Решение по дело №960/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 151
Дата: 25 февруари 2021 г. (в сила от 15 юли 2021 г.)
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20207150700960
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 151/25.2.2021г.

 

гр.Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд Пазарджик, І-ви състав, в открито съдебно заседание на първи февруари, две хиляди двадесет и първа  година в състав:

                                                     Съдия: МАРИАНА ШОТЕВА

при секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдия Шотева административно дело № 960, по описа на съда за 2020 г., намери за установено следното:

Производството е по реда на ЗПЗП и е образувано по жалба на К.П.П. с ЕГН **********, с адрес *** против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11“Биологично земеделие“от програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за кампания 2015г. издадено от зам.изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ разплащателна агенция .

В жалбата се представят съображения за противоречие на акта с приложимите материалноправни разпоредби, както и допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Иска се от съда обявяване нищожността на акта или отмяната на оспореното писмо. В съдебните заседания жалбоподателят се представляват от адвокат Ч., който поддържа предявената жалба, представя допълнителни съображения по съществото на спора и в писмена защита.

Ответникът по делото – заместник изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ Разплащателна агенция, чрез упълномощен юрисконсулт, оспорва жалбата, излагайки съображения в подкрепа на становището за законосъобразност на оспорения ИАА. Представя административната преписка. Претендира за присъждане на юрисконсултско възнаграждение по делото.

След преценка на процесуалната допустимост и основателност на жалбата съдът намери за установено следното от фактическа и правна страна:

Началото на административното производство е поставено с подаването на заявление за подпомагане с УИН 13/130715/83835 от 15.06.2015г. и приложение за кандидатстване по мярка 11 от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2015 г. Кандидатствано е за схема за единно плащане на площ, схема за преразпределително плащане, схема за селскостопански практики, схема за обвързано подпомагане за плодове, схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар; Посочени са парцели в землището на с. Звъничево парцел 30572-86-8-11 и 30572-86-8-12. Видовете култури са кайсия и праскова.

Подадено е ново заявление за подпомагане на 23.06.2015г. по същите схеми, като са посочени 4 броя имоти. Видовете култури са кайсия, праскова.

Общата оторизирана сума за получаване е изчислена чрез интегрирана система за администриране и контрол /ИСАК/ и след извършването на задължителни административни и/или проверки на място /съгласно чл. 37 от ЗПЗП/ на данните в подаденото заявление. Към заявлението е приложена таблица за използваните парцели, като е посочен номерът на всеки блок на земеделското стопанство /БЗС/ и землището, в което се намират недвижимите имоти. Представени са карти на БЗС.

Извършени са две проверки на място, за което са представени доклади по делото - доклад за проверка на място Бърза ПнМ с начална дата 11.11.2015г. и крайна дата 16.11.2015г. Представена е обобщена информация досежно допустимата площ по всяка схема. Посочена е забележка, че междуредията не се поддържат и парцелът е силно затревен.

Представен е констативен протокол № 0002788 от 07.12.2015г. на длъжностни лица при ОДБХ за извършена проверка във връзка с м. 11 „Биологично земеделие“ и спазване правилата за добра земеделска практика. Не са посочени забележки в доклада към констативния протокол.

През 2018г. въз основа на гореизложеното е последвало издаването на уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2015 г., с което е отказано финансово подпомагане поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане за площи, посочени в табличен вид. Констатирано е, че кандидатът е заявил площи, които не стопанисва, като е отказано финансово подпомагане на основание чл. 43, ал. 3, т. 4 от ЗПЗП, за разликата между декларираната и установената площ при проверка на място. Неразделна част от уведомителното писмо е приложената по делото Таблица за формиране на общата оторизирана сума за финансово подпомагане на база площи, заявени за подпомагане. Определена е оторизирана сума от 0 лева. Наложена е санкция за бъдещ период в размер на общо 1439 лева.

Недоволни от така постановения акт, жалбоподателката го е обжалвала в Административен съд Пазарджик, който е постановил Решение № 105/28.02.2019г. по адм.д. № 704/18г. по описа на съда. С Решението, което е потвърдено с Решение № 2961/25.02.2020г. постановено по адм.д.№ 3619/19г. по описа на ВАС, съда е отменил Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014 г. – 2020 г., за кампания 2015 г., с изх. № 02-130-6500/2767 от 10.07.2018 г. на Зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, изпратил е преписката на Зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ за ново произнасяне, в едномесечен срок от влизане на това решение в сила, с указания по тълкуването и прилагането на закона съобразно изложеното в мотивите по-горе.

След връщане на преписката за ново произнасяне е издадено процесното Уведомително писмо № 02-130-6500/2767 от 27.07.2020г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11“Биологично земеделие“от програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за кампания 2015г. издадено от зам.изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ разплащателна агенция.

С процесното писмо е посочено, че се издава с оглед постановеното от съда предходно решение.След като заявлението по мярка 11 от ПРСР 2014-2020, за кампания 2015 е разгледано отново, административния орган е приел следното :

ДФЗ – РА е отказал отново финансово подпомагане поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане на парцел с № 30572-86-8-11 , заявен с код култура 222030- кайсии/зарзали и площ 0.80ха и парцел с № 30572-86-8-12 заявен с код култура 222021-праскови и площ 0.20ха.Посочено е, че несъответствието се изразява в това, че според извършената проверка на място, в периода 11.11.205г.-16.11.2015г., назначена със Заповед 302520, цялата заявена за подпомагане площ на посочените парцели е констатирана като недопустима за финансово подпомагане, тъй като междуредията на трайните насаждения не се подържат и парцелите са „силно затревени“. Административният орган е приел, че съгласно чл.8,т.2 от Наредба №2 от 17.02.2015г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, трайните насаждения са допустими за подпомагане, когато почвената повърхност се поддържа с подходящи обработки или косене според прилаганите системи / угарна, чимово-мулчирна, мулчирна или ливадно зачимяване/. На това основание отново е оторизирана сума от 0 лева. Наложена е санкция за бъдещ период в размер на общо 1439 лева.

По адм.дело № 704/18г. по описа на АС Пазарджик за изясняване на значимите за спора обстоятелства по делото е допусната съдебно-агрономическа експертиза, чието заключение като неоспорено от страните, съдът е възприел като компетентно изготвено. В отговор на поставените въпроси вещото лице Снежана Грозданова е констатирала, че липсва информация относно схемата на засаждане на овощните видове, от която да се изчисли брой дървета в 1 дка и колко са живите дървета към момента на проверката. Казва, че при постоянно затревени площи, поддържани в състояние, позволяващо извършване на паша или косене, максималният тревостой във всеки момент от годината нетрябва да надхвърля 0, 35 м височина. Разпоредбата на чл. 11 на Наредба № 5/10.03.2010г. разпорежда, че трайните насаждения са в добро земеделско състояние, когато най - малко 70% от растенията, включени в масивна са живи и почвената повърхност се поддържа с подходящи обработки или косене според прилаганите системи

На въпроса дали е допустимо ливадно зачимяване вещото лице е отговорило, че ливадното зачимяване е система на поддържане на почвената повърхност в чим чрез затревяване, която се препоръчва за насажденията при поливни условия. Съгласно мнението на експерта от материалите по делото не може да се определи, че е налице затревена площ, тай като ясно личи различна по вид плевелна растителност с различна височина. Изключено е използването на хербициди, което налага по-често косене. Препоръчва се максимална височина на тревостоя до 0, 50м, който при биологичното земеделие се поддържа чрез механична обработка – косене. Вещото лице е посочило, че при извършената проверка въз основа на Заповед от 03.12.2015г. в землището на с. Звъничево и с. Боримечково, област Пазарджик, експертите на ДФЗ РА отразяват проверката със забележка, че междуредията не се поддържат и парцелите са силно затревени същите протоколи са приложени и приети и по настоящето дело. Съгласно снимковия материал, вещото лице казва, че градината е силно проредена, има пропаднали дървета, липсват проведени агротехниченски мероприятия, като счита, че към момента на проверката са пропуснати два откоса. Същевременно дневниците за извършени мероприятия през 2015г. са проверени и заверени от служител при ОДБХ. Сертифициращите органи също са заверили документите по мярка 11 – Биологично земеделие. При проверките не са посочени забележки, че дръвчетата са под 70%. Вещото лице пояснява, че не е срещало фактури и документи за закупуване на смески за зачимяване. От проверките по снимката счита, че по-скоро е затревяване, но то е благоприятно за задържане на почвената влага и микрофлора.

Настоящият съдебен състав коментира експертиза изготвена по адм.д.№704/18г. по описа на Административен съд Пазарджик, приложено по настоящето дело, с оглед обстоятелството, че същата е станала част от мотивите на постановеното съдебно решение, което пък съдебно решение е задължително за прилагане от административния орган.

Съдът в мотивите си изрично е посочил : „Вярно е, че овощните градини са силно затревени, но това е след стопанската година, като са налице данни, че такова затревяване е нарочно търсено, с оглед поддържане на влага в почвата.“

Въпреки така посоченото в мотивите на съдебното решение и въпреки, че диспозитива препраща към мотивите на акта, административния орган отново на това основание, без да събира каквито и да са други доказателства, постановява процесния акт. Отказът за оторизиране на сума или т.нар. оторизирана сума „0“ лева е именно на това основание – силно затревяване.

С оглед на гореизложеното се налага извода, че след като процесното Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11“Биологично земеделие“от програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за кампания 2015г. издадено от зам.изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ разплащателна агенция, е издадено след връщане на преписката за ново произнасяне при спазване на задължителните указания на съда дадени в мотивите на съдебно решение постановено по адм.д.№704/18г. по описа на  Административния съд – Пазарджик , след отмяна на Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014 г. – 2020 г., за кампания 2015 г., с изх. № 02-130-6500/2767 от 10.07.2018 г. на Зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, безспорно са налице предпоставките на чл.177, ал.2 от АПК да се приеме, че атакуваното в настоящото съдебно производство уведомително писмо представлява нищожен административен акт, постановен в противоречие с влязло в сила решение на съд. Констатираната нищожност на оспорения акт следва да бъде прогласена на основание чл.168, ал.2 от АПК.

 

Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд - Пазарджик, І-ви състав

 

 

Р  Е  Ш  И  :

 

 

ПРОГЛАСЯВА нищожността на Уведомително писмо № 02-130-6500/2767 от 27.07.2020г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11“Биологично земеделие“от програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за кампания 2015г. издадено от зам.изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ разплащателна агенция.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                                                     

 

         

СЪДИЯ:     /П/

 

РЕШЕНИЕ №8631/15.07.2021 Г. ПО АД№4942/2021 Г. НА ВАС

 

       ОСТАВЯ В СИЛА решение №151/25.02.2021г. по адм. дело №960/2020г. по описа на Административен съд - София - град.
ИЗПРАЩА преписката на Зам. изпълнителния директор на ДФ" Земеделие" за ново произнасяне, в 14 - дневен срок от получаването на преписката, при спазване на задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона, дадени с влязлото в сила решение №105 от 28.02.2018г. по адм. дело №704/2018г. по описа на АС - Пазарджик , както и в настоящото съдебно решение.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.