Решение по дело №480/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 968
Дата: 11 юни 2020 г. (в сила от 26 ноември 2020 г.)
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20207180700480
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 968/11.6.2020г.

 

Град Пловдив, 11.06.2020 година

 

           

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав, в открито заседание на тринадесети май две хиляди и двадесета година, в състав:

Административен съдия: Анелия Харитева

при секретар Севдалина Дункова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 480 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството е по реда на чл.156 и сл. от ДОПК.

Образувано е по жалба на Х.Г.Х. *** против акт за установяване на задължение по декларация № 327 от 14.04.2019 г., издаден от А.П.Д., главен инспектор в отдел „Събиране и контрол“ на дирекция „Местни данъци и такси“ при община Пловдив, потвърден с решение № 7 от 12.02.2020 г. на директора на дирекция „Местни данъци и такси“ при община Пловдив, в частта на установените задължения за периода 01.01.2009 г. – 31.12.2014 г.

Според жалбоподателя актът в обжалваната част е нищожен, защото е издаден в противоречие с нормата на чл.109 ДОПК и органът по приходите е действал извън определените от закона правомощия, поради което действията му са нищожни. Иска се обявяване нищожността на акта.

Ответникът чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли да се отхвърли. Поддържа становището си от 10.03.2020 г. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Съдът намира, че жалбата е подадена от активно легитимирана страна, адресат на акта, чийто правен интерес е неблагоприятно засегнат от оспорения акт, който установява публични задължения за адресата. Актът е обжалван по административен ред, което е абсолютна положителна процесуална предпоставка за допустимост на съдебното обжалване. Спазен е преклузивният срок по чл.156, ал.1 ДОПК за обжалване пред съд. Всичко изложено налага извод, че жалбата е допустима, а разгледана по същество тя е неоснователна поради следните съображения:

Производство по издаване на частично оспорения акт е образувано във връзка с извършена служебна проверка и установени неплатени задължения за данък върху превозните средства за периода 01.01.2009 г. – 31.12.2018 г. от страна на Х.Х., в качеството му на собственик на три МПС – лек автомобил „Фиат Стило“ с рег.№ ****, лек автомобил „Рено Еспас“ с рег.№ РВ**** и лек автомобил „Фиат Марела“ с рег.№ ****. Собствеността върху МПС е потвърдена от сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Пловдив.

Тъй като към датата на издаване на акта Х.Х. не е направил вноски за погасяване на дължимия данък върху превозните средства, с акт за установяване на задължение по декларация № 327 от 14.04.2019 г. са установени следните размери на задълженията: 1) за лек автомобил „Фиат Стило“ – данък за периода 01.01.2018 г. – 31.12.2018 г. в размер на 137,70 лева и лихва за периода 01.07.2018 г. – 12.04.2019 г. в размер на 8,55 лева; 2) за лек автомобил „Рено Еспас“ – данък за периода 01.01.2009 г. – 31.12.2018 г. в размер на 424,56 лева и лихва за периода 01.05.2009 г. – 12.04.2019 г. в размер на 208,33 лева; 3) за лек автомобил „Фиат Марела“ – данък за периода от 01.01.2009 г. – 31.12.2013 г. в размер на 839,57 лева и лихва за периода 01.05.2009 г. – 12.04.2019 г. в размер на 632,49 лева.

Актът е съобщен на Х.Х. по реда на чл.32 ДОПК, като по административната преписка са налични писмени доказателства за изпращането на препоръчани писма (л.35-36, 40-41), за две посещения на адреса за кореспонденция (л.37-38), за направено съобщение на табло в дирекцията (л.39) и на интернет страницата на дирекцията (л.45-47), т.е., налице са доказателства за спазване на реда по чл.32 ДОПК. Тъй като адресатът не се е явил да получи издадения акт и предвид изпълнената процедура по чл.32 ДОПК, акт за установяване на задължение по декларация № 327 от 14.04.2019 г. се счита редовно връчен на 10.06.2019 г.

Актът не е обжалван, влязъл е в сила на 25.06.2019 г. и с акт за възлагане събирането на публични задължения № 311 от 27.09.2019 г. (л.43) на директора на дирекция „Местни данъци и такси“ (ДМДТ) събирането на изискуемите публични общински вземания на Х.Х., установени с акт за установяване на задължение по декларация № 327 от 14.04.2019 г. е възложено на ЧСИ Людмила Мурджанова.

Със заявление от 01.11.2019 г. (л.48) Х. е поискал от директора на ДМДТ да отпише по давност задълженията му за данък върху превозните средства за периода 2009 г. – 2013 г. С протокол № 1489 от 05.11.2019 г. органи по приходите са извършили проверка и са отказали отписването на задълженията, тъй като с издаването на акта за установяване на задължение по декларация давността е прекъсната на 12.04.2019 г.

На 18.12.2019 г. Х. е подал жалба по директора на ДМДТ, с която е поискал прогласяване нищожността на акт за установяване на задължение по декларация № 327 от 14.04.2019 г. в частта на определените задължения за периода 2009-2014 г. поради противоречие с чл.109 ДОПК. С решение № 7 от 12.02.2020 г. директорът на ДМДТ е потвърдил акта в оспорената част, като е приел, че той е издаден от компетентен орган, служител на община Пловдив, определен с нарочна заповед № 17ОА2683 от 27.10.2017 г. на кмета на общината да упражнява функциите на орган по приходите и да издава актове за установяване на задължение по декларация, и при наличие на хипотезите на чл.53, чл.54, ал.1 и чл.60, ал.1 ЗМДТ, при спазване на нормите на ЗМДТ, Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Пловдив и решенията на Общински съвет Пловдив във връзка с размера на данъка. Относно правилото на чл.109 ДОПК е прието, че то следва да се тълкува при съобразяване със спецификата на задълженията и декларирането по ЗМДТ, при което не се подава декларация за всеки данъчен период, а еднократно при придобиване на превозни средства или при промяна на обстоятелствата, имащи значение за определяне на данъка. Съответно подадената веднъж декларация служи за определяне на задълженията за всяка следваща година.

В хода на съдебното производство също не са събирани нови доказателства. Страните нямат спор по фактите, спорът е относно правилното приложение на материалния закон и спазването на административно-производствените правила.

При тези факти съдът намира, че обжалваният акт е законосъобразен и не са налице основания за обявяване на нищожност.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя за неспазване на срока по чл.109, ал.1 ДОПК при определяне на задълженията за периода 2009 г. – 2014 г., защото макар нормата на чл.109, ал.1 ДОПК да е императивна и да въвежда преклузивен срок, с изтичането на който се препятства възможността на органите по приходите да установяват задължения, това правило следва да се тълкува като се съобразява спецификата на задълженията и декларирането по ЗМДТ. За определяне на задължения по ЗМДТ не се подава декларация за всеки данъчен период (ежегодно или ежемесечно), а еднократно при придобиване на МПС или при промяна на обстоятелства, имащи значение за определяне на данъка, и тази декларация замества декларациите за следващите календарни години.

Изтичането на срока по чл.109, ал.1 ДОПК представлява отрицателна процесуална предпоставка, която е пречка за образуването и развитието на административното производството за задълженията, за които този срок е изтекъл. Процесуалните действия в противоречие в посочената норма са такива, предприети при съществено нарушение на административнопроизводствените правила по издаването на административния акт и обуславят неговата незаконосъобразност. Т.е., недопустимостта на производството не прави завършващия го акт нищожен, а унищожаем. В този смисъл решение № 4336 от 6.04.2017 г. по адм. д. № 629/2016 г. на ВАС, VIII о., решение № 4184 от 4.04.2017 г. по адм. д. № 11321/2015 г. на ВАС, I о., решение № 1909 от 19.02.2016 г. по адм. д. № 14499/2015 г. на ВАС, VII о., решение № 6758 от 9.06.2015 г. по адм. д. № 13824/2014 г. на ВАС, VII о.

В случая жалбоподателят е пропуснал срока за обжалване на акт за установяване на задължение по декларация № 327 от 14.04.2019 г. в частта на определените задължения за периода 2009-2014 г., поради което актът е влязъл в сила на 25.06.2019 г., стабилизиран е и към настоящия момент не могат да бъдат разглеждани въпроси, свързани с неговата незаконосъобразност поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила, до каквато незаконосъобразност води неспазването на срока по чл.109, ал.1 ДОПК, както се каза по-горе.

Оспореният акт не страда от друг порок, който може да обоснове неговата нищожност. Съгласно чл.4, ал.1 ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК. Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Съгласно чл.4, ал.3 в производствата по ал.1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, като съгласно ал.4, тези служители се определят със заповед на кмета на общината. Съгласно чл.9б ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните такси по този закон се извършват по реда на чл.4, ал.1-5, а обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред.

В случая акт за установяване на задължение по декларация № 327 от 14.04.2019 г. е издаден от компетентния за това орган, определен със заповед № 17ОА2683 от 27.10.2017 г. на кмета на община Пловдив (л.90), от която по несъмнен начин се установява компетентността (материална, по степен и място) на издателя на оспорения акт – А.П.Д., главен инспектор в отдел „Събиране и контрол“ на дирекция „Местни данъци и такси“ при община Пловдив.

Предвид всичко изложено съдът намира, че жалбата като неоснователна и недоказана следва да се отхвърли. С оглед изхода на делото и направеното искане от процесуалния представител на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение същото като основателно следва да се уважи и да бъде осъден жалбоподателят да заплати на община Пловдив сумата 252 лева, юрисконсултско възнаграждение съгласно чл.7, ал.2, т.2 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Затова и на основание чл.160, ал.1 и чл.161, ал.2 ДОПК Административен съд Пловдив, І отделение, ІV състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Х.Г.Х., ЕГН **********,***, офис 6, против акт за установяване на задължение по декларация № 327 от 14.04.2019 г., издаден от А.П.Д., главен инспектор в отдел „Събиране и контрол“ на дирекция „Местни данъци и такси“ при община Пловдив, потвърден с решение № 7 от 12.02.2020 г. на директора на дирекция „Местни данъци и такси“ при община Пловдив, в частта на установените задължения за периода 01.01.2009 г. – 31.12.2014 г. за данък върху превозните средства общо в размер на 1080,85 лева и лихви за периода 01.01.2009 г. – 31.12.2014 г. общо в размер на 786,68 лева, с искане за обявяване на нищожността му.

ОСЪЖДА Х.Г.Х., ЕГН **********,***, офис 6, да заплати на община Пловдив, дирекция „Местни данъци и такси“ сумата 252 (двеста петдесет и два) лева, юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването.

 

Административен съдия: