Решение по дело №991/2019 на Районен съд - Търговище

Номер на акта: 11
Дата: 24 януари 2020 г. (в сила от 15 февруари 2020 г.)
Съдия: Тодор Иванов Димитров
Дело: 20193530200991
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ 11                                                 24.01.2020г.                    гр.Търговище

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД Търговище                                                IV състав

На 27 декември                              две хиляди и деветнадесета година

В публичното заседание в следния състав:

 

                                                         Председател : Тодор Д.

 

секретар Гинка Савова

като разгледа докладваното от Председателя

АНД № 991 по описа на РСТ за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Община Търговище против НП № НЯСС-199/06.11.2019г. на Зам.председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. Считайки същото за постановено в нарушение на закона, жалбоподателя моли НП да бъде отменено. В с.з. жалбоподателят поддържа жалбата си, чрез писмено становище. Алтернативно пледира за намаляване размера на наложената санкция.

Ответника по жалбата, чрез писмено становище, пледира за потвърждаване на наказателното постановление.

След преценка на събраните по делото доказателства, съдът установи следното :

Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и по реда на чл.60, ал.1 от ЗАНН. Същата е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.

На 28.03.2019г. комисия към Община Търговище констатирала техническа неизправност при основаният изпускател на язовир „Вардун 2“, собственост на Община Търговище. Предприети били действия за продухване на системата, но била постигната само частична проводимост но основаният изпускател. На 09.05.2019г. на основание чл.190, ал.4, т.2 от Закона за водите е извършена проверка на язовир „Вардун 2“, находящ се в поземлен имот № 000254 в землището на с.Вардун, Община Търговище, Акт за общинска собственост № 1032/20.07.2000г. собственост на Община Търговище, за което е съставен констативен протокол № 05-04-26/09.05.2019г. В следствие на проверката, чрез оглед и обход на голяма язовирна стена и съоръженията към нея и преглед на документацията от експлоатацията е установено: видно от протокол от 28.03.2019г. изготвен по заповед № 3-01-133/21.03.2019г. на кмета на Община Търговище и анализ изготвен от оператора на язовира, основният изпускател не може да изпълнява предназначението си поради частично запушване на входящата му шахта или тръбата му, което не позволява контролираното поддържане на водното ниво, тоест основаният изпускател на се поддържа в техническа изправност от Община Търговище, каквото задължение тя има като собственик на язовира. Общината е бездействала и не е предприела активни действия за извършване на ремонтно-възстановителни работи на основния изпускател на язовира за привеждането му в техническа изправност.

За констатираното бил съставен АУАН № 05-024/05.07.2019г. В срока по чл.44, ал.1 Закона за административните нарушения и наказания не постъпило писмено възражение. Предвид горното АНО приел, че с така описаното в акта деяние на 09.05.2019г. Община Търговище е осъществила фактическия състав на нарушение на разпоредбата на чл.141, ал.1, т.1 от Закона за водите, която задължава собствениците на язовирни стени и съоръженията към тях да осигурят поддържането им в техническа изправност, поради което издал процесното НП с което наложил на жалбоподателя “имуществена санкция“ в размер на 2000 лева.

Горната фактическа обстановка се установява от събраните гласни доказателства, приложените по делото писмени доказателства.

Жалбоподателя твърди, че е положил усилия да за продухване на системата за осигуряване пълна проводимост на изпускателя, като била постигната частична проводимост на изпускателя, поради което случаят е „маловажен“ по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Отделно от това се твърди допуснато съществено процесуално нарушение – необсъждане на постъпило срещу акта възражение.

Обжалваното НП  е издадено от компетентен орган в кръга на неговите правомощия. Няма процесуални нарушения допуснати при реализирането на административно-наказателната отговорност.

Не се спори от страните, а и от материалите по делото се установява, че Община Търговище е собственик на процесното водно съоръжение язовир „Вардун 2“. От материалите по делото безспорно се установи, че към момента на проверката – 09.05.2019г. не е осигурена пълна проводимост на основаният изпускател на язовира. Като не е осигурил поддържане на основаният изпускател на язовир „Вардун 2“, в техническа изправност, на 09.05.2019г. жалбоподателя е осъществил фактическият състав на нарушение по чл.141, ал.1, т.1 от Закона за водите, което води до санкция по чл.200, ал.1, т.38 от същият закон.

Наведените от жалбоподателя възражения са частично основателни.

По делото няма приложено възражение срещу съставеният АУАН, поради което твърдението на жалбоподателя за допуснато нарушение на процесуалните правила в тази насока е неоснователно.

Техническото състояние на язовирните стени и съоръженията към тях са пряко и непосредствено свързани с тяхната, безопасна експлоатация. Преките и непосредствени последици от техническото състояние изправно или неизправно на язовирните стени и съоръженията към тях, са свързани с човешкия живот и здраве, околната среда, културното наследство и стопанската дейност. Именно, сериозността на евентуалните вредни последици от недоброто техническо състояние на язовирните стени, поражда задължения на собствениците на язовирните стени и съоръженията към тях да изпълняват дадените предписания от контролните органи. Установено е че не са не спазени законовите изисквания за конструктивната и технологичната сигурност на стената на язовира. Неосигуряването на техническата изправност на язовирната стена създава условия за наводнение и възникване на висока приливна вълна в случай на интензивен валеж в района и преливане на язовира и поставя в пряка опасност живота и имуществото на гражданите.

В конкретния случай не са налице предпоставките на чл.28 от Закона за административните нарушения и наказания, преценката за „маловажност“ следва да се прави на база фактическите данни за всеки конкретен случай - вид на нарушението, начин на извършването му, вредоносните последици, степента на обществената опасност и т.н., при съобразяване характера и целите на административнонаказателната отговорност. Процесното нарушение е типично за вида си и не разкрива по-ниска степен на опасност за установения ред на държавно управление в сравнение с други нарушения от същия вид, поради което и не може да се определи като маловажен. Със Закона за водите се уреждат обществените отношения, свързани с техническото състояние и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях са пряко и непосредствено свързани с тяхната безопасна експлоатация. Преките и непосредствени последици от техническото състояние, неизправно на язовирните стени и съоръженията към тях, са свързани с човешкия живот и здраве, околната среда, културното наследство и стопанската дейност, а възникването на непосредствена опасност от загуба на човешки живот, увреждане или погиване на имущество и/или на околната среда, може да възникне опасност в резултат от действие или бездействие на собственика на язовир „Вардун 2“. Именно, сериозността на евентуалните вредни последици от недоброто техническо състояние на язовирните стени, поражда задължения на собствениците на язовирните стени и съоръженията към тях да изпълняват дадените предписания от контролните органи. Вмененото нарушение е формално, на просто извършване, а жалбоподателят като собственик на процесния язовир с бездействието си поставя в реален риск намиращите се наблизо населени места и водни съоръжения, осъществяването на който риск може да доведе до значителни неблагоприятни последици за обществото, околната среда и инфрастуктурата.

При служебната проверка на обжалваното наказателно постановление, съдът констатира, че наложената санкция е несъразмерна на извършеното нарушение. Предвид на обстоятелството, че са предприети действия по осигуряване пълна проводимост на основният изпускател, предвид на факта че нарушението е първо по ред / с оглед липсата на данни по делото за противното/, то наложеното наказание следва да се намали на минимума предвиден в закона – 1000 лева.

С оглед горното оспореното наказателно постановление следва да се измени, като се намали размера на санкцията - на 1000 лева.

Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р      Е     Ш     И     :

 

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № НЯСС-199/06.11.2019г. на Зам.Председателят на ДАМТН гр.София с което за нарушение на чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ и на основание чл.200, ал.1, т.38 от Закона за водите, на Община Търговище ЕИК ********* гр.Търговище представлявана от Д. Д. – кмет, е наложена „имуществена санкция“  в размер на 2000 лева, като намалява размера на санкцията - на 1000 лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Търговище в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ :