандидатът е подал ГДД за 2019 г. пред НАП на 20.06.2020 г. и е направен извод, че ГДД е подадена след дата на подаване на проектното предложение - 14.05.2020 г. Посочено е, че съгласно Приложение 4: "При несъотвествие с изискванията по т. 13-23 и т. 27, проектното предложение се отхвърля. " Предвид тези констатации е направен извод, че кандидатът не може да получи безвъзмездна помощ по процедурата.

Правното основание, на което е издаден оспорваният акт - отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, е чл. 38, т. 3 ЗУСЕСИФ, доколкото на оспорващото дружество е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, тъй като кандидатът не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това.

Съгласно т. 9 от Условията за кандидатстване по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, процедура BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", минималният и максималният размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект е в размер от 3 000 лв. до 10 000 лв. Посочено е, че безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10% от "нетните приходи за продажби", декларирани: при лица, които се облагат с корпоративен данък, в ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. /част V, шифър 0101 "Нетни приходи от продажби"/. Уточнено е, че допустими по процедурата са кандидати с отчетени поне 30 000 лв. "нетни приходи от продажби" в ГДД за 2019 г., като управляващият орган ще извърши служебни проверки на декларираните нетни приходи за продажби, като може да изисква разяснения и документи по отношение на декларирания от кандидата размер на "Нетни приходи от продажби" от ГДД за 2019 г. Поставено е изрично императивно изискване към датата на подаване на проектното предложение кандидатите да са подали ГДД за 2019 г. пред НАП.

Административният орган при преценката за допустимост на проектните предложения действа при условията на обвързана компетентност. В опростените процедурни правила, в Условията за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 и в Критерии за оценка на административното съответствие и допустимостта на кандидата и проектното предложение се съдържат императивни за органа правила, които го задължават при наличие на конкретно посочените в тях предпоставки да издаде административен акт, с посоченото от тези правила съдържание. Предвид това и след като съобрази, че в т. 9 от Условията за кандидатстване по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност"2014-2020, процедура BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" е поставено изрично изискване към датата на подаване на проектното предложение кандидатите да са подали ГДД за 2019 г. пред НАП, съдът приема, че административният орган, в съответствие с тези правила, е извършил проверка в НАП относно датата на подаването на ГДД по  чл. 92, ал. 2 от ЗКПО за 2019 г. на жалбоподателя и след като е констатирал, че е подадена след дата на подаване на проектното предложение, е стигнал до извод за недопустимост на същото.

Изискванията към кандидатите са били публикувани и достъпни за тях и е следвало, доколкото кандидатстването за безвъзмездно финансово подпомагане не е задължителна процедура, а се прави по желание на лицата, да се запознаят с поставените условия за кандидатстване и допустимост на проектите и да ги съобразят при подаване на проектните предложения. Още повече, че в т. 25 от Условията за кандидатстване е предвиден едномесечен срок за подаване на проектни предложения – от 14.05.2020 г. до 15.06.2020 г.

В тази връзка съдът намира за неоснователи доводите на жалбоподателя, че е подал ГДД за 2019 г. в срок. Съгласно § 25 от ПЗР на ЗМДВИПОРНСПП сроковете за подаване на ГДД по ЗКПО/ЗДДФЛ за 2019 г. са удължени до 30.06.2020 г. Но тези срокове са неотносими към изискванията за допустимост на проектните предложения, тъй като Условията за кандидатстване по процедурата не поставят изискване ГДД за 2019 г. да е подадена в законовия срок, а да е подадена преди датата на подаване на проектното предложение от кандидатите. Това условие, наред с редица други, е поставено в условията за кандидатстване и като такова е следвало да бъде съобразено от лицата, подаващи проектни предложения по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19" по ОПИК 2014 – 2020.

Предвид изложените по-горе мотиви, оспореният отказ за отпускане на безвъзмездна финансова помощ на „Франчайз Тийм 1“ ЕООД по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19" по ОПИК 2014 – 2020, е законосъобразен и жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора и своевременно заявената претенция, на ответника следва да бъдат присъдени направените по делото разноски. Следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено в съответствие с чл. 143 от АПК и чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

С оглед на изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалбата на „Франчайз Тийм 1“ ЕООД с ЕИК *********, с адрес на управление и седалище – гр. Русе, бул.“Ген.Скобелев“ № 16, бл. 106, вх.3, представлявано от управителя А.К.М. срещу Решение за одобрение на Списък с отхвърлени проектни предложения от 04.09.2020 г. на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма /ОП/ "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г., четиринадесета оценителна сесия, в частта по т. 96 за отхвърляне на проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-13642 по процедура BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията СOVID-19" по ОП "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г.

ОСЪЖДА „Франчайз Тийм 1“ ЕООД с ЕИК *********, гр.Русе, представлявано от управителя А.К.М., да заплати на ръководителя на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 /ОПИК/ сумата от 100 (сто) лева за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване в 14 – дневен срок от получаването му пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

СЪДИЯ: