Решение по дело №104/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 юни 2020 г.
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20207240700104
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

134                                        18.06.2020 год.                     гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски административен съд, публично съдебно заседание на двадесет и осми май две хиляди и двадесета год., в състав         

                                                                 

Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

                                                          Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                            МИХАИЛ РУСЕВ

                       

при секретаря Пенка Маринова и в присъствието на прокурора Маргарита Димитрова, като разгледа докладваното от Михаил Русев КАН дело №104  по описа  за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл.63, ал.1 предл.2 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба от Розалина Т. - главен юрисконсулт в Изпълнителна агенция Медицински надзор“, в качеството й на процесуален представител на агенцията против решение №721 от 27.12.2019 год., постановено по а.н.д. №1785 по описа за 2019 год. на Старозагорския районен съд, с което е отменено наказателно постановление №27-246/20.03.2019 год.. В жалбата се релевират доводи, че неправилно е прието от районният съд, че определеното помещението е било изолирано и без достъп от други пациенти. Напротив от доказателствата по делото, става ясно, че контрол е осъществен два пъти за по пет минути, от целия 14 часов престой на починалото лице, и то от главната сестра на болницата, разбрала за починалата пациентка от сутрешния рапорт, когато е дошла на работа. Това е много след разрешение двучасов престой  на починалата в болничната стая, съгласно чл.50, ал.1 от правилника за устройството идейността на лечебното заведение. Не се споделят и  изводите на районният съд, че поведението на наказаното лице, кореспондира с нормативните изисквания на действащата уредба, поради което и е приел, че не е налице нарушение на чл.28 от Наредба №49/18.10.2019 год.. По същество релевира касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК във вр. с чл. 63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Моли съда да отмени решението на районния съд и да се потвърди наказателно постановление №27-246/20.03.2019 год. на Изпълнителния директор на изпълнителна агенция Медицински одит гр. София в частта му по нарушенията, отразени в т.1 и т.2 от същото.

Ответника по касация – д-р Ч.Д.П., чрез пълномощника си по делото адв. В., в открито съдебно заседание изразява становище за неоснователност на касационната жалба. Подробни съображения за това са изложени в приложеното възражение срещу касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура дава заключение за неоснователност на жалбата, поради което предлага обжалваното решение да бъде оставено в сила.

Касационният състав на съда, като взе предвид събраните по делото доказателства, наведените основания от жалбоподателите, мотивите към обжалваното решение и след служебна проверка на същото, за наличие на основанията по чл. 2721, ал.2 от АПК, прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 АПК, вр. чл.63, ал.1 от ЗАНН и от надлежна страна, поради което е процесуално допустима.

Разгледано по същество същата е основателна.

Производството пред Районен съд Стара Загора се е развило по жалба на д-р Ч.Д.П. против Наказателно постановление №27-246/20.03.2019 год. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит“ при Министерство на здравеопазването, с което му е наложено административно наказание глоба в размер на 1000.00 лв. на основание чл.116, ал.1 от Закона за здравето (ЗЗ) за нарушение на  чл.28, ал.3 от Наредба №49/18.10.2010 год. за основните изисквания, на които трябва да отговарят устройството, дейността и вътрешния ред на лечебните заведения за болнична помощ и домовете за медико-социални грижи.

Административното обвинение почива на фактическа обстановка, подробно описана в АУАН №А 27-246 от 20.09.2018 год., съставен от д-р И.С. главен инспектор в ИАМО и съответно възпроизведена в наказателното постановление, издадено въз основа на този акт, а именно наказателно постановление 27-246/20.03.2019 год., издадено от Изпълнителния директор на ИА „Медицински одит“ гр. София. Административното обвинение е повдигнато на д-р Ч.П. от фактическа страна, се основава, на извършена проверка, при която е установено, че в резултат на бездействие на управителя на лечебно заведение „Специализирана болница за активно лечение на пневмо-фтизиатрични заболявания Стара Загора“ЕООД, същият не е определил помещение за покойници, съгласно чл.28 от Наредба №49/18.10.2010 год. за основните изисквания, на които трябва да отговарят устройството, дейността и вътрешния ред на лечебните заведения за болнична помощ и домовете за медико-социални грижи.

Въззивният съд е отменил от наказателното постановление като незаконосъобразно, приемайки, че управителят на лечебното заведение е настанил починалото лице А. Т. в самостоятелно помещение, в което починалото лице е престояло. Същото е било изолирано и без достъп за другите пациенти в лечебното заведение до вземането на лицето от погребалната агенция. Приел е, че това поведение съответства на законовите изисквания, поради което и постановил решение за отмяната на обжалваното наказателно постановление.

В пределите на служебната проверка по чл. 221, ал. 2 от АПК не се установяват основания за нищожност и недопустимост на оспореното решение на Старозагорския районен съд. На база установената фактическа обстановка касационния съд намира решението като за неправилно, по следните съображения:

Посочената като нарушена разпоредба на чл.28, ал.3 от Наредбата, предвижда, че в болниците, в които няма патологоанатомично отделение, както и домовете за медико-социални грижи задължително определят помещение за покойници и сключват договори с други лечебни заведения за болнична помощ за извършване на аутопсии при необходимост. Безспорно е установено, че такава стая към датата на процесния случай с починалата пациентка А. Т., както и към датата на проверката не е било обособено, нито определено. Това е станало на по-късен етап, като това обстоятелство е било потвърдено и от изпратеният отговор от страна на ответника по касация, във връзка с дадените препоръки от извършената проверка – писмо изх.№283/24.07.2018 год. – лист 34 от АНД №1785/2019 год. по описа на Районен съд Стара Загора. Доказателства в обратна насока не са събрани в хода на съдебното следствие. Безспорно се установява, че пациентката е била оставена да престоява в болничната стая, в която е била настанена за лечение. Това обстоятелство не се отрича и от показанията на главната медицинска сестра – Ж.К.И.. Престоят на трупа е за времето от 2.20 часа, когато е настъпила смъртта на лицето до вземането около 16.00 часа на същият ден. Ирелевантно за случая е, дали трети лица извън персонала на лечебното заведение са имали достъп или не. Ирелевантно е също така какви са уговорките между роднините на починалото лице и лечебното заведение. Ирелевантен е и начина на съхранение на трупа. Такова помещение, което е изолирано и е различно от болничните стаи, е следвало да бъде обособено в лечебното заведение след приемането на наредбата, което обаче не е сторено. Доколкото по делото се установява, че ответника по касация е управител на лечебното заведение още от 2015 год., то очевидно е, че е налице бездействие от негова страна, което е в противоречие с подзаконовите разпоредби. С това си бездействие, ответника по касация е осъществил състава на административното нарушение

С оглед изложените съображения съдът намира, че са налице твърдените в касационните жалби касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК, поради което обжалваното решение като неправилно следва да бъде отменено и да се постанови решение по съществото на спора. Несъмнено разпоредбите на Наредбата са задължителни за всички лечебни заведения, включително и за ръководената от д-р Ч.П. болница, тъй като същата осъществява дейност на територията на страната. От друга страна наредбата е издадена на основание чл. 46, ал. 3 и чл. 57, ал. 2 от Закона за лечебните заведения, поради което и правилно е определена санкционната разпоредба на чл.116, ал.1 от ЗЛЗ. При извършената служебна проверка на производството по налагане на административното нарушение не се констатираха нарушения на процесуалните правила, предвидени в ЗАНН, които да са довели до ограничаване на правото на защита на наказаното лице. Наложената санкция е в предвиденият от закона минимален размер, а продължителният период на бездействие, изключва маловажния характер на административното нарушение. Въз основа на гореизложеното, процесното наказателно постановление следва да бъде потвърдено като правилно и незаконосъобразно.

Водим от тези мотиви и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение №721 от 27.12.2019 год. постановено по А.Н.Д. №1785/2019 год. по описа на Районен съд Стара Загора и вместо него постановява:

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №27-246/20.03.2019 год. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит“.

Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

                   

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                 

                                                                      ЧЛЕНОВЕ: 1.  

 

            

                                                                                             2.